5 Mayıs 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

5 Mayıs 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

; o ve Beykoz takımları İstanbul- Spor Süleymani- Vefa Beykozu yendi yeyi, Dün Taksim stadında birinci küme takımlarından İstanbulspor ile Süleymaniye hakem Suphi Be- | yin idaresi altında karşılaştılar. | İlki taraf ta iyi bir oyun gi İ teremediler, Bilhassa Süleymani - ye takrmı çok zayıftı. Takrmdeki bir çok futbolcülerin acemi hare - ketlerine rağmen bu devrede İs - tanbulsporun sayı çıkaramaması, Süleymaniyelilerin karışık ve o - Yun bozan bir tarzda oynamasın- dan ziyade İstanbulspor muhacim- lerinin pek beceriksiz davranma - | larından ileri geldi. Bu oyunun cereyan tarzına göre esasen Süley- maniyeden de gol bekelenemezdi. Bu suretle ilk devre sayısız bit- ti. Bu devrede rüzgâr İstanbul - «por aleyhine idi. N İnci devrede (İstanbulspor rüzgârı lehine alınca vaziyet ka - tiyetle Süleymaniye için vahimleş- | ti. İstanbulsporun ergeç galip çı kacağı anlaşılıyordu. Fakat sert rüzgârla mütemadiyen havalanan tozlar içinde iki tarafın da zevk » siz oyunu seyircileri sıkıyordu. Zaten bir buçuk saati bir asır gibi gösteren bu sıkıcı oyunu sey- reden ancak iki yüz kişi kadar me- işti, Gn ortalarda Sü- İeymaniye müdafilerinden birinin topu el ile tutması üzerine İstan - bulspor penaltıdan ilk golünü ka- zandı. İlk devrenin başında da Reşa- da çelme takılması üzerine gene | Süleymaniye aleyhine bir penal - tı olmuş, fakat Reşat bunu atama- mişti. İstanbulsporun — bu ilk gölün. den pek az sonra Süleymaniye ka. lesine yakın bir yerde topu yaka. | layan Enver İ ci sayısmı da yaptı. Bunu bitağ sonra Enverin üçüncü sayısı ta - kip etti. Bu iki golde Süleymaniye kalecisi çok hatalıdır. Çünkü uzun degajman yapa- mıyan kaleciler ya kaleden fazla ay rılmamalı ve yahut ta kaleye dö- necek vakit bulabilmek için topu taça doğru atmalıdırlar. Halbuki Süleymaniye kalecisi bunun aksini yaptı ve iki defasında da kalesi - ne dönmeğe vakit bulamadan gol yedi. Oyunun sonlarıma doğru, Hali- din bir hatası yüzünden Süleyma- | niye de yegâne golünü yaptı ve o- yun 3 — | İstanbulsporun lehine bitti. Bu maçı yapan takımlar şöyle teşekkül etmişti: İstanbulspor: Lütfi — Hahbt, Sabih — Aziz, Hasan, Sami — Fahri, Orhan, Orhan, Enver, Re- t. Ni Süleymaniye: Necati — Ta - rik, Necdet — Basri, Bülent, Ta- naş — Daniş, Hakkı, Ahi, İskender Zeki, Hilâl 2 . Altınordu O Gene Taksim stadında ikinci kümenin Hilâl ve Altınordu takım- ları karşılaştılar. Bu maç İstan - bulspor — Süleymaniye maçından çok daha zevkli idi. Hilâlin umumiyetle hâkim oy- namasına rağmen ilk devre — O bitti. Hilâlliler ikinci devrede iki gol çıkardılar ve bir kaç fırsat ka- çıran Altınorduluları 2 — 0 mağ- lüp ettiler. İstanbulspor — Süleymaniye B. takımları maçını 2 — 1 İstan» bulsporlular kazandılar. Fenerbahçe stadında: Fenerbahçe stadında birinci kü- me lik maçını, Vefa — Kumkapı yaptı. İlk elem ln