11 Haziran 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

11 Haziran 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Su ve ateş hikâyesi İtfaiyesini ne kadar tanzim et- se, itfaiyecilerini ne derece feda- hârlardan seçse İstanbul için yan- gın arasıra sahneye konulan eski bir faciadır. Bu facianın perdecisi de daima susuzluktur. Sultanahmette iki gün evvel ge- ne İstanbulun büyük konakların- dan birkaçı ve o meyanda beş on ev kül oldu. Resimler alındı, gaze- telere basıldı.. “İstanbul tehlike geçirdi., sözleri tekrar edildi. Yan- gın çıkan evde oturanların, itfai- yecilerin beyanatları yazıldı. Fa- hat yanan yandı. Bir müddet son- ra orası da İstanbul haritasında pençe pençe lekeler yapan “yan- gin yerleri, arasına girer amma ya nan hânumanların acısı yıllarca sü rer, Istanbul şehrinde ahşap ev ol- dukça, İstanbullulardada ateşe karşı bir ihtiyatsızlık, bir kaygu- suzluk devam ettikçe, İstanbulda bu faciarın len çekilmesine imkân yoktur. Yalnız... Ortada bir mesele var.. Eskiden nerede bir büyük yangın olsa, derhal: — Efendim! Te'kos boruları bomboş idi. Muhakkak bu Şirket Istanbulu yakmaya karar verdi. di ye sözler söylenirdi. Ben bile çok defa bu çeşit ittihamlarda bulun- dum. Böyle hallerde Müddeinmu- milik harekete geçer, su meselesi- ni tetkik eder ve sonra bilmem ne olurdu? Fakat muhakkak bir şey varsa itfaiyenin her zaman vaktin de geldiği, fakat sa bulamadığı an lasılırdı.. Vaktâ ki Teskos idaresi belediyeye geçti.. Yangınların sön- memesi sebepleri arasından su. suzlak kalktı. Yangının söndürüle memesi hep “itfaiyeye geç haber verilmesinden ve rüzgârın şiddet- le esmesinden,, ileri geldiği söylen Nia Amma sudan bahsedilmez ol- a, Yalnız bu sefer nasılsa gazete- lerde Terkos borularında su bu- lunmadığı yazıldı. Lâkin bu defa kimse bundan dolayı eskiden (Terkos Şirketi) ne söylediği hınç kı sözleri röylemedi. Neden? Ora- sr apâşikâr! Çünkü suya şimdi be- lediye idare ediyor. Alâ amma su- yu neden vermiyor? Bunu anlamak için dünkü gaze- telerde çıkan şu ilân: ve belediye Fen işleri müdürü Ziya Beyin söz- lerini aşağıya naklediyorum : Jste Salar idaresinin ilânı: “Şehre daha fazla su verebil- mek için yapılması zaruri olan ba- zı ameliyat dolayısile muvakkat bir zaman için Terkos sularının arasıra kesilmesine yahut az akı- tılmasına mecburiyet hâsıl olacak- tır. İlâh..., Şu da Ziya Beyin beyanatı: “Bu yaz Terkos az verilecektir. Suyu mıntaka mmtaka taksim e- lecek ve kışın şehre bol su verile- cektir. ... Şimdi anlaşıldı ya. Yangında işte izahı. Artık ? Terkos tamir ediliyor. İyi gözüm amma, bu ta- miri İstanbulun yangın mevsimi olan yaza neden getirdiniz? Hay- di öyle yaptınız; yangın için ayrı- ca depolar ve su tertibatı neden almadınız? diye birisi sorsa mü- tehassıslar yüzüne gülerler. .