11 Haziran 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

11 Haziran 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

ve ili ranı Uşak Şeker UŞAK, (Miliyet) — Uşak 4 na- hiye ve 146 köyün © merkezi olup nefsi Uşakın (o 17885 nüfusu, 887, dönüm arazii mezrua, 33, dönüm bağ, 10,896 dönüm bahçe, İ 5,657 dönüm çayırı vardır. | Köyler birer muhtarlık dahilin. de küçük müteaddit parça- olup hemen hemen er ve merkezde 5 ilk 1 ortamektep vardır. Bu köylerden Uşaka 6 saat mesafede olan Bul gaz dağı eteğinde Selçuklardan kal ma Selçikler köyü vardır ki bu köy tarihi bir kıymeti haizdir. Memleketimizin başlıca mahsu- İâtı Pancar, o buğday, arpa, mısır, “afyon, palamuttan ibaret olup bun- lardan kısmı azamı doğrudan doğ- ruya şimendiferle irtibatı olan İz- — mirre cevk ve naklolunur. Memleketimiz baştan aşağı ma- denlerle doludur. Birçok ler- de aşı boyası, ari , beyaz ve si- yah mermer, bakır, zımpara, kur- — Şun, alçı, maden kömürü ve manga rikalar diyarı Uşaklılar çalışıyor, yalnız dünya buh- halıcılığı kıymetten düşürdü ii #abrikası: nez madenleri (o vardır. Bunlarda benüz işlenmemektedir. Uşak sanatta da ileri gitmiş ve bir fabrikalar ve iş diyarı olmuştur. Ve bunun içindir ki büyük buhra- nın tesirleri burada pek azdır. Yal- nız Avrupa © piyasalarında iyi bir mevkii olan Uşak halısı bu buhran dolayısile kıymetten — düşmüş ve bu ihracat hemen hemen ölmüştür. Belediyemizin verimli çalışmasi. le memleket yeni yeni (o binalarla süslenmiş, yollar asfalt ve döşeme olarak yapılmış ve memlekete gü- zel bir şekil ve düzen verilmişti Şehirde çok parlak bir çalışma göze çarptığı gibi köylerimizde de bu çalışmanın bir kat daha arttığı müşahade edilmektedir. Bittabi a- haliyi bu derece faal bir hale geti- ren, çalıştıkları arazinin verimli ol- ması ve çalışmalarından azami isti- fade temin etmeleridir. Uşak ahalisi çok çalışkan, halük munis ve misafirperver insanlardır. Balıkesirde Devlet BALIKESİR, (Milliyet) — İzmir © de bulunan ve merkez devairini tes lim almakla meşgul Devlet Demir- Yolları memurları hat üzerinde mev kifler demirbaş eşyalarını, yolu, > *esisatı sınaiyeyi ve binaları tetkik *tmeğe başlamışlardır. Bu işler pek Yakın zamnda bitecek, yeni kadro- tesbit edilerek Devlet Demir- Yolları usullerile işletme işlerine ge tir, Bütün memurlar şimdiden Dev- m memurları gibi çalışmaktadır r. İzmir - Kasaba demiryolu işçi- ti bu satın alış dolayısile muh- ig makamlara gönderdiği tazim iyeraflarına mültefit cevaplar ve- Vilmişttir. Bütün işçiler bu yeni va- Ziyeti kavramak için büyük bir it Ba ile vazifelerine dikkat etmekte- irler, Şirketin ecnebi şube memur- a e mem - Kasaba hattının birleştiği İzmir - Kasaba hattında yeni idare PEY ker a, ları henüz tamamen işi terketme- miş olmakla beraber, hiç bir suret- le vazifedar edilmemişler ve buna Dog olmadığ müşahede edilmiş- ir. Kuyuda kalan amele NAZILLI, (Milliyet) — Nazilli. “de ekmekçi hacı Hüseyin efendi- nin 21 metre derinliğindeki kuyu- sunu temizlemek üzere kuyuya i- nen amele Hazımın üzerine kuyu- nun taşları çökmüş ve bir tesadüf eseri olarak taşlar kıyılara istinat ederek köprü vaziyetine girmiştir, Hazımı kurtarmak üzere çağrılan kuyucular kuyuya girmeğe cesaret edememişler davulcu Ali kuyuya inmiş dört saat çalıştıktan sonra taşlar