27 Temmuz 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

27 Temmuz 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Çankırı Köylerinde Son Posta Çankırı, ( Hususi) — Uluköy, yayla köylerindendir. Bu köyün başlıca geçim vasıtası arıcılıktır; iptidaf şekilde olmakla beraber Uluköyde arıcılık epi ilerlamiş ve ve köylülerin hemen hemen ye- gâne geçim vasıtası olmuştur.. Köylüler her yıl aldıkları balı Çankırı ve Kastatamonuya geli- rip satar. Bu dağların doruğuna yerleş- miş insşan kümelerinin okadar zevkli bir yaşayışı vardır ki, insan büyük şehirlerde bile bu zevki tadamaz. Köylüler misafir seven we misafir için can verecek kadar fedakârlığa katlanan kimselerdir. Cumhuriyetten sonra maarif nuru buralara kadar girmiştir. Uluköyün işgal ettiği vasi dağın tapesinde daha birkaç köy vardır. Bu köylerin başlıcaları; Karaşat, Beyköyü, Akbaş ve Yü- rük köyleridir. Hepsi arıcılık ve odunculuk — yaparlar. — Ziraatleri kendilerine yiyecek kadardı. Bu Köyler, imkân olsa da fenni koğan- lar gösterlise ve bugünkü çalışma sistemleri Islah edilse mühim bir istihsal yolu açılmış olacaktır. Uluköyün ihtiva etmediği bü- yük yayladan aşağı indiniz mi önü- nüze Kanlıçay denilen büyük bir ırmak gelir. Asıl adı Soğanlı olan bu ırmağa köylüler niçin Kanlı çay der bilirmisiniz? Bu çay her yıl © aıvarda bir iki biçarenin kanına girer de onun için.. Köy- Künün itikadına göre burada bo- gulmak ve boğulanın dikkatsizli- ğginden değil hakkın takdırine ka- vuşmasındandır.. Köylü bu derin derin akan suyun her sene iki kişiyi boğmasına okadar alışmış- tır ki bu cıvarda bu hal bu çay için bir hakkı müktesep olmuştur.Kan- hçay Çankırı hududunu geçtikten Zafranbolu hududuna dahil olur ve Ovacık yaylasile Çerçen yay- İasının arasından geçerek Kara- bükte Filyos ırmağile birleşir ve Filyos ağzından Karadenize dö- külür. Uluköy yaylasını geçip Soğanlı çayına ıeîdiyniğ mi çîydînyı::dı kurulmuş büyücek bir köyle kar- şılaşırsınız. Bu köy Kızıl ubruk köyüdür. Bu köy bol bol sebze yetiştirir. Bu köy de ziraatta ileri- dir. Kızılabrak köyünde maarif plânlarına uygun çok güzel bir ilkmektep vardır. Bu mektebe civar köylerden de çocaklar gelir, Köyün çay kıyısında kurulmuş olması — yüzünden ahalisi epey zengin olmuştur. Buralarda zenginlik para bol- luğu değil, zahire bolluluğudur. Zahiresi bol oldu mu, yağ, yoğurt ve yumurta bedava olduğundan artık onun için ölüm yok demek- tir. Buralarda akşam oldu mu â- deta köy odalarına misafir bek- lenir ve bir hafta köye misafir uğramaması bir nevi uğursuzluk addedilir. Köylünün itikadıma gü- re misafir tanrı misafiridir. Rız- kile gelir ve kendi nızkını yer!.. Mehmet Eaver Adanada Buğday Fiatı Yükseliyor Adana 26 ( Hususi ) — Yeni buğday — talimatnamesinin neşri çiftçinin ümitlerini uyandırmış ve buğday piyasasını biraz yükselt- miştir. qla*imı!nımenin tatbike konulduğu ve buğdayın kilosu 4,25 kuruşa alındığı zaman fiat- ların daha fazla artacağı beklen” mektedir. Uşakta Mektep İhtiyacı Belediye Şehir Sokaklarını Tamir Ettiriyor. Su İşinin Halli De Bir Gün Meselesi Halindedir Uşak (Hususi)- Uşak belediyesi (45.500 ) liralık bütçesile şehrin umümi — ihtiyaç- larını temine ça- hışırken bilhassa elektrik ve yol işlerine fazla ©- hemmiyet — ver- miştir. Adeta yeni baştan — kurul- makta olan şe- hir gün geçtikçe yeni yeni cadde ve binalarla bir kat daha güzel- lik kazanıyor. Memleket dahilin de dumanından bulut yapan fab- rikalar Uşak kasabasının sanayi faaliyetini göstermeye kâfidir. Herşeyi tam olan kasabamızın yalmız su ihtiyacı temin edileme- miştir. Kasabamızdan birkaç ki- lometre mesafede bulunan Çok- ragan suyundan istifade hususu düşünülmektedir. Bu işe de kat'i bir karar verildiği takdirde