1 Eylül 1938 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

1 Eylül 1938 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

236 SERVETİFÜNUN FANTAZİ: Nezaket Şu nezaket denilen neste hakikaten iyi bir şeydir. Yalnız onu yapabilmek, daha doğrusu yerinde kullanmak ve yakışdırmak Jâzımdır. Verinde kullanılmayan yahut câli yapılan bir nezaket iskarpin giymeğe haveslenen bir çocu- gun annesinin kunduralarını giymesine benzer; derhal sırıtır, hatta sahibini gülünç mevkilerede düşürür. Nezaket denilen şey öyle bir tılsımdır ki; her insan derhal bunu hazmedipde ustalıkla yapamaz. Meselâ: filânca bayan istediği Bir- malden üç metre almak için bütün çarşıyı alt üst etmiş ve kan ter içinde eve gitmek üzere Eminönünden tramvaya binmiştir. “İramvayda ancak ayakda duracak kadar bir yer bulan bu bayan gözleriyle oturduğu yerini verecek bir babayegit arar. Belki bulur. Sevgili okuyucu- larım tabirlerimi mazur görünüz (belki) diyo- rum. Çünkü öyle baylar vardırki oturduğu yeri geleri bayana vermek şöyle dursun beşlik Baiinünüiteieme renas asa zamma ömre mir Ki Son moda, Şapka Modelleri em eman #ö0vennesatasasa be 0caDasAs0DEnSa No. 2193—508 simit gibi adam akılli yerlerine yerleşirler. Hatta bazılarıda bayanın yerini vermesi için yüzüne bakmasına karşı oda onun yüzüne dik. dik adeta bir kabahat işlemiş gibi bakarlar. Zavallı bayan kızgınlıkla karışık mahçubiyetle pencereden dışarıya bakmıya mecbur olur. Hal- buki bayların vazifesi umumı yerlerde genç, ihtiyar, güzel çirkin her ne olursa olsun her bayana yerini vermek ve onun istirahatini te- mine çalışmaktır. Bu dünyanın her tarafında böyledir ve nezaket denilen nesnenin icabıdır. Şemdi gelelim işin aksi cihetine; Bay Feş- mekân sabahtan akşama kadar yorulmuş, didin- miş ve yorgun, argın otobüs durağına gelmiş, otobüs bekliyor. İşte bir tane geldi, fakat ta- mamcn dolu olduğundan dıtrmadan kalktı. Bay bir müddet durakta bekledikten sonra çok şükür nihayet otobüs geldi. Fakat otobüste ancak iki kişilik yer var. Bay kapının önünde bulundu- gundan girmek üzere davranırken kondüktörün bu ihtarı, üzerine arkasındaki iki bayanı görü- yor, ve bir nezaket eseri olarak bir an evvel bayanıu yuvasına kavuşmasını temin için onlara yol veriyor ve kendi gene elinde paketlerle durakta gelecek başka bir otobüs beliyor. Ba- yanlara gelince baya birtek Kelime bile söyle-