1 Şubat 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 12

1 Şubat 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 12

Millet İktisadiyatı : Türk iktısadiyatının Erkânı Harbiye dalresi: Âli İktısat meclisi. Pr. Vedat Nedim Âli iktisat meclisleri, harpsonrası devrinde ve bazı muayyen memleketlerde doğan bir müessesedir. Sınıf ayrılıklarının en zîynde keskinleşlîğ;. fırka kavgalarmın en ziyade azganlaştığı, parlemenlo rejiminin çığrından çıktığı, kısaca istikrarlı bir iktisat siyaseti gülmenin zorlaştığı, hattâ imkânsızlaştığı Almanya, Fransa, Sırbistan ve son zamanlarda Yunanistan gibi memleketlerde «ÂR İktisat meclisleri» teşkil o- lunmuştur. O halde, bu memleketlerde kurulan Âli İktisat mec- lisleri, bir taraftan iktisat siyasetini parlementolarda daima de- ğişen fırka muvazenelerinin cilyelerinden kurtarmak, diğer ta- raftan keskin ayrılıklar gösleren sınıf ve zümre menfaatleri a- rvasında bir uzlasşma zemini araştırmak rolünü üzerlerine almış- lardır. Fakat bu meclisler, kanani mahiyelleri itibarile sırf istişari bir teşekkül oldukları için ve asıl siyaset, devamlı va istikrarlı ol- masa bile, yine parlementaların içindeki fırkaların her hangi bir muvazenelerine göre şekilleştiği için, müsbet ve aktif bir var- lık gösterememişler, tamamile sönük ve silik bir gölge-teşkkül kalmışlardır: Avrupadaki âli iktisat meclislerinin aldıkları tek bir karar yok- tur ki; tatbik sahasına geçmis bulunsun. Görülüyor ki, Avrupa'da Âli iktisat meclisleri muvaffak olma- mış bir tecrübe mahiyelinden ileri gidememisler ve zamanla kendi kendilerine kavrulup kalmıslardır. Bu itibarladır ki, on- lar, bizim için «örnek müesseser olamazlar. Çünkü, onları doğuran sebepler ve zartlar bizde mevcut değil- dir.