20 Haziran 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

20 Haziran 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

| Halkın Ses Yerli Malı Sahtekârlığı Ve Halk Yerli malını yabancı malı deye sürenler hakkında yapılan tah- kikat bitmiştir. Şimdi, bu işin adli safhası kalıyor. Bu müns- sebetle, hâdisenin halk arasın da husule getirdiği inbbaı biz, dün, şöyle tesbit ettik: Arif B. (Beyazıt Koska 19: — Dün- yayı saran iktisadi bulrundan kur- tulmamız için tek bir çare vardır. O da ithali azaltmak ve ihracatı goğaltmaktır. İthelâh azaltmak için de yerli mah kullanmıya alışmamız lânmdır. Galatararayda her sene açı- lan yerli mallar sergisinde pek çok şeylerin kendimiz tarafından yapildı- ğım sevinçle görüyoruz. Fakat bunlar mağaza camekânlarına ve vitrinlerine girince ecnebi malı oluveriyor. Sa- bunlar, pudralar, kadın eşyaları, ço- raplar, spor lavazımı, ayakkabılar bep ia ar ie en 3 muzır sal li bir nihayet vermelidir. Çünkü artık dedikodusundan bıktık, usandık. * Seniha Hanım (Gedikpaşa Hamam sokeğı 23 ) — Ticaret odası yerli mallara ecnebi (odamgası vuranlar hakkındaki tahkikatım © bitirmiş. İş şimdi adliyeye intikal edecek. Sahte- kârlar cezalarım görecekler. Bu sah- tekârliği yapanlar diyorlarmış kiz — Ne yapalım halk bilhassa kadın- lar ecnebi malı arıyorlar. Bizde €ç- Debi mah diye yerli malını vermek için köyle bir damgı uyduruyoruz Eğer bu meşru ve temiz sahtekârlığı yapmasak paralanımız ecnebi mallara verilecektir. Haklı gibi görünen ku mezeret te makul değildir. Halkımız ve kadınlarımız malın iyisini ve fens- mor ayır edemiyecek kadar aptal değillerdir. Sahtekârlar her halde ceza görmek gerektir. Naci B. (Çemberlitaş Turan kıraat- hanesi | — Fert ve cemiyet İtibarile kuvvetlenmemiz ve yükselmemiz için kendimize güvenmemiz lâzımdır. Bu güvenme (olmadıkça esirlikten ve uşaklıktan kurtulma imkâm yoktur. Eğer kurtuluş savaşında düşmanı İzmirde denize dökmek için başka- sından yardım dilenseydik eminim ki bugün müstakil bir Türk devleti kuramazdık. Biz pekâ'â yerli Stara draları, ve ma Papgofim çoklarım da Avrüpadan m daha iyi beceriyoruz. paramızı bu mallara verirsek yerli fabrikalarımızı teşvik a meni e we mek içim mallarımıza €cnebi markası koyanlar iktisadi min kundak, lamak isteyenlerdir. kat'iyen ihmal ve affedemeyiz. 8000 Lira Para Cezası Sabun fabrikası iplerin. Karelyan © elendi Mm kullanmak Özere gümrük resmin- den muaf olarak geçirdiği 60 bin kilo sodayı çamaşir sodası olarak sattığı için tevkif edilerek güm- rük ihtisas mahkemesine verilmiş- tir. Karelyan efendi. bilâhara on | Son Posta' nın Resimli Hikâyesi: Türklüğe Hakaret Mi? Kibrit Şirketinin Müdür Muavini M. Gemans Tevkif Edildi Kibrit şirketinin müdür muavini Felemenkli M. Gemans, geçenlerde kibrit amelesinden bazıları avans isterlerken Türklüğü tahkir söylediği iddiasile hakkında takibata başlanmış ve Büyük Millet Meclisinden müsaade istenmiştir. Millet Mecisi istenilen müsaadeyi verdiği için M. Gemans evvelsi gün Galatadaki şirket binasında yakalanmış 1000 Dava Belediye Yanan Dosyaları Tekrar Hazırlatıyor Adliye © yangınından © sonra, dava dosyalarının yenilenmesi için, İ9 temmuza kadar kanuni bir mühlet konulmuştu. Belediye- vin de, dosyalan yenilenmesi icap eden bin kadar davası vardır. Fakat bunların mühim bir kısmı sın dosyaları henüz tanzim edik memiştir. 