8 Temmuz 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

8 Temmuz 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Amsterdamda Grevcilerle polisler arasında çarpşıma hâlâ devam edib | cenup ku lar devam etmiştir. Polis mümayişçil teskine muvaffak olamamıştır. Komü- Biştler, tekrar kaldırım taşlarını sök- i müşler va sokaklarda e ek giri lardır. u dir. Komünistler rıhtım işçilerini tekrar | işe başlamaktan vazegeçirmeğe muvaf- | fak olmuslardır. AMSTERDAM, 7. A.A. — Sabahın | saat birinde şehirde sükünet vardı. Kar- öaşalıkların çıkmış olduğu mahallelerin sokakları tenhadır. Piyade, suvari ve motosikletli polisler devriye gezmekte Perşembe günü iki, iki, cuma alışamı iki kişi” | irisi çok ağır olmak üze- | re on üç ağır yaralı olduğu bildiriliyor. | Hadise mahalline bir piyade — kıtası gelmistir, AMSTERDAM, 7.A.A. — Akşam ü- | zeri, Jordan işçi o mahallesinde karşık- lıklar tekrar başlamış, piyade ve suva- | ri polisler, birkaç dafa kalabalığa hücum etmiş, bazan da ater etmeğe mecbur kal- miştir. Üçü ağır olmak üzere 28 yaralı iş öle. Doksan yaşlarında | kurşunla ölmüştür. Şeh | emin gelen âsiler Jordan mahâllesinde toplanmaktadırlar. Bir | tramvay devrilmiş, üzerine kızıl bayrak | çekilmiştir .Üç yüz asker, icabında poli- s6 yardım için hazır bul Bahriye silâhemdizları limanı işgâl mişlerdir. Hükümet iii şid- detle ortidan kaldırma karar vermiştir. © Amerikada Mili kalkınma plânında bazı tadilât yapılıyor VAŞINGTON, 7 (A.A.) — Iyi ma lümat alan ve hükümetle yakın te - mast abulunan mahafile göre Reisi - cümhur M. Roosevelt mezunen git meden evvel milli kalkınma idaresi - nin yegâne müdürü olan Jenerâl Johnson'un istifasını veya hiç ama sa bu vazifesini bir idare mec! paylaşması hususunda bir şünmüştür. Milli kalkınma dairesinin idaresindeki bu tensikat mezkür da- irenin siyasetinde vuku bulan tadilat ile alâkadardır. Bu daire bundan böy le her sanayün milli bir plân dabilin- de teşkilinden vazgeçecek ve fiat, rın tesbitini ecbren kabul ettirmiye - cektir, Romanya Fransadan bir istikraz yapmak istiyor BÜKREŞ, 7 (Milliyet) — Pek yaktiida Başvekil M. Tataresco, bazı Avrupa merkezlerini ziyaret ededektir. Pariste M. Tataresco, mülüm mali müzakerelerde bulu- nacaktır. Romanya, münhasıran as keri mesleklere sarfedilmek üzere | Fransadan istikraz yapmak isti - yor. ! ——— iki kaçakçınn bir diğer yabancı ile temaşa geldikleri görülmüş ve bu üçüncü bütün dünyaca maruf olan Halpern adlı beynel - milel bir eroin kaçakçısı olduğ» anlaşılmıştır. | Babası, eroin kaçakçılığından mahküm olan ve elyevm Varşova hapisanesinde bulunan Halpert, şehrimizde kaldığı müddetçe Kari ile daimi şekilde temas etmiş ve zabıtanın takyidatı karşısında mü- temadiyen ev değiştirmek mecbu- riyetinde kalmıştır. Fakat, meydanı boş bulamıya- ıyan Halperm, nihayet | yirmi beş gün kadar evvel tayyare | ye binerek ansızm Budapeşteye | kaçmıştır. Bunun üzerine Beyoğlundaki ev'bir