20 Temmuz 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

20 Temmuz 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Altıncı Yerli Mallar Sergisı Ve Halk Altıncı Yerli Mallar sergismin açılışı iİnlbamm, bu sütunlarda tesbit etmek istedik. Karşılaştır gumaz okuyucular sorduğumuz suallere, — aşağıdaki cevaplari verdilerı Mehmet Ali B. (Beykoz Yalıköy 28) — Yerli mallar sergisi açıldı. Sergi açıldığı sene 96 firma İştirak etmişti. Bu rakam her sene kabarmış ve nihayet bu wene 186 yı bulmuştur. Rakamın, senslerin adedile mepsutan mütenasip olarak artması yerli mallara olan rağbetin artmasım gösteriyor. Artık halk iktısadi rüştünü idrak etimiştir. Dünya buhranından müte- essir olmaması için yerli mallarımızı tercih ediyor. Parasını harice vermiyor. Şimdi hallan bu asil rağbeti karşısın- da yerli sanayicilerimize ve fabrika- törlerimize mühim bir İş düşüyor. O da halkı memnun etmek İçin iyi, sağlam ve ucuz mal yapsınlar. Fazla cirodan kazanmak için aza kanaat ederek çarık, çürük mal satmıya kalkarlarsa bu rağbetin aksülâmeli de pük korkunç olur. * Abdülkadir Bey (Yüksekkaldırım 82) — Yerli mallarımıza rağbet artmıştır. Sergide gördüğüm şeyler benim göğ- sümü kabarttı. Biz kablodan demir ve çelik para kasalarına varıncaya kadar İstanbulda yapabiliyoruz. Deri ve kumaşlarımır, ipeklilerimiz Avrupa mallarını uıt-ıgıuk kadar nefistir. Halkın bu feyizli vo ümit verici rağ- beti karşısında yerli âmüllerimiz ve san'atkârlarımız da şa buhranlı za- manda balkın menfaatini de gözete- rek çok ucur ve sağlam mal yetiş- tirmeye çalışmalıdırlar. Halk - ister istemez <yerli malı alıyor diye fena mal yapmak İstiyenlerin akibetleri pek feci olabilir. Bundan ayni xamanda memleketin iktısadiyatı da mütecesir olur. Çünkü yerli mala karşı rağbel azalınca paramızı harice vermek meeburiyeti yeniden başgösterir, Bayoğlu Kaymakamı Haber aldığımıza göre vali muavinliklerine ait on kişilik bir liste yakında âli tasdikten çıka- caktır. Bu listede Beyoğlu kay- makamı Sedat Beyin de Balıkesir vali muavinliğine terfian geçirilmi: olduğu ıbyle:lı:ektedlr. İ Hangi Mektebe Gireceksiniz ? *SON POSTA, Yüksek mekteplerle linse, orta ve ilk mekteplere girecek olan gençlerimizin tahail müşküllerini halletmek üzere yeni bir teşebbüse girişmiştir. PAZAR gününden itibaren mek- teplerimizin keyıt ve kabul şeraiti üzerinde mufassal malümat verecek ve karilerimizin müşküllerini halle çalışacağız. Bizden Sorunuz OSLA -| Eve Kundak Mı Sokmuş? Bir Delikanlı Bir Evi Ateşe Vermek Suçundan Tevkif Edildi isminde on yedi yaşlarında bir uşak almış. Ishak bir gün Hatice Hanımın küpelerini aşırarak evden sıvışmış, bunun için de polis kendisini yakalamış ve mahkemeye vermiş. Ishak bu suçundan dolayı da bir müddet hapishanede yatmıştır. Genç çocuk evvelisi gün Yeniköy sulh ceza mahkemesi tara- fından tekrar tevkif edilerek müddelumumiliğe gön- derilmiştir. Son tevkifin sebebi de şudur: Iki gün evvel bir gece Hatice Hanımın evinin eşiğine gece yarısından sonra gazlı bir kundak konmuş ve tu- Yeniköyde oturan Hatice Hanım yanına Ishak l tuşturulmuştur. Kundak daha evvel görüldüğü için yangının önüne geçilmiştir. Polis bu kundağın ki- min tarafından konulabileceğini tetkik Hatice Hanım, evvelce