anbulsporun ikin. | | Suat Bey Türkiye dostla- açları lebilecek oyunu ve karşılıklı akm- larile geçti. Bu devrede iki taraf ta sayı yapmağa muvaffak olama- dılar. Halbuki Vefa şiddetli bir rüz- gür altına düşmüştü. Beykoz bun- dan ,muhacimlerinin ağırlığı yü- zZünden istifade edemedi. On il ci dakikada da Beykoz müdafii Se- dadm sakatlanarak çıkması teva- zünü temine kâfi geldi... İkinci devrede Vefa © rüzgüri lehine alınca, Beykozun on kişilik takımmı tazyike başladı: Bu laz - yik on sekizinci dakikada, Muhte- şemin yaptığı golle neticesini ver- li, Oyunun bitmesine on dakika kala da Gazi sıkı bir şütle Vefanın ikinci sayısmı yaptı. Vefanın 2 — O galibiyetile bi- ten bu maça iki taraf Sait Salâ - hattin Beyin hakemliği altında şu sekillerde çıkmışlardı: Vefa: Halük — Saim, Halil — Süleyman, Lütfi, Cevdi — Ahmet, Hamdi, Gazi, Muhteşem, Nuri. Beykoz: Kandili — Sedat, Ne- bi — Behçet, Mehmet, Turgut — Kâzım, Sait, Şahap, Rıdvan, Ba- hadir. Şen Şi Öteki maçlar: Fenerbahçe”stadında” yapılan İ tir, Süngerciliğimiz de Tanzim edilecek kii İstanbul ve İzmir liman şirketleri faaliyete geçiyor Liman şirketi müdürü Hamdi Bey bu hafta içinde İzmire gide - cektir, Hamdi Bey İzmirde bil - hassa yeni sünger istihsal ve ihraç şirketi etrafında İzmir liman şirke- ti ile temas ederek şirketin faa - Jiyete geçmesini temin €decek - İktısat vekili Celâl Bey şehri: mizde bulundukları esnada Ham di Beyle görüşerek bu şirketin bir an evvel faaliyete | geçmesi için direktif vermişlerdi. Süngercilik şirketinin hisse darları İş ve Sümer Bankalarile İstanbul ve İzmir liman şirketle « ridir. Halen sünger istihsal ve ti- caretile meşgul olanlar da şirkete issedar olarak alınacaktır. Hamdi Bey İzmirde | şirkete İstanbul ve İzmir Liman şirket « lerinin vereceği vesaiti de tesbit edecektir. Sünger müstahsilleri * nin elinde sünger çıkarmak için bir kısım dalgıç malzemesi oldu « ğu gibi İstanbul ve İzmir Hman şirketleri de süngercilik şirketine dalgıç malzemesi, maçuna ve sair malzeme tedarik edeceklerdir. Romen borçları 1,600,000 seterilng Teklifi reddedildi Romanyanın bundan fazla verebileceği söyleniyor Financial Times'ten Romanya hükümeti ile, Roman- ya bonolarının ecnebi hamillerinin mümessilleri arasında ahiren ak- dolunan konferansta yeni bir an- laşmamaya vüsul imkânı olmamış- tır. “Agence Economigue,,e naza- ran bono sahiplerinin mümessilrei, M. Hall Tatcb, G. Bruins ve Fran- çois Richards dan mürekkep olan mütehassıslar heyetinin verdiği ra- MİLLİYET CUMARTESİ 5 MA On sekiz Almanya Fransadan daha kuvvetli olacakmış * Bir Belçika meb'usu böyle söylüyo EŞ er Belçika meb'uslarmdan Baron Dorlo- dot Almanyanın harp hazırlığı hakkında makaleyi iltibas ediyoruz: “Almanyanm sulh muahedesi ahkâmı. na risyetsizlikleri hakkında elde mebzül vesaik var. Almanya daha dünden değil, senelerden beri muazzam teslihat hazırl maktadır. Eğer hazırlık bugünkü şekli Gaz hücumtarına hazırlıklar Piyor. Bir