müddet daha tarassut al- tında tutulmuş ve evvelisi gün, kaçakçılık bürosu şefi Muzaffer Beyle büro memurları tarafından | anivolarak bir arama yapılmıştır. Bu arama neticesinde, tavan rasında ve bavullar içerisinde giz- lenmiş olarak 15,5 kilo eroin bu- lunmuş, Karl Fenekant'la metresi ve bu şebeke ile alâkair görülen Avusturya tebaasından piyanist Firiç Pilâski tevkif o edilmişler- dir. Tahkikat derinleştirildiği za- man kaçakçıların burasını merkez vaziyetinde kullandıkları anlaşıl - mış, muhtelif şekillerle hariçten getirdikleri eroinleri gene gizli o- İarâk civar memleketlere gönder- mek vaziyetinde oldukları tesbit elebaşıları adliyeye verilmiştir. M. Barthow'nun Avrupa seyyahatin den bir intiba; Fransız Hariciye Na. zırı M. Yevtich, M. Benes ve M. Titulescu ile beraber. ME Me 3 bilrirö maz M Pietri, Hariciye mezaretinin bazı yük - sek memurları ve bu arada kâtibi umu- mi M. Alexis, Leger, Milletler Cemi - yeti şubesi müdürü M. Rene Massigli ve hariciye nezareti müsteşarı M. Cbar- les Rochat refakat edecektir . Amiral Ödendalld Framser heyeti i- ie öyle edecektir LONDRA, 7 A.A, — M. Barthou'- nun Londra seyahatinden bahseden “Ti mes,, gâzetesi, bu seyahat maksadının | Avrupa meselelerini, e “a dostane ehava yazmaktadır SY a er rek da bir ittifak akti hakkında bir görüş- menin tamamen bu ziyarelten hariç ol- Hükümet, “Cenevrede emniyet mese lesi ile meşgul olacak komiteye işti - rak etmeğe karar vermiş olmakla be - raber, bugün mevzuu bahsolan mn - takavi bir anlaşmanın kendisi tarafından şayanı kabul bir mahiyette olacağını zannetmemekt e elli y Bu suretle M. Barthou, İngiliz nok tai nazara tamamen muttali | olarak | Londraya gelmektedir . ! M. Barthou, daha ziyade © Fransız Ge izah ve beliki de, Orta ve Şar- Avrupadaki son faaliyetleri ball a İngiliz hükümetine o malümat ver - mek maksadile gelmektedir . Fransanın harici siyaseti PAR33, 7 A.A. — Havas ajansı bil diriyor; Meclis hariciye encümeni dün M. Barthou'nun mühim izahatımı dinlemiş. ür. son Alman hâdise Hariciye nazırı, leri münasebetile Sila Fani aleyhinde Yün pılan yalan neşriyatı münakaşadan im- Deniz konferansı Almanyanın davet edilmemesi istik- | balde bir çok müşkilat çıkaracak Deniz konferansının uğradığı müşkilât vasi bir nisbet dahilinde İtalyaya yükleniyor NEVYORK.7 (AA) — Nevyrok Times gazetesi bu sabahki makalesini Londra bahriye konferansı iptidai mü - zakerelerine tahsis etmektedir. Mezkür diyor ki: “Bu konuşmalardan da görülüyor ki Avrupa devletleri ile Amerika ve Japon- ya arasında birçok müşkülât mevcuttur. Diğer taraftan bizzat Avrupa devletleri arasındaki rekabet başka meseleler de ortaya koyacaktır . Çünkü Almanyada, Fransada ve 1 - talyada milliyetperverlik inkişaf etmek- tedir. Mezkür konferansa davet edilmi- yen Almanyanın yaybubeti müstakbel M. Barthov'nun Londra seyyahati Bu seyyahatte Avrupa meselesi görüşülecek M. Barthou' orta ve şarki Avrupadaki