19 temmuza kadar ye- nilenme muamelesi ikmal edik mezse, bu hak, kaybedilecektir. hukuk işleri müdürlüğü şubelere müstacel bir tamim gön- dererek lâzımgelen evrakın hemen tanzimini li 24 Saatin Hâdiseleri Salih isminde birinin bindiği bisiklet “Beyoğlunda Cemile Hi, isminde bir genç kıza çarparak yaralamıştır, X Karadenizden İimanımıza gelmekte olan Neha ismindeki vapurun (o tayfalarından (Rüştü Fuat isminde biri vapurun mer- divenlerinden o düşerek ağır su- rette yaralanm ;tır. Xx Kemal isminde biri Beşik- taşta Mahallebici Abbas Efendi nin 90 kuruşunu kaparak kaçar- ken yakalanmıştır. X- Kartuluşta Nubar isminde bir'çocuk bir zerdali çekirdeği yiyerek zehirlenmiş, hastahaneye kaldırılmıştır. Tevkif Edildi Onnik ve Jezef isminde iki kişi, Balıkpazarında yağcı Biyanki efendinin 365 Tiralık Obonosunu çalmak suçile adliyeye verilmiş- lerdir. Bunlardan © Jozef efendi tevkif edilmiştir. bin lira para kefaletile serbest bırakılmıştı. Dün muhakemesi neticelendi ve kendisi 8 ay hapis ve 8 bin lira para cezasına mah- küm edildi. edici bazı sözler sonra hakkında miştir. Gayrimübadillere| Para Verilmesi Emri Geldi Gayrimübadillere | istihkakla- rna mukabil yapılacak para tev- ziatı hakkında dün alâkadarlara emir o gelmiştir. Öğrendiğimize göre yüzde iki buçuk nisbeti kabul edilmemiş, bütün bono sahiplerine yüzde yarım üzerin- den tevziat (oyapılması tekar rür etmiştir. Tevziata yakında başlanacaktır. Çocukların Resim Sergisi Çarşambadaki Cümhuriyet orta mektebi talebesinin geçen ders yılı içinde resim derslerinde yap- taıkları resimlerden mürekkep bir sergi vücude getirilmiştir. Bu sergi bugün saat beşte Beyoğlu Halk- evinde açılacaktır. Yalnız çocuk- ların yaptıkları resimlerden mü- rekkep olan bu sergi, çok alâka uyandıracak mahiyette bazırlan- mıştır. Sergiyi muallim İlhami Bey tertip etmiştir. D Grupu Sergisi D grupunun Taksimde dağcılık kulübünde açtığı Üçüncü resim sergisi kapanmıştır. Bu sergi çok muvaffakiyet kazanmış, gezenler tarafından çok beğenilmiştir. Rakı Kadehleri Bunlar Da Ayn Ayn Ölçüye Vurulacak Lokanta, bar ve birahanelerde perakende olarak içki satılan bardak, kadeh ve kapların ha- cimleri ve nereye kadar doldu- rulacakları, ölçüler nizamnamesine göre işaret edilmiş olmak lâzımdır. Bu itibarla kânmnusani baş- langıcına kadar bu şişe ve ka- dehlere işaret ovurulması icap etmektedir. Ölçüler ve Ayar Müfettişliği bu hususta alâkadar- ni gönderiyorsunuz? — Hayır, Mısra evlendirmiyel, ei ee. . , — Bizim kerimenin bir türlü kı» meti çıkmıyor Hasan Beyi. — Düşündüğün şeye de bak komşu eme ” ve geç vakit Sultanahmet İkinci sulh ceza mahke- mesi tarafından tevkif karan alınmıştır. Müddei- umumilik M. Gemansı dün Beşinci müstentikliğe vermiştir. Müstentik Mesut Bey kendisini dinledikten verilen tevkif kararını tastik ettiği için, suçlu dün geç vakit tevkifhaneye gönderil- Yol Parası Hapis Kararının Nasıl Verileceği İzah Edildi Yol parası vermeyen mükellef- ler, belediye tarafından hapse mahküm ettiriliyordu. Mükellef borcunu ödeyinceye kadar hapis- ten çıkarılmıyordu. Adliye Vekâ- leti bu hususta belediyeye mühim bir tezkere göndermiştir. Bu tez- kerede, mükelleflerin mali vaziyet- lerinin düzelmesine kadar hapiste kalmaları doğru olmadığı bildi- rilmekte, ancak bir defaya mah- sus olmak zere, ve kanunda tayin edilen gün adedi kadar ba- piste bırakılmalarının doğru ola- cağı bildirilmektedir. Sinemacılar Jtiraz Edecek Darülâceze