27 Temmuz 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

27 Temmuz 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

e z — M. Dolfüs'ün Katli Ve Halkımız Siyasi cinayetten — Son — Posta mütenetfirdir. Bunu, biz, bu sü- tuolarda defeatla kaydettik. Avus- taryada — öldürülen — Avusturya Başvekili Dolfüs'ün ölümü müna- Bebetile bu nefretimizi bir defa daha tekrar ettikten ve fikir mü- gadelesinin yine fikir zaferile halli lüzumunda srar ettikten sotra Viyana vukuntırın —Türk efkârında hâml ettiği — akislere intikal ediyoruz. Bakınız, balkı- mız ne diyor: Sami Bey (Koska Hasanpaşa 60- kağı 84) — Avusturyada yine bir ih- tilâl çıkmış. Başvekil M. Dolfüsle bir nazır öldürülmüş. Ahaliden ve polis- lerden de birçok Ölenler ve yarala- manlar varmış. Geçenlerde de Alman- yada bir ihtilâl bastırıldı. Fakat bir- gok kimseler öldü. Benim kanaatime köre siyasi cinayetler, — bağlanılan mefkürenin zaafını gösterir. Fikrinin doğruluğunu ve hakikate uygun ol- duğunu iddia — edenlerin — ölümden başka müracaat edecekleri birçok yollar vardır. Fikirlerini, siyasetlerini gazetelerle neşrederler.Efkârıumumiye tasvip ederse meclisler de bu fikri benimserler. — Meclisler — tarafından ekseriyetle kabul edilen bir fikri ta- şıyanlar da bu suretle kan dökme- den iktidar mevkiine çıkmış olurlar, -Medeniyet yolunda çok ilerlemiş olan garp milletlerinde fikir için, siyaset için adam öldürülmesini çok ayıp sayıyorum. * Numan B. (Tuksim Siraserviler 97) — İasanlar elyasi cinayetlere karşı bir mütareke ilân etmelidirler. Hayat hakkı hakların en büyüğüdür. Hiçbir fikir ve hiçbir. kansat insanları bu haklarından mahrum edemez. Kanun- larda ölüm cezaları da vardır. Fakat onu mahkemeler verir. Siyaset postu için adam — öldürülmemelidir. Son zamanlarda Avrupada siyasi cina- yetler tevali ediyor. Bu cinayetlri gark milletleri İşleselerdi, kim bilir ne kadar — ayıplanırlar, — iptidaliilkle Rüham edilirlerdi. x İhşan Bey ( Kadırga Güngörmez sokağı 88 ) — İptidat insanlar ufacık bir sebeple de biribirlerini boğaslar. lardı. Fakat okumüş, yazmış bayatın Mmanasıtı anlamış yüksek siyaset için biribirlerine silâh çekme- lerini hoş görecek bir İnsan tasavvur edemem. Dolfüsü ve nazırlarından birisini öldürmüşler. Başvekâlete ka- dar yükselmiş bir adamı yok etmenin manasını — bir. türlü — anlamıyorum. Eğer bu adam hainse mahkeme onu asabilirdi. Eğer bu adamın fikirleri ve ti — beğenilmiyorsa — gazeteler, meb'usan — meclisi bu adamı tenokit ederler” ve nihayet birgün ademi itimat beyan ederek yuvarlarlardı. Biz büyük bir inkılâp yaptık. Hu rafeleri, tekkeleri, medreseleri yıktık. Her senesi bir asırlık tekâmülü kar- pılıyan bir hızla da bu yolda yürüyo- ruz, Fakat Türkiyede #iyaset için tek bir adamın burnu bile kanadığı yok- tur. Demek ki biz birçok #sahalarda garp mülletlerini bile geçtik. ademların Son Posta'nın Resimli Makalesi: Halkın (Sesi| Kasımpaşa Cinayetinin Yeni İpuçları Bulunuyor Kasımpada metresi Nazmiye Hanımı öldürmek- ten suçlu Rizeli Osman Çavuş henüz İneboludan getirilmemiştir. Buna rağmen müddelumumilik ve polis tahkikatı derinleştirmekte ve yeni yeni ipuç- ları elde etmektedir. Tahkikata el koyan müddei- i cinayetin — işlendiği odada Hamidiye gemisi efradından Yusuf Ziya Ef. tarafından Nazmiye Hanıma gönderilen bir mektup ta bulmuştu. Polis, Yusuf Ziya Efendiyi bulmuş ve ifadesini tespit etmiştir. Yusuf Ziya Ef, şu şekilde umuümi muavini Şefik Bey, ifade vermiştir: bana kısaca: yola kurulmuş doldurulmuş..., * — Nazmiye H. mektubu yazdığım haftanın cuma günü bana