20 Temmuz 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

20 Temmuz 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

Arabistandak Yazan: & * İlk kısmın hülâsası: | (Cidde, Şap denizinde mukaddes toprakların iskelesidir. Bu şehir Küâs | beye giden en yakın bir noktadır. Şehire çıkınız, bir hayli yürüdükten sonra tertemiz, beyaz boyalı mükellef bir kona- Rıa önünde durunuz. Bahçe ka- pısından giriniz. Öyle bir bahçe ki içi irili ufaklı — maymanlar, çölün en seçme ceylânları, tav- şanlar, kafeslerinde öten papa- ganlarla doludur. Ev kapısının önüne gelince sizi, sırım gibi bir p, otuz iki dişini — gösteren niş bir tebesslimle — karşılar, hüviyetinizi sorar. Bir dakika son« ra da evin sahibinin huzurunda- Bınız. Salon en kiymetli eşyalarla doludur!: Mükemmel hint halıları, Şam yastıkları, en nadide hasır- dan örme şık koltuklar ve dü- varda kocaman bir “Besmele, levhası, Evin sahibi... Bu adam Lavrens'in — hayrülhalefi, meşhur Mister Filbi'dir. sağa sapınız, meşhur yine Entelicens servisin yaman başla- rindan — Lavrens'in unutulan ismi yerine, bugün bütün Arabistan gölünün tanıdığı, bildiği ve dilin- den düşürmediği adam, meşhur Mistor Filbi işte budur. Fakat çöl onu Filbi deye değil, ( Hüse yin ) olarak tanır. Bedevi, lâkap, unvan bilmez; — orada — beylik, efendilik yoktur, kıralı bile ismile çağınırlar, — Filbiye de — sadece (Hüseyin) derler.) O, bunları — bulunduğu yere, muhite göre değiştirir, Necitte bir Müslüman, Asirde bir Yahudi, Hicazda halisüddem bir lhgiliz, Irakta — bir Fransız — düşmanı, Suryede bir Ingiliz. dostu.. Ne bileyim ben, yerine göre lâzım olan rolü takınır ve bu rolleri | * Allah için söylemeli - kendine pek yakıştırabildiği için kimsenin ondan şüphe etmek aklına bile gelmezdi. Mister Filbi öyle değildir. O, İslâmiyeti resmen kabul etmiş, sünnet, hatta hacı olmuğ, beş vakit namazını bile ihmal etme- miştir. Mister Filbi islâmiyeti kabul etmezden evvel bile hak yoluna saplığını — herkese — göstermişti. Aylar ve aylarla, hatta senelerle bütün Arap ve ecnebi dostlarına, kur'anı okuduğundan, islâmiyeti uzun uzün — tetkik ettiğinden, islâmları günden güne sevdiğin den bahsetmiş, yavaş yavaş içinde bu dine sülük etmek arzularının doğduğundan, bu arzuları yene- miyeceğinden dem vurmuştu. Mister Filbi Kıral İbnissuudu Necitten tanır. Daha © zaman Londradaki rahatini bırakmış, Necide gitmiş, İbnissuutla tanışmış, onunla dost olmuştu. O vakit o, bir müsteşrik namzedi idi: Arabistanı tanımak istediğinden, büyük bir eser hazırladığından bahsediyordu. Ibnissuutla, oğullarile, bütün kabile reislerile, hattâ Bedevilerle dost oldu. Gün geldi ki, Ibnissu- uttan — bahsederken, — kardeşim, derdi. Nihayet Arabistanı tanıdı, iki ciltlik büyük bir eser neşretti. Ingiltere basılan bu kitap Ibnis- suudu çok meteder. Bu, garip görünmemelidir, Mister Filbi'nin son yirmi senelik hayatı tetkik edilirse bu adamin ömrünün bu kışmını İbnissuuda âşık olmakla geçirdiği derhal görülür. Varsa Tbulssuut yoksa İbnissuut, işte -3 Mister Filbinin bütün varlığı ar- tık bu uğurda fedadır. Bu, çöl ortasında, Bedeviler arasında kalmış İngiliz