küpesini çalmış olan Ishakın bu işi yapmış olacağından şüphelenmiş ve polis te Ishakı yakalamıştır. Ishakın o gün hapishaneden çıktiğı ve çıkar çıkmaz da intikam maksadile bu işi yapmış olacağı iddia edilmektedir. Fakat Ishak bu iddiayı şiddetle reddediyor. Yakında Ishakın muhakemesine mevkufen devam edilecektir. ederken Yine O Dava | Halk Fırkasında| Talebe Yurdu Bir Toplantı Abdülhamit Varislerinin Davalarına Dün Başlanıldı Abdülkamidin varisleri tara- fından hazine aleyhine bir dava açıldığını yazmıştık. — Davacılar Abdülhamit öldükten sonra bötün emlâk ve arazisi kanunen varis- lerine intikal etmesi lâzım geldiği ve bu intikal de şimdiye kadar yapılmadığı — için — Istanbuldaki emlâkin — tapularının — kendileri namına taşhihini istiyorlardı. Dün asliye Üçüncü bhukuk mahkeme- sinde bu davaya başlandı. Mah- keme evrakı tetkik edeceği için dava başka güne bırakıldı. Hariçteki Talebelerimiz Maarif Vekâleti müfettişliğine tayin edilen İlk Tedrisat umum müdürü Reşat Şemsettin Bey şehs rimize gelmiştir. Fransada tahsil- de bulunan - talebemizle temas etmek üzere on güne kadar Parise gidecektir. 24 Saatin Hâdiseleri Dün Kumkapıda bir tren Mu- biddin isminde bir çocuğa çar- parak yaralamıştır. « Deniz korsanlarından Hü- seyin Mehmet Beşiktaşta Yusufun mavnasından elbise ve para çalk mışlar, yakalanmışlardır. * Sabıkalı Mustafa Yeşildi- rekte Yaşar Efendinin evine gi- rerek — öteberi çalarken yaka- lanmıştır. * Kumkapıda kalafat — ye- rinde oynamakta olan 8 yaşında Zühal isminde bir kız ayağı kayarak kale üzerinden denize düşmüş ve başından ağır surete yaralanmıştır. X4 Galatada oturan Evdoksiya isminde bir kadın ayni evde otu- ran Lâtife isminde bir kadın ile kavga ederek düşmüş ve başı cama rasgelerek yüzünden yara- lanmıştır. Fırkanın yeni idare heyeti reisi doktor Cemal Bey Yarın akşam Cağaloğlunda Cüm- buriyet Halk fırkamı merkex binasında İstanbul fırka kaza teşkilâtı relsleri- nin iştirakile yeni idare hoyâti reisi doktor Cemal beyin reisliği altında bir toplantı yapılacaktır. Bu içtimsi takip eden günlerde fırka — idare heyetl relsi doktor Cemal bey bütün fırka teşekküllerini gezecektir. Fırka Relsini Ziyaret Dün #sabah saat onda Vali ve belediye reisi Muhiddin ve vali muae vini Ali Rıza beyler yeni fırka idare heyeti reisi Cemal beyi fırka merke- zinde ziyaret etmişlerdir. Bu rziyaret saat yarıma kadar sürmüştür. Köprüden Vapura Düştü Mustafa isminde bir çocuk Unkapanı köprüsünde, köprünün altından geçen bir vapura taş atarken müvazenesini kaybetmiş, vapurun üstüne düşmüş ve yara- lanmışbır. Yeni Sene İçin Yurdun Genişletilmesine Karar Verildi Tamirat yapılmak Üzere iki ay için kapatılan Kadırgadaki Maa- rif Cemiyetine ait talebe yurdun- .da, önümüzdeki ders senesi baş- langıcında — esaslı — değişiklikler yapılması tekarrur etmiştir. Yurt esasen kimsesi olmıyan ve memleketin muhtelif yerlerin- den — tahsil için gelen yüksek mektep talebesinin barınmaları için tesis edilmiş olduğu için yal- nız bu gibi gençlerin istifadelerine tahsis olunacaktır. Bundan başka eylülden itibaren, yurda kaydedi- lecek talebelerin iyi disiplin altın« da bulundurulmaları da tekarrur etmiştir. 