6 Ağustos 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

6 Ağustos 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Nesil bereketit, | Bir milletin ne:li bereketli olması Onun en kuvvetli taraflarından bi- | ridir. Lâkin bir taraftan da doğan focuğun nasıl büyüyeceğini düşün- mek lâzımdır. gi Paktaşının Allaha hitaben dedi gibi; — Rızkım vermedikten sonra Yarat dur? Neye yarar?.. okuduğum frenk gazetelerin birisinde Kanadada nesil be- hakkında bazı garip şeyler ettiğini gördüm. Kanadada çocuk | yetiştirmek za) gpevidendir. Lâkin halk bi ir oldağundan — ikiz çocuk doğurmak korkusu herkesi yıldı - yormuş. venlerde bir kadın bir batında gocuk doğurmuş. Nasıl doğur- Maş? Orasını bilmem. Ben inanı- # kadın kısmı yanlıştır. yapar mı b işle bu beş çocuğu peydah- Yan ananın mali vaziyeti iyi değd- Dir Hükümet ERE İ kendi hi- öy zsine almış. Demek hükümete de analık düşüyor... lada daha tahaf © bir sey den İkiz doğumuna karşı sigorta ya- Be di kumpanyalar varmış. iki, vretle her gebe kadın kendini eb $ı sigorta ettiriyor ve ikiz 1g v8a çacuklardan ikinci doğanı Sai kadar sigorta kumpan- te Büyütüyor, okutuyor ve yetiş- Tiyormuş, Bizde de yeni evliler ikize karşı Stil ama ikinci veya üçüncü ço- dağ Harye buna benzer ve şüphesiz | ağır şarile sigortalar ar ne e sig: yapsal, ş,Sene Kanadada (bir fakir aile esi bakınız ne yapmış: ih risi gebe kalıp ta doğum ta- leri a klaştığı zaman beheri bir do- 1k 130 tane piyango bileti yapı, 6918. Bu piyangoda bir tek bilet b dolar kazamyormuş- Biletlerde 4. yümara yokmuş. Yalnız herbirin © doğumun vukuagelmesi muhle- > 130 saatten “birinin ra- ho, » varmış. Çocuk o saatlerden leş damcağ, dolar. ve çocuğunun do- #um masrafını çıkarmış. Evlilere, gebelere ve çocuk pey- lamak istiyenlere ithaf ederim. FELEK Temizlik işleri amelesi şikâyetçi fa Son zamanlarda belediye tanzi- #melesinden bir kısmı müra- ta bulunarak blediyeden oda: © kapıcılık gibi hizmetlerin di, lerine verilmesini istemişler - — niş Bölüm sebebi amele ücretleri- dır, 15 liraya indirilmiş olması- illerinde 12 — 15 senedenbe- nzifat ameleliği yapanlar var- unlar maaşlarınm tenzili ile geçinememekte olduk - ; €mektar oldukları için de eden ayrılamadıklarını söy » mekle dayak Belediye bütçesindeki Ray bunlarm maaşlarını arttır - m, A Müsait olmadığı gibi, hade- tah © kapıcılıklara da nakillerine < imkân bulunamamaktadır. RSA İlan alnan çetvekr) 4 Ağustos 934 AKŞAM FIYATLARI R TAHVILAT YED dahili 0480 118 ir dami es 0 Mu 2680 “ MN zas0 . m U ESHAM Sil Nama $$ Rek Köpom ça . yaa Çümka. İÇin ayi 5S $ Hetihat dey, e» 3 İNE han 28, 40 iye. 1525 EE NUKUT (Satış) 42152 | 20 1 lavigre 1 Peveta 1 Mark 1 Zeleti 20 Ley 20 Dinar İ kası müstahdemininden Mehmet 1 Çernoviç item 1 Mecidiye Hankoet EKONOMİ Bu senenin Buğday rekoltesi ik Dahili ihtiyacı karşılaya- cağımız, ihracatta yapacağımız anlaşılıyor Yeni buğday rekoltesinin kat'i miktarma dair henüz Ticaret Bor- sasma kat'i bir malâmat gelme - miştir. Son tahminler £ bu seneki buğday rekoltesinin geçen senekin- den pek az noksan olacağını göster miştir. Bu miktar, eldeki stokla be- ihtiyacı karşıladıktan maada ihracat için de müsait gö - rülmektedir. Son zamanlarda buğday ihracatı çoğaldığından Ziraat Bankası pi - yasaya elindeki stoklardan, buğ - day arzetmektedir. Yalnız, banka