27 Temmuz 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

27 Temmuz 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

İTTİHNAT » TERAKKI ” — Her hakkı mahfuzdur — Nasıl Doğdu?.. p 9 Nasıl Yaşadı?.. Kısım No, 27-7- 984 — Nasıl Öldü?, Beşinci » Ziya Şalir — Prens Sabahattinin Hükümeti Devir- Meydan #ve mek İstediği Yalnız Satvet Lütfi Bey ele geçmemişti. Nihayet, Avusturya ’ sefareti tercümanlarından Lâzarın W apartımanında ihtifa ettiği anlaşı- | | a Çıkarılmıştı .. —F dı. Kapitülâsyonlara rağmen bü- yük bir cür'ati medeniye gösterile- rek apartıman basıldı. Satvet Lütfi Bey de yakalandı. O da arka- daşları gibi divanıharp huzuruna dayandı. Bu hâdisenin tahkikatı şu ne- ticeyi vermişti:. — Sabahattin Beyle — arkadaşları — İttihatçıları devirecekler. Hükümeti ele geçi- recekler. Sabahattin Bey, sada- ret mevküni alacak. Bütün anasırı hoşnut edecek olan siyasi progra- | mını tatbika başlayacak. Rumeli muhtelif muhtariyetlere ayrılacak ayrılacak. Osmanlı imparatorluğu yeni bir şekille idare olunacak... Bu küçük teşekkül, hiçbir cebir kuvvetine İstinat etmiyerek maksatlarını sadece propaganda vesaire ile yürütmek istediği için ele geçenlere divanıharp tarafın- Sırp Kıralı bir hastaneyi ziyaretten dönerken baskınında idarenin İttihatçılar — Bu işte ölmek var.. Dön- eline geçmesi üzerine de mem- | mek yok. leketi olan izmite giderek bir Ahtü peymanile ilk teşekkül köşeye sinmişti. Kâzım Bey, İs- | yücuda gelmişti. tabuldan verilen emir Üzerine Kizın. . artik, İtsğbül iüabar İzmit kumandanı Celâl Paşa ta- | kalığına — gid İ benlleri çolmıya rafından kolayca ele geçirilmişti. BEEAA . MN Gadeli. İE, dan mutedil cezalar verilmiş.. lözum bile görmemişti. O, derhal Sabahattin Bey hakkında da kuv- F"'_" Istanbula _M'H"' _'6"' izini kaybetmiş. — (Arkası var) vetli bir delil mevcut olmadığın- derilmemesini rica etmesi ve hattâ biçbir tarafa firar etmiye- ceğine —dair —mamusu — Üzerine &öz vermesi hasebile Kâzım bey sadece inzibat zabiti tarafından trene bindirilmiş ve o dakikadan itibaren - sözüne itimat edilerek - kendi haline terkedilmişti. Kâzun Bey, hakikaten İstan- bula gelmişti. Ve, verdiği sör üzerine doğruca İstanbul muha- fızlığına giderek kendisini teslim edecekli. Fakat Istanbula muva- salet saatinin geç olması, bu ka- rarını ertesi güne tehir ettirdi. O akşam hem yol yorgunluğunu çıkarmak, hem de (ahvaliâleme ) dair Thususi) haberler almak için akrabalarından mülâzim Mehmet Ali Efendi ile samimi dostların dan ve en mütehevvir muhalif- lerden Nazmi, (Alemdar) gazete- si mensuplarından Hakkı, Hakk- biraderi Ziya ile - birleşti. dan ona hiç ilişilmemişti... Yalnız bu hâdise, dikkatini sebebiyet vermişti. Bu takibatın derhal farkına varan Prensa Saba- hattin Bey, - o, esnada İttihat- Terakki Fırkası Kâtibi Umumi- liğini deruhte etmiş olan - Talât Beye haber göndermiş; müşterek bir programla beraberce çalışıl- masını teklif etmişti. Talât Bey, bu teklifi reddetmemiş; - bilâkis büyük bir hüsnüniyet göstererek Sabahattin Beyle — müzakerata girişmek istemişti. Bu sırada bu siyasi hareket sahnesinde yeni bir aktör zubur etmişti. Bu da yüzbaşı Çerkes Kâzum Beydi. Kâzım Bey işreti ve kuman seven, vaktile biraz pehlivanlık eden, arka- 3 bol rakı içildi, ve tabiidir daşları arasında kabadayı geçi- | K bütün müsahebe — mevzuu, nen oldukça cesur ve fazla asabi | ( Gpatçılara küfürler ve lânet- bir zattı. Evvelce koyu bir İtti- hatçı iken sosradan ne kadar Siyasi cereyan varsa hepsine gir- miş; ve hepsinde de muhalefet mevkiine geçmişti. En nuihayet Hürriyet ve İtilâf fırkası Reisi Sadık Bey tarafından iğfal edil- miş (Halâskâran) grupunun ele- başıları arasına girmişti. Babiâli ler yağdırmaya