21 Haziran 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

21 Haziran 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Pofatlıdan Oto- büsle Ankaraya Seyahat Ankara (Hususi) — Polatlıdan otobüsle Ankaraya giderken geç- tigimiz yerler hep çıplak vadiler, çorak — yerlerdi. Arasıra bir su kenarında sebze bahçesi ittihaz olunan ufak bir. tarlada çalışan köyüülere — tesadüf — ediliyordu. Köylerin büyüceklerinde oldukça temiz köy kahveleri ve bakkal dükkânları var. Jandarma kara- kolu bulunan köyler, diğerlerine nisbetle daha şereflidir. Dere kenarında yeni yeni yetiştirilmekte olan dut bahçeleri de buralarda kozacılık fikrinin oyandığını göstermektedir. Son zamanlarda bu civar halkı dahi pancar — tarlalarına — ehemmiyet vermekte ve mahsullerini Eskişe- bir şeker fabrikasına satmaktadır. Kendilerine yardım olsun diye fabrika tarafından — pancarların idrakinden —evvel halka avans olarak para ikraz edilmektedir. Bu suretle fabrikadan gören köylüler, başka yerlerin köylüsüne nisbetle daha serbest geçinmekte ve yokluk yüzü gör- memektedir. Saat bire doğru — uzaktan sevimli — Ankaramızın dağları görünmeğe başlamıştı. Otobüs olanca hizile ilerlerken yolcular arasında şimdiye kadar Ankarayı görmeyen arkadaşlara diğerleri: * yüz görümlüğü ,, — vereceksiniz diye takılıyorlardı. Yarım saat sonra Ankarada idik.. Otel kahvehanesinde birer yorgunluk kahvesi kestirdikten ve hafif tertip birer banyodan sonra- gidip Meclis bahçesinde Ankaranın temiz havasını bol bol teneffüs ettik. Burada miniminiler kum havuzunda oynıyor, binlerce kadın erkek havanın - güzelliğin- den bilistifade bahçenin bedii manzarasını temaşa — ediyor ve konuşa gülüşe eğleniyorlardı. H, $ Te Bandırma İki Üç Sene Sonra Yepyeni Bir Şehir Olacak Bandırma, ( Hususi ) — Mar- | mara köylerinin mamur ve gözel kasabalarından biri olan Bandırma günden güne biraz daha inkişaf etmekte ve her gün biraz daha güzelleşmektedir. Vapur ve şimendifer güzergâ- hında olması kaşabanın ticari ve- iktısadi kıymetini bir kat daha yükseltmektedir. Fa'al belediyemiz azaml! mesaj sarfile şehrin imarı, bilhassa cad- delerin, sokakların genişliği ve istikameti Üzerine tesir eden plân- sız dükkân ve barakaların yıkı- masını temin etmekte, yenilerinin de plâna ve şehrin güzelliğine Uygun olmasına çalışmaktadır. Bandırmanın bir iki sene sonra yeni yeni binalara, muntazam ve bir birine muvazi caddelerle yeni ve modern bir şehir olacağına hiç şüphe edilmemesidir. Muhafız - Gücü - Bisikletçileri Viranşehirda Viranşehir, 20 (A A.) — Mu- hafızgücü — bisikletçileri buraya muvasalat etmişlerdir. T sikletçi- lerimiz 15 kilometre mesafeden atlılar ve Kaymakam ve Hudut Tabur Kumandanı, zabitan ve memurin tarafından karşılanmıştır. yardım | “SON POSTA İzmir Cümhuriyet Kız San'at Enstitüsü Türk Kızlarını Hayata Hazırlıyan Faydalı İzmir (Hususi ) — Ft Göztepe — dağını sağ yanına alan hâkim bir | tepede şirin bir bina, | Memleketimizde eşi en- | der bulunan - bir- irfan İğg | Müessesesi yükselir. Bu müessese yurduna bağlı aile ocağının kudsiye- tine inanan, bugünün pratik hayat kızlarını yetiştiren “Cümhuriyet kız san'at enstitüsü,,dür. Ankaradaki — İsmetpaşa — kız enstitüsünden sonra memleketi- mizde, bükümelimizin kurduğu en verimli enstitö budur. Garbi Anadolunun dört köşesinden ens- tilüye gelen kızlar beş sene gibi geniş bir ihtisas devresi geçirdik- ten sonra cemiyete hayat kızı, hayat kadını olarak atılmak in- kânlarını elde ediyorlar. Bu müesseseyi — orta tahsil proğramlarından ayıran nokta, dera proğramlarının