20 Haziran 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

20 Haziran 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

e ap İş Resim Tahlili Kupona SON POSTA bi, Aşk ve Macera Romanı —91 — — Senin elin. — Sus deli. İşte ellerim. Ellerimde kan lekesi var mi?.. — Sen banyoya girdin. — Ne demek istiyorsun Fatoş sen? — Hiç Fafa. Tabii senin katil olduğunu söylemek istemi- yorum. Koluma değen elleri sayıyorun.. Koluma Münevverin elide değdi, — Münevver trende değildi. Kafayı bize trende verdiler. — Mösyö Domonsky otome- bilden inerken kolumu tuttu Başka, başka. Restoranın kapr sındaki kapıcı o da otomobile binerken,. Başka otelin kapıcısı.. Başka.. Başka bilmiyorum. — Bunlardan hiçbirinin, başı elimize veren adamla alâkası yoktur. Bence polis faili ele ge- çirinceye kadar bizi bırakmıya- caktır ve fail de ele geçmezse.. Fafa adeta stmalı bir hasta gibi evham içerisinde idi: — Evet.. Fail de ele geçmer- »e... Bizim katil olduğuza hükme- dilir.. Bu şey hem senin hem de benim hayatımıza mal olur.. Bizi idam ederler.. Giyotinle kafamızı keserler.. — Almanyada giyotin yoktur. Asarlar. Fakat Allah esirgesin. Neden bu şeyleri yoruyorsun... — Yormak mı? Tehlike mey- danda değil mi?.. Biz bu belânın içinden nasıl kurtulacağız? Fafa ağlamağa başladı: — Ah anacığım.. Güzel ane cığım, ben bunun için mi senden ayrıldım?., Başıma böyle belâlar gelsin diye mi gurbetlere çıktım? Anneciğim.. Ah anacığım. Bu başı biz ne yapacağız? Fafadan tam Üç yaş büyük Simdiye kadar hiç bir masum insan mücrim diye ceza görme mişlir. Hakikat daima meydana çıkmıştır... Sağlam kafa ile muha- keme edelim... sence bu başı polise teslim etmekte mahzur “var mı? — Elbette var yal.. — Obalde yarın bu çantayi elimize alıp sokağa çıkalım bir parka... Bir ormana bırakalım bir suya atalım... — Görürler.. — Görürler ya!.. Peki amma © halde biz bu başı ne yapalım?.. Ne yapalım bu başı biz?.. Iki genç kız şakaklarını tut- Tabintinidi Yazan Suat Suzan muşlardı. Bi müddet düşündüler... Birden Fatoş: — Bu İşin en makulü yine kendimizin bu kafayı polise tes- lim etmemizdir, dedi. — Peki caketteki kan lekesi? — Onuda yıkarız. — Kan çıkarmı hiç. — Hem dinle beni Fafa, Fatoş odaya girmiş, kenara attığı tayyörü (almış, yeniden koşarak banyo odasına geçmişti. Musluğu açıyor, tayyorun ko- lunu suya tutuyor ve suya tutar- ken parmakların kana değdir- > için büyük bir gayret — Bak Fafa.. bizim İstanbul dan geldiğimiz muhakkak değil Bütün Lehistanda ADLI Iİ gi N/ & | Bu Başı Ne Yapalım? | 20-6-934 mi? Trende hiçbir yerde inmedik. Kimbilir, bu cinayet nerede işlen- miştir. Cinayetin işlendiği mahal tesbit edilir edilmez tehlike ve şüphe de bertaraf olur.. fakat ne fena kan bu, çıkmıyor. — Evet sahih... Cinayet nere- de işlenmiştir? * Tam bu sırada odanın kapısı vuruldu, Fatoş daha kanları ak- mamiş kolu bıraktı: — Fafa koş.. kapıyi sürmele dedi, bu saatte gelen kimdir?. Fafa koşarak gitti, O kapıyı edi: — Kim var orada? Garsonun sesi fransızca