hasredildi... Esa- sen Çerkeslik dolayısile Nâzım Paşanın katlindeki acıyı bir türlü unutamıyan Kâzım, asâbını büse hütün tahrik eden bu mevzudan ilham alarak derin bir kin ve gayz ile: — Böyle boşu boşuna söylen mekten ne çıkar?.. Biz de bu herifleri #par topar birer çukura yuvarlayamaz mıyız?.. Diye bağırdı. Bu sual derhal, müsbet ve müntekim cevaplarla karşılandı... O zaman Kâzıma Pertev Tevfik Beyin apartıma- nındaki ictimalardan, Prens Saba- haddin Beyin bir inkılâp yapmak için el altından çalışmalarından bahsedili. Bu bahisler, Kâzımın dimağında çakan şemşeklerle kızıl renklere bürünerek onun heyecan ve tasavvuruna — kuvvet — verdi. Nihayet sabaha karşı bu işret mec- Hist dağılırken, İttihat ve Terakki rücsasının bir anda imhası hak- kında Kâzımın verdiği karar bü- tün arkadaşlar tarafından kabul edilmiş: ( — Gözetenin esas yazısile bir sütunun ikl satırı bir santim) saytlır.. .- (SIIİ'“" göre bir santi- min ilân fiatt şunlardır: 200 | 250 | 200 | 100 Kış. | Krş. | Keş. | Kış 3-—'Bir — şantimde (8) kelime — vardır. 4—Ince ve kalın yazılar Tramvay Ücretler f;;ıîı Bir Komis- yon Toplanacak Tramvay — şirketile 1926 da aktedilen itilâfnamenin hükümetçe fesedildiği — malümdur. — Bunun yerini 1923 mukavelenamesi ala- caktır, 923 mukavelesinde tram- vay Ücretleri, birinci mevkide iki kat'a için 5, ikinci mevkide de yüz paradır. Yalnız, bu tarifeye Gazi köprüsü ve vesaiti nakliye vergileri de ilâve edilecektir. Maamafih, 926 ve 923 tarife- leri arasındaki fark mühim görül- mektedir. Çünkü, 923 tarifesinde kıtalara nazaran ücretle bir haylı ucuzdür. — Aldığımız — malümata göre, üÜcretlerin tesbiti için bir komisyonun — toplanması — icap etmektedir. Doktor Barbut Boy Hapıshane hastanesi operatörü ve Balat Musevi hastanesi mü- dürü Jak Barbut Bey tetkik için dün Avrupaya gimiştir. Evvelâ Viyana, sonra Parise uğraya- caktır. İRTİHAL Huzur hocalarından Hacı Emin Efendinin kım, fabrikatör — Mustafa Beyin refikası ve “Cümhburilyet, refi- kimizin mubarrirlerinden Rüştü Beyin valdesi Seher Hanım, dün saat 11 de bir aydanberi yatmakta olduğu Or- taköy Şifa Yurdundu vefat etmiştir. Cenazesi bugün Bebekteki evin- den kaldırılacak, Rumelihisarında bu- lunan aile kabristanına — defnedile- eektir. Merhumeye rahmet diler, ailesi efradına beyanı taziyet ederiz. — Sayfa 9 Su Hilesi Kuyu Sularını Bile Satışa Çıkarmışlar ! Bazı menba suları kaplarının damgasız oluğu yapılan muaye- nelerden anlaşılmıştır. Bu suretle resim noktasından belediye za- rar gördüğü gibi, bu kabil sue lar da gayrisıhhi olmaktadır. Be- lediye müfettişleri memba — sula« rına damğa vuran memurlar ve sahipleri hakkında zabıt tutmuş- lardır. Memba suyu diye birtakım acı kuyu sularının şişelere dol- durularak satıldığı anlaşımaktadır. Bir Hırsızlık Sabıkalı Niko Elmadağında kahveci Alinin dükkânından öte- beri çalarken yakalanmıştır. Malül Gazileri Davet Ankara malül gaziler cemlyeti İstanbal şubesi riyasetinden: 3-8-9:4 cuma günü saat ( 11 ) de Darülfünun konferane — salonunda — şübemiz — İlk kongresini aktedeceğinden şubemize mensup — bilamum —malül gazilerin gelmeleri ilân olunur. e eme nn ee (Ressam Sırrı Beyin Serg's Necati Bey muallim mektebi resi 4 muallimi A. Sırrı Bey Alayk nde bir resim sergisi açınıştır. san'atkârın kendi çalışmasile hazırla- dığı (65) parça kadar tablo vardır. Sırrı Beyin eserleri arasında bilhassa Futürizme göre birçok kıymetli eser- leet göze çarpmaktadır. Bunlardan “iskeletlerin raks,,, “kahkaha,, “ba- To. , “kübun,,, “sarboş, tabloları gürel ve ince bir buluşun müvellididirler, Sırı Bey memleketimizde, bu sahada ilk adımı atmasına rağımen cidden muvaflak olmuş bir san'at- kârdır. Keadis'ni takdir ederiz.