daha ziyade amelileştirilerek verilmesi, bir iş ve ev kadınım alâkalı yapan bir tarzda tahlillere daha rasyonel bir verim şekli kabul etmesidir. Cümhuriyet — kız — enstitüsü Urlada Yeni Sene Üzüm Vaziyeti Urla (Hususi) — Bu yıl bağ- larda taneler az göründüğü için mahsulün de az olacağı tabiidir. ? Bunün başlıca sebebi, bağların lâzımgelen şerait dahilide güzel- ce imar edilememesi ve yağmur- | ların da matlüp derecede yağ- | mamış bulunmasıdır, Kazamızın özüm rekoltesi yir- mi ile otuz bin çuval arasında- dır. Fakat bu yıl bu miktar üzüm elde edilemiyecek gibidir. Birkaç senedenberi kazamızdan yaş mah- sul Üzerine oldukça muamele ya- pılmıştır. Rençperimiz, yaş mahsul üzerinden iş yapmayı daha ehven ve hayırlı bulmaktadır. Zira; ser- gi masrafı vesaire gibi ağır mas- raflardan kurtulmaktadır. Daha mahsulün idrakine iki ay kadar müddet olduğu halde şimdiden Hrçok tüccarlar; kaza- mızda dolaşmıya — ve yaş mahsul satacak rençper aramıya başlamış- lardır. Ve bazı rençperlerle de mutabık ka'dıkları görülmektedir. Geçen sene yaş üzüm satı- şında kendilerine tüccar süsü veren bazı meçhul şahıslar renç- peri aldatlığı ve hattâ dolandır- dığı için bir kısım rençberler; hâ- len dolaşmakta olan bu çeşit alı- cılara pek okadar yüz vermiye- rek daha müteyakkız davran- maktadırlar, ğ Bu müessesede — bir genç kız sepet ve çiçek işleri, dikiş, nak- kış, terzilik, tabahat ve diğer ince san'atları öğrenir. Burada yemek pişirmek, bir riyaziye meselesi halletmek kadar güç... Bir genç kız. kara tahta başında yemeğin tuzunu, biberini hesap ederek. masraf - listesine bir şeyler karalıyor ve pişireceği yemeğin — bilânçosunu — (tabahat) mualliminin önüne serdikten sonra | iş sahasına atılıyor. idaresi — dersinde çorap söküğü dikmek te bir ders.. Ana- dolu kızının elinde ötesi birisi patlamış — ve yırtılmış, bir çora; Cümhurlyet Kız San'at Enstitüsündeki hanımlarımız - tabahat dersinde pişirilenler yenirken - enstiltü sergisinden bir köşe muhtelif ihtisas şubelerine ayrılır. Susığırlık Kazası Müesseselerden Birisidir bir müddet sonra yır k ve sökük yeri anl şıl- mıyacak bir hal, ge- Tiyor. Genç kızları her ih- timal önünde pratik ha- zırlamak — için ütünün hernevi gösteriliyor. Kö- mürle kızan ütü, hava- gazi — ülüsü, elektrik ütüsü ayni dakikada faa- liyete geçiyor. Enstitünün ders kesimi sergi- sinde insan daha kapıdan ayağını | atar atmaz kendisini leylakların | karanfillerin, güllerin, yaseminle- rin, manolyaların, — şebboyların, nerkislerin bir araya toplandığı güzel bir bahçe ile karşılaşıyor. Bunlar ince yapılı Türk kızla- rının göz nuru, el emeği ve san'at zevklerinin koku vermeyen, fakat zevkinizin en yükseğine hitap eden çalışma mahsulleridir. İnsan karşıdan kendi tabit bir bah- çede zannediyor. Enstitüden —ayrılırken kalan bisler sadece takdir kelimesile ifade edilebilir. Enstitönün kurucu ve yaşatıcılarını takdir. etmeden geçilemez. — A. Adnan Susığırlık köy ve nahige muhtarları Susığırlık (Hususi) — Buğday koruma karımu hakkında tebligat yapılmak üzere bütün nahiye ve köy muhtarları merkeze davet edilmişlerdir. Yapılan toplantıda Kaymakam Bey kendilerine kanunu izah etmiş ve çok faydalı malümat vermiştir. * Kadıkırı köyünde güreş ve koşular tertip edilerek 24 saatlik bir eğlence yapılmış, güreşlerde birinciliği Yörük Ali kazanmıştır. 34 Kaza Merkezine ve Güvem nahiyesine faydalı yağmurlar yağ- mıştır. Güveme pekçok yıldırım düşmüş, bir iki kişi de yaralanmıştır. ——— .