10 Eylül 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

10 Eylül 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

N No. 2090—405 UYANIŞ a » Sa Majeste VI inci Edvardın Veliahdken alınmış resimlerinden : Ortada sivil giyinmiş olarak, sol- da hassa alayı uniformasile, sağ- da merasim giyinişi İle... 243 eski dostluğunu tazelemiş ve belki Avrupa sulhüne bir sağlam yol açmıya çalışmış olmakla bizim için çok kıy- metli bir şahsiyet olmuştur. Çünkü yeni Türklük kendi istiklâlinin ve cihanda sulhün âşıkıdır. Bu aşkı her Türkün yüreğinde Büyük Şef Atatürk ateşlendirmiştir. Bu ateşle her türkün en derin sevgisi Atatürkün adı etrafında femellenmiştir. Şimali İngilterede Glaskov'da bir vazife için bulun- duktan sonra Fransayı, Belçikayı, Almanyayı, İsviçreyi, İtalyayı dolaşarak bir hafta evvel yurdumuza gelmiş bulunuyorum. Oralarda gördüklerimden duyduğum şeyler henüz tazedir. Bu taze duyguları ufak bir cümle ile bulâsa edeceğim; Avrupada ve bütün dünyada kriz ve onun doğur- duğu tereddüdler, endişeler vardır ve büyüktür, yani Avrupa hastadır. Bunlardan, gezdiğim memleketlerin her birinin kendi mevkiine göre hisseleri var. Yalnız İngiltere en az ve belki hemen hiç denecek derecede kriz ve endişe alâmetleri göstermektedir. Londrada ve daha ziyade Şimali İngilterede İskoç- yada hayat hemen kâmijen normaldir. Herkes işiyle gü- ciyle meşgul, yüzlerinde endişe ve hüzün alâmetleri taşı- mıyor. En ziyade göze çarpan nokta ahlâk mazbutiyeti tarafındadır. Alış-verişte, gezme ve eğlenmede çok dü- rüstlük var. Aldatmak, aldanmak ve aldatılmak gibi şeyler asgari ölçüdedir. Onun için İngiltere şseyahatimden çok rahat ve keyifli bir ruhla ayrılmış olduğumu söylemeyi borc sayanm. Lisanlarını bilmediğimiz halde kendimizi yabancı bulmadık. Meselâ Glaskovdaki konferansa varıldığı zaman muhtelif milletlerin 200den ziyade delegeleri vardı. Bu delegelerin hepsini yani bizleri otellere koy- durmadılar, Glaskovun muteber ailelerine misafir verdiler, Ev sahipleri misefirlerini çok iyi ağırladı. İçlerinde bu- lunduğumuz aile hayatlarında İngiliz milletinin yükselme” sindeki sebeblerin ictimai ve ahlâki sebeblerini açık olarak gördük. Bu düşüncelerledir ki, İngiliz-Türk dostluğunun teze- lenip Atatürk kaynağından canlanmasını ölçüsüz sevinçle ve derin minnetle alkışlarım. Ahmed İhan TOKGÖZ