resmini vermeyen sineinaların kapatılmasına dün de devam edilmiştir. Iki sinema boç- larını ödedikleri için, kendilerine müsaade edilmiştir. Sinemacıların Notere bıraktıkları Belediye resmi (1500) liraya varmıştır. Belediye reis muavini Hâmit Bey dün bir muharririmize bü hususta demiştir ki: i “ — Sinemalar “kapatmak hiyetini baiziz. Elimizde ka- — hükmünde olan bir nizamna. me vardır. ,, * Bize haber verildiğine. göre sinemacılar Devlet Şürasına mü- racat ederek belediyenin bu ha- reketine itiraz edeceklerdir. Kumaş: Mı Çalnışlar ? Ayşe, Fatma, Mediba ve Sai- me İsminde dört hamm bir ma- ğazadan birkaç top kumaş çar mak suçile (adliyeye verilmiş- lerdir. lara icap eden tebligatı yapmış, ileride kargaşalığa meydan veril- memesi için şimdiden hazırlıklı bulunulması icap ettiği bildirik miştir. Evlenme memuru — Hazan Bey bugünlerde en pek çok, başımızı bulamıyoruz. Dua ei eklemi et ki, Misirda Berlin Elçimizin Vi- yanada Bir Ziyafeti Viyana, 19 Berlin | elçiliğine toyin olunan Türkiye sefiri Hamdi Bey, Viyana sefaretinden ayrılması münasebetle dün bir öğle ziyafeti vermiştir. Ziyafette reisicümbur WU. Miklas, başvekil M. Do'füs, kabinenin bazı erkân, belediye reisi, birçok yüksek memurlar, Alman, Fransız, Sovyet, Yogunlavyı ve Yunan elçi- leri ve zevceleri hazır bulunmuşlardır. Viyanada birçok seneler ifa citiği vazife esnasında Viyanalıların muhab- betini kazanmış ve Viyana diplema- sisinin en sevilen şahsiyetlerinden biri olmuş bulunın Hamdi Beyin buradan ayrılması, ber tarafta tets sürle karşılanmıştır. Muhafız Gücü Bisikletçileri Urfada Ürfe, 19 — Mubahızgücü bisiklet gileri dün akşam sant 19 da ÜUrfaya varmışlar ve şehir methalinde mek- tupçu, belediye ve C. H. fırkası reis- leri, vilâyet erkâm, mektepliler ve halk tarafından samimiyetle karşi lanmışlardır. Maliyo Müsteşarı Maliye Müsteşarı Faik Bey 7 gündenberi İstanbulda bulunuyor. Bu münasebetle yeni vergilerin tatbik şekilleri hakkında alâkadar Möliye âmirleri temaslar yapmaktadır. Ticaret Odasında Mühim Bir Toplantı Dün Ticaret Odasında mühim bir toplantı yapılmıştır. Bu toplantıya halı, Tütün, Afyon, kuru meyva, za hire, yapağı ve tiftik tacirleri ile afyon inhisarı idaresi murahhas işti. rak etmiştir. İçtimada, İsveç, Danimarke, Ho. landa, Yugoslavya ve Japonya İle devam etmekte olan ticari müza» kereleri dolayısile, bu memleketlerd ihraç edebileceğimiz malların: tasnif) ve ihraç şartlarim (kolaylaş k tedtirler | etrafında o görüşülmüştür. Netice bugün Vekâlete bildirilecektir, 63 Liralık Pul Meselesi Beşiktaş imamı Tevfik Beyin oğlu Eşref Bey kendisine memur süsü ves rerek : Pangaltı pul bayii Emin Bey. den. (63) henkık pul dolandırdığı id- dizsile evvelsi gün tevkif edilmişti. Eşref Beyi dün beşinci müstantik Mex'üt Böy dinledikten sonra serbest Barakımıştır. > Diplomalarını Aldılar Üsküdar Amerikan Kız kolejinde dün, bu sense mezun olan hanımlara diplomaları merasimle verilmiştir. Afyon Tetklkatı rucu (o Maddeler | İnhisan afyon mıntakalarında tetkikat yapmak üzere Anndoluya iki mütehassıs gön- dermiğtir. Antepte maun Bir Zdam Antep, 19 (A, A.) — Anasını öğ düren, ninesini, ablasını, eniştesini yarshyan Kilisli kunduracı Sabit oğlu Yusuf bugün Belediye meydanında asıldı. amı Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: | — Mısırda. başıma büyük bir iş geldi Hasau Bey. — Seni de mi Mısırda evlendi. dileri, b | | 1