20 Haziran 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

20 Haziran 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

—— Türk Milletine Selâm Tabranda çıkan " İran .. gazeto * Türk milletine selâm ,, başlıklı bir mâakale neşretmiştir. Şehinşah Peh- levi Hz. nin memleketimizi siyaret. leri münasebetile yazılan bu maka- leden bazı parçaları buraya ko- yayoruz: Birkaç hafta sonra, İran Şehin- şahı ankaraya — vasıl — olacaktır. Uzun müddettenberi birbirile gö- rüşmek arzusunda bulunan iki büyük şef ve ulu rehper, yakın bir zamanda ilk defa bu kardeş ve samimi telâkiye nail oluyorlar. Bu iki fevkalâde şahsiyetin yekdiğerine uzattıkları hararetli samimi ve kuvvetli eller, İran ile Türkiye milletinin samimi ve kar- deş elleridir. Her iki milletin, mil- liyet ruhu ve tarihi mefahiri, ge- çen asırların zirvesinden bu şanlı ve büyük mülâkata bakıyor. İra- nih tarihi şeref ve azametine, Türkiyenin asırlardanberi besalet ve şahametine rağmen son asır- larda birçok desiseye kurban olan müşkülât içinde kıvranan her iki :ııı.ııı bugün Şark muhitinde gö- n memnuniyet ve meserret nidaları içinde en hayırlı ve kalbi temennilerini bu iki vatan evlâ- dına ithaf eder. İki değişik nuru haiz olan ve ayrı ayrı İki tarzda parlayan gü- neş ve hilâl hakikatte birdirler, we beşeriyet tarihinde iki kardeş milletin bayraklarının işaret ve remzini teşkil ederler. Birisi İran arslan ve güneşi, diğeri Türkiye hilâli olup asirlardanberi iki mi- !ttiıı başı üstünde dalgalanan bu iki bayrağın etekleri biribirine bitişmiştir. Bu eteklerin altında iki büyük şef, kardeşlik hissiyatı- t mütcakiben izhar edeceklerdir. Bu iki rehber, milletlerinin büyüklüğü, istiklali ve teceddüdü | uğrunda meşakkatler çekmiş, va- | tanlarının — ilerlemesi hakkında mesailerinin neticesini k bahtiyarlığına nail M—= memnun ve müsterih bir vicdana maliktirler. Türkiye, Gazi Mustafa Kemeal Hazretlerinin zuhurundan — evvel çok elemli vaziyette idi. Bugün büyük — terakkilere — erişmiş ve içtimat saadete nail olmuştur. Bu büyük saadet bütün dün- yanın nararıdikkatini - celbetmek- ten hâli kalmamıştır. Türkiyenin bu terakki devresindedir ki Şehin- şah Pehlevi Hazretleri, Türklerin "Büyük Şefi ve ulu Rehberini gör- mek için Ankarayı teşrif buyura- caklar, kardeş ve sadık bir mille- tin samimi hissiyatile karşılaşa- caklardır. İran milleti, bu vesile ile Türk samimi selâmlarını ithaf eder. k — Hilâliakmerin Yardımı Ankara, 19 — Hilâli. > ilâli- ahmer Cemiyeti umumi merkezi Şavşat muhtaçlarına yardım edil- mek Üzere 10 bin lira gönders miştir. Akçeşehirde Konferans Akşehir, (Hususi) — Nahiye- mizde bir hafta evvel kaza teş- kilâtı — yapılmıştır. Cümhuriyet Halk Fırkasında gençlerden Rıfkı | Bey tarafından alkol ve kumarın zararları hakkında bir konferans Resimli Makal kavuk vesaire gibi kil ederler. Bunlarla mücadele şarttır. Bunu yapabil- tehlikeli tufeyliler teş- mek için de behemehal mücadele kabiliyetimizi artır. mamız, yoksa elde etmemiz İâzımdır. ihtiyarlığında bile en genç yaşında olduğu gibi ruhan gençtir. Binaenaleyh, her bhâdiseye karşı hazır bu. lunmak için ruhi gençliğimizi elden bırakmamamız lâzımdır. Her zaman genç, her zaman kavi olunuz. ( Başlarafı 1 inci sayfada ) hazır bulunacaklardır. Bir ihtiram kıtası tarafından selâm resmi ifa edilecek, bando da İran ve Türk milli marşlarını çalacaktır. | Şebinşah Hz. nin ikametlerine | Dolmabahçe sarayı tahsis edilmiş- tir. Kendileri saraya geldikleri sırada Emniyet müdürü ve diğer zevat tarafından merasimle karşı- lanacaklar, ayrıca rıhtımda da bir askeri müfreze tarafından selâm Üresmi ifa olunacaktır. inşah Hz. tarafından Dol- ııııbş:l?