23 Şubat 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

23 Şubat 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

23 Şubat İ lemi ı Ispanyada | ;B_ir Çıplaklar urupu Bulundu Barselon 22 — Barselon ci- varında Molin dö Bey kasabası- :ım yakinindeki —bir ermanda tam çıplaklar , dan mürekkep bir grup bulunmuştur. Bu grup- ta kadın, erkek, — çoluk çocuk berkes çırılçıplaktır. — Polis, çıp- lakları giyinmiye icbar etmiş ve tekrar çıplak gezdikleri takdirde adabı umumiyeye mugayir hare- ketlerinden — dolayı mahkemeye verileceklerini söylemiştir. Barselon Hapishanesinde Bir İsyan Barselon 22 — Nümune ba- Pishanesinde ufak bir — isyan olmuş, mevkuflar — koğuşlarına girmek — istememişler, — bilâhare hücum kıtaatının müdahalesine meydan kalmadan koğuşlarına girmişlerdir. İspanyol - Bitçesi Mıfh'il 22 — Maliye Nanım WVCF Kortezlere vermiştir. Va- ridat (4550) milyon tahmin edil- mektedir. Masraf (4451) milyon peçetaya baliğ olmaktadır. Bir Tayyara Kazası Melburn, 22 — Maruf Avus- turalya tayyarecisi Ulm, Laverton da tayyarecilerin yaptığı bir içti- madan hava tarikile avdet eder- ken, yüksek tevettürlü bir takım tellere çarparak düşmüş, arkadaşı Ker ile birlikte ağır surette ya- ralanmıştır. Eski İspanya Kıralı İstanbulda Atina 22 — Sabık İspanya kıralı Alfons dün sabah Pireye kelmiştir. Resmi merasim yapık Mamıştır. Sabık kıral beyanat Termemiş — Yunanistanı görmek Üzere geldiğini söylemiştir. Akro- Polu ve müzeleri ziyaret etmiş, öğle yemeğini müteakip Teofil Gotiye vapurile İstanbula hareket ——— -— TAKVİM —— ( SALI J Gün 23 - Şubat - 932 — Kasımlös Arabi Ruml V6 » Şavval - 1350 |10 -Şubat- sunl - 1548 Vaktt fösant | V. ti | Vakit fEzant |V. 45 | Akşam (a — fi7 52 Güneş Öğle |& solız. 28| Yata P. alis. 7 İcindt | 9. 37l15, 29 ) tensak Ja 1als EDEBI TEFRİKAMIZ: 41 SAA T — Siyaset  *ON POSTA HARİCİ HABERLER İspayada Bir ıplak Grupu Bulundu. İrlandanın Yen Irlandanın İdare Şekli Değişiyor Londra, 22 — İrlanda intiha- batı dolayisile neşriyatta bulunan Morning Post gazetesi, serbest İrlanda devletinin bir cümhnriyet baline gelmekle beraber ayni zamanda Dominyonlar teşkilâtı esasiye kanımu ahkâmından da istifade edeceğini yazmaktadır. Kaçakçılara Karşı Perpigaan 22 — Hududu geçmek — istiyen beş İspanyol cçısı, budut — muhafızlarının üÜzerlerine ateş açmaları üzerine geri dönmüşlerdir. Mak Donald Hâlâ İyi Olamadı Londra 22 — “Şeker , den avdet eden Mak Donald, çarşam- ba sabahına kadar Başvekület işlerile meşgul olacak bunu müte- akıp sıhhatini iade etmek için istirahat edecektir. Bu kısa müd- det zarfında doktorlar Mak Dona din Avam Kamarası müzakeratına işltirak etmesine muarız bulun- maktadır. Fransız Buhranından Sonra Paris 22 — Kabinenin suku- tuna ve kabine buhranma rağ- men borsada büyük bir sağ- lamlık görülmüştür. Bütün bu dahili vekayi — piyasanım salâh kespetmesine mâni olmamıştır. Küânumuevvelin son günlerinden- beri fasılasız bir tereffü görül- mektedir. K * Paris 22 — Meb'usan Meclisi karidorlarında — geçen haftanın canlı gürültü ve heyecanlarından eser kalmamıştır. Buhran halledil- diğinden meb'uslar meclise gel- memişler, mülâkat yapmak üzere meclise gelen gazeteciler kori- dorların tenha olduğunu gör müştür. AÇLIRK — S- — Müellifi: Knaut Hamsan . Ham Pavlinin adresini bulmak