mem- leketin su ihtiyacı da temin edil- Kayseride . * Lozan Günü Kayseri 26 (A.A) — Lozan sulhu imzası gününün andacı ol- mak üzere Halkevi tarafından tertip edilen Lozan gecesi yeni sinema binasında binlerce vatan- daşın içten gelen sevinçlerile kutlulanmıştır. İlk önce beş hanım kız. tarafından — İstiklâl — marşı okunmuş sonra dil tarih komitesi reisi tarafından Lozan muahe- desi ve onun içyüzü hokkında bir konferans verilmiştir. Ve bun- dan sonra özsoy piyesinden beş şarkı okunmuş ve temsil verik miştir. Havza Tenezzühleri Rağbet Bulda Havza (Hususi) — Cuma gün« leri Samsunla Havza arasında işleyen tenzilâtlı tenezzüh tirenleri fevkalâde — rağbet — görmüştür. Geçen cuma günü yakın bir hesapla iki bin yolcu nakleden tenezzüh treninde ayakta kalan yolcular ekseriyeti teşkil ediyor- du. Buna rağmen erkenden istas- yona gelen yüzlerce yolcu yersiz ve biletsiz kalmıştır. Demiyollar idaresinin bu teha- cüm karşısında icabeden tedbir- leri alması zaruri görülmektedir. Güzel Havzaya gösterilen bu artımlı alâka karşısında beledi- miz ciddi tedbirler almış; halkın temiz ve ucuz bir gezinti yapması için mümkün olan her yeniliği göstermiştir. Havza — kaplıcalalarının — son tahlil neticesinde yüksek şifa hassaları gösterdiği anlaşılmıştır. Geliboluda Üzüm Bol Gelibolu, (Hususi) — Bu sene bağlar çok iyidir. İstanbuldan üzüm mübayaası için tüccarlar gelmeğe başladı. Bu sene mübaya- atın rekabetli olacağı anlaşılmak- tadır. Uşakta istasyon caddesi miş olacaktır. Belediyemiz bızuk olan ma- halle yollarınmı yaptlırmaya başla- mıştır.Halkevi parkının da — son hazırlıkları bitmek üzere olduğun- dan pek yakında açılacaktır. Se- neye bir de #saat kulesi ve çocuk bahçesi yapılması düşl- nülmektedir. Nahiyelerile beraber 100 — bin küsur nüfuslu kasabamızın ih- tiyaçlarından birisi de mektep meselesidir. Kazamızda çok canlı ve parlak bir maarif ha- yatı mevcut olup tamektep vardır. llkmektep ihtiya- cina bu Smektep kâfi gelmemekte- dir. Bu mektep- lerden her sene 80 - 90 talebe mezun — olmak- tadır. Şehrimizde vaziyetimaliyeleri dolayısile diğer yüksek mekteplere gidemeyerek tahsilsiz. kalmaktadır. Bunun için bir liseye şiddetle ihtiyaç vardır. Çocuk velileri şimdiden akın akın mektep başmuallimliklerine müracaat etmektedirler. Muak- limler bu akın karşısında pek dar vaziyette kalmış bulunmak- tadırlar.Bu sene bu mektep ihtiyacı temin edilmediği takdirde birçok yavrucağız açıkta kalacaktır. | Bartın Gençler Birliği Kongresi Kongreye işlirak edenler ve Birlik reisi Iörahim Cemal Bey Bartın ( Hususi ) — Gençler Birliği — fevkalâde — kongresini yapmıştır. Samancı oğlu Kemal Bey kongre reisliğine, maliye tahsil müfettişi Osman ve maliye memurlarından — Ziya Beyler de kâtipliklere seçilerek konuşmalara başlanmıştır. Kemal Bey, milli teşekküller ve Gençler birliğinin gayesi hak- kında izahat vermiştir. Bundan sonra, idare heyetinin, Halkevleri nizamnamesini esas tutarak hazır- ladığı yeni nizamnaâmenin müza- keresine başlanmıştır. Yeni nizam- name madde madde okunarak aynen tasvip ve kabul olunmuştur. Budan sonra, yeni nizamna- 'e göre, ma kolları reisle- :iı:yiıı ıîçiminç:h'geçilmk ve dil - tarih - edebiyat kolu - reisliğine Bartın gazetesi sahibi Aliş oğlu İbrahim Cemal, spor kolu reisli- ğine eski belediye reisi Samancı oğlu Kemal, müze ve sergi kolu reisliğine —İnce Alemdar — oğlu Ibrahim Rahmi, müsabaka ve temsil kolu reisliğine Bank oğlu mahmut Nedim ve kütüphane - neşriyat kolu reisliğine Ibadi oğlu Hüseyin Cahit, Güzel Sanatler kolu reisliğine hastane — idare memuru Fırıncı ;Blu A, Cemal Beyler seçilmişlerdir. İdare heyetini teşkil eden kol reisleri, — sonradan — toplanarak, idare heyetl reizliğine İbrahim Cemal, muhasip ve