arasında baygın bir'halde bulunan Hazımı kurtarmıştır. Sökeye Su getirilecek Belediye bu iş için Söke- lilerden istikraz yapacak SÖKE, (Milliyet) — Söke bele- diyesinin geçen (o seneki bütçesi 46,000 lira idi. Bunun 38500 lirası tahsil edilerek, 10 bin Uİiraya bir mezbaha, 500 lirayı yangın havu- zu yaptırılmış, 4220 lira ile Cüm- huriyet meydanmı etrafındaki iki dükkân ile pazar | yeri yapılacak yerdeki dükkânlar istimlâk olun- muş halâ yapılmak üzere 500 lira da bankaya konulmuştur. Söke be- lediyesi bir müteahhitle beraber iş- lettiği elektrikten senede 2500 lira kr alıyor, yani yapılacak mezbaha da belediyeye sene de 500 lira kâr temin etmektedir. Söke belediyesi- nin şimdi eline aldığı İş bankasının su işidir. Sökenin © suyu Sunerler boğazında ve altı kilometre uzak- tan getirilecektir. e Bunun için ev- velce yaptırılan ve vekâletçe tasdik olunan projeye göre 150000 liraya ihtiyaç gösterilmişse Ode bugün 80000 liraya (o çıkarılacağı tahmin olunmaktadır. Belediye bunun için bütçesinden her sene 13 bin lira ayı racatkrı. Hiç borcu olmıyan Sö- ke belediyesi bu iş için de belediye- yi borca ve faiz vermeğe mecbur etmemek için beş sene sonra beledi ye borçlarına mahsup edilmek üze- re Söke halkından 10 - 15 bin lira- lık bir dahili istikraz yaparak he- men işe başlamağı düşünmekte ve halk ta belediyenin bu fikrine iş- tirak etmektedir. Tekirdağda ilk arpa TEKİRDAĞ, (Milliyet) — Yeni senenin arpa mahsulü Ferhadanlı köyünden bir çiftçi tarafından şeh- rimiz borsasma getirilmiştir. Borsa talimatnamesine göre evsafı mat- lübeyi haiz arpa yetiştirilmiş ise -bu çiftçiye mükâfat verilecektir. Ve ayrıca mutat olan arpaya mera- sim yapılacaktır. ED Para için adam döğenler BALIKESİR, (Mililyet) — Bir müddet evvel Karacalarda para i- çin birkaç meçhül şahıs tarafından öldüresiye dövülen & Şebip çavuş memleket hastahanesinden iyileşe- rek çıktı, Bir taraftan da sıkı ta- kip ve araştırma neticesi olarak fa- iller yakalandı. Şakilerin elebaşısı Ala Süleyman namile maruf eski bir hayduttur. Ve Somanın (Olor- ca) köyündendir. Bu haydudu teş- his eden 60 yaşlarında ihtiyar bir kadındır. Haydut Süleymanın ar. kadaşları ayni köyden dört kişidir. Tahkikat yapılmış ve hepsi adalet huzuruna sürülmüşlerdir. Tekirdağ borsası TEKIRDAĞ, (Milliyet) — Şeh- ii ire borsası hemen Trak- ya şehirlerinin borsası haline gel- miştir. Bütün Trakya şehir ve köy- lüleri mahswjlerini rsamıza ar- zetmekte ve fiat itibarile de İstan- buldan farksız olduğu için Piyasa- mızı tercih etmektedirler. Borsa- mız encümeni borsanın aramakta olan ehemmiyetni nazarı dikkate alarak köylüye teshilât ve köylü hukukunu tamamen muhafaza et- mek için evvelâ borsaca vezin edil- miyen mahsullerin satılmamasına karar vermiştir. Bunun için de a- bonelerin avdet ederek müşterek mukarrerat ittihazın' muvafık gör- müştür. Müstahsillerimizin piyasa- ya get leri hububatı borsanın resmi basküllerile tartılmak sureti- le satılması o mümkün olacaktır. Köylü bu vaziyetten çok memnun- dur, Ayni zamanda köylümüze ko- laylık olmak üzere mallarını paket halinde piyasaya arzetmeleri için borsa encümeni mukarreratı Tica- ret odası tarafndan bütün şehir ve köylere ilân şeklinde tevzi edil- mektedir. Balıkesirde menenjit BALIKESİR, (Mililyet) — Balı- kesir istasyonunda bir