seyya- hatlerına dairde Macdonald'a izahat verecek tina eylediğini tasrih ettikten sonra, Fransanın harici siyasetini heyeti umu. evvelce Lehistan ve lan ziyaretlerini tamamladığını ,ve ev» velki ziyaretleri gibi bunların da Fran. sanın Milletler Cemiyeti çerçevesi için- de ittifaklarını tarsin ve teyit eyledi mi göstermiştir. ri Mumaileyh sulh imkân ve zaman - larının her tarafta aranılması tezini tek» rar ele alarak Sovyet Rusya ve diğer | alâkadar memleketlere yapılmakta o - lan müzakereleri bu teze bağlamış ve komşularının henüz sarih izahat v lecek bir dereceye geknemiş olduğunu söylemiştir M. Barthou, Viyanada Avusturya 7 - 6 tarihinde İngiltere ile Fran sa arasında husule gelen itilâh teyit abul Londraya gideceğini irmiştir. M. Barthou Londrada M. Mac Do- nald ile görüşemiyecektir, Ancak mu- maileyhten çok dostane bir mektup al- mıştır ki başlıca nazırlarla yapacağı ko- nuşmalar bu mektuptan mülhem olacak- br. Nihayat M. Bantlı Londra mize İ korelerinden hemen bekler memesi lâzım geldi kaydetmiş ve her halde bu müzakere - lerin hiç olmazsa esas sulh | Şartlarını tanzzuv ettiren tarsinine mün - cer olacağını söylemiştir . Encümen M. Barthou'yu tebrik et- Times ne diyor? LONDRA, 7 (A.A.) — Times ga- zetesi, İngiliz efkârı umumiyesinin M. Barthou'mun yakmda yapacağı 40- yahate atfettiği ehemmiyetin hududu nu şu İki formülle tarif etmektedir: (Fransa ve İngiltere fikri kıymet - lerin bekçileridir.) (ingiliz siyaseti herhalde bir müd- det pasif mahiyetini muhafaza edecek | gibi görünmektedir.) müşkülüte mucip olacaktır. Diğer ta » raftan İtalyanm metalibatı katiyen ak- denizin istiklâlini istiyen © İngiltereyi Fransanın endişelerini hüsmü * “suretle kurşılamağa sevkedocektir. Fransa ise Afrikadaki müstemlekele- rinin ebemmiyetine binaen, İtalya 35 bin toncilâtoluk gemiler yapmak proje- sini tatbik ederse; yeniden birçok harp sefineleri inşa ettirecektir. Müşkilatin müsebbibi kim LONDRA, 7 (AA) — Siyasi ma- konferansı hafil ve matbuat, bahriye hususundaki iptidai müzakerelerin uğra) MILLIYET PAZAR $ IZMMUZ 1554 Avusturyada Bir çok yerlerde bomba patla- dı zarar maddidir VİYANA, Ta — Avusturyanın muhtelif noktalarında bombalar patla - mıştır. Yalnız maddi zarar vardır » Uç baytar, mazi taraftarı faaliyette bulunduklarından azledilmişlerdir . VİYANA, 7. AA. — Donavitz'de Heimvehrlerden Fichler'e karşı yapılan süikast, hükürhetin dikkatini, hükümet tarafından tahsisat verilen büyük bir fabrikada mazilerin yapmış oldukları âta celbetmiştir. apılan avavakimi tahkikat fabrika müdüri umumisi ile başlıca memurların öşçiler ve memurlar arasındaki mazi faa- Biyetine müsait bulunduklarını tesbit etmiştir. Heimvehrler tarafından icap eden ted birlerin alınması hakkımda M. Dollfuss'e bir müracaat yapılmıştır. VİYANA, 7 A.A. — Vatanperver cep be ile çiftçi birliği arasında, birliğin cep heye iltihakı için yapılan o müzakereler peticelenmemiştir. Birliğin bazı