27 Temmuz 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

27 Temmuz 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Bilmecemiz Geçen Bilmece- mizi Doğru FHalledenler İstanbul 25 inci İlkmektep 383 — Mu- Ammer, Kayaeri merkez kumandanı Zeki Bey oğlu Yahya, İstanbul Hise- sinden 505 Seyfettin, Avkara Türk Manrif Ceaiyeti ana ilk oartamektep muhasibi Hamdi Bey Fetbiye Hanım ve Beyler. Birer kutu oyuncak alacak- lar. Gtanbul 4 üncü İllkkmektep Perihan, Mersin ithalât gümrüğünde muhasebe - kâtibi Esat Bey kızı Süna, İstanbul — Davutpaşa örtamektep — tale- besinden 112 Ali, Uzunköprü zahireci Osman Bey kızı Nesibe Hanım ve Beyler. Birer şişe kolonya alacak- ları İstanbul Galata Sen Jorj Avur- tarya — mektebi sitif Franko, — İstanbul Aksaray — Sofular saddesi Rağipbey sokak- — No. .Gda Seher, İstanbul Lâleli Mimarkemalet- tin mahalleri — Şeref sokak -— No, 22 Şaziye, — İstanbul mühtelit Bezciyan talebesinden Sirvart Şahbazyan Ha- nım ve Beyler. Birer muhtıra defteri caklar: Üdemiş ortamektep * anıf talebesinden Reşat Tevfik, İ kızı 5 inci Gerson bul Heybeliada annatoryomundu Salim | Halil. Akhisar Alişefikbey ortamektep talebesinden sımıf 1 de 90 Müfi, le- tanbul Çamlıca kız örtamektep - 162 Gülsüm İbrabim, Kayseri kolordu Bin- başı Süleyman bey kızı Celüâdet, İs- tanbul Kasımpaşa Hacıferhat No, 14 te Naciye Merâl, Şakir Bey mahdumu — Yusuf Ziya, İstanbul G1 inci İlkmuktep 145 Cemile, İstanbul Cerrahpaşa Acıkgör sokakta Recsi, Nazilli Recepbey - İlk- mektep talebesinden Osman Bey oğlu Orhan Bey ve Hanımlar. Birer büyük suluboya ala- cakları İstanbul Kadıköy Misakı sokak No. 74 Fazıl, İstanbul Bey beyi - Üsküdar 43 üncü İlkmektep 7 Sabit oğlu Zühtü, Bahkesir — 5 inci diviziyonda kuym 41 şefi İbrahim Bey oğlu Suat, İstanbol Tekirsaray cad- desi No. 198 da Mois, Uşak — 5 inci kısm fen mumuru İsmail Hakkı Bey oğlu Adil Bey ve Hanımlar, Boya Kalemi alacaklar: lı- tanbul — kız lisesinden 53 Semiha, l tanbul Çengelköy Telimbanede No. 8de Macide Halit, İzmir Buca 3 üncü mektep baş muallimi Osman Bey oğlu Melih, İstanbül - Nuruosmaniye - Gazi- sinanpaşa sokak No. 12 de Feyyaz, Ödemiş Zafer mektebi muallimlerinden Sadık Hul Bey vasıtasile A. Şükrü Bey ve Hanımlar. Birer mürekkepli kalem ala- caklar: — İstanbnl Vezneciler 6 nc mektep talebesinden 90 Sabahat Hür nü, İstanbul Unkapanı Zeyrek caddesi No. 99 da tütüncü vasıtasile Hikmet, İstanbal Samatya — Pamukgu sokak No. 57 de Neomiye, İstanbul Galata Arapecamii Mahmudiye caddesi No, 197 de Colâl, İstanbul Gelenbevi orta- mektep 319 İbrahim Salâhattin Bey ve Hanımlar. Birer küçük sulu boy.