27 Temmuz 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

27 Temmuz 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

t 1 Temmuz 1934 Senesi 1914 Senesini Andırıyor Gibi.. ( Baştarafı 1 inci sayfada ) rda asker ve top tahşit edil- Miye başlanmıştır. Mütecavizler, mukabil hareketin kendilerine hiç İlişmeden Almanyaya — gönderil- Melerini şart koşmuşlardır. Nazırlar Toplu Bir Halde Bütün bu hâdiseler esnasında hazıriar Viyana belediye reisi ve Polis umum müdürünün de - işti- Takile milli müdafaa nezaretinde | çtima etmiş bulunuyorlardı. Yak | Diz. başvekâlette mevkuf olan hazırlarla İtalyada seyahat et- Mekte olan başvekil — muavini Prens — Stahremberg — içtimada Yoktu. Kabine devlet reis ile telefonla görüştükten sonradır ki asilere karşı- şiddetle hareket ttmeğe karar vermiştir. Kabi yaoi zamanda mem- leketin diğer taraflarında asayişi Muhafaza için tedbirler âlmış, katolik teşekküllerle vatanperver teşkilâta, hazır vaziyette bulum- Mmaları bildirilmiştir. Mütecavizler bütün gün başvekâlet binasında ka nışlar, ancak saat — yirmide hükümet kuvvetlerine teslim ok Muşlardır. Dolfüs'ün Ölümü Başvekil M. Dolfüs'ün ölümü çok feci olmuştur. Binayı işgal edenlerin reisi, yanına on kişi almış, başvekilin kapatıldığı oda- ya girmişlerdir. Reis tabancasını çıkarmış, başvekile hiç kımılda- mamasını söylemiş ve sonra İki € ateş etmiştir. tir. Cinayetten sonra mütecaviz- ler odadan çıkmışlar ve iİçeriye M, Fey'i getirip kapamışlardır. | M. Dolfüs bu sırada kanlar için- de yere yuvarlanmış bulunuyordu. Ve ölüm iniltileri arasında yanın- da bulunan M, Feye vasiyetlerini yazdırmıştır. M. Fey, feci atıraplar içinde | olan M. Dolfüs'ün | acılarını dindirmek için bir dok- | kıvranmakta tor çağırılmasını, hiç olmazsa ölüm esnasında dini mı im ya- pılmasını — mütecavizlerden — rica etmiş, fakat bu ricalar kabul olunmamışlardır. Ve Başvekil bu feci vaziyet içinde gözlerini ka- pamıştır. M. Foy'in İzahatı M. Fey bu kanlı hâdiseden bahsederken şunları söylemişti *— Başvekâlet binasını bi asiler Başvekil ile beni ve Ha ye Nazırını yakalayıp hapsettiler. Kendilerine, bizi serbest bıraka- cak olurlarsa Alman hududuna kadar sağ ve salim olarak gön- | derileceklerini bildirdik. Müteca- vizler bu teklifi, Alman sefirinin tavassutu üzerine kabul — edecek- lerini bildirdiler ve bu tavassut temin edildi. Fakat yalnız beni ve Harbiye Nazırını serbest bırak | tılar, Başvekili öldürdüler. ,, Başvekilin Hizmetçisi Anlatıyor Viyana 27 (Hususi) — Başve- kil M. Dolfüsün — öldürüldüğü sırada yanında bulunan ihtiyar hizmetçisi Laybhart feci ıı_ıılfu( hakkında şu malümatı vermiştir: “ Başvekâlet binasını _ışg'ı! etmiş olan âsilerden on bir kişi Başvekilin odasına girdiler, yanına üç metre kadar a sonra içlerinden birisi çıkan — kurşunlardan Dolfüsün bD)'nunz yaralanınca “ imdat ,, ateş etti. biri M. diğeri de saplandı. M. Dolfüs boğuk — bir sesle diyebildi ve hemen göğsüne, ü 'a a | arkasıüstü yere yuvarlandı. Sonri e ilyal beni kolumdan tutup — dışarı ü Kurşunlardan | birisi başvekilin göğsünü delmiş- | yakl aştılar ve | 1914 te varulan Arşidük Fransuva Ferdinandın sırtından çıkan kanlı üniforma attılar ve kendileri bir müddet daha içeride kaldılar. Prens Ştarhemberg Yolda Venedik, 26 (A. A.) — Burada bulunan Avusturya Başvekil Mu- avini Prens Ştarhemberg Viyadaki suikast haberini alır almaz bir tayyareye — al rak — Viyanaya hız:ke( etmiştir. Viyanada 40 kadar Hitlercinin idam edildiği | bildiriliyor. Viyana, 26 (A. A.) — Hükü- met vaziyete tamamen hâkim bulunmaktadır. Hükümet merke- zinde ve bütün —Avusturyada sükün tesis edilmiştir. Muavin polis teşkilâtı tarafından tekviye | edilen federal polis ve askeri kıtaları — Başvekâlet — dairesini, telsiz telgraf istasyonunu asilerin elinden almışlardır. Asiler hapishaneye sevkolun- | muşlardır. M. Dolfüs, yaralarının neticesinde vefat etmiştir. Asi- lerin elinde mahfuz bulunan diğer nazırlar, M. Fey ve M. Karvinski ile başvekâlet memurları kurta 1 | mışlardır. Bütün memlekette örfi idare ilân olunmuştur. Bütün suç- lular — divamıharplere — sevkedile- cektir. Maarif Nazırı, başvekâlet va- zifesini ifa etmektedir. Nazır bü- tün ecnebi sefirleri kabul ederek kendilerini son hâdiseden haber- | dar etmiştir. Fevkalâde Mahkeme Viyana, 27 (A. A.) — Polis | müdürü, alâkadar — memurlarla | mutabiık kalarak, herhangi suçu için idam kararı verilmek Üzere gayet muhtasar ve seri bir | muhakeme usulü tatbikini emret- miştir. Sokaklarda toplanmak yasak- tır. Kahveler, lokantalar ve evler saat 20 de kapanmış olacaktır. Bu emirname, bugünden itiberen tatbik edilecektir. Bu İşleri Roma Sefiri mi Yaptırmış ? Berlin, 26 (A.A.) — Avustur- yanın Roma sefiri olan ve şimdiki halde Viyanada bulunan M, Rim- telen'nin tevkif veriliyor. Viyana, 26 (A.A) — Avas- edildiği haber | | tebliğ edildiğine göre, Almanya | hükümeti, Almanyaya iltica elmiş | sefiri M. Rintelen | SON POSTA Avusturya Hâdiseleri M. Dolfüs Nasıl Öldürüldü, Vaziyet Şimdi Ne Şekil Almıştır Kü Devletlerden Yar- dım İstenilmedi Viyana, 26 (A, A.) — Resmi ma- ı hafilin bildirdiğine göre, hükümetin ecnebi — devletlerin — müdahalesini istediği hakkındaki şayislar henüz mevsimsizdir. Viyana, 26 (A. A.) — İyi haber || alan siyasi mahafile göre, M. Dolfüs defnedilmeden evvel, kabinede hiç bir değişiklik olmıyacaktır. Relsicümbur M. Niklaş, bu sabah dönmüştür. Siyasi müza- kerelere bütün gün devam edile- cektir. bir kabine içtimat neticesinde tevkif edilmiş ve Milli Müdafaa nezaretine sevkolunmuştu. M. Rin- | telin, bu sabah intihara teşebbüs ederek kendisini göğsünden ya- ralamış ve ağır bir vaziyette has- taneye kaldirılmıştır. İntiharından evvel bir mektup olmadığını bildirmektedir. Sefirin dostlarından birçoğu tevkif edil- miştir. Madam Dolfüs'ün Vaziyeti Rimini, 26 (Italyada)p — Ma- dam Dolfüs, rengi uçuk, bitkin ve gayet mütcessir olarak Ricci- öne'den, yanında M. Mossolini olduğu halde, otomobille buraya glmiştir. Sonra, italya hükümeti- Viyana'ya hareket etmiştir. Alman Sefiri Geri Çağrıldı Berlin, 26 (A.A.) — Kendi- lerine dokunulmamak şartile Al- man hududunu geçirilmesi teklifi üzerine Viyanadaki Alman sefiri, tevassutunu isteyen suikasiçilerin bu arzularını kabul - ettiği için Viyanadaki Alman sefiri geri ğırılmıştır. SN sak Ha dübiü — geçeğik olan suikastçiler derhal tevkif edilerek haklarında takibat ya- pılacaktır. Alman Hududu Kapalı Berlin, 26 (A.A.) — Resmen | olan Avusturyalı Almanların ka- yazan sefir, #vikastçilerle alâkası | nin emrine verdiği bir tayyare ile | € e Bugünkü Avustarya kabinesinin ikt rükmü: Solda: M. Feg ve Prens Ştarhemberg rışıklıklar esnasında Avusturyaya avdetierini men için Avusturya | hududunu - kapattırmıştır. Berlin, 26 ( A. A.) — Havas | yazmaktadır. Bu gazete diyor ki; ajansı muhabirinden : Alman is- tihbarat bürosu neşretmiş olduğu uzun bir tebliğde, Dolfüs - Fey - Prona Stahremberg hükkümetini Fovkalâde tahkir ve kendilerini adi yalancı, halk - celladı sıfatlarla tavsif etmektedir. Paristeki Akisler Paris 26 ( ALA. ) — Siyast mehafilde Avus'urya hâdiseleri fevkalâda büyük bir ehemmiyetle takip ediliyor. M. Dolfüsün ölümü, başlıbaşına mühim siyasi neticeler vermekten geri kalamaz ve M. | Dolfüsün yerini kimin — alacağı meselesi çok nazik bir iş olacaktır. Hariciye —Nazırı M. Bartu Paristeki İtalya sefirile Avusturya hâdiselerini görüşmüştür. İngilterede Mütalealar Londra 26 (A. A.) — Deyli Telegraf