11 Haziran 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

11 Haziran 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

i İ e TARİHİ TEFRIKA:62 İttihat ve Terakki! (BAHAEDDİN ŞAKIR BEYİN BIRAKTIĞI VESIKALARA GÖRE) Orduya alınan malzemenin hepsi kıymeti bahriyesi olmıyan şeylerdi | Çatalca hattından da asla emin değil m. Hatta muvazi şimendifer | ve caddeler inşa olunmadıkça ora- daki tahkimat hiç makamında de- mektir. Tophaneiâmirede top imal etmiş olduğunuzu gazeteler ilân e- diyor'ar. Bunlar ne cins toptur?Ne kadar vakitte imal ettiniz? Kaça maloldu? Tecrübelerde kimler bu- lundu? Eğer sahra topu ise koşulup birkaç günler mütenevvi arazi üze- rinde manevralar yapıldı mı? Yok- sa böyle şeylere ne hacet mi?.. Bu toplarm da tecrübe edilmiye- rek sairleri gibi depolarda muha- faza edilmek için imal edilmiş ol- maları bedihidir. Hattâ bu gibi mu ame'âtın gene s'zin hafiyeler tara- fından dolayısile muzir bildirilerek ciddi tecriibe ve muayene korku - sundan salim olacakları (sizcede ânâ malümdur. in imal ettiğiniz (toplardan in istifade olunmıyacağı fen- nen sabit olduğu cihetle bu gibi vâ- hi ve pahalı davalardan sarfınazar- a lütfen ve merhameten iktidarı - nız dairesinde bulunan müstacel i- nazar atfediniz! Nakliye es- babı ve vesaiti mevcut olmadıkça ordularımız ne kadar muallem bu- Tunsa, ne derecelerde âlâ silâhlara mali kolsa harp taarruzu yapamaz, halbuki mütemadiyen tedafüi ha- linde kalmağa bugün cinnet ve ayet tabir olunur. Binaenaleyh, nakliye ve seyyar hastahane ve köprü edevatı, seyyar telgraf vesaire için devlet birçok arabaya muhtaçtır. Bunları zatıâ. linize on beş sene evvel de birkaç kere'er ihtar etmiştim; siz top ima- lini tercih ett'niz! Memleketimizde demirden ziyade ağaç bılunduğun dan lüzum gösterdiğim şeyler, Top gi haneiâmirede mükemmel surette i- mal edilerek orduyu hümayunların yüzde doksan muvaffakıyetlerini temin etmiş olur. Bazı mutaasıp ve mulearrızlar derler ki: “Arabadan evvel yolları yapınız!,, Evet, yollarda (devlet “lerin ve yolların arabaları dahi hareket ederler. Ve zaten sahra toplarının geçemedikle ri mevkilerde muharebe yapılmsı da caiz değildir. Eğer ayrıca ve bil hassa dağ muharebesine kıyam olu- nursa, o zaman mekkâri kullanılsın Mektebi Harbiyei Şahaneden ya letnameli zabit olarak çı- kan efendileri kur'a ile ordulara sevköğiyorsunuz. Bu iş adalet ve “inüsavat a di- yecek olamaz. t nedenhi, biri hassa ordusu hü ğe İstanbuldaki kısımlarına kabul o- Tunmuyor? Ne mebni bu zabitler ikinci fırkada, yani “Gar- de İmperiale, de bulunmak şere- finden mahrum bırakılıyor? Bu- mun tashihinin şu zamanda çaresi olduğu malâm ise de hiç olmazsa ayayi - vi müracaat- la ordulara yerleştirildikleri za - manı haklarında iyi muamele yı Pılmasını temine gayret ediniz. Evet, bir kerecik o taraflı da tecessüs buyurulacak olursa an- laşılır ki mektepli © olmıyan ku- mandan ve zabitlerimiz, yani as - kerliğe külliyen bigâne birtakım cühelâ ve ukalâ nezdinde