Çün- kü ba iş, bu sudan iş bir fen işidir. Ahadnas (1) anlamaz. O halde?. O halde Fen müdürü Beyin söyle- diği gibi su kesilme nöbeti çelen bir mahallede ve rüzgârlı bir hava da yangın çıktı mı facia tekerrir eder ve | İlel pençe görülen yangın yerleri ar- tar.. Ne yapalım? FELEK Tepebaşı bahçesi Şehir tiyatrosu © artistlerinin yaptıkları kooperati Tepebaşı bahçesini perşembe gününden iti- baren açacaktır. Baı:ede haftanın Oo muayyen gecelerinde tiyatro baletleri , nu- maralar yapacaklardır. Bahçede müskirat ve yemek bulunmıyacak, Yalnız kahve, çay ve emsali şey- ler verilecekti Belediye kooperatifi ,,, Belediye kooperatifi Sirkecide ikinci satış deposunu yakında a- tır, Bu Kususta hazırlıklar yapıl - - Bu depo, şark şimendi- İaresi yanında bulunacak- tır. Şark şimendiferleri memurları da belediye kooperatifine aza ola- rak girmişlerdir. | BELEDİYEDE Et fiatleri sebep Yokken arttı Kasapların fiatleri biribi- rini tutmuyor Son zamanlarda birçok madde- ler gibi havayici zaruriye fiatları da yükselmiştir, Gıda maddeleri- ' nin belli başlıları, okka ile satıl dığı zamanki fiattan daha fazla yükselmiştir. Bu sene bilhassa yaz sebzeleri çok pahalıdır. Şehrin ci var semtlerinde bu pahalılık hâd bir şekildedir. Pahalı olan maddeler arasında bilhassa et gelmektedir. Etin ki- losu, karaman veya dağlıç (40) kuruştan, (70) kuruşa kadar satıl maktadır. Belediye İktısat Müdür- lüğü dün şehrin bazı semtlerinde- ki kasaplardan fiat istemiştir. Bun lar arasında mukayese yapmıştır. Et fiatın hiç bir sebep yokken arttığı görülmüştür. Geçen cene- de, bu mevsimde etin okkası ancak 60 kuruşa satılıyordu. Hal- buki bu sene kilo olduğu balde fiatlar 70 kuruşa kadar yükselmek tedir. Belediye İktıcat Müdürlüğü dün bazı kaymakamlıkların bu hu susta nazarı dikkatini celbetmiş- tir. Dahiliye Vekâletinin, ihtikârla mücadele icin gönderdiği tamim henüz Belediyeye selmemistir. Be- lediye bu tamimi alınca, daha esas Iı mücadeleye girişecektir. Şehir meclisi intihabatı Istanbul şehir meclisi intihaba tı eylülde yapılacaktır. Meclisin bi. rinici teşrinde toplansıası mukar- rer olduğu için intihap işinin im- kân nisbetinde süratle intacına ça- lışılmaktadır. Belediye icap eden defterleri ha- zırlamıştır. Bu defterler, bu hafta Zarfmda mahallelere dağıtılacak ve mümessiller tarafından doldu. rulacaktır. Bozuk otobüsler Otobüs kazalarının . önüne geç- mek için belediye tarafımdan oto- büs sahiplerine verilen müddet 14 haziranda nihayetlenmektedr. O tarihten sonra otobüsler, her yerde umumi surette muayene edilecek- ler, bozük veyahut noksan tec hizatlı görülen otobüsler, seyrüse- ferden men'edilecekleri gibi sahip leri de para cezasına tâbi tutula- cakları Keresteciler hali Kerestecilerde yapılmakta o- lan şehir muvakkat hâlinde (63) dükkân bulunacaktır. Bu miktarın kâfi gelmediği anlaşıldığından, ye- niden arsa istimlâk edilerek, (30) dükkân daha inşası takarrür etmiş tir. Sigorta işleri va Belediye hissesi Sigorta şirketlerinin Anadolu- da yaptıkları sigorta muameleleri- ne ait itfaiye hisselerinin belediye- lere verilmediği hakkında bir ihbar yapılmıştı. Bu paranın İstanbul belediyesi tarafından mı, yoksu alâkadar A- nadolu belediyeleri tarafından mı alınacağı, Dahiliye vekâletinden s0 rulmuştu, Asri mezarlığın duvarı Şişli - Büyükdere yolunda in- şası mukarrer asri mezarlığın du- varı yapılmağa