5 Eylül 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 19

5 Eylül 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 19

662 UYANIŞ No. 1725—40 LA HAYE KONFERAN #ung planını ve 16 eylül 1929 de Cenevreden veri- len kararı mevkii icraya koyabil- mek için 6 ağus- tan itibaren La Haye'de o beynel- milel bir konfe- ransın ikat ettiği malümdur. Bu konferans, #ransız delegesinin şehir- deki ötele nazil olduğu günün ge- ceki ilk olarak resmi bir içtima aktetmiştir. r Bur konferansta temsil olunan hü- kümetlerin adedi on ikidir. Bir ta- rafta davet eden altı büyük. hükü- met vardır. Alfabe sirsile isimlerini zikredelim: Alma- nya, Belçika, Fransa; Bü- yük Bretanya, . İtalya ve Japonya... Diğer «med'u» olan altı hükümet te menfaatları mahdut olan ve dain sıfatile Almanyanın senevi tazmi- nat bedelinden hisselerini almak istiyen hükümetler- dir. Bunlar da Yunanistan, Polonya. Portekiz, Romü- nya, Çekoslovakya, ve Yu- goslavya'dır. Nazırlar muta- hassislar ve kâtiplerden mürekkep olan delegasyon- lar son derece kalabalıktır. Mamafih mühim olarak yalnız iki reisi hükümet tanıyorlar: Fransa baş ve- kili Briand ile Belçika baş- vekili M. Jaspar. İngiltere namına hariciye nazırı Hen- derson ile diğer nazırlardan Snowden riyaseti işgal edi- yor. Almanya delegesini M. Streseman ile iktisat na- zırı Curtius ve Maliye na- zwı Hilferdin ve işgal edil- miş eyaletler nazırı M. Wirth idare etmektedir. Ahmet İhsan Matbaası Limitet Şirketi Almanya — Fransa arasındaki ihtilâf : Ren» havalisinin tahliyesi meselesi La Haye konferansının 1 inci içtimat. Fransız delegesin La Haye'a hareketi : (Orta penceredeki M. Brian'dır) : Venizelos yu- nan delegesinin başında bulunu- yor. Polonya, Ro- manya ve Yugo- slavya'yı hariciye nazırleri temsil ediyorlar.Nehayet Cemahiri . mütte- fikaya sıra geliyor. ki bu hükümet te M. Edwia 6. Wil- sonu resmi bir müşahit (o sıfatile bu konferansa yol- lamıştır. M. Edwin Yaris Amerika sefareti o başkâti- bidir. Konferansın tam ve açık ilk büyük içtimama M. Briand riyaset etmiştir. Kraliçe Wilhelmine ve Felemenk hükümeti namına Holanda sefiri mrsafirlerine beyanı hoşamedi etmiş ve bu kon- feransın sulhü sükünü te- min. etmesini temenni ey- lemiştir. M. Briand diger hükümet mümessilleri ta- rafından ani olarak cevap vermeğe davet olunmuş ve o da gözlerini M. Strese- mann'a çevirerek şu şayanı dikkat sözleri söylemiştir. «Biz harbin hiç bir hükümet için iyi bir şey olmadığını ve hatta bundan muzaffer çıkanların bile müthiş müş- külâta uğradıklarını hazin ve acı bir tecrübeyle anla dık. Bu fikrin hakimiyeti altında işlerimize başlıayo- TUZ.» © Bundan sonra Streseman söz'aldı ve ittihaz edilecek kararların Avrupanın atisi için “bilhassa ehemmiyeti oldnğunu işaret etti. » *” Son telgraflara nazaran Yung planı tasvip edilmiş ve tahliye tarihleri tespit edilmiştir. Mes'ui müdürü: MAHMUT SADIK