biç; genç zabitlerimiz — “M. Frenk! Abukat! Muzır! o Müfsit ve şarlatan!,, ünvanlarile yadolu - nuyorlar! Ve mektepte öğrenip gördükleri şeylerin hiç birini tat- bik edemiyorlar, Bunları şu hal - de ipka etmekten ve birtakım u- şak mukave'eşi igavatın himaye Ye sevaiki saire ile diğerlerinden evvel büyük büyük rütbelere nai- liyetlerini mütemadiyen tecdit etmekten ise mektebin | yı daha ziyade mıntada ve adale- te muvafık olmaz mı? , Orduyu hümayunlarn © şayet İstanbul üzerine hareket edebil - meleri gibi vahi © mülâhazalarla beyhude — talim ve manevradan mahrum kalmaları gibi daha bir. çok inat ve cinayetlerden dolayı doğrudan doğruya sizi müvaha - ze etmemekle beraber, daha bir. çok kabahatlerinizi sayacağım: Zeki Pasa Hazretleri! Topha- nei âsıra müşiri olduğunuz gün - denberi birkerecik olsun Boğaz - İçi sevahilindeki müdafaa vasıta- İarımızı görüp teftiş ettiniz mi?.. İzzet Paşa burada evvelce Etem Paşaya yazdığı şeyleri tekrar edi- yorum. Zeki paşa hazretleri! Bunca se- nedenberi bu mevkide bulunarak manı takdirinde İngii beytülmalden size © geçen birçok paralara ve nail olduğunuz türlü türlü hediyelere vesaireye mukabil ne gibi ciddi hizmetler gördünüz? Tophanci Âmire icraat ve imalât tı hesaba deil olamaz. Zira o da- va, o inat, o coyhude masraflar, o çiftlik sizden (o eyvel de mevcuttu, Öyle bir dava, öyle bir inat ki İn- giltere, Fransa ve Almanyada bi- le yı Onların toplarını Arms- trong'lar Creuzot'lar Krupp'lar i- mal ediyor. Bunları siz de niz; yalnız benden zeki olduğunuz için beyhude yere akıntıya karşı kürek çekmezsiniz... Bahusus ma- hut yalıda bir hayli zamanlar çıma- cıları temaşa buyurmuştunuz! Saadet hal'nize zerre kadar gıp- ta edenlerden olmadığımı tasdikte asla tereddüt etmiyeceğinizi bili- rim, hattâ daha ziyade mes'udiye- tnizi, yani cidden bahtiyarlığını- zı temenni ederim, şu kadar ki ta- Hin bu muavenetine, Cenabıhakkın inayetine, Padişahın hadsiz, hesab- sz atıfetine ve milletin kemali te- selliyet ve emniyetine karşı teneke bot başka daha ciddi icraat bek- lenir. Rusya Imparatoruna k türlü imali ba mevi dereli ve ba gibi tensikat davasmda bulunan sa dık bendeler güruhu koca Rusyayı tamahkârane hislerine feda ederek öyle azim bir muhataraya sevetti- ler ki bugün cebri mafat hususun- da herkes mebhut kalmaktadır. Bi- zim vükelâ ve seramdan bende; na pek benziyen bu zevata zatı; niz neisim takacaksınız? Bu; âlemin lânet ve nefretle yadettiği böyle yadigârları yarın tar'h nasıl muhakeme ve teşhir edecek? en muhatarasız vazife, va- zifesi insan tasavvur olunamıyaca i hiç bir kuvvet, viğdan sa- hibi olan insanları vazifeşinas ol. maktan menedemez. Hele namuslu bir askerin sefer ve hazer vaktin. CENEVRE, 9, A.A. — (Gecikmiş M. Henderson umumi komisyonun kü celsesini açarken proj geri miş ve M. Barthou tadil edilen Fransız karar sureti projesini müdafaa etmiştir, ,, Bu proje M, Eden ve Norman Davis ile müzakerelerden sonra ilk Fransız karar sureti projesinin