—— -a AAA Somada Kuraklık Soma (Hususi) — Kuraklık de- vam etmektedir. Çiftçi dört gözle mur beklemektedirler. Bostan mısır bu sene kuraklık yüzün- den az olacaktır. Geçen sene yağmurdan şiklâ- yet eden Soma halkı şimdi de yağmursuzluktan müştekidir. Somada Yakalanan Hırsızlar Soma, (Hususi) — Durgutalp köyünde şiracı Ramizin dükkânına girerek hırsızlık yapanlar So!l zabıtası tarafından derhal yaka- lanmış ve Adliyeye teslim edil- miştir. Antalya Fırka Reisi Kaşta Kaş, ( Hususi ) — - Antalya | vilâyet Halkfırkası reisi Şerafettin Bey kazamıza gelmiş, halkla, bil- hassa gençlikle temas ederek kasabamızda bir banka şubesi açılmı hakkında — yardımlarda bulunacağını vadetmiştir. Kars Sporcuları Kars ( Hususi ) — İdmanyur- dunun futbol kaptanı Fahri Bey Yurt mensuplarını Karsa 33 ki- lometre mesafede olan Boruluk nam köylerine davet - etmiştir. Sporcu gençler kafilesi bu gezin- tiyi yaya olarak yapacaklardır. | Mısıra girmiş - olan | fırkalarının Haziran 21 erma Hitler, Romaya Nasıl Bir Arma- gan Götürmüş Ola Benim sık sık hatırlayıp ta bir türlü içinden çıkamadığım bir * nişan rasimesi ,, vardır. Bu ras sime her hangi iki gencin evlene mek üzere yüzük takarak nişan lanmaları değildir. Vaktile bir Fransız elçisine Babıâli tarafın- dan nişan verilmesi hâdisesidi. Beni düşündüren garabet latabilmek için evvelâ nişanın bi- linmesi lâzım. Bu nişan, Osmanli İmperatorluğunda ilk yapılan ni şandır ve adı. “Hilâl,, olup harp madalyası - olarak yapılmış- tır. Basılmasındaki sebebi de, Na« poleon Bonapart komandasında Fransızların oradan — çıkarılmaları — hatırasın! ebedileştirmektir. Bu madalyanın bir tarafında (M 1801- M 1216) tarihi ve bir tarafında Ay yıldız | yardı. Nişanın; sibdasından, bespeli #ene sonra Siyasi vaziyet değişti, İstanbulla Paris arasında dostluk yüz gösterdi. Napoleon bu dostluğu kuvvetlendirmek — için İstanbula Cenerallarından birini elçi olarak göndermişti. Bu adam, çok bi yük bir faaliyet gösterdi ve Na« poleonu memnun edecek neticeler elde etti, Lejyondonör nişanile taltif olundu. Elçinin İmparator - tarafından bu suretle — mükâfatlandırılması üzerine Babıâli de ayni şekilde bir cemile göstermek ve elçiye bir nişan takmak istedi. Devlek tin başka bir nişamı ve madalyası olmadığından kendisine, Fransiz ordusunun acı bir inhizamını hae tırlatmak- Üüzere ihdas olunat, Hilâl nişanı verildi! İşte ben bu tarihi vak'anığ taşıdığı garabeti bir türlü hafıt zamdan gideremem. Babiâli, 2i yasi zarafetlerle pek me'luf dee gildi. Binaenaleyh bu işi yaptı, diyelim. Ğ Fransız elçisi o nişanı nasıj kabul etti ve nasıl göğsüne astı? Büyük harpte Almanları ta yürekten vuran - İtalyanlar, şimdi Berline el uzatıyorlar. Her Hitler de bu eli sıkmak için Venediğe kadar gitti. Acaba, Alman Baş. vekili, bu seyahati sırasında -Mee selâ on sekiz sene evvel Alman ltılyın ordularını İzonzodan “Po,, ya doğru nasıl sürüklediklerini Jevha levha ve safha safha gösteren zarif bif albüm gibi- şık ve enteresan bir armagan götürmüş müdür?,, Eğer götürmüşse mutlaka mu« haverede, müzakerede, münakaşar da ve mücadelede üstün çıkmı; tır. Çünkü Roma, yalnız kuvve tanıri — M T Karsta İç Anadoluya Sığır Sevkine Başlandı Kars, 20 (A. A.) — Karg vilâyetinden iç Anadoluya sığır sevkine başlanmıştır. İlk kafile olarak Kayseriye 238, Çoruma 131, Keskin kazasına 121 tosun gönderilmiştir. Daha gönderilecek binlerce tosun ve inek vardır. Bu yıl iç Anadolu için toplanan sığır, geçen yılın iki mislidir. Kars Bisikletçileri Kars (Hususi) — Karssporun bisikletçileri Karsa 60 kilometre mesafede olen Sarıkamışa giderek fç gün orada kaldıktan sonra avdet etmişlerdir.