28 Haziran 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

28 Haziran 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Saylfa -— Mezarlardaki Taşlar Satılır Mı? Bir xat belediyeye müracaat ederek metrük — mezarlardaki taşların — kendisine — satılmasım istemiştir. Bu münasebetle gö- rüştüğümüz —kimseler — şunları sölediler: Mehmet Bey (Beyazıt Koska 19))— Türkün zekâsı, buluş kabiliyeti çok yüksektir. Her devirde birçok Türk büyükleri yetişmiştir. Fakat son za- manlarda bazı garip buluşlara mk tık tesadül ediliyor. Kimisi devridaim makinesi icat eder. Kimisi yumurta- lan çürümekten muhafaza edecek mayi bulduğunu söyler. Sanayi mü- dürlüğünün dosyaları ihtira beratlarile dolu. Şimdi de bir zat çıkmış beledi- yenin terkettiği mezarlıklardaki bütün taşları bana satınız diyormuş. Merzar- lar bu milletindir. Taşlar kimsenin | malı değildir. kimse satamaz. Eğer bu zata taş İâzımsa taşocaklarına müracaat etsin. * Salim Bey (Beykoz Yalıköy 22) — Mezarlar, damarlarımız. ve larını taşıdığımız, kazandıkları yurtta ba- rıtdığımız dedelerimizin bize bırak- tıkları son yadigürlardır. Onlara bir #avuç toprağı kimse çok göremez ve kimse © mezar taşlarını satamaz. Başvekâlet ve Maarif Vekâleti smık sık gönderdikleri tamimlerle bunların iyi muhafaza — edilmesini — emrediyorlar. Biz de herkes gibi o yolun yolcusuyuz. Vatani ve milli vazifesini yaparak tabil ömrünü ikmal eden bir vatandaş ebedi uykuya daldığı bir arşın toprak içinde serbest kalmalıdır. Tarihi abideleri, mezar taşlarını yıkmıya alıştırdığımız adamların yarın senin, benim, daha başkalarının mezarlarımı yakmıyacaklarını kim temin eder. * Fuat Bey (Takaim Sıraserviler 12)— Ben Rados adasını iki sene evvel gördüm. İtalyanlar şehir haricindeki eski Türk mezarlarına hiç dokunma- mışlar. Taşlar tamamen duruyor. Yal- nız mezarların oralarına çiçekler ve ağaçlar dikerek buralarını birer me- sire haline getirmişler. Bizde ölü gömülmesi mennedilen mezarlarımını böyle yapmalıyız. Kadirşinaslık ve ölülere hürmet bunu icap ettirir., Mezarlarımız. tarihi taşlarla doludur, Kolu Parçalardı Asmalımescit caddesinde Fat- ma Samiye Hanım apartımanının dördüncü kat balkonundan düşen büyük bir beton parçası ayni apartımanın alt katımda oturan kunduracı dilsiz Sarafimin üzerine düşerek kolumu parçalamıştır. Türkiye Tıp Encümeninde Türkiye Tıp encümeni dün Halk evinde aylık içtimanı yapmıştır. Bu toplantıda bakteriyolog Kemal Hüse- yin Beyle profesör M. Nissen tarafın- dan bazı izahat verilmiş münakaşalar yapılmıştır. Sinemalar Açılıyor Darülâceze resmini ödedikleri için, belediye, beş sinemaya açık- ma müsaadesi vermiştir. Halkın Sesi Haziran 28 Tepedelenlinin Kemikleri Yeni Yol Yapılırken Bu Maktul Vezirin Kemikleri Bulundu Yedikuleden Halice kadar sur haricinde yapıla- cak olan yolun birçok yerlerinde toprak tesviyesi bitmiştir. Yolun geçtiği yerler, mezarlardan bozul- duğu için delik, deşiktir. Üzerinde bir kış geçme- den yol yapılırsa çöküntüler hasıl olması muhak- eylülde bırakılacak ve gelecek sene martta tekrar başlanacaktır. Belediye Mezarlıklar Müdürlüğü yol için kesilecek olan me- zarlıkları kaldırırken Topkapı — mi kaktır. Bunun için yol Bir Suçlu Muhakeme Esnasında Sar'ası Tuttu Ve Bayıldı Yedikulede oturan Hüseyin isminde birinin, Mısırçarşısında bir tüccardan bir kutu boya çaldığı | iddia edilmiş, dün öğleden sonra