tekmil noktala- elmekte ve ilâveten Fransız, ve İtalyan muhtarlariyle 16-4-934 tarhli Alman beyannamesine ve Alman- yanım Cenevreye avdeti için yapılan hü- suzi mükâlemelere işaret etmektedir. M, Barthou Fransanın Almanyanın e serbest ovdeti lüzumunu ka- ini bilhassa kaydederek — daimi bir sulh konferansı tesisi bakkındaki şayanı dikkat Sovyet teklifinin kabulini tavsiye eti Beyanatının en mühim Mevzuu Fransız-İngiliz ve Fransız-Ame- rikan dostlüklarını kayt ve işaret etmek olmuştur. ME ) M. Barthou'ya teşekkür © ii dotlağumum. se. | sız karar sureti projesinin bu dostluğun bir delili bulunduğunu tasrih eylemiş- tir. an Davis ani vadide söz | M. Litvinof, daha ileri gittiğini gör- mek arzusunda olduğu karar suretinden dolayi tamamen mutmain olmamakla be- raher müzakere edilmekte - olan metne | tamamen iltihak eylemiştir. Altı bitaraf memleket namına M. Sandler, Bulgaristan nmına M, Mijkof, | ve Avusturya namına M, Pflwol d> pro ieyi kabul etmişlerdir. Lehistan namına | ML Reczinski, vesikaların / yalaız dört devlet tarafından ihzar edilmiş olduğu hakkında bir prensip kardi ihtiyatisi yap. mak suretiyle projeye iltihak eylemi İran da projeye müsait olduğunu bil- dirmiştir. Yalnız Macar murahhası M Tanczoo ile İtalya murahhas M. Diso- İspanyada | Yeni suikastler ya- pıldı, grevler de hayatını ve rahatini feda eyle- mesi en âli bir şeref, pek mukad- iri bir o mecburiyettir, Hemde söz söylemekten niçin çekin- Sele ma aralama Ez nete sebep ne? Acaba Halebi, Bağ- dadı, Fizanı göze aldırmamak mı ve hesaplara ve tasavvurlara diğer cihetin daha ziyade tebessüm elme- si mi? Bahusus Padişah hazretleri doğru sözden niçin memnun olma- sınlar? iş öyle değil: Maattecssüf birçok seneler ri tenperverlik, tamah kârlık ve cehalet ve taassup bir. çok hususta iyi şeyleri fena, fena şeyleri iyi göstermek, muzir olanla- rı nafi ve olmıyanları muzir bildir- mek meslekini o derece ileri götür- dü ki, şimdi aksini beyanda baril i hakikat müthiş surette gözleri ka- maştıracağından ve müsavi hazıra yı meydana çıkaracağından riya füruşan heyeti şimdi isteseler bile artık mesleklerini değiştiremiyor. lar! Zeki paşa hazretleri! Tekrar e- li m! Pahalı ve işe yaramaz top yerine ucuz ve işe yarar nakli. ye vasıtaları imal ediniz. Muhare- be zamanı maiyetinde bulunduğu nuz Süleyman paşanın cinayetkâ- rane ısrarına feda olan yaralıları- hâlâ devam ediyor MADRİD, 10. A.A, — Kral taraftar. La Epoca gazetesinin müdürü Merki Valdiglesias, Madrid. civarındaki sayfi- esinde, yine Kral bazı dostla- im ün ese bir et çekmekte i- », davetlilerden Dr. ile Karısının bulundukları otomobile; meçhul kimse- ler tarafından iki defi * açılmıştır. Madam Luke yaralanmıştır, Zabita, mütecavizleri “takip etmişse de bunların ateşine maruz | kalmış ve polislerden bir kişi ağırca mecruh olmuş-| bur, Bu suikastin, sabık © diktatörün oğlu ve krallık fırkası mebuslarından M. Pri- mo de Rivcira'ya müteveccih olduğu zannedilmektedir. Filhakika, ayni