başlanmıştır. Duvarın inşası 4 ayda bitirile- cektir. Mezarlığın duvarı 15 bin liraya çıkacıktır. Arazi (450) dö nümdür. Topkapı surları Belediye Topkapı surlarının ba- zı yerlerini tamir etlirmeğe başla- mıştır. » Seyyahların inip çıktıkları mer- diven son zamanlarda çok harap bir bale gelmişti. Bu merdiven ye niden yapılmaktadır. a Yerli malı sergileri Her sene olduğu gibi da memleket dahilmde Si erik lâyetlerde yerli mallar sergileri a- çılacaktır. Bu sergilerle Milli İktisat ve Tasarruf Cemiyeti yakından meş- gul olmaktadır. Sergilerin bilhassa ayni tarihe tesadüf o etmesine e- hemmiyet verilmiştir. Önümüzdeki (üç ay zarfında Konya, Bursa, İzmir ve İstanbul. da yerli mallar sergileri açılacak- tır. Yalnız bunlardan İzmir ser- gisi beynelmilel mahiyettedir. Yangın yerinden manzaralar . . Yangın tahkikatı Zarar 90-100 bin lira kadar tahmin ediliyor —— o. — Yangın çıkan ev sigortalı olduğundan tahki- kat tamik edilmektedir, yangının ne sebep- ten dolayı çıktığı henüz meçhuldür Evvelisi günkü Sultanahmet yangı nı tahkikatı, tamamile zabıta ve adliye ye intikal etmiştir. Yapılan tahkikat , ateşin çıktığı Fahri Beyin tahtı isticarında bulunan üç katlı binanın, sahibi Hüseyin Bey ta- rafından 18 bin'liraya sigortalı oldu- Bunurteyit etmiştir. İçersindeki eşyanm da ayrıca 2 bin liraya sigorta edilmiş bulunduğu anla şılmıştır. Ayni zamanda n danberi vergisi verilmedi rina haciz konduğu da tahakkuk etmiş- tir. Dün de yazdığımız gibi, yanan ev - lerden diğer dördü daha siyortalı bu - Tunmaktadır. a, Pütün sigorta bedeli 24.500 ira - Ateş, sigortalı olan evden çıktığı i- çin yapılan tahkikat tamamen (derin- eştirilmiş ve dün yirmi kadar şahit din- enilmüştür. Tabkikatla meşgul bulunan müd- döumumi muavinlerinden Kâşif ve E- minönü merkez memuru Nözmm Beyler dün meç vakte kadar Alemdar merke- zinde kalmışlardır. Yangın nasil çıktı Şimdiki halde, yangmın neden çik- ğı katiyetle tesbit edil iştir. Ancrk , en son vaziyet şudur: Yapılan ilk tahkikata, yangın çık tığı zaman, Fahri Beyin evinde zevce- si Müyesser ve baldızı Müeyyet Hanım- ların o bulundukları anlaşılmıştır. Dün, Alemdar merkezinde müddelumumi mu avini Kâşif Beyin huzurile dinlenen aker Bir Emler m e mi ir . Yalnız, henüz katiyetle tesbit edilme miş olmakla beraber, yangından evvel bu evde çamaşır yıkandığı ve bunun i- sin de ateş yakıldığı tahmin edilmek- tedir. Tahkikat tekemmül edinceye ka- dar nezaret altma alman Müyesser ve Mücyyet hanımlar ize, steşin yandaki Adil Paşa konağından saçağa atılmış olduğunu muhtemel gördükleri cigara ve yahut başka bir yabancı maddeden çıktığını ileri sürmektedirler. Kabak kızartılan devrilmesi suretile saçağm tutuştuğu yolumdeki şayia te - eyyüt etmemeştir. yangın dolayısile, dün birçok kim- bü medi la vi i ara ” oi iiniye önel e ye m vaziyele göre; yangı . ten çıktığına dair bir kase Sürülen mektedir. Keşif yapıldı Yangın hakkında fen heyeti tarafın- Sular idaresinin bir mektubu Artık bir daha susuzluk sıkıntısı çekmiyeceğiz! İstanbul ahalisi; Sular İdaresini * şuurlu faaliyetinden dolayı takdir,, ediyormuş!