diyor ki: Avusturya hâdiselerinin ehemmiyeti meydandadır. Fakat bunun beynelmilel ehem- miyati daha büyüktür. Avustur- | yanın siyasi bir ehemmiyeti haiz- dir.» Taymiş gazetesi de yazıyor: «Almanya — tarafından Avus- turyaya karşı alenen yapılan ka- ba ve sert hareketlere ecnebile- rin müdahalesi ile nihayet verildi. Fakat Almanya, hususi olarak Avusturya — hükümetine düşman Nazileri teşvik etmekten hiçbir vakıt geli kalmadı. Mevcut ha- diselere göre, dünkü maceranın mes'uliyetini Alman hükümetine atfetmek doğru olmaz. Fakat bu şunları | isyanın Almanyadan gelen daimi | teşvike bir şeyler barçlu olduğu muhakkak inkâr edilemerz.,, italyada Teesslir Roma, 26 (A.A.) — Ossorva« tore Romanodan başka dün ak- şam — çıkan İtaiyan gazeteleri Viyana hâdiselerinden bahsetmi- yorlardı. Yarı vesmi mahafil, Viyana haberlerindenden şiddetle müte- | de endişesidir. gibi | | dan, Avusturyanın tamamiyetinin Idamesini temin, belki gayrıkabil Politikacılar ifî— raretli Bir Faali- yet İçindedirler essir olmuşlardır. Tethiş harekâs tına karşı nefret, matbuatta, son günlerde artmıştır. Perşembe günü yapılacak olan Riccione mülâkatı, gayet ehem- | mivetli bir mülâkat telâkki edi- liyordu. Bu mülâkat M. Musuliniye, hakiki vaziyet hakkında bizrzat malümat almak fırsatını hazırlı- yacak ve ne şekilde tedbirler alınması icap ettiğini gösterecek mahiyette telâkki olunuyordu. * Morning Post diyorki: «italya'nın endişesi, ayni zas manda Fransa ve ingiltere'nin Bütün — unsurları nazarı itibare alırsak, Vaziyetın | ciddi olduğunu söylemekte müş- külât çekmeyiz. Eğer Avusturya hükümetine karşı yapılan bu taarruzun dahili bir hâdise oldu- ğu İsbat edilebilirse, buhran bu şekilde belki halledilebilir. Diğer taraftan, eğer bu teşebbüs Âl- | manya'yı, da alâkadar ederse, ayni zamanda bütün Avrupayı alâkadar eder.» Deyli Meyl, şöyle yazıyor: “Birçok şeyler, Avusturya hü- kümetinin — vaziyetine — bağlıdır. Hükümet mutedil ve tedbirlidir. Avrupa sulhü için büyük bir teh- like henlz bertaraf edilebilir.,, Amerikada Akisler Nevyork, 26 (A.A.) — Herald Tribun gazetesi, “Avusturya iflâs etti,, başlığı altında yazdığı bir makalede M. Dolfüs hakkında methi mütezammın sözler söyle- dikten — sonra, İtalyanın artık Avusturya — hâdiselerine — alelâde bir seyirci olarak kalamıyacağını “Binaenaleyh, bütün Avrupa, İtalyan müdahalesinin, doğurmak ihtimali olan aksülâmeller neticesi olarak bir sıra buhran daha ge- çirecektir. Bu müdahale olma- olacaktır. Nevyork 26 ( A. A. ) — Bura gazeteleri, Romadan ve resmi menbalardan — gelen — haberleri mevzubas ederek şunları yazıyor- lar: “ Avusturya hükümeti, Avru- pa devletlerinden, Avusturyanın temamiyetini zâman altına alma- larını istemişti. ,, Hitler Münihte Münih, 26 (A.A.) — M. Hite ler, Avusturya nazi lejyönünün erkânıharbiyesinin bulunduğu Mü- nihe gelmiştir. Asiler Mevkuf Berlin, 26 (A.LA.) — Viyana« dan gelen haberlere göre, bütün Vi, ri tevkif edilmiştir. Bunların arasında M. Dolfüs'ün katilleri oldukları iddia edilen 3 kişi de vardır. Hudutlar kapalıdır. Asilerin mahbus bulunduğu kışla mitralyözlerin muhafazası altın- dadır. Kışlanın etrafında kıtaat vardır. İçeri girip çıkma yasaktır. İngilterede Teesslir Londra 26 (A.A.) ya Başvekili M. Dolfüssün katli hâdisesi, bütü İIngilterede derin nefret — duyguları uyandırmıştır. Dün gece, bu haber, radyo vası« tasile şayialar olmaz, müteveffanın hatırasına hürmen bütün İngiltere telsiz istasyonları birkaç dakika süküt etmişlerdir. Bugünkü gazeteler, hemen bilâistisna, dünkü hükümet dar« besinden ve Başvekil Dolfüsün katlinden mes'ul bulunan Avus« turya — Nazilerinin Almanyadan yardım görmüş — olmalarından, zimnen veya aşikâr — surettâ bahsetmektedirler .