veznedarlığa A. Cemal, kâtipliğe de Hüseyin Cahit Bevleri seçmişlerdir. Konuşma bittikten sonra, Ke- mal Beyin teklifleri üzerine bü- yüklere kongrenin saygılarını sun- mak vazifesi idare heyetine tevdi olunarak toplantıya nihayet ve- rilmiştir. Kongre bittikten sonra motör- lerle boğaza kadar bir gezinti yapmışlardır. Tenezzüh, çok sa- mimi bir şekilde geçmiş, bu “im- tiyazsız ve sınıfsız,, beraberlik de- rin bir memnuniyet uyandırmıştır. için ayrı ve gelecek seneler için Yeni kabul edilen nizamname- ye göre, çalışma kolları reisleri | bitile meşgulüz. Bu şekiller her kendilerine dörder çalışma arka- daşı seçerek kol hey'etleri tamam- ladıktan sonra çalışmıya başlaya- caklardır. Bu teşkilâtın da kuru- ması nihayet bir iki haftalık bir iştir. M. Kemalpaşada Koza M. Kemalpaşa, (Hususi) — Bu sene kazamızda kasırga ve dolu dut yapraklarını döküp mahvet- miş, bu yözden kozacılar bir kı- sım böcekleri dışarı atarak telef etmişlerdir. Buna rağmen kazada 69,776 kilo koza istihsal edilmiş ve bunlar 33476 liraya satılmıştır. Bu afet olmasaydı iki misli koza istihsal edileceği muhakkaktı. futbol takımı davet edilecektir. Muallim Mektep Ve Tmtihanlar beş ilk vebir or-| Liselerin dört seneye ve mevcut orlamek- | A çif şürasında müzakere edildik” tep mezunlarıda | ten sonra verilecektir. Maarif işleri Maarif Vekili Abidin Bel muhtelif maarif işleri hak! şu beyanatta bulunmuştur : Bu sene muallim kadrolarındi pek mübrem sıhhi ve idari $€ beplerle bütçemizin zaruri kılacaği hususlar müstesna olmak üzeft esaslı bir değişiklik olmıyacaktıfı yetle orta tahsilin yedi seney? çıkarılması ve müfredat prografii* larımda bu vaziyete nazaran zimgelen değişmelerin yapılmasi için esaslı tetkikata başlanmif ve bu tetkiklerin neticeleri alın” dıktan sonra mevzuun ehemmi* yetine binaen Maarif Şürasındi müzakere ve münakaşası lüzumlü görülmüştür. © y Kat'i karar, bu meseleler mt* Geçen sene başında açılmıf olan orta mekteplerin, muallimi kadrolarımızın - darlığı dolayısil? ikmal mektepleri halinde ve aşaği yukarı orta mektepler programile idamesi tekarrur etmiş ve bü mekteplerde muallimlik edecek olan namzetler seçilmeye başlam” mıştır. Bu sene yüksek muallim mek“ tebile Gazi terbiye enstitüsündem mezun olan gençleri mekteplerimi" ze muallim olarak tayin edeceğiz. Muhtelif ders grupları ehliyetna- mesi almak üzere Üniversitede açtığımız imtihanlardan — istenen netice almmış değildir. Diğer taraftan yüksek mektep mezun" ları içinden muallimlik meslegine girmek istiyenler için Üniversitede bir imtihan açınış bulunuyoruz. 2517 mumaralı kanun orta tedrisat — muallimlerinin haftada en çok 24 saat ders okutmalarını kabul etmiştir. Bu şekil, muallim lerimizin fazla işle yorulmalarına mani olmak ve okutulan dersten zaman ve keyfiyet itibarile tam istifade temin etmek bakımların" dan çok mühimdir. Esasen çalışkan, vazifelerini sever olduğuna yakından şahit * olduğum muallimterimizin bu ka- nunla tedris ve terbiye işlerini | daha geniş bir imkân içinde mu- vaffakiyetle başaracaklarına emis Birçok dedikoduyu mucip olk duğu söylenilen bu seneki haziran mezuniyet imtihanlarının neticeleri tetkik nazarından geçirilmiştir. Bu neticeleri doğuran sebepler pek çok ve muhte'if cephelidir. Biz eylül mezuniyet imtihanları ha esaslı ve ayrı şekiller tes- ne olursa olsun herşeyden önce talebemizin derslerine esaslı ve dikkatli surette çalışması lâzım- dir. » M. Kemalpaşa Spor Sahası Kemalpaşa, (Hususi) — Kay- makam Refik Beyin teşebbüsile Gençler birliği için yeni yapılan #por sahasının resmi küşadı icra edilmiş ve bu münasebetle futbol maçı yumurta, çuval ve merkep koşuları yapılmıştır. Gençlerde spora sevgi ve alâka pek çoktur gelecek hafta Karacabey kazasl | D