piyasayı düşürmüş olmamak için azami ihtiyatla hareket etmekte - ir, Buğday fiatleri son © günlerde 5,25 » 5,50 kuruş arasındadır. Bir maden tekrar çalışıyer Uzun müddettenberi © elindeki stokların çokluğundan dolayı faali yetini tatil etmiş olan Fethiye Mag- nezit madenleri, aldığımız malüma ta göre, tekrar faaliyete geçmek - tedir. Geçen sene takasın da büyük yardımile mağnezit o ihracatımız büyük bir yeküna baliğ olmuş ve elde hiç stok kalmamıştır. Yumurta ihracı nizamnamesi va bir endişe Yeni yumurta nizamnamesi et - rafında piyasadaki alâka gittikçe artmaktadır. Bu alâka daha ziyade Ticaret Oadsının nizamname üze- rinde yapılmasını Türkofis'e teklif ettiği tadilât ve yumurta ihraç ta- cirlerile Ticaret Odası Meclisi a- rasında nizamnameye ilâve edile- cek bir madde hakkında hâsıl olan ihtilâftır. Mesele şudur: Ticaret Odasında toplanan yu - murtacılar komisyonu nizamna - mede bir maddenin tadil edilerek yumurta ihraç edebileceklerin bu işe başlamadan uzun bir müddet evvel müsaadei evveliye almaları kaydının ilâvesini istemektedir. O- da Meclisi bunun yumurta ihracatı için ileride bir nevi inhisar tesis e- deceği mütaleasile bunu reddetmiş tir. Şimdi bu bir mesele olmuştur. Türkofis'in bu hususta vereceği ka rar merak edilmektedir. m Maslakta bir Otobüs devrildi Muc'ze kabilinden kimse- ye bir şey olmadı Maslak'ta bir otobüs kazası ol- muştur. Şoför Hikmet Ef. nin ida- | resindeki 3262 numaralı otobüs İ- çinde 18 müşteri olduğu halde Bü- yükdereye gitmek üzere Taksim? - den kalkmıştır. Maslak yolunda o- tobüsün bir tekerleğinin lâstiği pat lamış ve otobüs ağaca | çarparak küçük bir hendeğe düşmüştür.Yol- cular büyük bir tehlike atlatmış ve tesadüfen kimse yaralanmamış- ter. Tramvaya çarptı Sirkecide oturan Babri, koltu - Zunda cam olduğu halde geçmek- te iken tramvaya çarpmış kırılan cam parçalarile $0l eli kesilmiştir. Bir çocuk arkadaşını yaraladı Beşiktaş'ta oturan o Mehmet ve Hasan isimlerinde iki çocuk kavga etmişler ve Mehmet taşla Hasanın başını yarmıştır. Hasan hastaneye kaldırılmıştır. Parasını çalarken Hasekide Kadın sokağında otu- ran Mustafa Efendi pazarda dola- şırken yanma Hüseyin Mehmet is- minde biri sokulmuş ve | parasını çalacağı sırada yakalanmıştır. Trende bir doğum , Pendik'te, eski istasyon cadde - sinde oturan çimento fabri- Efendinin karısı Nazike Hanım ev. | Vki akşam trende doğurmuştur, Küçük haberler 4 * İhsan Bey şehrimizde — Ma- arif Vekâleti Talim ve (o Terbiye Reisi Ihsan Bey mezunen şehrimi- zc gelmiştir. İhsan Bey bir ay şeh- rimizde kalacak, sonra Ankaraya dönecektir. Vecihi Tayyare mektebi bu tene yeni mezunlar verecektir. Resme miz bu sene mezun olacak talebeyi tayyarelerinin önünde gösteriyor. Soldan itibaren: Salih Rıza, Muammer, Vecihi, Abdurrahman, Bedriye, Tevfik Beyler ve Hanım. ADLİYEDE Esnaf bankası Hâdisesi Adliye tekrar hâdise mesülleri hakkın- daki davasına başladı Esnaf Bankası hakkındaki tahki katı idare etmekte olan ve mezun bulunan müddeinmumi Muhlis B. dünden itibaren işe ( başlamıştır. Ahmet Muhlis Beyin mezuniyeti esnasında, adli tahkikat bir tevak- kuf devresi geçirmiştir. Bu esnada da altında İktisat Vekâleti Kredi işleri Müdürü © Cemal Ziya Beyin imzası bulunan 99 sayıfalık tahki. kat raporunun sureti gelmiştir. Ahmet Muhlis o Bey bu raporu