| İstanbulun birçok mıntakaları bir kaç gündür susuzdur. Su tesisat dolayısile sızyu kesmi çen gün bunu da her hevad s gibi ya zetemizde aksettirdih. Ve Terkosun kesilmesinden dolayı halkın iztırap çektiğini söyledik, Dün İstanbul Sular | İdaresinden bir mektup aldık. Bu mektupta sela» rın neden kesildiği izah ediliyor ve bizim (haksız ve yerinde olmayan bir tariz yaptığımızdan bahsolunuyor) Meselede kimin haklı kimin haksız olduğuna dair evinde Terkos muslu- ğu olan İstanbul halkı dahe iyi bir karar verebilir. Onun icin meseleyi münakaşa etmeden Sular İdaresinin gönderd ği mektubu aşağı dercediyo- ruz? Terkos idares' Belediyeye geçtik- ten sonra derhal ıslahını ait çareler düşünülmüş, projeleri yapılmış, icap eden malzemenin ilk getiri. lerek şelirin muhtaç olduğu suyun ta- mamen temini için büyük gayret ve ihtimamla çalışı'makta bulunulmuş ol dan mahallimde keşif yapılmış ve bir rapor hazırlanmasına başlanılmıştır. Bu rapor, bügün alikidar makama- ta tevdi edilecektir. Diğer taraftan dün akşam geç va kit yangın mahallinde müddeiumumi muavini Kâşif Beyin huzurile hir keşif yapılmış, ateşin çıkış şekli ve mahal- li tetkik edil N Zarar ve ziyan ne kadar Yapılan tahminlere gör; yangın | dan mütevellit zarar ve men mik- | darı 90 - 100 bin lira arasındadır. İlk | plânda bulunan evlerdeki | eşyalar hemen hemen hiç kurtarılamamıştır. Bu arada, bilhassa Adil Paşa kona- ğında oturan ailelerin çok kıymetli eşyaları, altın, gümüş takımları da yanmıştır... Evi yanahlara yapılan yardım Yangında evi yananlar Sultanah- met < varındıki Dizdariye medresesi pe yerleştirilmişler, dün de kendileri ne yiyecek ve para tevzi edilmiştir. Hâdise sıras,oda yaralanan dört it faiye neferinin sıhhi vaziyetleri iyileş miştir. Eminönü kaymakamlığı dün sabah yangın mmtakasındaki sokak- ları temizletmiş, ankazı kaldırmıştır. Emniyet müdürü Fehmi Bey, bu me- selenin t katı etrafında dün alâka darlardan izahat almıştır. Tahkikata bugün de devam “bu müsmir ve! duğunu iftiharla söyl yebiliriz. Bu ça lışmanım ilk semeresi olarak Şirket za manında günde şehre verilen 28,000 metre mi. .3ı su mikdarı bugün 35 bin metre mikâbmı geçmiştir. Tatbi- kma devam edilen ıslahat programı ikmal edildiği gün ise bu m kdar daha ziyade çoğalacaktır. Çarşı ünü suyun muvakkaten kesilmesi yapılmakta olan tevsi ame- liyatının icap ettirdiği zaruretlerden ileri gekmiştir. Bu ameliyata yaz esna- sında devam etmek mecburi olduğun- dan su kes'imelerinin bir çok defalar tekerrür etmesi ihtimal dahilindedir. Fakat bu işler bitirildikten sonra İs- tanbul halkı yarım asırdanberi çekti- ği sumuzluk sıkmtısmı bir daha gör- miyecektir, Kendirine hizmet gayesi- le vöpılan şuurlu ve müzmir faaliyeti gören şehir halkı idaremize karşı tak dirlerini izhar ederek bizi taltif et- tan herzaman yardım ve yek bekliyen İdaremiz, gözetenizin bu hakikatleri araştırmak okülfeline | MAHKEMELERDE alat cinayetinin Muhakemesi bitti Bahriyeli Şücaattin 10 sene hapse mabküm oldu 9 eylül 933 gecesi Balatta ran- devucu Duman Hatice hanımın €- i 'avüz ederek kardeşi Hasa- nı