olarak; — Matmazeller yattılar mı? diye sordu.. (Arkas var) Samnilarisanmn Yüksek Hükümet Adamlarını Öldürecekler Miydi ? Varşova, 19 (A. A.) — Bu hakkında milli cenaze alayı tai edilmiş olan Dahiliye Nazırı M. Pi- yerakinin o öldürülmesi, £ tedbişçiler tarafından Polonya hükümet aleyhinde o hazırlanan o suikastlerin birincisi olduğu zannedilmektedir. Bunun neticesi olarak, radikal ———— üm. Amerika Meclisin- de Bir İtham Hava Filosu Kumandanı Yalan Söylemiş Vaşington, 19 (A.A. ) — Amerika hava kuvvetleri kumahdanı Jeneral Fulun meeliste, o ordu komisyonu reisi tarafından yalancılıkla ittiham edilmiştir. Çünkü arkeri tsyyareler posta işlerinde kullanıldığı zaman yukubulan kazalar hakkında yapılan tahkikat, Jeneralın hâdiseleri tahrif ettiğini meydana koymuştur. Jeneral bu ittihamın doğru olmadığını ileri sürmüştür. Almanya Ve Fransa Arasında .. Paris 19 (A, A.) — Almanya Baş- vekili M, Hitlerin mümessili M, Rib- benrop, Başvekil M. Dumerg ile bir saatlik bir görüşme yapmiş, Alman - Fransız rieseleleri konuşul- muştur. Mümessil, Hariciye Nazırı Di. Bartu ile de, silâhsızlanma meselesini bütün teferrüstile görüşmüştür. M. Ribbenrop, Almanyamn hukuk musa- vati prensipinde ısrar etmiş, OM. Bartu da Fransanın esas fikirlerinden biç ayrlmamıştır. Bu görüşmelerin faydah olduğu söylenmekle beraber siyasi bir şumul atfedilebilmmesi muhtemel © görülme. mektedir. İngilterede iKuraklık Londra, 19 (A. A.) — İngiltere'nin her tarafında sesk ve kuraklık devam etmektedir. Çifçi ândişe İçin- dedir. Muhtelif yerlerde orman yan- gınları zuhur etmiştir. Sanayi Faaliyeti Artıyor Cenevre, 19 (A.A.) — Millötler Cemiyeti tarafından yapılan bir ista- tistilktö, dünya (sanayi faaliyetinin geçen seneye nazaran mühim miktar- da arttığı gösterilmektedir. Ve fazla- Kanada'da yüzde kirk, bike Almanya- teşkilâtının o merkezi basılmış ve hükümete muhalif olan bütün teşek- küllerin, ileride daha birtakım cinas yetlerin kolayca önüne geçilmek maksadile, bir araya toplanmasına teşebbüs olunmuştur. Vaziyet sakin- liğini muhafaza etmektedir. m Çinde Yaman Bir Korsanlık Bir İngiliz Vapurunun Yolcularını Kaçırdılar Londra, 19 (A. A.) — Şanghaydan bildiriliyor: Dün Çin'de Çe-Fu mıntakasında İngiliz bandıralı Şantiyen vapuruna tanrauz eden yerli korsanlar, 26 kişi- den ibaret olan yolcuları alıp götür. müşlerdir. Bu yolcular arasında iki İagiie bahriye zabiti Me üç İngiliz Yi a Hâdiza haber alınır alınmaz, oraya slelacele bir İngiliz torpitosu sevke“ dilmiştir. Bir İnfilâk Faciası Jemston ( Amerikada ), 19 — Üç petrol deposu patlamış, yangın çık- mış, neticede on beş kişi ölmüş, elli kişi de yaralanmıştır. Bir Felâket Daha Tokyo 19 (A. A.) — Matsudura mntakasında bir kömür madeninde yukubulan grizu infilâkında 34 kişi ölmüş ve 7 kişi ağır surette yanmıştır. Yanan Tayyareciler Paris, 19 (A.A) — Madagaskar Paris seferini ml iağymndal Salik ile makinisti, dün akşam Paris civa- nnda bir tecrübe uçuşu yaparken düşmüşler ve tayyars ile