tetkika başlamıştır. Maamafih tah- kikat Mülkiye Başmüfettişi Tev - fik Talât Beyle müştereken yapıl dığı, bu raporda da Tevfik Talât Beyin imzası bulunmadığı için bu rapordan başka rapor olup olmadı. ğı tereddüdü mucip olmuştur. Ah. met Muhlis Bey mevcut raporu tet- kik ettikten sonra icap ederse bu ci heti de tahkik edecektir. İşte müruru zaman olduğu için adli tahkikat neticesinde bu mese- lede mes'üller bulunsa bile takibat yapılamıyacağı, sadece mes'üller tesbit edilmiş olmakla işin nihayete ereceği tahmin edilmektedir. Sergi kapandı Altıncı yerli mallar sergisi 18 gün devam ettikten sonra dün kapan- dı. Dün gece saat 24 te sergi rad- yosu serginin nihayet bulduğunu, halka teşekkür ederek ilân eder - ken bahçede toplanan ziyaretçiler railli sanayiin bu son eserini şid- İ detle alkışlamışlardır. Sergiyi dün gece yarısına kadar gezenlerin yekünu yarım milyon kişiyi geçmiştir. By,yekün bundan evvelki sergilerde We edilen ye - kündan kat kat fazladır. İstanbül- daki halkın hemen hepsi bu yekü- na göre, altıncı yerli mallar sergi- sini ziyaret etmiş olmaktadır. Ser- ginin bugünden itibaren kaldırı! - masına başlanacaktır. Mahkemeler Ali Fedai ef. 24 sene hap- se mahküm edildi Ömrünün sonuna kadar da amme “nde bulunamıyacak .erinde A- Güktilolarından Mel. Suzanı öldürmekten suçlu A- jans telsiz memuru Ali Fedai Efen- di hakkındaki ağırceza mahkeme- si kararı dün tefhim edilmiştir. A- li Fedai Efendi ölüm cezasma be- del 24 sene ağır hapse, | ölünceye kadar âmme hizmetlerinden mahru miyete mahküm olmuştur. Ali Fe- dai Efendi af kanunundan istifa- de ettiği için 19 sene hapis yata- caktır. Mahkeme © Suzan Hanım veresesinin £ tazminat talebi için hukuk mahkemesine müracaat et- mesine karar vermiştir. & yanlis BELEDİYEDE Netice: İhtikâr yok! Komisyon bu neticeye vasıl oldu İbtikârla mücadele komisyonu mesaisini ikmal etmiştir. Komisyon bir haftaya kadar raporumu İktisat ve Dahiliye Vekâletlerine göndere- cektir. Komisyon toptan ve pera- kende fiatleri tetkik etmiş, fiatler üzerinde anormal bir vaziyet gör- memiştir. Komisyonun vardığı ne- ticeye göre İstanbul'da (o ihtikâr yoktur. Büyükada yollarını teftiş Vali ve Belediye Reisi Muhittin, Fen İşleri Müdürü Yusuf Ziya Rey. | lerle Daimi Encümen azaları dün Büyükadaya giderek Yörükali pli ji istimlâk işini mahallinde tetkik etmişlerdir. Bundan başka Adada yeni yapılmakta olan asfalt yollar teftiş edilmiştir. Memurlara taksitle mahrukat v verilecek Belediye Memürin Kooperatifi bütün memürlara “taksitle mahru - kat vermeğe karar vermiştir. Odun ve kömür tevziatı başlamıştır. Belediyede njimar tayinleri Belediye mimari şubecinden is- tifa eden mimar Adil Beyin yerine Beyoğlu Şubesi mimarı Naim Bey tayin edilmiştir. Gürültü ile mücadele Şehirde halkı rahatsız eden gü - rültü ile mücadele için belediye - nin vücuda getirdiği talimatname bugünlerde tatbika başlanacaktır. | Belediye Kaymakamlıklara bir ta-| mim göndererek gürültü ile müca- dele için hazırlıklar © yapılmasını bildirmiştir. Telefon şirketinin mua- melelerini tetkik için Telefon Şirketinin o hükümete devri için muamelâtımı tetkik et - mek üzere bir heyetin dün şehrimi- ze gelmesi beklenmekte idi. Fakat dün bu heyet gelmemiştir. Bu haf- ta içinde şehrimize gelecektir. | san Âli Bey de Ali Fedai efendi dünkü