defa model hazırlandı mi, ya- sayanı dikkat bir makale neşretmiştir. Bu | üzre,bunu Almanyadaki ana fabrikaya gön dermektir. Almanyanın çok kısa bir za. manda gerek kemiyetçe, gerek keyfiyetçe Fransız silâhlarına faik silâhları olacağı» na şüphe etmemelidir. Almanyada hemen bütün eski silâhla munhede y sonra ılacak şey,seri halinde silâh imâl etmek mucibince tahrip edilmiştir. keltraş çok takdir edilen bir kel yapmıştır. Bu heykel, resi görüldüğü gibi suya atlayan bir ki vaziyetidir. Heykel çok tabil bütün yüzücülere model z de devam ederse Almanya, 65 milyon nü- | kat muahedenin inizasından on altı sene fusu ile on sekiz ay sonra 40 milyon nü- Jinde harp ilân edebilecek vaziyette bul: küçük politika oyunları, sadece silâ tamamlamak için vakıt kazanmağa ma- | porlarım bütün yeniden yapılacak müzakerata esas teşkil etmesi hu- susunda müttefikan ısrar etmişler» dir. Mütehassıslar raporlarında Ro manyanın tediye kudretinin eğnebi kambiyosu münakale kudretinden çok yüksek olduğunu bildirmişler. dir. Romanya hükümetinin delgeleri, diğer maçlarda Vefa B takımı Bey- koz B takımım 3 — 2 , ikinci kü- menin Topkapı takımı Beylerbe- yi takımını 4 — 2 yendi. Sadun GALİP Paris sefaretinde nna ziyafet verdi PARIS, &A'A. — Türkiye bü- at Bey ve refikaları dün bir öğle ziyafeti vermişlerdir. Ziyafette M. Heryo, M. ve Madam İ Saro, mebusan meclisi hariciye en- cümeni reisi M. Bastid parlâmen- todaki Türk » Fransız dostluk gru- pu azasından mebus M.Liro, Pa- rsi belediye meclisi reisi OM. Fike İ ve siyasi ve edebi mahafilin diğer bir çok © yüksek şahsiyetleri, hazır © bulunmuşlardır. Ziyafet te bütün yemekler, Türk yemekle ri idi. * Darüşafakaya Teberrü — Mü- hendis Şevket Bey merhum silesi ta- rafmdan Darüşafaya — yirmi lirn te- berrü edilmiştir. Müdiriyetinden te- şekkür olunur. Muğlanın bütçesi MUĞLA, 4 (A.A.) — Bir da son toplantısını yapan belediye meclisi varidat ve masraf bütçele- rini mütevazin olarak kabul etmiş- tir. Bütçe 46568 liradır. o Bütçede bilhassa su yolları ve su deposu için 8500, mezbahi in 3000 ve bele- diye akareti için 2000 ve yeni tesi edilecek asri mezarlık için 500 ra vardır. İspartada park ISPARTA, 3. A.A. — Belediye şehir parkının tezyini ve genişlet- tilmesi işlerine faaliyetle devam e- dilmektedir. Cümhuriyet omeyda- nından pavyonlara giden metha deki yolun $0se ve yaya kaldırımı beton olmak üzere inşasına başlan mış ve bitmesi yaklaşmıştı Edirnede sıcaklar EDİRNE, 4. A.A. Sıcaklar gok şiddetlidir. Kuraklık devam et- mütehassıslar raporunun kıymetini tanımakla beraber kat'i bir netice- ye vüsul imkânlarını selbettiğini söylemekte ve © mütehassısların, kendilerine verilen mahdut zaman | zarfında Romanyanın iktisadi va- ziyetini arzu (o ettikleri gibi tetkik edememiş olduklarını itiraf etmek- te olduklarma nazaran, rapordaki tahminlerin meşkük olduğunu iddi- a etmektedirler, Memleketin (o varidatinı temin eden âmillerin ve bilhassa önümüz deki buğday