22 Şubat 1940 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

22 Şubat 1940 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

?14 SERVETİFÜNUN VESİKLAR: II ORHAN SEYFİ VE ESER Yazan: Mahir BÜLEND Şimdi, Orhan Seyfinin «Çocukluk izleri» nden «O ze- man ki» isimli manzumesile V. Hugo'nun Puisgue J'ai mis ma İğvre'inin bazı kısımlarını karşılaştıralım : O zaman ki avuçlarımda elin Bir samimi sükün içinde kalır Ö zaman ki dudaklarım nuşin Leblerinden ümidü neşe alır O zaman ki yanan cebinimde Tesliyetsas olur esen nefesin (Orhan Seyfi) Putague j'ai dans ies mains posö mon front pâli; Puisgue j'ai respirö parfois la douce haleine De ton âme, fut dorme de Venlendre me dire; Les mola vir se röpand le cocur myalörisur Putsguo Jai vu pleurer, puisgue Jai vu sourire Ta bouche sur ma bouohe et..... (V. Hugo) İlhamın nereden geldiği gayet sarahatle görünüyor, «Kö- ye dönüş» isimli manzum pastoralin birçok aksamı da ister istemez insana Alphonse Daudet'nin Les &oiles'ini bha- tırlatıyor. C — KENDİNİ TEKRARLARI Yusuf Ziya hakkındaki makalemde söylediğim veçhile kendini tekrar - hele Orhan Seyfideki gibi olursa - bir şa- irin şair olmadığını, her veçhile mahdud bir kabiliyetsizlikle malül olduğunu tek başıma ispata kâfi bir kusurdur. Vesi- kalara gelelim; 1 — Tekrar edilen imajlardan aşmak: Deniz geçti dağ aştı (Ben) Dağlardan aşar gönül (Gönül) Yüce dalgalar aşan (Gemi) Deli gönlüm yüce dalgalar aşarken (Teessür) Agarak yüce dağlar (Peri kızı ile çoban hikâyesi) Deniz geçlim dağ aştım (Peri kızı ile çoban) Sarsarlara hemraâh büyük dağları aşlın (Fırtına ve Kar) 2 — Tekrar edilen imajlardan gül ve bülbül ; Bülbülün dşinâ çıklım sesine Dağılp kalbinin gül bahçesine (Çiçekler açarken) No. 737ii—585 Uyandın dalında açan gül gibi ; (Bahar snbahında) Açmış bahçende güllerin | Mevsimidir bülbüllerin (Bahardan bir sesi Ne bağında gülüm var Ne dalda bülbülün var Korkarım, severşen o gül rüyenu Başladım feryada ben bülbül gibi Gel artık koynumda açıl gül gibi Ben gül dalında konoa Ey benim konca gülüm Başkan güller takının Bir sonbahar gülü kadar Görünür sinesinde bir gülle 3 (Komşunun bahçesi) Ve bütün bir gülle bülbül efsanesi... 3 — Tekrarlardan; eli asâlı seyyah ve serseri Serseri yaşıyorum. e ..