gelecekti. Fakat gelmedi. Ben evine gittim, Osman çavuştan sordum. Osman çavuş telâşlandı, yüzü kızardı ve titrek bir dille “Nazmiye yine kaçtı. Ne yapalım.., dedi. Nazmiyenin gömüldüğü yerin üstüne bir kar- ve altına da ufak, tefek şeyler Müddeiumamilik Osman çavuşa mektup yazan Hafızın da adresini bulmuştur. İstinabe suretile Hafızın da ifadesi ahnacaktır. Bir İtiraf Bir Yığın Şey Kırmış Am- ma, Kapı Falan Kırmamış Kasımpaşada manifaturacı Osman Kâzım Beyin mağazasının kapısını kırarak birçok manifa- ftura eşyası ve yine ayni semtte Zekiye hanımın pençere camlarını sökerek bakır kaplarım çalmak- tan suçlu sabıkalı Hilminin mu- hakemesine dün asliye üçüncü ceza mahkemesinde devam edildi ve şahitler dinlendi. — Şahitler, Osman Kâzım beyin dükkânm- dan çalınan sandıklar — dolusu eşyanın Hilminin kız kardeşinin evinde bulunduğunu — söylediler. Hilmi ise: — Ben hırsızlığımı itiraf edi- yorum. Fakat dükkânın kapısını husust aletle ve tazyik ile kırma: dim. Açıkmış, girdim ve aldım, dedi. Muhakeme, mlüdafaa için talik edildi. 24 Saatin Hüâdiseleri Büyükderede Muzafferin ara- bası 2 yaşında Hazaros isminde bir çocuğa çarparak yaralamıştır. * Vatman Hayrinin idaresin- deki tramvay arabası Eminönünde Petro isminde bir ihtiyara çarpa- rak ağır surette yaralamıştır. 4 Bulgurluda 10 — yaşında Luhal isminde bir çocuk, komşusu Makbule Hanımın bahçesinde oy- namakta iken ağzı açık olan bir kuyuya düşmüş ise de kurtarıl- mıştır. * Şoför Nevzatın idaresin- deki 2272 No. lu otomobil Beşik- taşta Onnik isminde bir sirkeciye çarparak ağır surette yaralamıştır. Kim Bırakmış ? Kurtuluşta Bozkurt caddesinda bir arsaya . terkedilen bir aylık bir erkek çocuğu bulunmuştur, Polis, çocuğu terkedenleri ara- maktadır. [Limanr VEeri |Yeni Idareye Devrediliyor Aldığımız. —malümata göte; yeni teşkil edilecek — İstanbul limamı inhisar idaresi, teşrinievvel başlanğıcında faaliyete geçecektir. Liman şirketinin tasfiyesi ka- rarını verecek olan heyeti umu- miye önümüzdeki ayın 12 sinde toplanacaktır. Bunu — müteakip tanfiye işine başlanılarak bütün işler, esasları hazırlanan mülhak bütçeli bu yeni idareye devredi- lecektir. Şimdiki halde, İstanbul limamı Inhisar idaresinin, Liman Şirketi- nin bugünkü faaliyetini doğrudan doğruya Üzerine alması mukarrer- dir. Ancak Hükümetle Rıhtım Şirketi arasında cereyan etmekte | olan müzakereler neticelendiği takdirde bu şirketin işleri de yeni idareye geçecektir. Liman Inhisar idaresi, Maliye Vekâletine merbat olacak, tarife- lerin tanzimi hususunda ine Iktısat Vekâletinin emrinde bulunacaktır. Limanımızın inkişafı için hazırla- nan proje ile, bilhassa kömür işlerinin asrileştirilmesi ve yeniden kömür depolarile tesisat vücude getirilmesi de tekarrür etmiştir. Bu işlerle de — Inhisar — idaresi meşgul olacaktır. Aldığımız malümata — göre, Liman Şirketi heyeti umumiyesi- nin 12 ağustosta yapacağı top- lantıya eh fazla hisse sahibi bulu- nan Maliye Vekâleti ile Iktısat Vekâleti namına birer murahhas iştirak edecektir. Tasfiye faaliye- tinin iki ayda tamamlanabileceği baber verilmektedir. Yeni Bir Profesör Meşhur alman profesörlerinden dahiliye mütehassisi Frank ile mukavele imzalanmıştır. Profesör iki hafta sonra Almanyadan şeh- rimize gelecektir. Süngercilik Yeni Şirket Namına Şim- diden Faaliyete Geçildi Türk sularında sünger avla- mak üÜzere bir şirket teşkil edil- mek üzere olduğunu haber ver- miştik. Süngecilik şirketi henliz res- men teşekkül etmemiş olmakla beraber, ihzari faaliyete geçilmiş ve bir sünger ekibi Marmarada avlanmıya çıkmıştır. Sünger say- dına