'alebe yurdünun genişletilmesi ve yüksek tahsilde bulunanlardan başka lise ve ortamektep tahsilini yapau kimsesiz talebelerin de | kabul edilmeleri düşünülüyor. Şirketi Hayriye- nin Bir Kararı Şirketi Hayriye Boğaziçinin ümranını ve kalabalığını artırmak için bazı kararlar vermiştir. Bu arada Boğaziçinde ev yaptırmak isteyenlerin bütün inşa malzeme- sini bedava taşıdığı gibi yeni ev yaptıranlara da birer — senelik meccani paso vermektedir. Bu sene bu şekilde verilen pasoların miktarı fazla olduğu için Boğaza yeniden rağbet baş- ladığı anlaşılmaktadır. Boğaziçinde arsaların çok ucuz olduğunu ve yapı malzemesinin meccanen taşındığını anlayan bir çok kimseler yeniden şirkete müracaat etmişlerdir. Bir Genç Boğuldu Kınltoprakta mütekait Cemal Paşanın yanında hizmet eden Hüseyin isminde bir genç denize girmiş, yözmek bilmediği içii boğulmuştur. İhtikâr Komisy nunun Toplantı: Yeni teştkkül eden Ihtikâr İW komisyonu — belediye — iktısat müdürü Asım Süreyya Beyin tinde dün toplanmıştır. İçtimada Ticaret odası taral tanzim edilen son beş senelik fiatlerine ait liateler tetkik « İçtimaa yarın da devam edilet tir. Yalnız bugün azalar - taraf! bu listeler üzerinde şahsi etütlef pılacak ve yarınki içtimada fiat litesine ait müzaköreler lendirilerek perakende fiatler da müzakerelere başlanacaktır. Muğlada Lozan Günlü Muğla, 18 — 24 Temmuz gününü iyi bir surette kutl için Halkevi hazırlık yapmakta! e Limanlar Umum Müdü! Şehrimiz cski Ticaret N Muhain Boy, İktısat Vekâlöti li umum müdürlüğüne tayin edilir Halkevinde Kongre İstanbul Halkevi edebiyat ve şubeleri kongresi dün saat | Halkevi konferans salonunda top? mıştır. Toplantıda şubelârin f leri hakkında görüşülmüştür. Berberlerin Ehliyetnamelf Berberlere şimdiye kadar olan ehliyetnamelerin değiştirilm€ hakkında belediyece yeni bir ki ittihaz edilmiştir. Yeni ehliyetn verilirken dükkân sahiplerinden kalfalardan bir lira resim alına Doktorlar Arasında Dün saat 16 da Etibba muhad eemiyetinde bütün azanın iştiri bir toplantı yapılmıştır. Dünkü Hava Rasathanenin tetkikine göre azami hararet 28 buçuk der yükselmiştir. Asgarf hararet 18 b dereco tesbit edilmiştir. Rüzgür riyetle yıldızdan esmiştir. Muğla Zelzelesi Rasathanenin tebliği : Temmuzun on sekizinci çarşa! günü gecesi saat 22 yi 3 dakika geçe oldukça şiddetli kaydedilimiştir. — Reçfi saniye zelzele alete tesiri bir santten fazla sürmüş! Zelzele merkezinin İstanbuldan m€ safesi 500 kilometre olduğundan “elhetl de cenuba yakın bulunduğu! hâdisenin bir gün övyölki gibi mıntakasında — vaki olduğu edilmiştir. Yerli Mallar Sergisinde Yorli mallar sergisi dün sab itibaren umuma açık bulundurul! akşama kadar sergiyl 30,200 kişi miştir. Bu arada şehrimizde b İngiliz, Fransız ve Suriyeli sey: da ziyaret etmişlerdir. Şehrimizde lunan Ordu Müfettişi Fahrettin da dün sergiyi gezmiştir. İlk açılış günü olmam dola; dün sergi çok kalabalik olmuş, hassa akgşam üzeri sergi bahçesi geri bir hâl almıştır. Dün gece, Cümhuriyet ge mahfeli caz heyeti tarafından radyosunda konser verilmiştir. Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: ’ Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: Hasan Bey de sıcaklardan çok şikâyetçi İdi. Sorinlemök (Iiçin dondurmacıya “gitti, gerbetçiye töyadı. Faltöt btçbiei. İayda vermedi. — y 1 € ( ı / İ i |