ziya- fette bulunan mumaileyhin otomobil de Doktör Luke'ün otomobilinin aynidir. Üç kişi maznunen tevkif olunmuştur. MADRIT, 10. A.A, — Dahiliye mazi- gazetelere verdiği malümata göre çiftçilerin grevi bütün vilâyetlerde şid- aybetmektedir. in heman umumi bir mahiyet kes- Kaseres'de toprak işçileri fede- nu tekrar işe başlamağa karar ver- iştir. Burgos'da, on sekiz köyde grev hitamın ermiştir. altı köyde muhtelif hadiseler or. Hocn eylaetinde Marmolehö'da yapı birdenbire grev ilân etmişlerdir. “Kastela'da grevciler patronlardan İ- ki kişiye tecavüz edip lardır. Sevil eraletinde grev devam et- mektedir. Eçitm'da 30 kişi tevkif olum- mızı Balkanlardan o mahut vicdan- $ız valilerin o yapmadıkları veya. hut yapıp muhafaza etmedikleri (Bitmedi ECNEBİ Cenevre manavraları İzvestia gazetesi, Cenevre manev- raları ünvanı altında yazmış olduğu Bir makalede şöyle diyor: Sovyet Rusyanın sulh elhindeki be- yanatı, hali hazırda en mütecavizas ne temayülleri temsil etmekte olan memleketleri telâşa düşürmüştür. İngiliz diplomasisi, Rusyanın işti- rahile ve onun muazzam nüfuzları al tnda salhön tensih edilmesine mâni İmak için her çareye baş vurmuştur. İngiliz d plomasis, bir taraftan Har. sa üzerinde tazyik icra etmeye ve di- ğer taraftan Berlinde Almanyayı feransa sokmak ve ayni zamanda Sarre plebisisti meselesi de bir takım fedahârliklar kopaprmak için faali- yet sarfeylemeye er. İngiliz diplomas'si, İsveç, Norveç, Felemenk, İsviçre ve İspanyayı ken. di tarafına celbetmeye muvaffak ol- muştur, İngiliz diplomasisinin bu fa- aliyetini Lehistanın mütereddit vazi- yeti teshil etmiştir, Fransız hükümeti münferit bir. vaziyette kalmaktan Korktuğundan ricat etmiştri Bu hür kümet, Almanyanın dardurmak hususunda cude getirebilmek ne iti ya tarafından bir #aarruz vukuu İlterenin munzam bir muştur. Manzanaree'te grev umumi ma, hiyettedir, burada birçok © sosyalistler, yasak silâh taşmak suçundan dolayi tev- kif edilmişlerdir. Saragost'a — grev ayni detle devam teminatında | bulunmasını elde edebilmek maksadile ricat et- miştir, Sovyet Rasyanın sulh lehindeki beyanatı, sulhü tehdit eden tehlikenin ifşası, tecavüze maruz memleketlerin müdafaalarının tensiki ve saire gibi #eyler hali hazırda en bariz milita- rist temayülleri ve bu temayüllerin dayanmakta olduğa kuvvetleri tem- sil eden devletleri beynelmilel müna- sebetlerdeki gerginliklerden müt, Ut mesuliyetleri | başkalarının ne atmak siyasetlerini örtmek için harp bayrağını açmaksızın İeileri Sovyet Rusyanın. de ta olan öatvetinden örkütmek için müdahalede bulunmaya sevketm'ştir. Harp taraftarı olan devleilerin bu icraatlarının neticesi emperyalizmin inkişafını batileştirmekten ve harp hazırlıklarını durdurmaktan başka bir netice vermese dahi bu netice, Sov yetlerin şiddetli müdahalelerinin za- feri sayılmak icap eder. bi emperyalist devletler arasındaki ma- nevralar tevessü temayüllerini temsil eden devletlerin siyasetlerinde hiç bir şey değişmemiş