mahsulünün müphemi yetimi ileri süren Romanya delege- leri, bir milyar leyden (1,250,000 ingiliz lirası) fazla mali sene zar- fında Romanyanın, ecnebi borçla- rının tediyesi için münakalâ yapa- mıyacağını bildirmektedirler, Bo- no hamillerinin o mümessilleri de bu miktare *irazla o Romanyanın daha fazla © miktarda münakala yapabileceğini iddia etmişler ve azami miktar olarak teklif edilen bir milyar leyi kabul etmemişler- dir. Hindistanda İngilterede teşkilâtı esasiyede yapılan tadilât reddedildi. RANŞI, 3. A.A. — “Hindistan” milliyetperver Hindistan konfe- ransı fırka reisliğine doktor Ansa- rı'yı ittifakla intihap etmiştir. Fır- ka Hindistan teşrii me: için son baharda yapılacak intihabata iti- raz edecektir. Konferans İngilte- i beyaz kitapta bu tı esasiye kanu- ını reddeden bir karar suretini de ittifakla kabul etmiş tir. © Pahalılığa karşı | Italyada şiddetli Mücadele var! ROMA, 4.A.A. — Hükümet ve fırka fiyatların tenzili için başla- dıkları faaliyete devam eylemekte- dirler. Roma, Padu ve Bergam gi- bi birçok şehirlerde bir çolumües- seseler resmi listedeki fiyatlardan fazla fiyat istedikleri için muvak- katen kapatılmışlar ve cezalara tuftur, Zaten beynelmilel kontrol komis- yonu çekildikten sonra, yani 1929 dan be- ri Almanya da adöta açıkça silahlanmak: | tadır. Unutmuyalım ki 1924 te Almanya büt- | çesine Reichswehr'i teşkil eden 100,000 | kişinin teçhizatı, kaşla masrafı ve sairesi için konan tahsisat 100,000.000 Belçika . Yani 1914 tekinden uyu idare etmeğe mü- adetçe fazla bir o: sait bir bütçe. Almanyada askeri tayyare memmudur. Fakat bir tek mali sene bütçesinde güya ticari denilen Alman tayyareci milyon altın mark kabul edi Muabedelerin müsande eti bineli tüfek için kabul edilen tahsisat bir senede mitralyöz başına 31,000 franktır. | Halbuki Fransız ordusunda makineli tü- fek başına 300 frank konmuştur. Demek ki geriye gizli teslihata ( sarfedilecek 30 bin 700 franklık fark kalıyor. Almanyada bir senenin kredileri müte- akıp seneye devredilebilmektedir. Vasati her birinde devredilebilecek iki milyarlık kredi olan beş altı bütçeyi bir araya ge- | tirirseniz, nasıl bir yeküna varılacağı he- | sap edilebilir. Frankfurter Zeitung yalnız 1930 büt- çesi için nakledilebilecek kredileri 2 mil. yar 300 milyon Belçika frangı | el hesap elmişti. l için 46 | demektir, Meselâ 3 milyon Belçika fran- | gı ile, şöyle böyle cephanesile birlikte bir | milyon silâh elde etmek mümkün olduğu düşünülürse, Almanyanın son senelerde nasıl muazzam bir harp hazinesine sahip olduğu görülür. Almanya hazırlığını umumiyetle fabri- kalarının hariçte bulunan şubelerinde ya- “İngilterede Mak Donald vaziyeti siya- siyeyi izah ediyor LONDRA, 4.A.A. — Senelik resim sergisi münasebetiyle san'at- lar akademisi tarafından verilen ziyafetle Prens dö Gal, sefirler, nazırlar, san'at, parlamento, bah - riye, ordu, kilise âleminin mühim şahsiyetleri hazır bulunmuşlardır. Söylemiş olduğu