muhakeme esnasında MAARİFTE. Yeni kadrolar Tespit edildi ani Ecnebi mekteplerdeki Türk muallimler Vekâlette yeni tayinler Ankarada Maarif Vekâletinde yapılan kadro toplantılarında orta- mektep ve lise kadrolarında hiçbir değişiklik yapılmaması len rılmıştır. Muallimlerin ders saat - İerinin tevzi üzerinde de komisyon mesaisine devam etmektedir. İstanbul Maarif Müdürü Haydar Bey de Ankarada vekâletle temas- lar yapmakta, yeni ders senesi kad- rosu ve İstanbul Maarif işleri hak- kında izahat vermektedir. Haydar Beyin temasları esnasında İstan - buldaki ecnebi ve ekalliyet mektep lerinin türkçe o muallimlerinin de kadrosu tetkik edilmiştir. Bu kad- rolarda esas itibarile | değişiklik yapılmamıştır. İlk tedrisat umum müdürlüğüne tayin edilen Ali Rıza Beyden Iâl eden birinci sınıf vekâlet mü - fettişliğine Ankara Erkek Lisesi riyaziye muallimi ve Maarif Ve - kâleti Zat İşleri Müdürü O Rasim Bey tayin edilmiştir. Gazi Terbiye Enstitüsü edebiyat | muallimiiken tetkikat ve tetebbü ta bulunmak üzere Avrupaya gi: gelen İsmâil | Hikmet Bey smıf müfettişliğe tayin edilmiştir. Münhâl bulunan (o üçüncü sınıf mülfettişliğe de İstanbul Erkek Li- sesi fizik muallimi Ali Hikmet B. tayin edilmiştir. Orta tedrisat umum müdürü Ha- Barem vaziyeti dolayısile tekrar umumi müfettiş - liğe nakledilmiştir. Umum Müdür- lüğü vekil olarak ifa edecektir. VİLAYETTE, Undan nasıl Vergi alınacak? ei Tahsilâtı Fener ve Eyüp şubeleri yapacak Buğdayı koruma kanunu wer cibince undan almacak verginin Fatih Küzas “ Malmüdürlüğünce alınması icap ediyordu. Fakat fabrikaların bulundukları yerler bu semte uzak olduğundan verginin eskisi gibi Fener Eyüp maliye şubeleri tarafmdan' tabsil edilmesi a dün Maliye ve- | kâlitinden emir gelmiştir. Un Komisyonu Un Komisyonu değirmencilerin unların cinsleri hakkındaki itiraz- larmı tetkik ile meşgul olmaktadır. Bu hafta içinde komisyon kararını verecektir. ODADA Tetkikat buzhaneleri haklı çıkarıyor Ticaret Odasının buzhanelerin vaziyeti ve ihtikâr yapıp yapmadık ları etrafındaki tetkikatı son saf - hasma girmiştir. Odanın bir rapor- törü uzun müddettenberi faaliyet- te olan buzhanelerde her gün bu- lunarak faaliyetlerini, giren ve çı- kan malın miktarını tetkik etmiş- tir, Aldığımız malümuta göre Oda buzhanelerin bugünkü şerait için- de ziyan ettiklerini tesbit etmiştir. Birçok buzhane sahipleri bu işe ko- nulan sermayeyi öldürmemek için bu işe devam ettiklerini söylemiş - lerdir. Bugünkü vaziyette birkaç buzhanenin daha kapanması lâzım- gelmektedir. Oda İdare Heyeti bu- gün bu meseleyi görüşecektir. Türk - Yunan ofisi Yeni teşekkül eden Türk - Yu - nan Ofisi Meclisi İdaresi o bugün Ticaret Odasında ilk içtimamı ya- pacaktır. Rıhtım şirketinin satın alınması İstanbul Rıhtım şirketinin sa- tım almması hakkında cereyan &- den müzakerat epeyce ilerlemiş « | tir. Şirket müdürü temas ve mü- zakerelerine devam için Ankaraya gitmiştir. Satm almma işininkısa bir zamanda intaç edilmesi beklene- bilir. Sergi kapandı! Galatasaray panayırı dün akşam nasfılleyide kapandı. . Hadi hayır- lısı... Fakat ne yazık ki gelecek seneye kadar bu panayırın hasre - tini çekeceğiz... Ah, diyeceğiz, nerede o sergi, nerede o sergi?. Sergi güzel mi idi, fena mı ü Bu hususta O uzun boylu bir fikir yürütecek değiliz. Gören Allah i- çin