çl:'.ıırıyındı bir kabul resmi tertip edilecek, ayrıca şe- reflerine bir de süvare verilecektir. Köprü Üstündeki Tak Köprü üstünde şehrimizdeki “İranlı tacirler cemiyeti,, tarafın- dan yaptırılan takın inşası - biti- rilmiştir. Takın plânını yapan ressam Perof İrandaki Kazvin şehrinin kapılarından birini örnek olarak intihap etmiştir. * Ankara, 20 (Hususi) — İran Şehinşahı Hz. dün öğleden evvel, refakatlerinde Maarif Vekili Hik- met Beyle İsmet Pş. kız enstitü sünü gezmişler, hanım kızların hazırladıkları sergiyi ziyaret bu- yurmuşlar ve pek memnun kal- mışlerdır.Şehinşah Hz. mektepten ayrılırken ihtisaslarını şöyle izhar etmişlerdir: * — İstenilen herşey mutlaka yapılır. Türk kızı da azmetmiş ve ! muvaffak — olmuştur. Bütün ev | kadınlığını alâkadar eden işlerde hâd bir şekil aldı. SON TELGRAF HABERLERİ Şehinşah Hz. Ve Cümhur Reisimiz Bugün İzmire Hareket Buyuracaklar ve askeri Ümera istikballerinde | Bir gazetenin baş yazısından birkaç cümle: “İktisadi meseleler dünyanın en hayati mesailinden oldu. İktısat zaten kendimizi bildik bileli milletlerin hayatına hâkim idi ve bütün dünya kavaldi iktisadi- yenin tabli cereyanına tâbi olmak mecburiyetinde idi. #mumiİnin sonundanberi ise iktisadi mesail milletlerin hayati meselelerinin en başına geçti ve bilhassa içinde bulunduğumuz bulran devresinde pek Aziz Misafirimiz Ve Gazi Hz.Bugün İzmi- re Hareket Ediyorlar Ankara, 20 (Hususi) — Dün Şehinşah Ha. şerefine verilen bir müsameregi müteakip iki devlet reisi Hariciye Vekâletrini teşrif Buyurmuşlar, iki saat kadar kal- mışlardır. Reisicümhurumuz ve Şehinşah Hz. ile maiyetleri bu akşam hu- susi trenle İzmire azimet buyara- caklardır. Ba seyahate Başvekil Paşanın da iştirak edeceği söyle- niyor. incelik ve fevkalâde bir intizam gördüm. Türkler iktısadi hayata tamamen girmiş bulunuyorlar, ,, Muhterem misafirimiz mütca- kıben Ticaret Lisesini teşrif bu- yurmuşlar, yarım saat kalarak mektebi tetkik etmişlerdir. Şe- hinşah Hz. öğle yemeğini hususi sürette tenavül buyurmuşlar, bir müddet dairelerinde istirahat et- Nusrat Feyin İkramiyesi | Geri İstenildi Ankara, 20 (Hususi) — Sabık Devlet Şürası Reisi Nusrat Beye aldığı tekaütlük ikramiyesini ha- zineye iade etmesi için tebligat yapılmıştır. Kütüphane Memuru Yaralandı Ayvansarayda oturan Güzel san'atler akademisi — kütüphane memuru Hüseyin Efendi ağaçtan düşerek yaralanmıştır. — ——— —— . 1 y YArg . 5 İSTER İNAN ISTER İNANMA! Fakat işin asıl garibi iktisadı bir ilim haline koyan, onun havaidi esasiye ve ezeliyesini adeta desatiri riyaziye gibi tesbit ve tedvin eden Garp milletleri olduğu halde bu iktisadi buhran devresinde en rziyade şaşıranlar da yine onlar oldu.. özleştirilmesi için girişilen karşısında şuraya koyduğumuz terkipli ve tamturaklı h. Demekten başka söylenecek bir söz bulunabileceğine, Türk — dilinin cümlelere maşa 1STER INAN İSTER İNANMA | mişler, saat İnsan vardır ki N 16 da Halkevi salo- nunda şereflerinc temsil edilen *Öz soy., piyesinin temsilinde hazır bulunmuşlardır. Mevzuu Türk-İran müşterek esatirinden alınmış olan Öz soy piyesi — muvaffakiyetle temsil edilmiş ve Şehinşah Hz. memnun kalmışlardır. Ankara, 