ı ala- | caklar: Samsun İrmokenddesi Ne &81 de Muzaflfer, İstanbul Fatih 13 üncü İstanbul Mahmutpaşa Rastıkçı sokak No. 16 da — Hüseyin, Salihli —Altın- ordu İlkmektep 597 Kâzım, İstanbul Beyoğlu Kalyoncu caddesi No. 39 da Rıza Bey ve Hanımlar. Birer lâstik top alacaklar: İ-- tanbul Nışantaşı kiz. Örtümektebinden 818 Semahat, İstanbul 10 uncu Ülkmek- tep 4 üncü sınıftan 204 Peran, İstan- bul Kocamustafapaşa caddesi No, 180 de Şemsettin Nazım, İstanbul Bakırköy Kartaltepe Küçükbağlar No. 16 da Oğuz Bahri, İstanbul san'at mektebi talebesinden 51 Hediye Avni Hanım ve Beyler. Birer kurşun kalemi alacak- lar: İstanbul Sanyer Korucu mahal- lesinde 17 No.da Mahide, İstanbul Küçükpazar Eozane caddesi mektep sokak No, 19 de Suat, İstanbul Burgaz caddesi Gezinti sokak No. 12 de Saliha Sevim, İstanbul Bezciyan mektep 2nci simf Nazik Şulikyan, İstanbul Galata Postahanesi Halit Fikret Bey ve Hanımlar. Birer kart alacaklar: Bursa (Devamı — inci sayfada ) 99 | Çorlü Davavekili , lamet | Tarihi . T | “Müsahabe Kari Mektupları Kadıyı Nasıl Kafese Ve Çememizin Sonra Mahpese Koydular? Hacı Mehmet,HacıMeh su Sizi Ta E€RCÜKEWT— Kerll, ferli mollanın bu işe rıza göstermesini temin için elini, eteğini de öper ve güçlükle muvafakat cevabı alır Pek büyük kıymetli Türklerden Nizamtilmülk siyasetname adlı bir eseri vardır. Fara dilila ya- zılmiştir. — Maarif Ve i günlerde bu eserin dilimize rilmesini — değerli filazoffarımızdan — birine havale etti. Biz. de bugünkü —mevzuu- müzü © ezerden — ahyoruz,, M. T. Selçuk — oğullarından — evvel Bağdat, Büveyh oğullarının nüfuzu altında idi. Şimdiki İran da yine bu aileden yetişen emirler tara- fından idare olunuyordu. Bunların içinde Adidütdevle, büyük bir şöhret almıştır. Sebebi de bütün işlerde son derece pratik hareket etmesidir. Bu zat, o devirlerde dahi hayli kök salmış olan kırta- siyecilikten iğrenirdi. Her mas- lahatı en kısa yoldan görür ve gördürürdü. İşte bu zatin hükümeti sıra- sında temiz yürekli ve az görgülü bir adamcağız, uzun bir seyahate çıkmak mecburiyetinde kalır. O tarihlerde banka yok, banker çev- profesör — ve yok. Herkes parasını ya emin | tanıdığı birine verir, yahut ta bir yere gömerdi. Yolculuğa niyet eden adam da düşünür, taşınır, parasını emniyetli birine emanet | bırakmak ister. İyi amma kime bıraksın !.. Sağdaki komşu faizci, soldaki | komşu yalancı şahit. Karşıdaki İlkmektep No. 590 Foridun Necdet, | Silenin hayatı karanlık. Bu se- beple kafasını birhayli yorar ve nihayet kadıya gidip paralarını lütfen yanında saklamasını rica etmeye karar verir. Kadı efendi, filhakika her gözü kapacak bir hususiyete sa- hip. Bilgisi derin, görünüşü gayet temiz. — Karıncayı — incitmekten korktuğu yürüyüşlünden belli, Za- ten ona toz konduran da yok, herkes iffetini, istikametini met- hedip duruyor. Yolculuk namzedi adamcağız, aldığı karar Üzerine bir sabah kadının evine gider. Helecan içinde, heyecan İçinde ricasını yapar, kerli ferli mollanın bu işe rıza göstermesini temin için elini, eteğini de öper ve — güçlükle muvafakat cevabı. alır. —Artık adamın sevincine had