azala- rının cephe ile müttefik olan”köylü bir- liğine iltihak edecekleri ümit ediliyor. © Kalkütede Hint ve Japon ür sermayesiyle bir dokuma fabrikası BOMBAY, 7 (A-A.) — Kalkütada Hint ve Japon bir dokuma fabrikası tesis olunmaktadır . Bu Fabrikada Japonyadan getirile- cek sun'i ipek ipliği ile mensucat yapı- lacaktır Diğer taraftan Japonyanın Hint pi- yasasına 50 İngiliz dan aşağı fi- atta kamyonlar getirdiği de bildiril - mektedir Fransada —— Meclisler tadil Yapmıya başladı PARIS, 7 A.A. — İşsizlik hakkım- daki kanunun ayan meclisinde itifakla kabulünden sonra, Adliye nazını öyan meclisinde ve başvekil | de mebusan meclisinde parlamentonun tatili hakkın- daki kararnameyi okumuşlardır - 1934 içtima devresinin açıldığı za - man bütün memlekette hüküm süren teşevvüş ve siyasi ihtirasları hatırla - yanlar için parlamentamun yon günler. de tam bir sükünet içinde işlerini gör mesi arasındaki tezat daha manalıdır: 9 kânunusanide parlamento — açılırken başvekil bülunan M, Chaulemps, Ba - İ yenne bono'ari meselesinden dolayı M. | ithama uğrayan müstemlekât nazırı M. Dalimier'nin istilasından sonra 30 kâ- munüsanide çekilmeğe mecbur olmuştu. M. Chautemps'un istifasından son- ra çok gürültülü meclis içimaları vu - ku bulmuştur. Daladier hükümetinin teşekkülünü takip eden 6 şubattaki kanlı hâdiseler. | de hatırlardadır. M. Doumergue reisi” <cümhurun davetini kabul ederek 9 şu- batta siyasi mütareke kabinesini teşkil etmiş ve o #amandanberi yavaş yavaş fikirlerde sükünet olmuştur - Dün akşam M, Doumergue tatil ka- rarnamesini okuduktan sonra kürsüden inerken mecliş-taralından hararetle al- kışlanmıştır. Bu suretle meclis mumaileyhe min- mettarlığını izhar eylemiştir - Staviski işindeki 'mest'uller PARİS, 7, A.A. — Stavieki meselesi- ni tahkike memur parlamento komisyo- mu Bayonne bonoları meselesinde tera- hisi görülen Basses-Pyrenees valisinin azlini dahiliye mazaretinden ittemeğe, karar vermiş ve eski başvekil M. Chau temps'ın divanı âliye sevki teklifi reddetmiştir. Sahalinde Japonlarla Rus- lar arasında bir mesele MOSKOVA, 7.A.A. — Kabarovsktan bildirildiğine göre Sakalin'de Pon as- ie Şavak konsoloshanesinin önün- ak muharebesi talimleri yaptıkla- im Sovyet konsolosu Mançuri ma- iemeiaiği Yö yöelaceoi Galaya tur. tn yük bir nisbet dahilinde İtalyaya yük « lemek temayülülü göstermektedir. kabule amade © bulunuyorlardı. ri taraftan Amerika bahriye mahafili bu hususta müttefik olmasalar bile Ame- İz hükümetinin diğer dört devletin edötekleri cephe karşısında * da- ba yüksek bir rakam hususunda israr etmesine ihtimal verilemezdi . Binaenaleyh ve pm lir tirmiştir ve o- hes gemin hâkim balun- ar © to a. zami hât kabul etmeğe bittabi imkân yoktur, Amerika ve Japonyaya da böy- İe bir teklifte bulunulamaz.,, Söylendiğine göre, İtalyanın bah « riye projesinin neticesi, şu olacaktır ki, büyük devletler takriben 15 sene müd- detle muazzam gemiler işa edecekler- dir. bu