öldürmekten suçlu bahriyeli İb- rahim oğlu Şücaattin ile arkadaş- ları Eyüp ve Ömerin muhakeme- leri dün neticelenmiştir. Eyüple Ömer af kanunundan istifade ettikleri için haklarındaki takibat kaldırılmış, oŞücaattinin cürmü sabit olduğundan 15 sene müddetle hapsine, mahkömiyeti kadar mecburiyeti kanuniye altın. da bulundurulmasına, müebbeden âmme hizmetlerinde kullanılma - maya, ve 500 lira tazminat verme- ğe mahküm edilmiştir. Fakat af kanunundan istifade için beş senesi affedilmiş - Muhip Bay mahküm o'du Edebiyat r.. »llimlerinden Nihal Beyin Hâkimiyeti Milliye muhar- rirlerinden Ahmet Muhip Bey a- | leyhine açtığı hakaret davası dün neticelenmiş, Ahmet Muhip Bey gıyaben 6 ay hapse,yüz lira ceza ve yüz lira zararı manevi vermeğe bunu vermediği takdirde bu ceza- nın da hapse çevrilmesine karar verilmiştir. Cezası tacil edildi Zahire hanım ismindeki arka- daşını yaralamaktan suçlu Hida- yet efendinin muhakemesi ağır ce- za mahkemesinde neticelenmiş, Hi dayet ef.zdinin 6 ay hapsine ka- rar verilmiş , fakat zahiri ahvali ve hüsnü ahlâkı bir daha (böyle cürüm işlemiyeceği kanaatini ver- diğinden cezasının teciline karar verilmiştir. Polise hakaret edenler Zabıtaya kakaret etmekten suç- lu Şevket efendinin 3 üncü ceza mahkemesinde muhakemesi neti - | celenmiş bir ay hapsine (30lira püra cezası vermesine karar veri) miştir, Çene zabıtaya hakaret etmek - ten suçlu Galatalı Talât efendinin muhakemesi de birinci ceza mah- kemesinde neticelenmiş, o da bir ay bapse 30 lira para (| cezasına mahküm edilmiştir. |, Büyükdere cinayeti Büyükderede İspilândit ole- öldürmek İlinde Mehlika hanımı ten suçlu Arifin Oo muhakamesine dün devam edilecekti. Fakat tarafeyn vekillerinden bi- ri mazereti olduğu için mahkeme- ye gelemiyeceğini istida ile bildir- diğinden - ubakemeye devam edi- lemedi ve başka güne bırakıldı. Bayram sokağı cinayeti Bayram sokağında Zeki Beyi öldürmekten Beşiktaşlı Sait- le, bu kavgada iştirakleri olmak- tan suçlu Murtaza, Hasan ve Os- manın muhakemeleri dün ağır ce- za mahkemesinde neticelenmiştir. Suçlulardan Murtaza ile Hasan ve Osman af kanunundan istifade ettiklerinden haklarındaki âmme davası kaldırılmıştır. idin suçu sabit olmuş, 15 se- ne konulmasına, ölünceye kadar âmme hizmetlerinden mah- rumiyete, mahküm olduğu müddet kadar o mahecur kalmasına karar verilmiş, fakat yaşından dolayı ce- zasının iki senesi, af kanunundan dolayı da beş senesi indirilmiş, 7,5 buçuk sene mahpus yatmasına ka- var verilmiştir. Sait; karar tefhim edilince: — Yaşasın cümhuriyet adliye- si diye haykarmıştır. .. Bir mahkümiyet Hacer hanım isminde 18 yaşın- da bir kızı evleniriz diye o aldat- maktan suçlu Cemal efendinin dün birinci ceza emesinde muha- kemesi neticelenmiştir. Cemal efendi henüz 18 yaşını bitirmediği için 3 ay hapse konul- masına karar verilmiştir. Davacı istidasında (o tazminat talebinde bulunmadığı için mah- kemede vuku bulan tazminat ta- lebi de reddedilmiştir. katlanmış olsa idi bizi eski Terkos şir ketini aratmakla itham etmeği insa- fa muvafık bulmayacağından emin dir. efendim. Benilorda