teşrinievvele kadar devam edilecektir. Şirketin asıl faaliyeti gelecek mayistan itibaren başlır yacak, avlanan süngerler harice sevkedilecektir. Verilen malümata göre; şirket, halkı sönger istimaline alıştırmak ve bu guüretle istihlâki artırmak için geniş mikyasta propaganda yapmıya karar vermiştir. Tahkikat Yapılıyor - Milli mücadele esnasında ku- vayi inzibatiyede vazife aldığı ve bir müddet sonra da harice kaç- tığı söylenen Aakif Bey isminde birisi şehrimize gelmiştir. Fakat polis memurları kendisini tanıya- rak yakalamışlar, memleketo nasıl girdiği hakkında tahkikat yap- mıya başlamışlardır. Üniversite Rektörü Tetkikat Yapıyor Üniversite rektörü Cemil Bey dün fen fakültesi enstitlülerini ve lâboratuvarlarını gezmiştir. Ens- titülerin noksan olan ihtiyaçları için yakında 200 bin Hiralık mu- bayaat yapılacaktır. Bu mubayaat için muhtelif Avrupa fabrikalarile muhaberata girişilmiştir. Bir Sandal Parçalandı Cemal Bey isminde birine ait bir motör Balât açıklarında Muharrem — isminde birinin san- dalına çarparak parçalanmıştır. Pazar Ola Hasan Bokaklarımız rasigele delik deşik ediliyor — Gazeteden — Hasan B. — Aman Allahım şuradan sağ salim eve gitmek için bana bir Kanat iIhsan eyle! Telefon Paraları Geri Alınıyor Dün Emir Geldi Telefon şirketinde, fozla mükâle- me ücretlerinden dolayı birikmiş olat 220 bin liranın şirketten alınması ve yapılan hastane projesine göre sarfe" dilmesi hakkında dün Ankarodâü belediyeye emir gelmiştir. Belediye eumartesi günü derhal faaliyete geçe- rek parayı şirketten alacaktır. Yapıs — lan proje İse Haseki ve Cerrahpaşa hastanelerine birer pavyon — ilâve edilmektedir. ! Kotl Öldü | Paris 26 ( A. A. ) — Amidi Pöpl güzetesini kuran M. Koti Gİ yaşında — olduğu halde ölmüştür. İ Vali Bey Yalovada Vali ve Belediye Reisi Muhiddin ve Muavin Hâmit Beyler dün Yalova- ya gitmişlerdir. — Yarın — şebrimize döneceklerdir. Maarif Müsteşarı Maarif Müateşarı Rıdvan Nafiz Bey bir ay mezuniyetle Ankaradan şehrimize gelmiştir. İbrahim Tali Boy Şehrimizde İkinel umumi — müfettiş İbrahim Tali Bey tedavi edilmek Üzere şehri- mizt gelmiştir. Birkaç güne kadar Bursaya gidecektir. Türklüğü Ve Bayrağı Tahkir Davaları Bir gazeteye — gönderdiği — bir neşredilmesi üzerine Türklüğü tahkir ettiği iddia olunan Üniversite taleba« lerinden Sabri Efendi dün üçüncü ceza mahkemesinde sorguya çekik miştir. Sabri Efendi, © yazıyı bir Bulgar gazetesinden tercüme ederek sadece bir kısım Bulgar gazetelerinin Türklük aleyhindeki neşriyatına bir misal olmak üzere gazeteye göndere miş olduğunu, fakat yazının mutlaka gazeteye girmesini istemiş olmadığını © gazetenin bu yazıyı kendiliğinden neşrett ği söylemiş, bu vaziyet kargı» sında kendisinin (suçlu — olmadığını ileri sürmüştür. Neticede — İddia makamının cevap vermesi için muhâ« keme başka bir güne bırakılmıştır. Bundan başka bir de Türk bayra- gn tahkir davam görüldü. Bunun suçlusu Ali Bey isminde bir gençtir. Şahitlerin çağrılması için muhakeme başka güne kaldı. Bir Başlangıç Radyo orkestrosunun sabık maylı- trosu Necip Bey ve güzide arkadaş: larının Beyoğlunda Novotni bahçesin« de büyük bir muvaffakiyetle icrayı terennüme başladıkları haber alın- Dil Çalışmaları Türk Dili Tetkik Cemiyeti Umu« mi kâtipliğinden : Türk Dili Tetkik Cemiyeti merker bürosu, dün öğleden evvel ve sonra Umum! Kâtip İbrahim Necmi Beyin reksliği altında İki içtima yapmıştır. Bu içtimalarda Kurultay için gönde- rilen- tezlerin okuamasına devam edilmiştir. Merkez — bürosu, — pazar günü öğleden evvel tekrar toplana- caktır. * B. Diyor Ki: