30 Temmuz 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

30 Temmuz 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

— kendini Yazan #& * İbnissuut gülüyor: — O, senin ezelt siaasetindir. Diyor. Filbi de gülümseyor: — Makul bir siyaset deği- midir Mevlâna? diye soruyor. — Ben otomobillerimin ma- kul bir siyaset takip etmelerine Ü taraftar değilim. Onların seniüle değil, fakat çöldeki ceylânlârla, tavşanlarla — rekabet — etmesini isterim. Hep gülüşüyorlar. Filhakika Mister Filbi çöldeki bütün muvaffakiyetlerini ahesta revan oluşuna medyundur. Ka- fasına koyduğu — şeyi yapmak için zerre kadar kendini aceleye kaptırmıyan bu soğuk kanlı İngi- liz, bu hususta (Lâvrens) in tama- mile zıttı, aksidir. Lâvrens belki de daha genç olduğu içindir, sabrı tahammülü az bir adamdır. O, ne kadar kanı — kaynayan bir delikanlı ise, bu o © nisbette soguk kanlı bir cen- — tilmendir. Onların bu halini yine onlar- — dan biri, meşhur mister Klayton ç me güzel anvlatmıştı: Klayton da çölün iyi tanıdığı, çöllere — vakfetmiş bir İngilizdir. O: — Çölde kuş uçsa ben duyarım, derdi. Fakat nasıl Filbi Lâvrensi be- k genmezse, Klayton da her ikisini beğenmezdi. Tuhaf değilmidir ki aynı devirde aynı yolun yolcusu bu üç İngiliz birbirlerini hiç sevmezler! Buna inanalım mı? derseniz? Siz bilirsiniz, derim. Çünki bir- çoklarının iddiasına göre öyle gö- rünmek bunların siyaseti icabıdır. Umümi harpte Lâvrens Hicaz- da, Filbi Necitte, Klayton da Mısırda İngiliz karargâhında ça- hışıyordu. Klayton — Onların ikisıni de ben idare ederdim, derdi. Filbinin nazarında © bir bu- naktı. Lâvrens ise Klayton için: — Mütekait bir zekâdır, der- miş. Bu (mütekait zekâ) ise öteki- leri şöyle tarif etmişti : — Filbi bir lâstik top, Lâv- rens ise bir golf sopasıdır. Ben de bu sopayı kullanan elim. Fa- kat itiraf ederim ki bugün Filbi kendi kendine hareket eden bir top haline gelmiştir. Sebep iİse gayet basittir, senelerle yediği — darbeler onda bir (zatülhareke) Hik doğurmuştur. Lâvrense göre bu adam daha dürendiştir, daha hesaplı, daha plânlıdır, Lâvrens harbin fevkalâde ahvalinden sıyrı- hnca sudan çıkmış bir balığa mmüştür. Fakat Filbi - birçok surlarına rağmen - onun bırak- tığı boşluğu da dolduruyor. Lavrena bir zaman müdafaa —ettiği Şerif Hüseyinin Kıbrısa menfi gidişini görmüş fakat Filbi “elele verdiği İbnissuudu - büyüt- tükçe büyütmüş - hâlâ bırakma- mıştır. İşte aralarındaki fark buradadır. Klayton Ciddeye geldiği za- B man İbnissuudu Ssevenler endişe — ettiler; — Kıralı aldatacak, dediler. Fakat bu endişeye Filbi cevap werdi. — Korkmayınız, ben bura- İA S lğ'da dayım! Gülünç şey değil mi? Filhakika İngiliz politikasının bu çok garip haleti ruhiyesine akıl erdirebilmek çok güçtür. Hakikat şudur: Filby daima İbnissuudun menafiini hatta İngi- lizlere karşı koruyan bir kayırhah rolünü asla birakmiyacaktır. Klayton ne istiyor? Hicaz demiryolunun Mekkeye, Ciddeye kadar temdidi mi? Hicaz limanlarının inşası mı, Basra ve Bağdadın da Necit yolu ile hicaza raptı mı? Fakat bunları — İbnissuuttan Filbi de istiyebilir. Neden o durur- ken Klayton buralara kadar geli- yor, diyeceksiniz. Hayır, bazan öyle şeyler var- dır ki, onu Klaytonan ağzı istiye- cek, Filbinin ağzı ( hayır, olmaz) diyecek, bu ( hayır ) diyen ağız yavaş yavaş işliyerek onu; — Bilmem ki., — Acaba? — Galibe, Şekillerine soktuktan sonra; — No yapalım, evet diyelim bari, ye irca edecek ve iş olup bitecektir. İşte Filibi bu kadar hayırhah, bu kadar arapların dostu, İbnis- suudun can kardeşidir. Fakat bütün bunlara rağmen Hicazda onu sevmeyenler de yok değildir ! Birgün bir şayia çıktı : — Filby'yi öldüreceklermiş ! Ertesi gün bu haber şu şekle girdi. — Filby korkusundan sokağa çıkmayormuş ! Daha ertesi gün dediler ki : — Filby İbnissüuda yazmış, muhafaza edilmesini istemiş.. Ve daha ertesi gün sokaklar- da münadiler bağırdılar, halkı belediye meydanına toplamağa davet ettiler. Allı yeşilli cüppe- lerinin eteklerini sallaya sallaya Ciddeliler üçer beşer bu meydam doldurdular. Sokaklarda çarşı pa- zarda kimseler kalmadı, hergün beş vakit, zorla namaza sevkedil- dikleri gibi şimdi de belediye meydanına sürükleniyorlardı. Binlerle kadın erkek güneşin altında bekleşiyordu. Ortada büyük bir boşluk bı- rakılmıştı, polisler, — memurlar, askerler bu boşluğu, — kordon çekmiş, muhafaza ediyorlardı. Bir Istanbullu görse burada nerede ise bir futbol maçı baş- hyacak zannederdi. Nihayet elleri arkasına bağlı, iri, uzun boylu, kısa entarisinin göğsü açık, simsiyah bir genç adam polislerin nezareti altında meydana getirildi. Etrafaki balk fırtınalı bir deniz gibi kaynıyordu. Simsiyah adam verilen emir üzerine diz çüktü. Etrafındaki adamlar getirdik- leri iplerle ellerini ayaklarını bir daha sımsıkı bağladılar ve yanından uzaklaştılar. Şimdi o, kapkara bir nokta gibi bu meydanın ortasına dize gelmiş bekliyordu. Birdenbire kalabalığı yararak, kolları sıvalı, keşfiyesi başına iyice dolanmış, etekleri uçan bir bedevi meydana atıldı. Sol elinde tuttuğu koca kılıcın kabzesine yapışan zli Kuvvetlerin İzü 30.7-934 sağ elini havaya kaldırdı ve gü- neşin altında şimşek gibi bir şey çaktı. Bu, parıl parıl bir yalın J kılıçtı. (Arkası var) Dünya İktisat Haberleri Avrupa Şimendifercileri Kongresi Avrupa şimendiferlerinde ça- 300 murah- | İişan — memurlar kas iştirak öniılmuıdekl teş- inievvel — ayının ediyor B yi ilk — haftalarında Yugoslavyanın (Dubrovnik) şeh- rinde beynelmilel bir kongre ak- tedeceklerdir. Şimendiferde çalı- şan memur ve müstahdemin va- ziyetlerinin bir esasa bağlanması hakkında görüşmeler yapılacak olan bu toplantıya (300) den faz- la murahhasın iştirak edeceği ve hemen hemen bütün Avrupa de- miryollarının — temsil — olunacağı Belgrattan yazılmaktadır. Yugos- lavya Nafıa Vekâletine mensup yüksek memurlardan mürekkep bir. komisyon Dubrovnik şehri belediyesile temasa gelerek ziya- retçilerin istirahati için lâzımgelen tedbirleri kararlaştırmışlardır. , Adana Mahsul tahmin bürosu bu seneki sisam mahsulü hakkın- daki