centilmeni ne yapardı, ne iş görürdü; ne ile geçinirdi? Öyle ya, mademki tetkikat ve tetebbüatını bitirmiş, kitabını neşretmiş artık işi bit- mişti, ne diye hâlâ buralarda ka- hyordu; bâhusus nasıl kalıyordu; memleketinde büyük bir serveti mi vardı ki buralarda böyle ra- hat dolaşabiliyordu ? Bunu kimse bilmezdi. Fazla teklifsizlik ede- rek soranlara : — Ablam çok zengindir. Beni pek sever; cevabını verirdi. Ve kimse bu iyi kalpli zengin ablayı fazla merak etmezdi. Belki böyle bir ablası olmadığı için müteessir bulunanlar da olurdu. Işte o kadar... Tıpkı Ibnissuudun sarayındaki gibi beyaz entarili, başı agel ve hefiyeli, uzun boylu simsiyah bir köle mevzun adımlarla ilerliyerek parıl parıl yanan kahve güğü- müne kulpsuz büyük fincanlara gözünüzün önünde kakuleli kah- veleri döker. Ve Mister Filbi, size bir Kaps- ton sigarası uzatarak sorar: — Yoksa püro mu içersiniz? Karşı karşıya oturmuş ne ça- buk ahbap olmuşsunuzdur! - Siz de şaşarsınız. Bu ne tatlı dilli, ne samimi adam! Daha ilk defa gördüğü, henüz tanıştığını; nasıl oldu da böyle bir anda tesşhir edebildi, işte Mister Filbi'nin bü- tün hüneri buradadır. — Otomobil mi yorsunuz? Onunla rahat rahat konuşa- bilmek için hava, su bahislerini bırakıp iş sahasına gelmek lâ- zımdır, binaenaleyh bu sualine; — Evet dersiniz. Fakat dikkat ediniz ki bu yeni müşterinin hüviyetini öğren- mek, hissettirmeden - varsa - bütün maksatlarını keşfetmek, kafasında işliyen fikirlere nüfuz edebilmek için karşınızdaki bir çift göz fırıl fırıl dönmektedir. O size bir yandan muhtelif otomobil markalarını metheder, hepsinin ayrı ayrı meziyetlerini sayar, — kullanışlıklarını — anlatır, hangisinin ne kadar benzin sar- fettiğini, yedek aksamının ucuz- luğunu birer birer söyler ve arada sorar : — Şehir için mi, yoksa çölde bir seyahat mi yapacaksınız ? — Evvelce buralarda bulun- dunuz mu? — Yoksa av merakınız mı var ? — Medineye mi gitmek isti- yorsunuz, o yola şu otomobil elverişlidir. — Yemene almak - isti- doğru gidecek- seniz... Bütün bu suallerin arkasında yenilemeyen bir merak yanmak- tadı Ne için Hicaza geldiniz; kimsiniz; nereye; ne için gidiyor- sunuz; burada kimlerle düşüp kalkacaksınız; neden gelirken bir otomobil almadınız. da — şimdi arıyorsunuz; ve bilhassa kendisini -| size tavsiye eden kimdir ? Mister — Filbiden — ayrılırken kendi kendinize konuşursunuz : — Ne zeki, nazik ve malümatlı adam, Arapçayı da ne güzel konuşuyor; kibar olduğu kadar rin İçyüzü sıhhatli ve çevik ve — dinç.. Fakat çölün bu kıyısında oto- mobil satmakla insan bu kadar müreffeh bir hayat yaşayabilir mi? bu otomobilleri de kime satar acaba... Bu kadar müşteri bolluğu da görülmüyor... ,Topu topu üç küçük şehirle birkaç köyden ibaret olan bu kıt'ada otomobil alış verişi karın doyurur mu dersiniz? Merak ederseniz Mister Filbinin acenteliğini — yaptığı — otomobil markalarına dikkat ediniz ve bu otomobillerden işleyenleri sayınız, © vakit birdenbire şaşıracaksınız; eskisi yenisi nihayet elli araba. (Arkası var) Son Posta İstanbul BORSASI - 7 -1934 ÇEKLER kuruş 634,50 Prag 0,705908 | Viyana 1206 — | Müadrit 25 Berlin 344020 —| “Varşova kuruş 19,1175 442750 Londra Nev - york Paria Mütno Brüksel Atlan Cenevre — z 0 Selya 60, 1888 Azasterdam — İ,1725 Moskava ESHAM ve TAHVİLÂT Lira | İş Bank.