yok, nihayet yok. Koşa koşa evine gelir, üç büyük güğüme çil altınlarını sıva- — doldurur, bir- hamalın sırtına yükleterek kadının evine taşıtır. | Aradan bir sene, iki sene kadar geçer, yolcu — seyahatini | bitirir, yurduna döner. Gittiği | yerden tedarik ettiği güzel ve kıymetli bir armağanı koynuna sokarak, gelişinin ertesi gün, kadı efendiyi ziyarete koşar. Allah Allah. Kadı efendide tuhaf bir yabancılık var. Herifi ik görüyormuş gibi bir donuklş_ık ve hattâ soğukluk içinde. Üç güğüm altın sahibi, mollanın ken- disini tanımadığına zahip olur, nefsini tarife kalkışır : — Efendim, der, Hacı Meh- met bendeniz. Galiba seyahat üzüntüsü biraz yüzümü değiştirmiş olacak. Birden tamımadınır. Molla, Gdüşünür gibi yapar, mırıldanır : — Hacı Mehmet, Hacı Meh- met, Hacı Mehmet. Tanımadım evlât. Sizi ilk defa gördüğüme eminim. Altınların sahibi telâş içinde | hüviyetini ispata çalışır : * — Aman efendim, nasıl tanı- #ENYeK eLeKeNAYANDa N ASULARACENAELEERANARAKs S erecer AA | maca Yevmi, elyasi, Havadis ve Halk gazetesi, Beki Zabtiye, Çatalçeşme sokağı, 25 İSTANBUL Gazetemizde — çıkan — yazı ve resimlerin bütün hakları mahfuz ve gü?elemize aittir. ABONE FiATLARI ' Abone bedeli peşindir. Adres değiştirmek 26 burüştur. —a Gelen evrak geri verilmez. Hânlardan mes'uliyet alınmaz. Cevap için mektuplara 10 kuruşluk pul ilâvesi lâzımdır. V Posta kutusu: 741 (stanbul f :Sooposta n :20203 ——— — mazsınız ? Yolculuğa - çıkarken size üÜç güğüm altın emanet bıra- kan Hacı Mehmet! Kadı, acır gibi görünür : — Vah zavallı, der, iyi saatte olsunların şerrine uğramışsın. Bir nefesi kuvvetli adama okun, bel- ki kurtulursun. Ve Hacı Mehmedin sızlanma- ya başlaması Üzerine el çırpar, gelen adamlara herifceğizi gös- tererek şu emri verir ; — Delirmiş, saçma — sapan söyleniyor. İncitmeden kapıdışarı edin ! Zavallı Hacı Mehmet, kime dert yanacağını da bilemiyerek sokak sokak dolaşmıya, gecelerini de ah içinde, figan içinde geçir: miye başlar. Herkesin temiz de- diği ve elini öpmekten — şeref duyduğu bir adama dolandırıcılık isnat etse, gülünç olacağını ve belki delilikle ittiham olunacağını sezdiğinden felâketini bir dostu- ne da söyliyemiyor. bu vaziyette bir iki ay geçirir, nihayet bir dostuna sırrını açmıya yol bulur, ağlıya ağlıya vak'ayı anlatır.. O adam, insaflı veya tecrübeli olacak ki Hacı Mehmetle eğlenmez, Mollanın le- hinde bulunmaz Adidütdevle'ye müracaat sini tavsiye eder. Emir, dolandırılan bedbahtin hikâyesini sükünetle dinler: — Sen, der, beni gördüğünü kimseye söyleme. On gün sonra yine buraya gel, Mollayı benim” yanımda oturmuş göreceksin, te- lâş filân göstermeden paralarını iste, Ertesi gün de kadıyı davet eder, memleket dahilinde uzun bir seyghate çıkacağından, bu seyahat — sırasında askeri bazı teşebbüslerde bulunmak ihtima- linden ve bu sebeple de bir kazaya uğramak imkânından