için, ümit ve imanla dolu bir halde Gümrük caddesinden aşağı iniyordum. Bu benim son memr bamdı ve bundan istifade etme- liydim. Yolda yeni yapılan bir evin önünden geçtim; kaldırımda iki doğramacı yontmakla mep güldüler, Yığınların üstünden iki parlak yonga aldım, birini ağı zma attım, ötekini de ilerisi için cebimde sakladım ve yoluma devam eltim. Açlıktan inliyorm dem. Bir ekmekçi dükkânında lük fevkalâde şişkim | Mütercimi: P. S. bir ekmek görmüştüm. Bu fiate almabilecek en büyük ekmek... — Talebe M. Petersenin ad- resini öğ istiyorum. — Berut Anker sokağı, 10 numara, tavan arası... Oraya gidecek miydim? O takdirde kendisine gelen mek- toplardan — birkaçını — götürmek nezaketinde bulupmalıydım. Gelirken takip — ettiğim ayal yoldan — geçerek — şehre in- dim ve doğramacıların Öntinden geçtim, Şimdi yere çömelmişler, bacaklarının | I farasına —aldıkları | H. Detersen. İspanyada Cizvit papazları memleketi terkediyorlar _İapoh İntihabatı Tokyo, 22 — Gece yarısın- da fırkaların umümi intihabatta- ki aza adedi şe idi: Şeynkoy hükümet fırkası 96, Minseyto muhalefet fırkası 60, Kore fırkası 1 azalık. Bulgaristanda Soğuklar Sofya 22 Bulgaristanda şiddetli soğuklar vardır. Hararet makıâ 29 dereceyi geçmiştir. Ya- ğan karlar 1 metro GU santim irtifaındadır. Ca Hindistanda Arbedeler Devam Ediyor Bombay 22 — Polis, dağıl- mak istemiyen kongrecilere hü- cam etmiştir. V1 kişi ölmüş 70 kişi yaralanmıştır. Almanyada İntihabat Faaliyeti Frankfort 11 — Hitlerin mev- kü iktidara gelmesi, her nevi hür- riyetin bitamı, amele sıcıflarının felâketi, yeni bir harbin başlan- gicimi demektir, Hindenburgun tekrar intibabı, Kanunu Esasiye bürmet, Faşizmin ezilmesi, Cüm- huriyetin selâmeti demektir. Bu sözler sabık nazırlardan Şeydman tarafından — Fraakfort gençlerine karşı söylenmiştir. yine geçtim ve o ekmek hâlâ yerinde duruyordu. Nihayet yarı ölü bir balde, Bernet Anker vardım. —Kapı açıktı, tavan arasıma kadar bütün dik merdivenleri tirmanmak vazifesini yaptırı. HamPavlinin — keyfini yerine getirmek için mektupları cebim- den çıkardım. Şüphesir kendisine vaziyeti izah edersem şüphesiz bana) bu yardımı. esirgemiyecek- t, bayır. Hans Pavlininin büyük bir kalbi vardı, bunu daima söy- lerdim... Kapmın Gstünde — kartını buldum : “Uihîyıt talebesi P. ailesinin yanma i İdare Şekli l NL Avusturyada İdam Cezası Viyana,, 22 — Başvekil, H- ristiyan-Sosyalist fırkasında söy- lediği bir nutukta Avusturyada idam cezasının tekrar — ihtası fikrini ortaya atmıştır. Başveki- lin arayı umumiyeyo müracaat ederek idam cezasının tekrar kabulünü —talep edeceği söy- lenmektedir. Belçika Kabinesi Brüksel Tisi mali dir. Kral, M sımı kabul etmiş, müstafa nazın kabineye memur etmiştir. Dahi- liye Nazırlığına katolik meb'us- lardan Bartolun gelmiştir. İsviçrede Tereyağ Resmi İndi Ben 22 — Tereyağından alr man gümrük resminin 30 santim indirilmesine Federal meclisi kar rar vermiştir. Hint Yolunda Bir Kaza Marsilya, 22 — İngiltere - Hindistan azimet avdet seyahati- ne teşebbüs eden ve 75 beygir- Hk motörlü tayareyi idare eden Irlandalı tayyareci Skalli dün akşam Berde yere düşmüş ve ölmüştür. Saksonya Kıralı Öldü Breslon 22 — Saksonya Kıra- h Frederih Ogustun rubunun ir trahati için Slezyadaki Silcille- nart şatosunda bir | âyini ruhani yapılmıştır. Kıralın