(Nama) V, » Hümile) 9, w (Müsss'a)102,— Osmazlı Bank. 38,— Selünik — . 5,93 Şirketi Hayriye 15,00 Helli *0,417 Anadelu KG0V, 25,80 * G0P. 2açüd e'u t 100V, 43,50 Şark D. Y. İa, Tramvay Üsküdar su Terkos Havagasl Telefon Lira Bomontl 103? datikennı — 98,50 İstikram Dahllir g8,00 Düyünü Mus — 52,50 Bağdat tertip I 09,00 » İt 10,60 3,90 497 Za d Reji Tramyay Rıhtim Üsküdar su — MWM,— Terkos 41,50 ,S0 | MusirKr.Fo. 1886 138,00 11,00 ( , x » 1903 00,30 26758 ç , « İPİL 9450 — | Elektelk -— N,78 MESKUKÂT (*| Lira 82209 | (Hamlt) 10,38 | (Reşat) 48,00 847 | (Vahii) 4625 10,85 | İnca beşibirlik altın 3650 |— Bn 150 Öcümhuriyet) — 5,75 Banknot (O« B,) 0 X Kaln beşibirlik | (*:;':'_:',) "'_"" Ğ; (Cümhuriyet) 465 | “Vahit) (Azla) 46,25 | Ç) Borı Lira Türk altına 4650 10 - 23 Temmuz Bayramı Türkiye İş Bankası İstanbul şube- sinden: Meşrutiyetin ilânı devir sene- sine rast gelen ve milli bayramımız olan 23 temmvz 1934 pazartesi günü İstanbul, Beyoğlu Galata şu! İ rilerimize arzeyleriz. Toplantı, Davetler Resim Sergisi — Güzel sanat- lar - birliği resim şubesi tarafından Galatasarayda bir sergi tertip edil- miştir. Sergi 21 temmuz cumartosi saat 17 de nçılacak, birçok sanatkı la ü ilece Resim Tahlili Kupona Tabiatiniti öğrenmek istiyorsanız resminizi bu kupondan 10 , adet. ile birlikte gönderiniz. - Resminiz. sraya tâbidir ve'iade edılnı:ı.'v Matbaa Sahiplerine 550 || )İ Maarif Vekâletinden: 1 — 21/6/934 tarihli ve 2527 numaralı basma yazı ve resimleri derleme kanunu mucibince Türkiyede 2/7/1934 tarihinden İtibaret her türlü baskı usullerile basılıp neşredilen basma yazı ve resim” lerin beş nüshasının basanlar tarafından Maarif Vekâleti emrine verilmesi mecburidir. 2 — Verilmesi mecburi olan eserler şunlardır : Gazeteler, ajans tebliğleri, mecmualar, kitaplar, risaleler, tahsil tezleri, haritalar, atlaslar, tablolar, oyma baskılar ( gravür), her çeşit resimler, san'at kıymetini haiz duvar ilânları, kılavuzlar, plân- lar, krokiler, destan ve şarkı mecmuaları, müsiki notaları, dan$ notaları ve tiyatro piyesleri, cemiyet ve şirketlerce neşredilen rapor" lar, her çeşit kataloğlar, takvimler, yıllıklar, yıllaçla ve muhtıralar. 3 — Bu eserler neşirleri tarihinden itibaren en çok on beş gün içinde aşağıda yazılan makamlara makbuz mukabilinde - teslim edilecektir : a ) Ankara'da Maarif Vekâletinde Derleme memurluğuna. b ) İstanbul'da Ebussuut caddesi civarında 48 numaralı ilkmektepte Derleme Müdürlüğüne. e ) Diğer vilâyet merkezlerinde Maarif Müdürlüklerine. d) Kazalarda Maarif memurluklarına. 