28 Haziran 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

28 Haziran 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

a 4 Sayfa. fa peri ME Tekirdağında Hayvanatın Gas | hına Çalışılıyor Tekirdağ (Hususi) — Birkaç senedenberi Tekirdağ mıntak; da, hayvanatın ıslah ve teksiri rmeselesi ehemmiyetle takip edil- mektedir. Esasen müstahsillerimi- zin ziraat hususunda güvendiği ! başlıca vasıtalar hayvanaltır. At- larımızın memleket müdafaasın- daki, iktısadi sahadaki kiymeti ve Plevne sığırlarının verim ka- biliyetinden © köylümüzün ettiği istifade herkesçe malümdür. Bü- tön Trakya hayvanatının fenni pilgi ve görgülere istinaden ye- | »tiştirilmesi için .93İ senesinde Tekirdağının İnanlı mevkiinde tesis edilen . aygır (deposu ve (100) inek istiap: eden inekhane- nin fenni ve ciddi bir şekilde çalışması büfün Trakya hayvan larının ıslâhına yardım etmiştir. Aygır deposu için 931 sene sinde Fransadan 7 baş Ardene aygırı ile diğer yerlerden daha 2 aygır alındı. 932 senesi damızlık aygır | mevcudu (17) ve 933 senesi de aygırlar (26) başa iblağ edildi. ayrıca hususi muhasebe tarafın- dan yarış ve ıslâh encümeni ma- rifetile Fransadan iki baş İngiliz aygırı bir baş Arap aygırı ve 2 Kıbrıs merkebi satın alındı. Vilâyetimiz sığırlarının büyük bir kısmını kuvvet (sarfiyatile tanınmış olan Plevne sığırlar teş- kil etmektedir. Cins aygır sağlam boğa yetiştirmek maksadile kuru- İan İnanlı aygır deposu ve inek- hanesi iki senedenberi (51) baş damızlık boğa satın almış köylere dağıtmıştır. Bu sene sifat işleri için ye- niden hâlis kan Arap ve Kara- eabey Tonyos cinsi olarak 4 baş aygır getirilmiş, bunlardan ikisi Çerkesköy nahiyesine, ikisi de Malkaraya gönderilmiştir. Bu sene her aygır ellişer sıfat yapmıştır. Tekirdağ merkezindeki bir aygir ile (2) merkep aygın mahalli sıfat mıştır. Birkaç osenedenberi yapılan tecrübeler (göstermiştir ki bu aygırlardan evsaf ve teşekkülât itibarile çok eyi mahsul alınmıştır. Açılan hayvanat sergilerinde mükâfat kazanan h depo aygırlarının mal Hayvanlardaki bulaşık hasta- hıklara karşı esaslı mücadeleler yapıldığından hayvanatımız sene- den seneye artmakta, yetişlirme ve ıslah hususundaki işler emin adımlarla tekâmüle doğru git- mektedir. Bu sene yapılan sayım neli- cesinde Tekirdağ merkezindeki mevcut hayvanat şu suretle ta bakkuk etmiştir: (23451) koyun, (12111) keçi, (1781) manda, (12977) sığır, (1504) beygir, (2427) mer- kep, (100) adet katır. nın kazalarile birlikte (189361) koyun, (60833) keçi, (9623) man- da, (76558) sığır, (7687) beygir, (9469) merkep ve (289) adet ka- tır olarak tesbit edilmiştir. Devrek. Hükümet Doktorluğu Gerede, (Hususi) — Kazamız hükümet doktoru Agop Bogohi Bey Devrek hükümet dektor- luğuna tayin edilmiştir. Geredeye henüz kimse tayin edilmemiştir. Şimdi kasabamızda eczane de doktor da yoktur. Geredenin bir doktora ve bir eczaneye şiddetle ihtiyacı vardır. ve | işlerinde kullanıl | Tekirdağı- | Bolu | Şehri Bolu, (Husu- si) — Belediye şehri güzelleştir- i mek için mesai sarfediyor. Her- gün bir başka tarafta © yükse- İsmi 'yeni bir eser halkımzda da büyük bir heves ve istek uyandırdığında n herkes gücünün yettiği kadar bir yenilik yapmıya çalışıyor ve ya: pıyor. o Devam ed bu imar iyeti gün geçtikçe ilerilemekte taraf taraf yapılan binalar ve muntazam eserler göze çarpmak- tadır. Sokaklar muntazamen