19 (A.A.) — İran Şe- hinşahı Hz. nin Türkiyeyi ziyaret- leri münasebetile Türk milletinin duyduğu sevinç hislerinin B. M. Meclisince İran Meclisine bildiril- mesi hakkında alınan karar-üzeri- ne B. M. M. Reisi Kâzım Pş. Hz. İran meclisi riyasetine şu telgrafı göndermişlerdir : “Türkiye Büyük Millet Meclisi 17 Haziran 1934 tarihli içtima- ında İran Şehinşahı âlahazreti Humayonun — Türkiyeyi — teş- rifleri münasebetile Türk mille- tinin hissiyatına tercüman olan meserret ve — memnuniyetlerini izhar ile kardeş İran meclisine selâm ve kalbi muhabbetlerinin iblâğını ve asil İran milletine refah ve saadet temenniyatında bulunduğunu ittifakla tahtıkarara alarak bu kararını iblâğa beni memur etmiştir. Bu şerefli vazifeyi yaparken en derin saygılarımı sunarım efendim. ,, Büyük Millet Meclisi Reiâi Alp Kâzım Kıral Fuat Hz. Ankara, 20 (Hususi) — Mısır kıralı Fuat Hiz. nin ağustos ayı sonunda — memleketimizi — teşrif edecekleri - anlaşılmaktadır. savaş | aldığı | olanların miktarı Sözün Kısası Münderecatımızın çoklu- gundan dercedilememiş- tir. : | Hâkimler Kanunu Kanunda Hâkimler İçin Yeni hükümler Var Ankara, 20 (Hususi)— Hâkimler Kanununun Adliye Encümeninde son şekle göre hâkim namzedi olmak için 21 yaşını bitirmiş ve 30 yaşını geçmemiş, askerlik hizmetini yapmış, bir | ecnebi ile evlenmemiş, mahküm olmamış bulunmak lâzımdır. Namxzetliğe kabul şartlarını haiz fazla — olursa diploma dereceleri yüksek olanlar tercih edilecektir. Namzetler her eylül iptidasın- da imtihana tabi tutulacaklardır. Ehliyet gösteremeyenler bir sene sonra tekrar - imtihan edilecek- lerdir. Adliye Vekâleti nezdinde beş müşavir, bir kâtibi umumi ve lü- zumu kadar müşavir muavininin- den mürekkep bir kanunlar he- yeti bulunacak, vazife ve salâhi- yeti bir talimatname ile tasrih edilecektir. Adalet Şürası Adliye Vekilinin nezdinde temyiz reisi evveli, baş müddelumumi, temyiz ikinci rcis- ler, ceza, hukuk ve zat işleri müdürlerinden mürekkep olacaktır. Adliye Müsteşarları — üçüncü sınıf hâkimler arasından seçile- cektir. Askerlikte geçen müddet kıdeme - dahil olmıyacaktır. Bir mahkemenin ilgası veya kadrosunun tenkisi sebepleri ma- aşlarından mabrumiyeti - istilzam etmez. Muvafakatleri olmaksızın terfian dahi olsa mevki ve mer- tebeleri değiştirilemez. M. Venizelos Cümhur Reisi Olacak Mı ? Atina 20 ( Hususi ) — Reisi-' cümhur intihabatı yapılması za- manı yaklaşmaktadır. Eğer mu- haliflerle hükümet arasında bir anlaşma yapılmazsa M. Venizelosun Reisicümhur intihap edilmesi et- rafındaki faaliyet artacaktır. M. Venizelos Yunan teşkilâtı esasiye kanununun reisicümhura verdiği salâhiyetleri az gördüğü cihetle cümhur reisliği namzetliğini kabul edip etmiyeceği malüm değildir. Dans Yasak! Münih, 19 (ALA.) — Münih zabıtası — tarafından — neşrolunan bir kararname, Versay muahede- namesinin — imzasının yıldönümü olan 28 Haziranda dansedilme- sini menetmektedir. Bir Terzi Açıkgözlük Yapmak İstemîşl Dün Marsilyadan gelen Teofil Gotye vapurundan çıkan yolcu- lardan Beyoğlunda terzilik yapan Madam Marinin bavulu aranmış, içinden teyel dikişile dikilmiş 66 parça yünlü ve ipekli elbise, tuvalet ve manto çıkmıştır. Madam İhtisas mahkemesine verilmiştir. Ceza Affı Ankara 20 (Hususi) — Teşki- lâtı esasiye kanununu — cebren tağyire teşebbüs ettiği için 12 | buçuk sene hapse mahküm olan Manisanın Horoz köyünden Ha- şimin geri kalan cezası affedil- Mmiştir.