4 — Forma forma, cüz cüz veya cilt cilt çıkarılan kitap ve sair basma yazı ve resimlerin her forma, cüz veya cilt çıktıkça verilme- si mecburidir. $ — Verilmesi mecburi olan basma yazı ve resimleri müddeti içinde vermeyenler elli liradan aşağı olmamak üzere hafif para çezasile cezalandırılır ve vermediği basma yazı ve resimleri aynen vermesine de hükmolunur. (3810) îstanbul Üçüncü İcra Memurluğundan : Suadiye Hızıryolu cami ittisalinde Yusuf Cemil Beyin köşkünde mukim iken halen ikametgâhları meçbul bulunan müteveffa Ömer Adil Beyin zevcesi Süreyya ve kerimesi Sare Hanımlara. Müteveffa Ömer Adil Beyin Hali hayatında Emniyet Sandığına 3500 liraya birinci derecede ipotek irae ettiği Üsküdarda Hacıhes- nahatun mahallesinde Paşalimanı caddesinde eski 140 yeni 65 numaralı bir bap ahşap yalının 3687 lira 37 kuruşun 2/12/933 tarihinden itibaren * 9Phî: * 3 kumüsyon bilcümle masraf ve ücreti vekâletle birlikte temini tahsili için ipotekin paraya çevril- mesi yolile ita ettiği 21/1/934 tarihli takip talebi üzerine adresini- ze gönderilen ödeme emrine mübaşiri tarafından verilen meşruhat- tan mozkür adreste olmadığınız anlaşılarak ilânen tebligat ifasına karar yerilmiştir. Tarihi ilândan itibaren yukarda yazılı borç ve masrafları dairemizin 934/91 numaralı dosyasına ödemeniz İâzımdır. Borcun tamamına veya bir kısmına veyahut alacaklının -takibatı icrası hakkında bir itirazınız varsa yine bu müddet içinde yazı ile veya şifahen bildirmeniz Iâzımdır. Bir ay zarfında borç ödenmez veya itiraz olunmazsa ipotekli gayrımenkulün satılacağı ödeme emirlerinin tebliği muafına kaim olmak üzere ilân olunur. — “4039,, İktisat Vekâleti Maadin Umum Müdürlüğünden : Şebinkarahisar Vilâyetinde kâin olup şarkan ve şimalen Pestil karyesinden Bed ile Bildur çiftliği Bildar karyesi Kürt karyesi Karahisar Gireson şosası yanındaki handan bilmürur Sarıçiçek te- pesine hattı münkesir, garben Sarıçiçek tepesinden itibaren iter karyesine hattı müstakim, cenuben iter karyesinden bed ile Öksü- rük karyesi yakınında Vaki Meryemana tepesinden Hacı Ömer çiftliğinden bilmürur mebdei hudut olan Pastil karyesine hattı münkesir ile mahdut 9539 hektar arazi dahilinde mekşuf Şap ma- deni bu hudutlar dahilinde işletilmesi mekşufen ihale kılınacaktır. Taliplerin ihale, mukavele ve şartnamesine dercedilecek olan hu- susi şartlarla teminat akçesi miktarını anlamak Üzere Ankara'da İktisat Vekâleti Maadin Umum Müdürlüğü Taharri ruhsatnameleri ve imtiyazlar Müdürlüğüne müracaat eylemeleri ve teklifleri kapalı zarf içerisinde nihayet 20/9/934 tarihine müsadif perşembe günü saat on beşe kadar Ankarada İktisat vekâleti Maadin umum müdürlüğüne tevdi eylemeleri ilân olunur. (3634) İstanbulGümrükleri Başmüdürlüğünden: Cumhuriyet Merkez bankasına bedelleri yatırıldığı halinde kon- tenjanın istirdadından ve son tevzlatta da kontenjan sırası gelme- mesinden dolayı gümrükten çekilmeyen ve bedelleri de Bankadan | geri alımamayan İtalya eşyası için İstanbul gümrüklerine gümrük | beyannaâmesi veren tüccarların — beyannamelerile ait oldukları | gümrüklere üç gün zarfında müracaatları ilân olunur. (4048) Fatih Kaymakamlığı ve Belediye şubesi müdürlüğünden: Senei hazıra için verilen tahsisatla daire hudutları dahilinde gerek tamir ve gerekse yeniden imal ettirilecek kaldırımların yalnız imaliyesi mevcut şartnamesi mucibince tarihi ilândan itibaren yirmi gün müddetle açık müzayedeye vazedilmiştir. Taliplerin beşyüz lira nakit akçe ve vesaiki hâmilen yevmi mezkürda daire encümenine lüzumu müracaatları ilân olunur. M he