nilâte miktarından daha aşağı bir derse İngiltere ve Fransa İk Dahiliye vekili Edirnede, Kırklar- elinde tahkikata başladı EDİRNE, 7 (Milliyet) — Dahi mi müfettiş İbrahim Tali Bey şehri rette karşılanmışlardır. Vekil ve « fından Vilâyet haduduran karşıla Şehir bayraklar ve taklarla süs lerce halk Vekil Beyi şiddetle alkış KIRKLARELİ,7 (A.A.) —D di umumi müfettiş ve müşaviri bey. diler. Kasaba kenarında piyade ve tarafından selâmlanan Vekil Beyef ve çalışmağa başlamışlardır. liye Vekili Şükrü Kaya Bey ve umur mizde halk tarafından parlak bir su- mumi müfettiş Beyler valimiz tara - nmışlardır. lenmistir, Yollarda toplanan on bin- lamışlardır. ahğiye vekili Şükrü Kaya Beyefen - lerle birlikte şimdi Kırklareline gel- süvari kıtaları ile halk ve memurlar endi doğruca Vilâyete inmişler Bir karpuz yüzünden cinayet İZMİR, 7 (Milliyet) — Beton puz meselesinden dolayı Raşit Ef. banca ile ağır surette yaraladı. Kat cu Rıza Efendi isminde biri bir kar- isminde bir şahsı dört yerinden ta - il kaçmıştır. Aranıyor. İskân kanununun tatbiki için hazırlanan talimatname ANKARA, 7 (Telefonla) — tatbiki hakkıda hazırladığı muva liğ etmiştir. Vekâlet Soyadı Kanu nu tatbikatı hakkında hazırlıklara Dahiliye Vekâleti İskân Kanununun kkat talimatnameyi Vilâyetlere teb- nu, İskân Kanunu, yeni Nüfus Kanıt- devam etmektedir. Sinemalar meselesine cevap ANKARA, 7 (Telefonla) — tırılan sinemalar münasebetile Dar nunu hükümleri dairesinde tahsil bildirmiştir. Dahiliye Vekâleti İstanbulda kapat- ülüceze resminin Tahsili Emval Ke edilemiyeceğini Maliye Vekâl © M. Gücü bisikletçileri Ercişte ERCİŞ, 7 (A.A.) — Van gölü gemi işletme idâresi müdür ve me- murlavı tarafından Ercişe kadar uğurlanan Muhafızgücü bisikletçileri saat 17 de buraya geldiler. Kayma kam, belediye reisi ve kaza erkânı tarafından samimiyetle karşılandıl ar. Çankırı belediyesinde ÇANKIRI, 7 (Milliyet) — Bel her iki vazifesinden çekildi. Bele mıştır, İntihabat Eylülde yapılacak Tarama dergisi Yedinci fasikül de çıktı ANKARA, 7 (A.A.) -—-T.D. T. C. Umumi kâtipliğinden tebliğ edilmiştir: 1 — “Osmanlıcadan türkçeye | söz karşılıkları tarama dergisi,, a- diyle neşredilmekte olan eserin 7 inci fasikülü de çıkmıştır. 2 — Bu fasikül altı formadır; P. harfinden T. harfine kadar olan kelimeler bu fasikülde yer bulmuş tur, 3 — Ankarada mebus beyendi- lere dağıtılacak nüshalar B.M. M. umumi ikâtipliğine gönderil - miştir, 4 — Cemiyetin kol ve bölükleri âzasından olanlara verilecek nüs- halar cemiyet merkezinden imza - lanacaktır. 5 — İstanbulda kendilerine mek tup gönde-ilmi şolan zatlar Dev - let Matbaası satış yerinden ken « dilerine ait nüshaları aldırabilir - ler. — Ankara ve İstanbuldan baş ka yerlerdeki zatler bulundukları yerin Maarim müdürlüğünden ve ya Maarif memurluğundan kendi adlarına gönde:ilen nüshaları ala- caklardır. 