naşını bamil olan tabut Dredeye gelmirtir. —Nazırlar gitmiştir. , Olduğum yere çöktüm, batta uyuşmuş, bitkin bir halde döşe- menin Üstüne oturdum. Kendi kendime birçok defalar makine gibi tekrarladım. Ailesinin yanr na gitmiştir, ailesinin —yanma gitmiştir! Sonra, sessiz kaldım. Görlerimde bir damla yaş yol- tu. Hiçbir fikrim, hiçbir duygum yoktu. — Gözlerim büyümüş, mektuplara bakarak hiçbir. şey amadan kalakalmıştım. "POı dakika geçti, belki yirmi, belki daha farla, daima ayni yerde bir parmağımı bile kıpırdat- madan, oturmuş, kalmıştım. Bu ağır uyuşma âdeta uykuya ben- ziyordu. Sonra merdivenden bi- rinin geldiğini duydum, kalktım we söyledim ; ff— ! Gönül İşleri Kadırlar Kocalarını Affetmeli Midir? Ailede mütekabil —f ve mü- arraha, bu yuvanin saadeti mar Luna, en ziyade aranılan şarttır. Fakat tatbikatta bu af ve mü- samaba daima kadına — düşer. Erkek daima hâkim, kıskanç ve anut olmakta devam eder. Ufak bir müsamahaya bile tahammül edemez. Meselâ erkek dışarıda yer, içer, eğlenir, eve geç gelir. Hatta bazan metresle yaşar, ka- dın sever, Kadın, bunları bilemez ve yahut bilirse de ses çıkarmıya cesaret edemez. Birgün itiraz etse evde mesele olur, belki de ihtilâf talâka müncer olur. Kadım evi namma, çocukları namına, kendi saadeti namına susmayı tercih eder. Kadım susmağa mecbur eden amillerden biri da içtimal tam yiktir. Cemiyet —erkeğe karşı biraz daha müsamabakârdır. Er keğin sokakta sarhoş gezmesine tahammâl eder, fakat kadının edemez. Evli erkek meyhaneye yalnız da gidebilir, fakat kadın gidemer. — Halbuki evli erkeği ekseriyetle baştan çıkaran, ona yolunu şaşırtan saik, cemiyetin ona verdiği bu imtiyazlı veziyet- tir. Erkek birgün — başımı dinlendirmek — için, bir d- ğer — gün arkadaş — halırası için, bir Üçüncü gün eğlenmiş olmak için buralara düşer ve ted- ricen evini ihmale, karısmı ve çocuklarını unutmıya' başlar. Ka dın evinin kapısinda baş göste- ren bu fçlâket karşısında susmıya ve iğbirarını göstermemiye mec- burdur. Fakat bu hüküm, dünkü ke- din için doğra idi. Bagünkü kır- lar erkeğin bu kabil kusurlarını artık affetmiyorlar. Af ve müsamar ha derecesini oraya kadar götür- müyorlar. Onlar, erkeğin eve bağ- lanmasını ve müsavi şerait dahi- linde yaşamasını istiyorlar. Bugünkü ailede erkek evin müstebit bir hüâkimi değildir. Evin idaresi ve parası onun bırakılmamıştır. — Kadın hak we vazifesini anlamıya baş- lamıştır. Erkek te kadına hürmet etmesini öğrenmiştir. Onun için bugün kadın ve erkekten de ist- yeceğimiz ve bekliyeceğimiz af ve müsamaha, eskiden analarım- zın tahammülü aşan sabırları değildir, beklenilen ve istenilen şey sadece mütekabil af ve mü- samahadır. HANİMTEYZE — Talebe M. Getersen'i an- yorum. Kendisi için mektap var. Kadın cevap verdi: — Ailesinin yanına gitti. Fa- kat tatillerden sonra yine gele- vek, İsterseniz maktupları ben — Evet, dedim, çok iyi, te- şekkür ederim. Böylece geldiği yakit mektupları bulur, — alır. Belki de içinde mühim şeyler ardır. Allahaısmarladık. Sokağa çıkınca durdum ve cadde —ortasında — yumruklarımı sıkarak — yüksek — sesle “Sana bir şey liyeceğim — aririm ilâhi îc'ıyip'ü:e;f.i:bnmısmı “ dedim ve pürtebevrür, dişlerim kenetlenmiş, başımı bulutlara doğru salladım: “ Şeytan canırm alsın, sen acaip şeysin velsselâm!,, (Arkası var )