çocuk me- yakalanmıştır. Vakayı ha- hükümet tababeti derhal kordon koy..rak hastayı ve ebevey- nini tecrit etmiş ve komşularına aşı tatbik etmiştir. Söke belediye bütçesi SÖKE, (Milliyet) — Şehir mec- lisi içtimalarını bitirmiş ve 934 ma- li yılı bütçesini 41,917 kırk bir bin dokuz yüz on yedi lira üzerinden Salihlide Mitat SALIHLI, (Mililyet) — Ege hav zasınm en şirin ve üzüm mmtakası- nın en mühim merkezlerinden olan Salihliyi, Milli mücadelenin kah- samanlıklar dolu bir beldesi olarak her Türk tanır, 80 Sene evvel Süleyman dede isminde bir yolcunun yaptırdığı u- fak bir kulübe ile esası kurulmuş olan kasaba zengin toprağı sayesin de bugün 3000 evli » 2500 nüfuslu şehir haline gelmiştir. Kaza bağlar ve bahçeler arasında yüksek çınar ağaçlarma gömülmü: li mü delede yananların yerine yeni ya- pılmış şirin binalarile göze güzel görünür. Şehrin ortasından geçen İzmir - Afyon treni her geçişinde halkı Istasyona toplar. Kazanın sıhhi © vaziyeti iyidir, sıtma mücadelesi bugün memleket- te sıtmayı yok denecek kadar azalt mıştır, Nüfus 927 (tarihinden bugüne kadar yenideti 3650 doğum kayde- dilmek suretile 31. bini aşmıştır. Ka zanın 60 köyü-ve.bir nahiyesi var- dır. Köylü Cüfühuriyetin feyizlerini alarak fikren ilerlemiş ve çok uya- nıktır, Muktedir.bir. idare âmiri- nin etrafında toplanan memurlar halka kendini sevdirmiştir. Kazaya paşa caddesi: yeni gelen adliye erkân: kibar ve değerli hukukçulardandır. Beledi- ye ve fırka reisleri çalışkan genç- lerdir. Memlekette spor ve gençlik ha- reketi oldukça kuvvetlidir. Ülkü, Bozkurt, Gürbüzler namile üç ku- lüp vardır. Belediye bir saha ve soyunma yerleri temin £ etmiştir. Maamafih memleketin gençlikten beklediği varlık görülmiyor. Biraz da iktısadiyattan bahsede- lim: Başlıca ihracat mahsulleri başta üzüm olmak üzere palamut, rfeyan kökü, arpa, bakla ve sığır hayvan: natile taze sebzedir. Geçen seneki Oüzüm rekoltesi 4,500,000 kilodur. Fiatler 5 - 20 ku- ruş arasında inip çıkmıştır. Fiatle- rin masrafı korumıyacak kadar dü- şük oluşu İzmir ihracat tacirlerin?a müstahsil aleyhine birleşmiş olma #indandır, e Yeni sene (o rekoltesi çok azdır. Keza Kaliforniya'da vaziyet aynı oldu, Avusturalya üzümlerinin kali te düşüklüğü önümüzdeki sene ü- züm fiatlerini yükseltecektir. Kazanın yanı başındaki sart ha- rabeleri, ılıcaları ve iktisadi dertle- ri hakkındaki topladıklarımı diğer bir yazımla bildireceğim. — NEZİHİ — Afyonda E AFYON, (Mililyet) — Cümhuriyet meydanında büyük zafer âbidesi kaidesinin çabuk bitirilmesine f: ek yükşelerek olan dilmektedir. Yukarki resim âbidenin beton arme temel inşaatını gösler- mektedir. Tekirdağında imar faaliyetleri Tekirdağ sırtlurindan TEKİRDAG, (Mililyet) — Şehri mizin belkemiği vazifesini gören ve iktrsaden ehemmiyeti haiz oldu- ğu âşikâr bulunan Kuranlı caddesi iĞin inşası evvelce mutasavver par- | ke kaldırımın kuvveden fiil sahasr- ! na geçmekte olduğu anlaşılmakta | denize bakış dır. Bucadde diyebilirim ki şehir dükkânlarınm hemen yarısını alâ- kadar eder en işlek yoldur. Kışm buralardan iskeleye eşya sevket- mek çok müşkül oluyordu. Çünkü bu cadd> delik deşik çamur batak- lık bir halde idi. Bugün hususi mu- İle il kl Adanada müthiş Sıcaklar var! Sıcaktan bayılanlar ve ölenler bile oldu ADANA, 10, A.A. — Müthiş ve şimdiye