bir nutukta M,. Mac Donald beynelmilel vaziyete is kisaca temas etmiş, vaziyetin krarsız, ve belirsiz olarak kal nı, İngilterenin sadece kendi çin yaşayamıyacağını söylemişti Başvekil, hükümetin faaliyetin den bahsederken misafirlerden bi- risi sözünü keserek şunları sor- muştur? “ Bu sergi hakkında ne diye bir şey söylemiyorsunuz ? Başvekil bu suale cevap verme- 'den nutkuna devam etmiştir. Japon rekabetine karşı LONDRA, 4. A.A. — Ticaret nazırı M. Runsiman bugün Japon, İ Ingiliz ticaret müzakereleri hak: | İ kında Japonya sefiriyle yaptığı mülâkat esnasında sefire yeni tek- liflerde bulunmuştur. Bu teklifler fuslu Fransaya askerlik noktainazarından | rece modern tefevvuk edecek ve orta tarihten itibaren | ziyete girmiştir. büyük muvaffakıyetleri ihtimalleri dahi- | kâhların çoğu e İ Roosevelt, il İ dir. İngilterede 200,000 kişidir. Bunun 118,000 i İngilte- | ilk gününde İngilter şi maruz kalabilir. Tayyareler hesaba girin- Böyle beş altı bütçe on, on iki milyar | Japon hükümeti tarafından cevap. Alman fabrikaları gaz bombaları satmaktadırlar. Bunlardan bir kaçının yapılan tecrübelerinde, Belçi- ka ordusunun gaz maskelerinin fayda et- mediği görülmüştür. Halbuki Almanların daha kuvvetli asıl muhnik gazlarmı piya- saya çıkarmadıklarına şüphe yoktur. Bu zehirli gazlara karşı kendimizi acn- ba hangi maskelerle koruyacağız? Belki bir barp halinde Fransanın müt- | tefikleri olabileceği hadıra gelir. Bunu ka- bul edelim. Fakat Almanyanm da mütte- fikleri olacaktır. Sonra bazı ittifaklarımı- | in da o kadar bel bağlamamalıyız. — Bir kaç hafta evvel Amerika Cümhürreisi M. | ü sene geçmeden Amerikanın | bir Avrupa mürellâh ihtilâfına tek nefer gündermiyeceğini işti. G giltere kalıyor. İl: uvazzaf gönüllüler tarafından demin e- dilmektedir. Bunların da miktarı takriben re dahilinde bulunmaktadır. o Demek ki | İngiltere muhasematm bidayelinde ameli hiç bir şey yapacak vaziyette deği Sonra bugünkü şerait 1914 ent'iyyen benzemiyor. O zaman tayyare- cilik daha iptidai bir halde idi. Halbuki şimdi çok değişmiştir. Daha muhasematın ti bir hücuma Ge, deniz nakliyatı da 1914 teki kadar © min olamıyacaktır. Umun di Almanlar da sulhün kuvvetle ve silâh de, bilhassa suya yüksek dan atlıyarak rekor kırmak min edilebilir. bir kere daha okumak zahmete manlar İngilizleri adamakıllı hezii ratacaklar, sonra da bizi mağlüp € | ler. O kadar yakın olan bir mazi | bak unütuluyor? şimdi de düşi ziyade silâhlanan ve siljhla manyaya karşı hiç bir şey yapı ğını söylüyor! rini de istiyecektir.Bu mi da kalacak mı? Avusturyayı, Ukranyayı, Alsas, Larem'i istiy Hitler de zaten bunu böyle yazdı kaim olduğunu söylyO” Leclerc isminde Fransız bir b nün tam suya temas csnasif güzeldir. j vw Su sporlarının amatörleri! Cemeral Petain 1918 de demişti 1930 da kendi kuvvetlerine üyorlar ve gittikçe cak Gİ lar. Almanya kuvvetlenince müstesii terdek! verilecek ve 1914 ten evi et hasıl olacaktır. Almanya bül