5 Kasım 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

5 Kasım 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

Kamutay Atatürkün SERVETİFÜNUN TREPE EE yeğ DA No. 3094—413 Nutkıle Açıldı Büyük Şef diyor ki: Bu sırada milletimizi gece gündüz meşgul eden başlıca büyük bir mesele, hakiki sahibi öz Türk olan İskenderun - Antakya ve havalisinin mukadderatıdır. Bunun üzerinde ciddiyet ve kat'iyetle dur- Büyük Millet Meclisinin beşinci intihap devresinin ikinci yılı Cum- hurreisi Kamâl Atatürkün nutku ile, geçen pazar günü açıldı. Ulu Önderimizin irat ettikleri bu nutuk, Kamutaya tarihi bir gün yaşatmış- tır. Büyük Şefimizin sözlerini, rad- yo vamtasile, bütün yurddaşlar din- liyebilmişlerdir. Atatürk, söylevine gu sözlerle, başlamışlardır : «Sayın millet vekilleri, Sizi sevgi ve saygılarımla se- lâmlıyarak, Pei devrenin ikinci senesini açıyorum. Derhal söylemeliyim ki bu se- neki çalışmalarınızın da memleket ve millet işlerinde yeni iyilikler ve ilerlemeler yapacağına kaniim. Geçen yıl, Türk milleti huzur ve sükün içinde milli ve insani mıya mecburuz... ülküye, aşk ile koşan kuvvetli ve çalışkan bir varlık gösteriyordu. İdarede ve adliyede yeni kanun- ların ve teşkilâtın mler sevin- diren neticeleri görülüyor Ekonominin her > ve memleketin her tarafında, Türkler, kendilerine ve devletlerine tam bir güven içinde çalışıyorlardı. Cumhuriyet, yeni ve sağlam © saslarile Türk milletini emin ve metin bir istikbal yoluna koyduğu kadar asıl fikirlerde ve ruhlarda yarattığı güvenlik itibarile büsbü- tün yeni bir hayatın müjdecisi ol- muştur. Seneler geçtikçe milli ide- al verimleri, güvenle çalışmada, ilerleme hevesinde, milli birlik ve milli irade şeklinde, daha iyi göz- lere çarpmaktadır. Bu, bizim için Antakyadan bir diğer görünüş çok önemlidir. Çünkü biz, esasen milli mevcudiyetin temelini milli şuurda ve milli birlikte görmekteyiz. Halk ile hükümet arasındaki yakınlık ve beraber çalışma gayreti, ayrıca memnuniyeti mucip bir se- viyededir. Bu hususta Partimizin feyizli önderliğini ehemmiyetle kay- detmek isterim. dari veya ekonomik tedbirlerin iyi tatbiki ve tatbik neticelerinin iyi anlaşılması için halkın hüküme- te yardım etmek hevesi, iftihar 0- Junacak bir tezahürdür. Bu ruhi vaziyet Türk milletini ilerletmek ve Türk vatanını imar etmek için çok verimli ve gok esaslı bir amildir. Devleti ve hükümeti kendi malı ve koruyucusu tanımak, bir millet ü için büyük nimet ve mazhariyettir. Türk milleti bu neticeye Cumüriyet- te varmış ve her sene bunun artan semerelerini görmüş ve göstermiş- ji tir. Milletimizin maddi ve manevi buzuruna her şeyden fazla ehem- miyet verişimizin, nekadar yerinde olduğu anlaşılıyor. Arkadaşlar, ilk tahsilin yayılmağı için, sâde ve pratik tedbirler almak yolundayız. İlk tahsilde hedefimiz, bunun umumi olmasını bir ân ev- vel tahakkuk ettirmektir. Bu neti- ceye varmak ancak fasılasız tedbir almakla ve onu metodik tatbikle mümkün olabilir, Milletin başlıca bir işi olarak bu mevzuda ısrar et» meyi lüzumlu görüyorum...» Cumhur Başkanımız, bundan sonra memleketimizi alâkadar eden diğer bahislere geçmişler ve bilhas- sa İskenderun ve Antalya mesele- sine temas ederek, şunları söyle- mişlerdir : «Bu sırada milletimizi gece gün- düz meşgul eden başlıca büyük bir mesele, hekiki snhibi öz Türk olan İskenderun Antakya ve havelisinin mukadderatıdır. Bunun üzerinde ciddiyet ve katiyetle durmıya mece- buruz. Daima kendisi ile dostluğa çok ehemmiyet verdiğimiz Fransa ile