7 — “Tarama dergiri,, nin 8 in- ci Fasikülü de yakında çıkacaktır. “ Türkiye - Yunanistan bakımdaki | arasında gizli mukavele yok ATINA, 7 — Geçenlerde Yunan gazeteleri Türkiye ile Yunanistan a- rasında gizli askeri ibir misak imza - landığını yazmışlardı. Bu haberi ga- zeteler, (Lavura Vasista) gazeti, den almışlardı. Bugün neşrolan hü - sız olduğunu bildirmektedir. kre is San fransiskodaki isyan SAN FRANSİSCO, TAA — el gün süren is: sonra mil fızlar, vaziyete hâlim . Bu olmuşlardır. iki gün osmasnda iki kişi ölmüş, 30 ki- şi kadar yaralanmıştır. Sekiz haftadanberi grev yapan rıh- tım m İçeri şimdi umumi bir grev Yap- mağa çalışmaktadırları Almanpa ve Sovyet Rusya PARIS, ZAA. Havas ajansı bildiriyor : Alman matbuntı, milli sosyalist fır- kasının maşiri efkârı olan o Völkischer Bcobachter gazetesinin Sovyet Rusyada tethiş usulünün cari olduğunu isbat © decek bir tefrika romanı neşredeceğini büyük gürültüleri | ilân etmektedir. Sovyet Rusya aleyhindeki propaganda- larin bilhassa bugünlerde Almanyada artırılmış olması şayamı dikkattir. Sıcak dalgaları NEVYORK, 7.A.A, — Bir sicak dal- hüküm sürmektedir. Micbigan'da alar ve fırtınalar olmuştur. Beş kişi ölmüştür. ediye ve Halk Fırkası Reisi Sait B. diye intihabı için hazırlık başla - Asılsız bir haber LONDRA, 7 (A.A.) — Daily Te- legraph gazetesi yazıyor: Şark Av - Tupası diplomasisi iki mühim istiha - leye maruz kalmıtşır: Bir taraftan, Yunan hükümetinin Londra ve Roma | kabineleri tarafından imza edilmiyen hiç bir akdeniz misakma iştirak et - memeğe karar verdiği, çünkü Alina nım böyle bir diplomatik vesikanın alya aleyhine müteveccih bir kırıli- siyonu kolaylakştırmasında korkmak ta olduğu bildirilmektedir. Diğer taraftan ise, Kemalıst Tür. kiyenin, münhasıran Sovyet Rusya dostluğuna istinat edemiyecsğı ni olarak İran ile seki bir & detmiş olduğu ve yakında Tahrana as keri bir heyet göndereceği söyelmmek tedir. Anadolu Ajansının notu: Bu husus ta salâhiyettar mahafilin malümatına müracaat eden Anadolu Ajansı bu ha berin asıl ve esası olmadığın: beyana mezundur.) Yahudi işçilerinin tethiş LONDRA, 7.A.A: — Renter ajansının Moskovadan haber aldığına göre, Yaha- di işçileri tethiş etmekle mazmun elli- den Fazla işci hakkında takibat yapıla. taktır. Boynos ayresle tevkifler BÜENOS-AİRES, 7.A. A. — Zabita #mel sindikası merkezinde ( taharriyat yapmıştır. Fabrikalara karşı sabotaj | yapmakla mazmun 200 amele tevkif edil miş ve bir çok ihtilâl | beyannameleri müsadere edilmiştir. Ziraat nümune mektebi IZMIR, 7 (Milliyet) — Ziraat nü- mune mektebine bu sene 20 talebe ka- bul edilmesi Ziraat vekâleti tarafından tebliğ edilmiştir Türköfis İzmir şubeai IZMIR, 7 (Milliyet) — Türkotis İzmir şubesi müdüriyetine tayin edi - len Akil Emrullah Bey geldi, vazifesi" ns başladı . Zaronun yerine kim geçecek? Bir resmile birlikte bize bildiriniz : li — En ihtiyarınız kimdir? — Nasıl yaşar? — Nasıl geçinir? Memleketin en ihti- yarını bulacak kariimi- ze makbule geçecek bir hediye vereceğiz! «»ESNGm Bam a m