kadar g; i cak dalgası, üç dört gündür taham- mül edilmez bir şekilde devam e- diyor. Tarlalarda çalışan ameleler- den bir çoğu bayılmış dün de mih- mandar köyünden bir kadın güneş çarpmasından ölmüştür. Sıcaklık dolayısile şehrimizde buz sarfiya: tı da şayani dikkat bir surette art- mıştır. Evvelce günde 300-359 ka- Isp buz sarfedilirken dün ve bu- gün bu yekün iki misli artarak 1300 kalıbı bulmuştur. Halk bağ- lara, nehir kenarlarına koşarak 8e- rinlemek çarelerini arıyor. Sıcak- hık derecesi dün ve bugün gölgede 41 idi. Erkek incir AYDIN, (Milliyet) — Vilâyeti. mizde incir bahçelerine iğlek (er. kek incir) atılmağa başlanmıştır. İlkbaharda havaların müsait git- mesinden bazı mıntakalarda iğlek ler dökülmüş bazı (o mıntakalarda da incirler geliştiği halde iğlekler olmamıştır. Bu yüzden iğleğin do- lusu bir buçuk liraya kadar fırla- mıştır. Maamafih mıntatkada bü- tün incir bahçelerine yetişecek iğ- lek vardır. Namus uğrunda cinayet KARANINAR, (Milliyet) — Nehiyemize bağlı karabağ köyün- den kahveci Ismail, bir hafta evvel ayni köyden (İbrahimin kahvede olduğu bir zamanda evine girerek karısı Saliheye zorla (o tevavüzde bulunmuş, bu esnada İbrahim eve gelmiş, bıçağını — çekerek İsmaile hücum etmiş, (fakat daha güçlü ve kuvvetli olan İsmail İbrahimin elinden bıçağını alarak kaçmıştır. © Ibrahimin tedarik ettiği bir taban. ca ile dün İsmailin Ekizdere köp- rüsü yanındaki kahvesine giderek İsmaili öldürmüş ve ( hrükümete teslim olunmuştur. Define 'KOÇARLI, ( Milliyet) — Nahi- yemize bağlı Bıyıklı köyünde de- fine aramak üzere müsaade alan Enver bey dün nahiye müdürü ve jandarma karakol kumandanı ile bıyıklıya gitmiş ve birçok yerleri kazmışsa da ellerine bir şey geçme miştir, Kangal'da pazar SIVAS, (Mililyet) — Sivasa tâ- bi Kangal kazasında köylünün alış verişini tanzim ve halka kolaylık olmak için o hazirandan itbaren Kangalda bir pazur arı'mıştır. ii e Sökede bu seneki ma sul AYDIN, (Mililyet) — Vilâyeti- miğin en iyi ve çok hububat yetiş- tiren mintakası Söke ve balat ova sıdır. Sökede bu sene arpa yulaf ah cak kazanın ihtiyacına yetecek ka- dar ekilmiştir. Bakla ( ekimi yüze 40 fazla ise de yağrursuzluktan an cak 12000 çuval kadar ( istihselât yapılabilecetkir. Buğday ekimi de geçen seneye nazaran yüzde 40 'noksandır. İstihsal 30000 çuval! tah- min olunüyör. Bunun 10000 çuvalı ihraç edilecektir. Ununun beyaz ol- masından ve piyasada fazla tutul- masından Söke çiftçisi buğday to- humlarmı İtalyan o buğdayına çe- virmektedirler. Bu sene yüzde 80 bu cins ekilmiştir. Söke çiftçisi ba- lat ovasının Szayn gelmesi i- çin Sökenin bu; İma çevresine almmasını ali makamlardan diliyorlar. Sökede bu sene tütün e- kimi geçen (seneye nazaran 3 te birdir. zi Sıvas inhisarlar kadrosu SIVAS, (Mililyet) — Şehrimiz inhisarlar kadrosu gelmiştir. Bu yıl kadroda değişiklik yoktur. Yalnız başmüdür Şükrü bey Diyarbekire ve Diyarbekir başmüdürü Agâh B. de Sivasa verilmişlerdir. Şükrü B. burada kaçakçılık hususunda bü- yük varlıklar e göstermiştir. Şükrü B. hareket etmişti hasebe mübayaa edilen 89 bin par- ke taşı o peyderpey gelmekte ve tahmin etiğime göre bi zarfın. da bu caddenin — tefrişi kabil ola- caktır. Bu itibar ile Tekirdağlılar şehrin en işlek bir yolunnun parke ile tefrişinden çok memnundurlar. i Deli