olduğunu isbat ede- cek olursa o zaman hali hazırda te- reddüt içinde bulunanlar, M. Litvinof tarafından Cenevrede yapmış olduğu HARİCİ HABERLER Silâhsızlanma (Fransız teklifi Cenevrede ekseriyetle kabul edildi ; M. Barthou racna müstenkil kalmışlar ve bazi me- #eleler ve bilhassa Almanyanın Cenev reye avdeti hakında ihzari bir sureti bal bulunmadan konferansın çalışamayaca- ğını söylemişlerdir. Bu suretle Fransız proj kile karşı ittifakla kabul edilmiş Almanya ve Cemiyeti akvam VAŞINGTO, 10.A.A. — Dolaşan ri- vayetlere göre, Cenevredeki son hadise- ler üzerine Almanya hülcümeti biç bir suretle Cenevreye avdet etmemeğe da hn şimdiden kararını vermiş ve bu ka- rarı bazı hükümetlere de bildirmiştir. Maamafih, Amerika resmi mahafi | muhafaz acttiği kotumiyet, Amerika hür kümetinin böyle bir ihbara maruz kalıp kalmadığını katiyetle anlamaya mani ol. saktadır. Herhalde, bu rivayet sağlam bir esasa müpteni değil gibi görünmek. Naziler Avusturyada bir çok yeni hadiseler çıkardılar ik A.A, — Reuter ajansı i Turizm faa'iyetini mahvetmek ve hü- kümeti, memleket dahilinde asayişi te- yalistler tarafından bir tethi hareketine tevessül olunmuştur. Föklahröskte demiryolu köprüsü tah- tip edilmiş, Paris.Viyana © ekeprasinin Yoldan çıkıp bir felâkete maruz bulun masma 1amak kalmıştır. Muhtelif yer. lerde şömendöfer yolları sökülmüştür. Prens Şitarhemberg'in makamatında, bütün bir katı yıkabilecek kudrete bir makineli bomba bulunduğu gibi, Opera tiyatrosunda da göz yaşı ri a talmrştar, Avusturya ile İtalya arasında, San Yo- han mevkiinde telgraf telleri sökülmüş. tür Bir hayli tevkifat yapılmıştır. Viyanada Naziler VİYANA, 10. A.A .— Hitlerciler, akşam Vi operasında Nalkeyre temsil edilirken gözyaşı döktürü- cü gazlar atmışlardır. Oyun tatil ve ti- yatro tahliye edilmiştir. Halk, nazilere karşı şiddetli bir infial miştir, Yeni Belçika kabinesi BRÜKSEL, I0.A.A. — Reuter a- jansının bildirdiğine göre Dö Brokvil, ze kabinenin teşkilini ikmal | etmişse Himans'a adliye nezaretini teklif etmiş, fakat kabul ettirememiştir, Liberallerin, nezaretlerin tevzi hususunda müşkülât çıkardıkları söylenmektedir. | mam MATBUATINDA OKUDUKLARIMI tekiliflerin emniyeti kuvvetlendirme- nin yeğöne çare ve vastıası olduğunu daha âşikâr bir surette görecekler- — ir, Sovyet Rusya, hiç bir memlekete karşı mücadelede bulunmak düşünce isini takip etmediği i gerek Alman- ya olsun; gerek diğer herhangi bir ihata e. Szüyet Rusya, bir takım diplema. ii manevraları, çevirmez, her hangi öir memleketi zarara soküeük ötlMK lar akdine çalışmaz. Sevyet Rusya, sulkün muhalasas için uğraşır, istikbalde de bu siyase- tine sebatkârane devam edecekt'r. Bu kârlı Sovyet Rusyaya ve bütün ibik enilletlerine taallâk eden haya- Hi meseleler mevzuu bahsolduğu za- man Sovyet Rusya siyasetinin bariz vasfınr teşkil eder. Küçük itilâf ve Sovyet Rusya ük İtilâfın Sos leri tanımış olmanı, Alman matbiat, M. Bark nun ve Franms siyasetinin eseri addet