söylesin... Hangi tarafından (o anlatmağa başlamalı ki: Evvelâ isme bir ba- um: Yerli mallar sergisi?.. Bize kalırsa isimde bir yanlışlık var, Bu, sergi değil ( panayırdır. Halbuki sergi ile panayır arasında esaslı farklar vardır. Filhakika bir sergi yapılmak istenmiştir. Fakat ortaya çıka çıka bir panayır çık- muştur, Kabahat kimin? isimde yanlışlık olursa artık ge- ri yanımı siz hesap edin. Hesap — dik te aklımıza geldi. O Bu hesabı yapabilmek için acaba sergide ve- yahut namıdiğerle panayırda Bir salâhiyet mevcut mu? Bunda zerre kadar şüphe etmi- yoruz, Çünkü sergi idaresi hesap- ta ve kitapta o kadar kuvvetlidir ki, cem, tarh, darp taksimi geçmiş tâââ “hesabı ihtimali, ye (kadar yükselmiştir . Sergi idaresinin her gün gazete- lere verdiği tamimlere bir bakın: Bugün sergiyi elli bin kişi ziya- ret etmiştir. Bugün o sergiyi alimış bin beş yüz kişi ziyaret etmiştir. v. 8. vw 8. Hiç telö'k yok!Toparlak hesap... Peki bunu kim oturdu da saydı? Kim kontrol etti? Sergiye giren - ler için bir bilet kesilmiyor, numa- ralı bir “turnike,, yok. Sonra nasıl oluyor da hep böy- le ziyaretçilerin adedi sıfırla, ya varlak rakamla bitiveriyor? Vakıa sergi dehşetli rağbet gör- müştür. Her gün binlerce, on bin- lerce halk yerli mamulâtı görme- ğe koşmuştur. Serginin içi akar 6 lak gibi kaynamaktadır. Fakat bu hesap nasıl tutuluyor? Onu anlıya- madık, Coğrafya mütehassısları bir neh- rin bir dakikada denize döktüğü suyu hesap ederler. Metre mikâbe- m tayin ederler. Fakat bunan için ellerinde muayyen bir zamanda yağan yağmurun milimetresi, neh- rin genişliği vesaire vesaire vardır. Acaba sergi idaresi Galatasaray kapısının genişliğini o gözönünde bulunduruyor da, ona göre giren a damları buna darbederek mi he « sap ediyor? Belki bize cevaben derler ki: — Günün muayyen saatlerinde birkaç dakika giren adamları sayı.” yoruz. Sonra bunların vasatisini a- İyoruz. Ve serginin açık bulandu« ğa saatlerle darbediyoruz. Peki bu adamları nasıl sayıyor” lar?.. Sonra vasatinin açık saat - leile darbı nasıl daima hep yuvar- Jacık toparlacık rakamlar veriyor?» Sergide istatistik o meselesinin * di ihmâl edildiği de muhakkak- we. Vakıa serginin idaresile meş - gul olanlardan birinin bir gazeteci arkadaşa söylediği gibi: — Grafiğe filân Bizum yoktur. Müstehiike arzeguen mallar hatki canlı bir grafikfir!.. Fakat unutmamak lâzımdır ki ik çizmek, istatistik yapmak ta ilimdir. Bugünkü ticaret ve sa. nayi âleminde en belli | başlı bir meeki ihraz eden bir ilimdir. İsta. distik ve bunun lâzimi gayri müfa- riki olan grafik birçok hâdisatın ol duğu gibi ticaret ve | sanayöin de nabzıdır. Ama biz yapmadık, yamadık, a- “ damımız yoktuda (beceremedik. Veyahut vaktimiz olmadı da uğra. şamadık. Ona diyecek © sözümüz yok. Zum öm etmek bizce böyle yavan bir fikir ortaya çıkarmaktan her hâlde evlâdır. < Maksadımız hiç kimseye tariz değildir. Yalnız ilerisi için bu gibi lâübaliliklerin önü alınır ve sergi- nin manasına daha iyi nüfuz edi - lirse her halde çok iyi olur kanaa- tindeyiz, Rifat Efendi Hazretleri Diyanet İşleri Reisi Rifat Efen- di Hazretleri dün şehrimize gel - mişler ve istirahat için Büyükada- ya gitmişlerdir. M. Guorge Bonnet Eski Fransiz Maliye nazırla- rından M. Guorge Bonnet Rusya- dan şehrimize gelmiştir. Guorge Bonnet Rusyada tet- kikat yapmıştır.