tetkikat Belediye daimi encümen azala- rı, Fen müdürü Ziya Bey dün bent lere giderek sular hakkında tet- ZAMLA Susuz İstanbul! Su medeniyettir; bülün taihi tetkik ederseniz, medeniyetlerin daima su ile doğduğunu, su kena- rında yerletsiğini, ve sü ile büyü- yerek dört bir tarafa yayıldığını görürsünüz... Kara nakliyatının bu kadar süratle inkişaf etmediği zamanlarda bütün büyük medeni- yet me 'kezleri dalma nehirlerin, denizlerin kenarında ve hiç olmaz sa civarında vücut bulmuştur. Misal mi istiyorsunuz; işte İs- tanbul; Önü, arkası, yanı, ve içi baştan aşağı su ile dolu bir Onun için değil midir ki şimdiye kadar kaç medeniyeti sırtında ta- sımış ve dünya inde kendisine bu kadar mühim bir mevki temin etmiştir. Fakat şimdi, suyun doğurduğu bu medeni şehir susuzluktan kırl- makta ve yanmaktadır. Bu son senele”de susuzluk İstan bulun ezeli derdidir. İstanbulu için için kavuran ve yakan bir kanserdir. Uzviyetini kemiren, toz haline koyan bir belâdır. Kaç kere yazıldı. Kaç kere çi- zildi. Kaç kere söylendi. Fakat bir türlü buna bir ilâç bulunamadı.. Vakıa tabiatla mücodele edecek değiliz. Biz Akdeniz ikliminin te- siri altında bulunan bi- memleke- tiz, Akdeniz iklimi ie yazın hu- için de memleketimizin nehirleri b'le habili seyrürefe: değildir. Feat Istanbulda susuzluk der. dine kıştan bir çare bulunamaz mı? Kıştan Terkos göllerindeki suların muhafazası ve şehir dahi- dine yazın muntazeman sevki ca #- eri arnnamaz mı? Bu tesisat kışın tamir edilemez içü den yaz mevsimi beklendi? Bugün sular İdaresi gazetemize 'göndererek bizi hak. iyetinin takdirhânı imis! ie na söyliyecek sözümüz yok, Allah Fakat bu sotları varan lerin de İstanbul holi nın birer cüz'ü oldağuru unutma mak lâözundir. Meselâ vecen günkü feci yan- gın esnasında da clâhadar bir me- mür : — Köfi mikdarda st çi bulurnmlar hortumların sakal suyu dağıtır gibi su püskürdüğümü gözlerle görmüslerdi... Evvelce Terkosu itham edivor- duk. Simdi de M. Kastolno bıyık altından bize sülse veridir. Temenni edelim ki Sular idare- sinin bize son mehtuola verdiği ie minat yakında tahakkuk etsin o zaman bu sütunlarda evvelâ biz takdirlerimizi yazarız. Hor. bir milensese ifosına mer pl arz vazifeden dola tak ir beklemez amma ol-un., Bi- me takdirlerini e Mümtaz FAX BORSA (İş Bankasmdan alınan cetveldir) 9 Haziran 934 AKŞAM FİYATLARI ISTIKRAZLAR * TAHVİLAT Tetikvamı dahili 93,50 $ Ruhtan us 1833 İetikyem 375 5 ayı Si Ünitürk Ku. Mann ii ».). 4 se ağ mi sa : > ESHAM iş Bankası Nama 8254 Reji 418 ». Hamiline — 825 $ Telefon 110 Miele GE Türkes 1840 Türkiye Cümhü- Çimente 0 riyet Bankas 58 $£ İttihat dey. 16 Tramvaş © BR28 İ Şark dep 130 Anadolu Hisse 7780 $ Balya 145 Şe. Hayriye 16 Öğark m een 380 ÇEK FİYATLARI 190850 20547 54160 7043 42280 30150 791704 104025 .. Kurup das 18 » 2050 29 53 s28 iz v7 Bünkast eden yağmursuzluk dolayısi- ie bentlerde su azalmıştır. Bilhas- sa bazi çi me azda Ze başlamıştır. Kırkçeşme meşin bal kaz kalmak tehlikesine karşı belediye bazı tedbirler alacaktır. Belediye heyeti, Mecidiye köyündeki taşo- caklarını da gezmiştir.