5 Eylül 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

5 Eylül 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

656 UYANIŞ Alınan telgıraf haberlerine nazaran 24 Ağustos cu- martesi günü Kudüsün tam merkezinde büyük bir arbede olmuş yahudilerden «9» Araplardan 16 mak- tül düşmüştür, her iki taraftan yüze yakın yaralı mevcuttür «Sussex» ismindeki İngiliz zıhlısı Malta üsü-bah- risinden hareket etmiştir; ayni zamanda bir tabur İnğiliz askerini hamil olan bir tayyare gemisi de Filistine hareket etmek üzredir, 25 Ağustosta tekrar 30 kadar kişinin ölümüne sebebiyet veren mukatele üzerine mahalli hükümet çok şiddetli bir idarei Ür- fiye ilân etmiştir. Kudüsün dahilinde oldukça vaziyete hâkim olan hükümetin şehir haricinde hiç bir tesiri yoktur.Cuma- ersesi günün ayni zamanda İlebren şehirinde de bü- bü müsademe ada bir yaralı yük mücadeleler olmuştur; meydan maharebesine benzemiştir. 15 kadar ve ölü vardır. Pazartesi günü vurudu lâzım gelen Sussex İngiliz zıhlısında oldukça mühim bir kuvvet bekleniyor. Ve bu suretle asilere karsı hükümetin mevkiini tarsin edecek; mamafih vaziyet elan vaha- metini mahafaza etmektedir;galayan memleketin her tarafında hüküm sürmektedir. Nablis ve diğer Filis- tin şehirlerinde ki araplar da çok büyük asabiyet gö- rülüyor, bir kaç köy ingiliz tayyareleri tarfından bonbardman edilmiştir. Araplar Teliliyun musevi kolonisine hücüm etmiş- ler fakat musevi gönüllüler tarafından püskürttülmüş- lerdir Ayın 28 de araplar Yafa hükümet dairesine hü- cüm etmişlerdir. Fakat zıhlı otomobillerle dağıdılmış- lardır. Berütta nümayiş Berutta araplar lehinde büyük bir nümayiş yapılmış ve ingiliz idarsi protes- to edilmiştir. Selânik mitingi Selânik o yahudi- leri tarafından bir mitinğ akdedilecek- tir. - Selânik mu- sevileri bu müsade- melerin bir katliam olduğu (o iddiasında- dırlar, Miting mukar- reratı Cemiyeti ak- vama tebliğ edilmiş- tir, Amerikadaki müslüman- ların müracaatları Amerikadaki mes- kün müslümanlar ta- rafından teşkil edil- miş olan fırkalar ay- Ti ayrı içtimalar ter- tip edetek keza bnn- Kudüs manzaraları Resmin yukarı kısmı Kudüs dahilinden bir manzarayı gösterir aşagısında ve Sol tarafta bütün hıristiyanlık âleminin m aiakasini celbeden ve Hazreti İsanın makamını havi olan meşhur Kamame kilisesi — Resmin sağında İngiliz kız mektebi, No. 1725—40 larda İngiliz idaresini tenkit eden bir takım mukar- rerat tespit etmişler ve Cemiyeti akvama müracaat ederek bu harekâta ait bir prosto keşide etmişlerdir. Bütün müslüman muhafilinde derin bir heyecan hü- kümfetmadır. (Amerikanın İngiltere sefiri) Amerikanın İngiltere &efiri karışıklık hüküm su- ren mıntıkadaki Amerikan teb'asının menafiinin göze- dilmesini İngiltere hükümetinden talep etmiştir. Yeni bir müsademe: Babi hamel cıvarında yeni bir maharebe olmuş ve 70 müsevi ile 40 müslüman ölmüştür. Kudüs ahvalı hakkında alınan son haberler İtalya mandası İtalyanlar son kudüs vekayii ile çok fazla meşgul- dur. Bilhassa İtalyan gazeteleri her gün sahifelerini baştan başa bu hadisenin tafsilâtı ile doldurulmak- tadır. İlalyanlar Filistinde ki İngiliz idaresini büyük bir şidetle tenkit etmektedirler. İngilizlerin memle- heti nekadır yalnış bir yoldan idare etmeğe çalıştı- larını söylüyorlardı. Bu karışıklıktan istifade ederek o Filistin idaresi- ni ellerine almak istiyorlar; esasen İtalya hükümeti bu suretle hem çok zamandanberi arzu ettiği muha- ceret. merkezi elde edecek hemde bu zengin ve mün- bit kıtadan«Mandater» olması hasebiyle iştifâde ede- bu Mandanın İugiltereden alınıp İtalyaya ( verilmesi için Cemiyeti akva- müracaat edile- ceğini soylüyoriar. Kudüsteki yangın Kudüsün dahilin- de kanlı nümayişle- rine devam eden cektir. oGazteler Araplar tarafından kasten çıkarılan bir yangın ometicesinde birçok binalar mahv- olmuş ve10,000müse. vi açıkta kalmıştır. Bundan bir kaç gün sonrada kudüse civar bir müsevi kö- yüne hücüm eden bedeviler bütün kö- yü yakmışlardır. Maten gztesinin verdiği tafsilât: Ma- ten gaztesi Kudüs karışıklıkları hakkın- da yazdığı bir ma- kalede zotnle şun- ları söylüyor: Bu kanlı isyanla — Resmin rın ve nümayişlerin sinki yalnız dini bir sebebe omüstenittir.