te- mizlettiriliyor ve sulanıyor. Aşa- ğı çarşıdan Buğdaypazarına ka- dar bozuk olan kaldırım tama- men yeniden yaptırılmış ve buna ilâveten bütün dükkân sahipleri dükkânlarının O ölerindeki (yaya kaldırımları beton olarak yaptır mışlardır. Taraf taraf bahçeler | Diyarıbekirde Bir| Münevver Asri Vâaz Veriyor Diyarıbekir, (Hususi) — Ab- dülkadir İlmi zade Kâmil Ef. tarafından bu cuma günü Bü-| yük camide mu-| tat vaâz çerçe- velerinin hari- cinde ve çok faydalı bir mev- iza yapılmıştır, Kâmil Ef, kon- ferans şeklin deki bu vâzım da vatanın mü- Abdülkadir alemi zade Kâmil Ef. dafaası hususunda şimdiki alâtı enin en yüksekl ayyarenin ehemmi; bahisle Tayat Cemiyetin. yardımın bir fariza olduğunu söy- lemiş, bilâhare iktisadi ve zirai kooperatif şirketlerinin teşekkül ve kaideleri ve milli sermayemizin memleketimizde kalması için yerli ! malların alınıp satılması hususunda uzun boylu izahatta bulunmuştur. Bunu müteakip bu işlerde okuyup yazmanın hesaplarını tutmak hu- susunda ne derece büyük fayda- ları olduğunu ve okuyup yazma bilmeyenlerin pek büyük zarar ve ziyanlara ouğryacaklarından gece derslerine devam ederek okuyup yazma öğrenmelerini e | alışverişlerinde İstanbul şivesile | Türkçe ve güzel bir lisanla | İ konuşmalarını o tavsiye etmiştir. Halk Kâmil Ef. nin bu vaâzlerin den son derece memnan olmuş- tur. Pek büyük islifade temin eden bu vaâzlara halkın irşat ve tenevvürü için Kâmil Ef. tarafin dan her cuma günleri devam edilecektir. Bandırma Ve Tekirdağ İnhisar Müdürlükleri Bandırma (Hususi) — İnhisar- lar müdürü Mehmet Rıza Bey Tekirdağ inhisarlar müdürlüğüne Tekirdağ inhisarlar müdürü Cafer Sırrı bey de Bandırma inhisarlar | müdürlüğüne tayin ri ve vazifelerine başlamışlardır. SON POSTA MLEKET HABERLERİ Belediyesinde İmar | n Suyunu Temin İçin Evkafla .Belediye Arasında Anlaşma Yapıldı Boluda sinema va belediye behçesinin bulunduğu cadde | tanzim edilmekte ve her mahalle- | komisyon teşekkül de yangın havuzları yaptırılmak- tadır. Cadde ve sokaklar geniş- letiliyor. Ve icap eden yerlerin kaldırımları yeniden inşa veyahut tamir ettiriliyor. Mezbaha asri bir hale konuyor. Mali inhidam olan yerler yıktırılıyor. Ve şehrin 2 kilometre mesa- fesinde asr! bir mezarlık yapılı yor. İtfaiye gittikçe O kuvvetlen- diriliyor. Ves: nakliyenin mun M. Kesinlpasada Faaliyeti tazam seyrüse- fer yapmaları için geçitlere ve ica- bzden (mahallere muhtelif şekilde beynelmilel lev- halar asılıyor. Ve bu kadar sar fiyata o rağmen belediye memurin ve müstahdemi- nine muntazam maaşlarını veriyor. Ve hiçbir berç ta yapmıyor. Mem İsketin su işleri hususunda evkaf İa birleşilerek bir etmiş olup yakında bu mübrem ihtiyaç ta başarılacaktır. Muntazam bir pro- gramla çalıştığı görülen belediye- mize Vilâyet ve Halk Fırkası fevkalâde müzaharet göstererek mesaisini daha ziyade arttırıyor. Şehrimizin imar ve tezyini husu- sunda gösterilen şu faaliyet ve fedakârlıktan o dolayı halk çok memnundur. Sünnet Düğünü M. Kemalpaşa (Hususi) — Gençler Birliğinin iki defa verdiği müsamere hasılatile sahipsiz ve muhtaci muavenet kimselerin 73 çocuğu sünnet ettirilmiştir. Çocuklar sünnet edilmeden evvel Birlik binasının önünde eğlenceli oyunlar yapılmış ve Birliğin bandosu bu eğlenceyi milli marşlarla şenlendirmiştir. Gönende Sarıköy Panayırı Sarıköy panayırından bir manzara Gönen, (Hususi) — Her sene muayyen bir zamanda açılmakta olan Sarıköy panayırı bu sene daha kalabalık bir şekilde açıldı ve 15 gün devam ettikten sonra kapandı. Panayırda kahveci, ti yatro, cambaz, endahiçı, ber ber, boyacıdan tutun da tene- keci, urgancı, sebzeci, seyyar kahveci ve işportacıya kadar bil- cümle emtea salıcıları mevcuttu. Panayır mahalli yüksek çınar ağaçlarile örtülü buz gibi soğuk suyu ve yanından akan deresile çok güzel bir mevkidi. Bu sebep- le panayırla hiç alâksı olmıyanlar bile buraya gelerek birkaç gün vakit geçirdiler. Panayıra Bursa, Balıkesir, Bandırma, Erdek, Edin- cik, Manyas, Karacabey, M. Ke- malpaşa, Biga ve mülhakatından alıcı ve satıcı geldi. Haziran 28 Tarihi Fıkra Acıklı Benzeyişler: Müverrih Âsım Efendiyi her- kes bilir, Çünkü bilinmesi lâzım- gelen yüksek bilgili Türklerdendir. Arapça ile acemcenin türkçeyi sığırından çıkardığı bir devirde bütün arabi ve farisi kelimelere öz türkçe karşılık bulmak kudre- | tini gösteren, tarihi eserler yazan asrınin hududunu aşarak ileri ne- sillere adını işittiren Âsım Efen- | diyi okuyucularıma takdim etmek ten cidden utanırım. Benim kadar herkesin de onu tanıdığına kana- atim vardır. Onu bugün hatırlayışım, yük- sek bir musiki ustadımız şerefine yapılan bir müsamere dolayisile- dir. Bu üstat, ellinci san'at yılını idrak etmişti, fakat elli yılda ek de edebildiği kazanç kuru bir * şöbretten ibaretti. Şöhret, ruhu doyuran bir gıda olsa bile bazan bir dilim ekmeğin ve bir bardak suyun yerini tutamıyor. Bakkalla- rın, kasapların, terzilerin, ev sas hiplerinin ise şöhrete, kuru şöh- rete kredi açtıkları vaki değil, İşte dostum musiki üstadı da bu acı hakikatin pençesinde ıstırap çekiyordu, sanatkârlığının . ellinci yıldönümünü ağır bir husran için- de idrak ediyordu. Boyunca nota“ ları vardı, kıvrak besteleri birçok dudakları neş'elendiriyordu. Lâkin başını sokacak bir kulübesi yoktu, Müsamerenin sonunda .kendi- sini tebrik ederken gamlı gamlı güldü: — Tebrik etmeyin, dedi, ta ziye edin. Çünkü sevinmiyorum, elli yılık ömrümün matemini İnliyoruni. Bu söz bana müverrih Asımı hatırlattı, Çünkü oda cilt elit eserler (Oyazmış, ilmi harikalar yaratmış, küme küme şakirtler yetiştirmiş iken açtı, muhtaçtı, Eserlerinden istifade edenler ona belki imreniyorlardı, fakat hiçbir yardım yapmıyorlardı. Demek ki bugünün san'atkâr- ları da dünkülere benziyor. Keşki benzemeselerdi!.. — M, T Eskişehirde Belediye işleri Eskişehir, ( Hususi ) — Eski- şehir gündengüne güzelleşmekte- dir. o Memleket (o hastanesinden elektrik şirketi santralının önüne kadar güzel bir yol yapılmaktadır. Diğer yollar da yapılsa Eskişehi» rin yağmurlu zamanlarda çamur- dan kurtulacağı muhakkaktır. Eskişehirin bir noksani da helâ meselesidir. Son senelerde fazla kalabalıklaşan Eskişehirdeki umu- mi helâlar ihtiyaca kifayet etme- mektedir. Eskişehirde elektrik fiyatları da pahalıdır. Bir kilovat 25 ku- ruştur. Porsuk çayından istifade edilerek ceryan istihsal edilse yarı yarıya ucuzluk olacaktır. Bu suretle harice mâzot parası da çıkmamış olacaktır. Belediye intihabı hazırlıklarina başlanmıştır. Şeker fabrikası umu- mi müdürü mühendis Kâzım, askeri omütakaitlerden (Miralay Kadri, çiftçi Cevat, şimendifer fabrikası müdür muavini Mehmet Ali Beylerin namzetlikleri mevzu- bahs olmaktadır. Şimdiki belediye reisi Kâmil Beyin namzetliği ise tabiidir. Inti- hap iki aya kadar yapılacaktır”