Sultanahmet Sulh Birinci Ceza emesine verilmiştir. Hüseyin Efendi sorguya çekildi ve: — Ben, dedi, ayakta kundura asn satarım. Bu mağazadan her vakit toptan boya alırdım. Bir tane boya noksan vermiş, gittim, vermedi, bana kızdı. Kav- ga ettik. Ben biraz hastalıklıyım. Sar'am tuttu..... Derken titremeye başladı ve birdenbire hâkimin önüne yı- kıldı.. Ağzından köpükler saçı- hyordu. Hüseyin — Efendi - hastalığnı bu suretle ispat etmiş vazivete düşüyordu. Yanında refikası vardı, Yarım saat kadar hâkimin önün- de kocasının ellerini, — kollarını oğdu. Yarım saat sonra Heseyin Efendi ayıldı. Gözlerini oğuştura- rak hayretle etrafına bakıyordu. Hâkim Reşit B. kendisini serbest bıraktı. - Mühakemesine - serbest olarak devam edilecektir. 24 Saatin Haâdiseleri Beşiktaşlı Recep isminde birisi, kendisine memur süsü vererek Beyoğlunda Abanoz sokağında Sabahat Hanım isminde bir ka- dından para sızdırmak isterken cürmümeşhut hâlinde yakalan- mıştır. * Saraçhanebaşında — oturan Feride Hanım isminde bir kadın, ayni evde oturan Durmuş Efendi- nin 15 ve Mustafa Efendinin 60 lirasını çalmak suçile yakalan- * Bundan başka — mühtelif semtlerde 5 bhırsızlık, ikl sarhoş- luk ve iki cerh vak'ası kayde- dilmiştir. ezarlığında Tepe- kullanıldığı anla: Demiryollarında Tenzilâtlı w . , Buğday Tarifesi Devlet Demiryolları idaresi, Şubattan itibaren Hazirm başlan- gıcına kadar 2000 vagon buğday ve zahire nakleden tacirlere nak- liye ücretlerinin yüzde ellisini geri vermeği kabul etmiş ve bu hu- susta bir de tarife hazırlanmıştı. Bu müddet bitmiş olmakla beraber beş ay içerisinde hiçbir firma iki bin vagon zahire nakline muvaffak olamamış ve tenzilâttan istifade — edilememiştir. Ancak, Ziraat Bankası tarafından satın alınan buğday miktarı epey ka- barık bir yekün tuttuğu . için kısmen istifade temin olunmuştur. Öğrendiğimize Devlet Demiryolları şimdi —de yeni bir tarife kabul etmiş, gelecek haziran bidayetine kadar 3,500 vagon zahire nakledenlere ayni gşekilde tenzilât yapacağını bi- dirmiştir. F piyasanın dur- günlük geçirdiği — sıralarda, bu miktarın dolduyrulmasına imkân görülememektedir. göre, İran Hikâyeleri Şehinşah Hz. nin seyahatleri mü- nasebetile “Son Posta,, misafirimizin inkılâpçı şahsiyetibi tebarüz ettire- cek şekilde İran edebiyatından bazı nümuneler takdim — etmekte. Dün bunlardan ilk olarak bir hikâye meşrettik. Bu hikâye, Seyit Cemal zadenin bundan yirmi sene evvel İran örf ve âdatını göstermek üzere yazılmıştır. Bu yazı size, bütün medi niyet icaplarımı benimsiyen bugünkü İran ile dökü İran arasındaki azim farkı gösterir. Lütfen 14 üncü say- famızı açınız. delenli Ali Paşanın ve ailesinin kemiklerile taşlarını geriye çekmiş ve yeniden — parmaklıklı makberesi yapmıştır. Yol tesviye yapılırken 14,5 metre derinliklerinde insan kemiklerine ve iskeletlerine tesadüf edilmiştir. Bundan, buradaki mezarların çok eski olduğu ve waktile Bizanslılar zamanında da bir aile mezar — olarak şılmıştır. - Asırlardanberi gömülen cesetler burasını doldurmuştur. Karar Verildi Kibrit Şirketi Piyasaya Çakmak Çıkaracak Çakmak ve kibrit inhisarı idaresi ile Maliye Vekâleti ara- sında cereyan eden son müzake- relerden sonra, şirketin mevcut mukavele — mucibince — piyasaya çakmak çıkarmak mecburiyetin- de bulunduğu tesbit olunmuştur. Aldığımız malümata göre; şir- ket bu hususta barekete geçmiş, mühtelif