bahseder, sonunda kadıya şöyle bir teklifte bulunur: — Bizim kuvvetimizin temelini hazine teşkil eder. Bu seyahat- ten olurki dönemem, o vakit evlâdımla akrabam arasında post kavgası yüz gösterir. Ben hazine- min mühim |bir kısmını size ema- net edeceğim. Şayet ölürsem siz etme- bu emaneti büyük oğluma teslim | edersiniz. Ve Kadı Efendiyi, hazine oda- /'Suyunu Kesmesinler Kadıköyünün Hasanpaşa mf hallesinde cami önünde Kayışdağ suyu çeşmesi vardır. Birkaç güf denberi bu çeşmenin suyu gül düzleri az, akşamları vasat dert cede akıyor ve halkın da sast lerce beklediği halde gu ihtiyat temin edilemiyor. Bunun sebe belediyenin belediye hissesini mak için İkbaliye çeşmesini sakâ lara hasretmiş, diğer çeqmıluu de halkın ihtiyacına bırakılmı| olmasındandır. - Bittabi — herktl bizzat çeşmeden su alamamaktâ bu hususta da sakalar ateş bit “hasına bir ihtikâr yaparak buçuk — tenekelik bir fıçıyı kuruşa satmaktadırlar. İstanbulda tamıdığım hemei yalan değilse muhtelif semtlerdi 60 1 mütecaviz menba suyu var' dır.Şehirde bu kadar su bol ikefi mahallemizde de bize tahsi: miş bir çeşme varken iki bimi yakın sakini olan bir mahalli susuz bırakılır mı? Belediye vari datını - kaybetmemek — istiyorsi bu çeşmeye bir memur ikami © Halkın ihtiyacı olan suyü kesmekle alınan tedbir doğrüi olmasa gerek. Çok rica ederiği şehrin olan ve halka tahsis edil len bu suyu kesmesinler. Kadıköy Hasanpaşa maballesindi Osman Türkçe Kanunu Lâzım Ankarada Cebecide 12 numi ralı evde oturan Mete Hakkı Be gönderdiği bir mektupta memli kette Türkçe konuşmanın mecbul tutulması — lüzumundan — bahsil Ankarada bile telsiz civarındaki lerin kürtçe, Yahudi mahalle: yahüdice, umumi hapisane cıva' rınin boşuakça konuştuğuna ret etmekte va türkçeyi hâkii kılmak, bütün Türk vatandı nin sadece türkçe konuşm temin etmek için bir kanun çı rılmasının muvafık olacağı kan atinde bulunduğunu — bildirn tedir. güğüm gösterir: , der, size vereceğ paralar. Siz hemen kendi evin büyük ve ona Emir | bir mahzen hazırlayınız, bunlı on güne kadar taşıtınız. Molla, Emirin gösterdiği itima| da teşekkürle saraydan çık etekleri zil çala çala evine gidel | vakit geçirmeden amele tut! kireç ve taş getirtir, bir mahzı | vücuda getirmiye koyulur. Onun muayyen olan — gündi saraya gittiğini ve yüz güğüd altını evine taşıtımıya hazırlanı: ken karşısında hacı Mehmed gördüğünü söylemiye hacet yold değil mi?.. Molla bu sefer heril ceğizi pek güzel tanımış ve hi men parasını almıya gelmesii söylemiye lüzum görmüştü. Hikâyenin mabadı üç güğü altın dolandıran Mullanın Emli tarafından verilen emir üzerin! | hapse atılmasından ibarettir. N zamülmülk bu hikâye ile emniyeti sulistimalin bilhassa sahte vek adamlar — tarafındun — yapılmaktı olduğunu göstermek istemiştir. Sade olmakla beraber pratil iş görmekteki zevkli isabeti gö terdiği için dikkate değer bi masali