mektedir. Gazetelerin birçoğu, Fran- six Hariciye nazırinın 18 Hazirandan 20 hazirana kadar toplana- Hariciye Vekili "ANKARA, 10 (Telefonla) — Har izahat verdi ye vekili doktor Tevfik Rüş - tü Bey bu sabah şehrimize gelmiş ve istasyonda vekillerle hariciye er- kânı tarafından karşılanmıştır. Tevfik Rüştü Bey Reisicümhur Hazretleri, Başvekil Paşa Hazret- leri tarafından kabul edildikten sonra icra vekilleri heyetinin toplan- tısına iştirak ederek Paris, Cenevre ve Balkanlardaki temasik.t hak- kında kabine arkadaşlarına izahat vermiştir . Hariciye vek'li akşam trenle yanında hususi kalem müdürü Re- fik Amir Bey olduğu halde Istanbula hareket etmiştir. Vekil Bey istasyonda meclis reisi Kâzım Paşa, vekiller, hariciye erkânı ve İran sefareti müsteşarı tarafından teşyi olunmuştur. Metr Salem ve Leon Faraci Ef. ler ANKARA, 10 (Telefonla) — Ağır ceza mahkemesi Metr Salem ve Leon Faraci efendilerin mevkufen muhakeme ed'lmeleri lüzumuna dair müddeiamumiliğin itirazını bugün geç vakite kadar tetkik et- miştir. Mahkeme yarın karar verecektir. Yabancıların tabiiyet vaziyetleri ANKARA, 10 (Telefonla) — Hükümet yabancıların tabiiyet va- ziyetleri hakkında verilen kararlar aleyhine şürayi devlete müracaat ed'p edemiyeceklerinin tefsirini meclisten istemiştir. Hariciye memurlarının yaşları “ ANKARA, 10 (Telefonla) — Hariciye vekâleti kendi memurları için bir tahdidi sin kanun projesi hazırlamaktadır. Projeye göre Hariciye vekâleti memurlarının derecelerine göre birer yaş tesbit edil. mektedir. Memurin yaşı bulunduğu derece için tesbit edilen yaşın fevkinde olduğu takdirde memarin veköletle alâkası kesilecektir. Gedikli zabitler hakkında ANKARA, 10 (Telefonla) — Tekaüt kanununun 13 üncü madde- #'nin gedikli zabitlere şamil olup olmadığının tefsiri hakkında hükü - metin talebi üzerine şu tefsir fıkrasını tesbit etmiş ve umumü heyetin tasvibine arzetmiştir : Ecnebi kadınlarile nikâhlı veya nihâhsız beraber yaşayan he- nüz tasf.ye olunmayan deniz gedikli zabitanı hakkında 1683 numaralı kanunun 12 inci maddesi hükmü tatbik olanur.,, Bugün de ikramiye işi görüşülecek ANKARA, 10 (Telefonla) — toplantısında Nusrat Beyin tekaüt Büyük Müllet Mecisinin yarınki ikramiyesi meselesinin müzakere - #'ne devam olunacaktır. Bu münasebetle bu mesele hakkında devlet şürası deavi daireleri umumi heyetince ittihaz olunan kararı natık i- lâm da mecliste okunacaktır. Dün cağı zannedilmektedir. olduğu gibi yarınki celsenin de hararetli ve münakaşalı ola - Lise talebeleri döndükleri dersler- den tekrar imtihan olacaklar ANKARA, 10. A.A. — Lise ve orta mekteplerde üç ve daha zi: yade dersten üçten aşağı numara almış olan bütün talebenin döndük- leri derslerden tekrar imtihan edilmeleri maarif vekâletince tekarrür etmiştir. Imtihanlar haziran ayı içeri İz yapılacaktır. Lise ve orta mekteplerde resim dersinin sınıf dersine tesiri ölma- ması da ayrıca kararlaştırılmıştır. Dünya kupası; Çekoslovakya-İtalya takımları berabere kaldılar ROMA, 