ecnebi fabrikalarla tema- sa başlamıştır. Çakmakların tip ve şekilleri tesbit edildikten sonra iki ay zarfında piyasaya çıkarıla- caktır. Yeni çakmaklar, bütün bayilere tevzi olunacak, altın, gümüş, nikel ve sair nevilerinden bulundurulacaktır. Tarama Komisyonları Anadoluda mevcut firarilere ait gizli emlâki tesbit etmek Üze- re beş tarama komisyonu teşkil edilmiştir. Bu komisyonlar ay başından itibaren faaliyete geçecekler, Ma- Kye mamurlarının iştirakile Ana- doluda bazı mıntakaları dolaşa- rak gizli emlâki araştıracaklardır. Bir Faizcinin Davası Sultanahmet Sulh birinci ceza mahkemesi bir faizcilik davasına baktı. İddia edildiğine göre inhi- sarlar idaresi satış memurların- | dan Tayyar Bey Somada memur iken faizcilik yapmış, memurların tefecilik yapamıyacakları hakkın- daki kananun (17)nci maddesi mucibince de takibat — yapılması istenmiştir. Tayyar Bey mahkeme- de bu isnadı tamamen reddetti. Mahkemede evrakı Soma müd- deiumumiliğine — iadeye — karar verdi. Günün Tarihi Ticaret Odasında Bir Toplantı Ticeret odası meclisi dün aylık toplantısını yapmıştır. Bu toplantıda, muhtelif meseleler görüşülmüş, yeni muamele vergisi kanunu mucibince, defter tutmıyan ve vesaikl hifzetmi- yen tüccarların vergi — miktarlarıni tayin için teşkili icap eden komisyo- ma Kara Mustafa zade Ahmet ve oda möclisi röle vekili Sadeddin beyler seçilmişlerdir. Gazi Hz. nin litifatları Reisicâmbur Hrz. Milli Hakimiyet bayramını kutlulayan zevata teşekkür- lerinla iletilmesine Anadolu ajansıni tavsit buyurmuşlardır. Ansızın Ölmüş Erzurumlu Ahmet efendi isminde bir! Çargıkapıda bir kahvede oturmakta iken üzerine fenalık gelmiş ve biraz sonra — Ölmüştür. Yapılan muayene neticesinde kalp sektesinden öldüğü anlaşılmıştır. Gizli Nütus Yazımı Sinop, 27 — Gizli nüfus kayıt mu- amelesi devam etmektedir. Şimdiya kadar tespit edilen miktar mülhakatla beraber 42,073 nüfusu bulmuştur. Sinop Halkevinde Sinop, 27 — Halkevi temsil ve dil şubeleri program dahilinde köylerde temsiller vermiye başlamıştır. Bu hafta Karasuda köylülere Kahraman piyesi gösterilmit ve konferanslar verilmiştir. Hava Nasıldı ? Kandilli rasathanesinden aldığımız malümata göre, dün barometre sabah saar 7 dö 760, saaat 14 te 758 di. Hararet derecesi saat 7 de 21, saat Mte 2Sti. Asgori hararet 17 idi. Rüzgâr yıldır. poyrazdan — esmiştir. Azami sür'ati saniyede 10 metredir. Nuri Bey Hastalandı Belediye reis muavinlerinden Nurl Bey uzun bir müddettir. hasta bulun- maktadır.Nuri Beyin hastalığının daha bir müddet devam edeceği anlaşıldı. ğgandan, Fatih kaymakamı Halük Beyin bir müddet Nuri Beye vekâlet etmesl muvafık gürülmüştür. Takasçılardan Beşi Bırakıldı Takas — işlerinde — sulistimat yaptıkları iddiasile tevkif edilen dokuz — tüccardan — sekizi bir haftadanberi, bu kararı veren sulh mahkemesile onun fevkin- deki asliye ve ağır ceza reislik- lerine müracaat ederek serbest bırakılmalarını istemişlerdi. ğ Ağır ceza mahkemesi evvelsi gün bunların beşer yüz lira kefa- letle tahliyelerine karar vermiş ve hepsi de serbest bırakılmışlar- dir. İtiraz etmiyenladen Arman efendi de dün Sultanahmet sulh birinci ceza mahkemesine müra- caat ederek serbest bırakılmasını istemiştir. Karar bugün verile- cektir. l Son Posta' nın Resimli Hikâyesi: Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: belli dostum: Kabzımalları bir bale yola koyacak!.