1 Şubat 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 45

1 Şubat 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 45

Teknik : Elektrikli Türkiye. I, Türkiyede Elektrik Sanayli nası! olmalıdır ? M. Şevki. Bu bahsin başında akla gelen susller şunlardır: Türkiye'da elektrik sanayiinin İakişafına, genişlemesine lüzum var mudir? Belli başlı şe hirlerimizde ve sımaf mıntakrlarımızda tesis edilmiş xantrallar ihti- yacımıza yölmez mi? Sonra memleketimiz hu inkişaf için lâzmm olan unsurlara malik midir? Cevap!: Evvelâ Türkiye geniş mikyasta clektrik kudretine muhtaçır. — Çünkü; Türkiye evvelâ kendisine yeten senra hiç olmazsa İsomşu bulunduğu bazı memleketlere ihracat yapabilecek modern bir sanayi sistumi kurmak istiyor. — Türkiye geniş mikyasta sahip olduğu madenlerini işletmek isti- yör. Mesolâ yalmız Ergani bakır mademni tam fnaliyelle çalıştığı takdirde FıraPa kadar devam edecek bir demiryolu işletmesile birlik- te bugün Türkiye'de istihlâk adilen kudretton (83,000,000 kilo - vat) daha fazlasını işlihlâük edebileceği düşünülürse geniş elektrik enoerjişine olan ihtiyacımız çok güzel anlaşılır. — Türiye geniş ormanlarını işletip kerestesini sahile nakletmek isti- yor. — Türkiyae'de yeni yapılacak sulama işleri ve inşaati, yol insaatı, li- mat İnşaalı ve modern tahmil ve tahliye tesisatı, nakliymt İşleri için muharrik kuvveta muhtacız. — Nihayet daha bheş alti şehirle 150 kasaba ve bülün Anadolu köy leri ya hariçten ithal olunan petrolla tenvir edilmekte yahut geca- lerini karanlıkta geçirmektledir. Elektrik tesisatı mevcut şehirleri mizde ise, bundan nüfusu umumiyemizin ancak ©6 2,7 sınin istifude ettiğini gürmüştük (1). Demek ki nüfusumuzun daha €/997,3 ziya ve nur bekliyor. Bu işler yüz binlerce beygirlik takat iater ve bugün müesses tukatla- yımız bunların yüzde birine dahi tekabül edemez, Mütebaki kısım ade- li kuvvetle temin olunamıyacağı gibi mihaniki vasılaların da en elve- rişlisi elektrik kudreti olduğunu tekrar tekrar isbata lüzüum görmüya- ruz. Saniyen: Elektriğin tekmil bu ihtiyaçlarımızı karşılayacak — surette istibsali, genişlemesi, harcı âlem kılımması için bütün unsurlara sa- hibiz. Hattâ bu hususta hellti dünyanın en zenyin memleketlerinden KT Birinci makele 13 numeralh Eodto'dsar