birlikte yanmışlardır. İngilterede Bir Cinayet Londra, 19 (A.A) — Derby günü olân 6 haziran tarihinde brayton İren İstasyonunun emanetçisine bira- kılan bir bavul içinde altı hafta evvel öldürülen bir kadın cesedi bulun- muştur. Cesedin bacakları da büşka bir bavulun içinde Kingskros İstasyonuna bırakılmıştır. Polis tahkikat yapıyor. a yüzde 29, Lehistanda yüzde 25, | İngilterede 15, İsveçte 21, Japonyada | yüzde 10 dur. İ Dünyayı ktısadi Felâkete Sürükliyen Sebepler.. ( Baştarafı 1 inci sayfada ) ketlerin ithalât ve ihracat ra- kamları bu müddet gg rai mıştır. Bu azalmış Bazı memle- ketlerde cüz'i olmakla beraber he- men ekseriyetinde yüzde 60 ile 75 arasında büyük bir nisbet dahilin- dedir. Bu suretle ithalâtın yanında ihracatın da hemen mütesaviyen azalmış bulunması yukarıdaki iddia sahiplerinin tezlerine esas teşkil ediyor. Bu hususta okuyucularımıza bir fikir verebilmek için başlıca memleketlerin ithalât ve ihracat etlerini gösterir istatistik ne- ti toplu bir halde aşağıya naklediyoruz: Almanya — Bu memleketin harici ticaretindeki azalış azami bir nisbete varıyor. 1929 yılında Almanyanın ithalâtı 13 küsur milyar ihracatı ise 12 buçuk mil yar marktan fazla idi. 1933 yılın- da harici ticaret hacmi çok azal mış hemen dörtte birine düşmüş- tür. Son istatistiklere göre geçen sene OAlmanya 4.800 marklık ihracatta bulunmuş mukabil ithalâtı 4.240 milyon marka düşmüştür. Harici ticaretin bu umumi azalışı sırasında ticaret müvazenesi değişmiş (1920) yılım da bir milyara yakın bir açıkla kapanan dış ticaret bilânçosu (1933) te bilakis 600 milyona yakın bir fazlalık kaydetmiştir. İngiltere — İngilterenin harici ticaretindeki fark nisbeten daha azdır. Filhakika 1929 de bir milyar 104 milyon İngiliz lirası olan ithalât 1933 te 624 milyona; 720 milyon İngiliz lira- sna baliğ olan aa — 360 milyona liştür. Yani umu- miyet itibarile yüzde elli nisbe- tinde bir azalış kaydolunmuştur. Fransa — Fransanın iktisat buhranından harici ç müteessirdir. Fakat ye ti evvel 58 milyar frank olan ithalâtı 1933 senesinde ancak 28 milyara inmiş bulunuyor. hesapça ithalâtta yüzde kırk olan azalış, ihracatta yüzde altmışa yaklağ maktadır. Birleşik Amerika H. — Amerika irleşie hükümetlerinin dış ticareti de en fazla müte- essir olanlar arasındadır. Ge- rek ithalât ve gerekse ihracat dörtte bir nisbetinde azalmış tr. 1929 yılında dört milyar 332 milyon dolar olan Amerika- nın ithalâtı 1933 te 1,440 milyon dolar olmuş ihracat ta bu müd- det zarfında beş milyardan 1,668,000,000 dolara düşmüştür. İtalya — Bu memleketin dış ticaretindeki azalış üçte bir nisbetini gösteriyor, 1929 yılın- daki ithalât 21 milyar 660 bin lirettir, 1933 te ise bu miktar 7 milyar 412 bin lirete (| inmiştir. mekt gelince: 1929 yılında 15 ilyar 228 milyon lirete müka” bil 1033 te yalnız 5 milyar 928 milyondur. memleketlerin vaziyeti de aşağı ayni temevvücata sahne ktadır. Avusturya, Belçika ve diğer bazı memleket- lerin üçte bir — ticaretinde Mısır, ndistan (o Holandanın rakamlarında da 1929 yılına kıyasen takriben yüzde elli nisbe- tönde bir azalış vardır. İthalât ve ihracat rakamları ayni derecede müteessirdir, * Memleketimizde ve komşuları" , drahmiye varmıştır. mızda iktisadi bubranın dış tice rete tesirine gelince: Türkiye — Memleketimizin harici ticaretinde 1929 yılı rakat er kıyasen 1933 te bir > şüphe yoktur. bu miktarı tamamile tesbit etmeye henüz imkân bulamadık zira 1933 yılı son iki ayına ait harici iste- tistik rakamları daha n mamıştır. Bu mukayeseyi yürüte- bilmek için 1929 ve 1933 yıllan neticelerini karşılaştıra 1929 da Türkiyenin ithalâb 256 milyon Türk lirası idi. 1932 de ise 86 milyon liralık mel itbal olunmuştur. Azalış nisbeti takrk ben üçte ikidir. Ancak 1929 rakamlarmın Türkiye noktalnaza- rından hususi bir vaziyeti vardır. Filhakika o sene, kümrük tarife kanununda bir değişiklik yapılmış ve bu yüzden ihtiyaçtan fazla itha- lâtta bulunulmuştu. Yoksa hakiki szalış bu nisbetten (o aşağıdır. İhracat rakamlarının tetkiki ise neticeye varır: “ 1929 yılında Türkiyeden muh- telif memleketlere yapılan ihracat kıymeti 155 milyon lira iken 1932 de bu kıymet 101 milyon liraya düşmüştür. Azalış nisbeti takriben yüzde 30 dur. Yunanistan — Komşumuz Yunanistanın dış ticaret vaziyeti dünyadaki umumi gidişte gideni iyi bir derecededir. 1929 yılın bu etin ithalâtı 13 milyar 272 milyon drahmi idi. 1933 yı- lında ise Yunanistana ithal edilen malların mecmu 8 buçuk milyardır. Azalış taktiben yüzde otuz beş kadardır. Yunanistanın ihracatındaki azalma dünyadaki umumi vaziyete kıyasen lâşi mesabesindedir. Fik. hakika 1929 yılında 6,960,000,000 drabmi olan ihracat kıymeti 1933 te oldukça yüksek bir sevi- 2” kalmış ve 5,376,000,000 a. stan — Bulgaristan âtı takyit edici e karar alan memleketlerin Tenllllündir. Ba sebeple Dalğale tanın idhalâtında mühim bir aza ış göze çarpmaktadır. 1929 ye linde B,310,000,000 Leva olan ithalât 1933 te bunun takriben dörtte birine yani 2,190,000.000 Levaya inmiştir. tın yanında ihracatta müteessirdir. Maamaf'h azalış bu kısımda daha azlır, 1929 da altı milyar üçyüz bin Leva olan ihracat 1933 yılında yalnız 2,840,000,000 Levayı bul- muştur. Yugoslavya — Yugoslaya- mn gerek ithalât ve gerek ihra- catı hemen ekseri memleketlerde nisbetin: olduğu Üzere iki de Al senesinde bu leketin ithalât ve ihracatı mütekabilen yedi o buçuk ve yedi 920 milyon Dinar idi. Halbuki 1033 için bu rakamlar 2,880,000,000 ve ğa olarak tesbit edil Bu vaziyeti umumi azalmaya ii kol v ihra- tatında (o binnisbe inkişaf görülmektedir. * Hülâsa etmek lâzim gelirse bütün memleketlerin buhran yü- zünden dış ticaretleri yüzde otuz- dan yüzde yetmiş beşe varan bir nisbet dahilinde azalmıştır. Tür- kiye dış ticareti bu buhrandan &n az müteessir olanlar meyanın- dadır. Bu azalışın sebepleri ara- sında, omuhtelif memleketlerde ahnan ithalâtı takyit edici tet birler ve dünya pazarlarında örülen fiat düşkünlüğü birini İüipekde olarak yer almaktadır.