10 (A.A.) — Dünya kupası final maçları bugün Çekoslo- vakya takımı ile tlalyan takımı arasında yapılmıştır. Neticede her iki takım bir bire berabere kaldılar. Maç tekrar edilecektir. Korkunç bir tramvay kazası İZMİR, 10 (Milliyet) — Bahribaba Halkevinden mukabil cihetten cihete geçme bay altında kalarak beyni parçalanmış ve ölmüştür. ek isteyen ortamektep talebesinden 'uammer Efendi tram- Bir kamyon hendeğe devrildi İZMİR, 10 (Milliyet) — Urla yolunda sustası kırılan kamyon hen- dek içerisine devrilmiştir. Yolculardan beşi ağır, yedisi hafif surette ya- #alanmıştır. Yaralı M. Venizelos Cümhur reisi mi olacak? ATİNA, 10 (Milliyet) — Liberal. ler mahafili tarafından teyit edildiğine göre, gelecek eylüle kadar iki zümre arasında urlaşma kabil olmadığı tak- dirde o vakite kadar Atinaya gelmiş 0- Incak olan İliberaller reisinden cümhur- konferansına iştirak Sovy lerle kü- arasındaki müza- keratın Paristen arzu ve tertip edi miz olduğuna delil sayıyorlar. » Döyce Algemayne gazetesi diyor — Hakikatte, Sovyetlerin sy) rince filen tanınması Lit- we denli nin Londrada imz Yi müteakıp zaten br emrivâki ol- muştu, Daha o vakit, Sovyetlerle Av. cenubu şarkisi arasındaki müna- bebat tarihinde yeni bir fasıl başlar muşta. Bu tanınma muahedelerinden sonra hüçük itilâf teşkil eden üç devletle Moskova hükümeti arasında ticaret muahedelerinde akdi muhte - meldir. Zira, kereste ve buğday tica- retinde Sovyet dampingi Avrapa ce- nubu şarkisine şimdiye kadar pek çok Zarar vermiştir. , Berliner Börsen gazetesi de şu mü- taleayı yürülmektedir: — Besarabya meselesi etrafında- ki dava Fransanın * himmetile berta - raf edilen R 1, Besarabyanın kendisine az çok kat'i bir surette ter- ki mukab'linde Sovyetleri tanımış ol- duğuna ihtimal vermek mümkündür. Bu meselede de, uzak şarktaki vazi- yetin Sovyet hüsnü niyetine tesir et- Memleket hastahan. nakledilmişlerdi Salvadorda Vem Mithiş bir kasırga etrafı kastı kavurdu NEV YORK, 10. A.A, — Salva- dor cümhuriyetini altüst eden ka- sırga kurbanlarının çok fazla oldu- ğu anlaşılıyor. Ancak, memleket dahilinde gidip gelme güçlüğün- den dolayi bu sayıyı katiyetle tes- bit etmeye imkân yoktur. Yollar- dan, ancak yaya olarak geçmek mümkündür. Demiryolları tama men harap olmuştur. Ve iki ay- dan evvel tamir edilemiyecekti: Libertad limanmın vaziyeti gı lerin buraya | girmesine mânidi Rio Lenta nehri taşmış, birçok köy- ler suların altımda kalmıştır, Yağmur dürmadan yağmaktadır. Kanlı basur veya tifo humması sal- gınından korkuluyor. Bir nehirde 10 metre uzunluğunda bir tatlı su canavarı EDMONTON, 10. A.A. — (İngiltere) Balay nehrinde bu dafa — bir tal sw canavarı bulunmuştur. On metro boyun- da ve başı ile boyunu da vücudu gibi geyet ince olan bu canavarı birçok küm- seler gördüklerini söylemektedir. 22 milimetre çapında bir tüfekle atı- lan kurşunların hayvana işlemediği ve bunun saatte 25 km. lik bil le kaç” tığı, kaçarken de suları köpük içinde be raktığı görülmüştür.