ilk tahmini neşretmiştir. Bu rapora nazaran cenup vilâyetle- rindeki sisam mahsulü bu sene için 4.438 ton olacaktır. Bu miktarın yarısından fazlası yani 2156 tonu Ceyhan, Osma- niye, Dört yolda 1600 tonu Ka- | dirli, Kozan, Karaislıda ve müte- | bakisi de Adanada yetişmek- tedir. imahsulümüz * Brükselden bildiriliyor: Belçi- ka hükümeti mali : ."dk:ı vaziyetin nazik bir halde olduğundan get nazi bahisle — meclisin hükümete yedi ay müddetle bü- yük salâhiyetler vermesini temin eden bir kanun projesi hazırla- mıştır. Maliye komisyonu, azanın ha- zır bulunmaması yüzünden zayıf bir ekseriyetle bu kanun projesi aleyhinde karar almış ve bu hu- - sustaki raporile beraber lâyıhayı meclis umumi heyete göndermiş- tir. Maliye komisyonunun fikrine gö- | re Belçıkanın iktısadi ve mali va- ziyeti diğer memleketlere kıya- sen fena değil belki de bazıların- dan daha iyidir. Şu vaziyet kar- şısında hükümete büyük buhran devirlerine yakışacak surette 5e- lâhiyetle verilmesi mevsimsizdir. Bilhassa Belçika parasının kıyme- tine dokunacak noktalar hakkın- da meclisin çok kıskanç davran- ması tavsiye edilmiştir. Hükümet ise mecliste bu hu- susta israr edecektir. Salâhiyetle- rin hiç olmazsa altı ay müddetle verilmesini muhakkak surette is- temekte ve kararnamelerin bir de kanun halinde tasdiki hususunun her halde kaldırılmasını - işlerin acele yapılması için zaruri buk maktadır. Bu Sütunda Hergün Fransızcadan çeviren: MÜHİM Duraport iyi bir polis memu- riydi. Az zamanda çalışkanlığı yüzünden oldukça terakki etmiş ve iyi bir mevkie gelmişti. Günün en mühim hâdiselerinin takibi ve meydana çıkarılması ekseriya ona tevdi edilen vazifelerdendi. O, bulunduğu mevkiden de daha yükseklere çıkmak hırsında | bir insan olduğu için daima ve dıimı_ gayret gösterip parlamak ; isterdi. Ona son- defa tevdi edilmiş olan vazife oldukça iyi bir işti. Neuiliy civarında, zengin bir vil- lâ soyulmuştu. Çalınan malın yine © civarda kurulmuş panayırda, falcılık eden bir çingene karısının ayrıca ev vazifesi gören araba- sında olduğu tahkikat ve takibat neticesi — anlaşılmıştı. Duraport oraya yaklaşmıştı. Fakat ayni zamanda da — birçok — hâdi- selerle meşgul — olan zihnini | şu anda bir kuyumcu dükkânında işlenmiş cinayet işgal ediyordu. Gündüz ortası, bir kuyumcu dükkânında katledilmiş ve bütün Mücevherleri çalınmıştı. Hâdisenin failleri olarak iki kişiden şüphe ediliyordu. Bunların kim olduğu malüm değildi. Yalnız o gün be- raberce dükkâna Sınıı iki kişi görülmüştü. Bunlardan biri gayet temiz ginmiş olan (30-35) yaşla- rında sarışın, tıraşlı bir. erkekti. Öteki ise temiz ginmiş olmasına rağmen çok bayağı görünen kısa boylu, şişman, pos, kara bıyıklı bir adamdı. Cinayetin failleri bunların ol- dukları — zannediliyordu. — Fakat bunlar kimdi? Henüz bilinmiyordu * Bu ıı"ı falcı kadının arabası- nın tâ önüne gelmiş olan Dura- port birdenbire durakladı. Çünkü gayet temiz giyinmiş sarışın — bir mösyö barakaların, arabaların ve çadırların üzerindeki levhaları okuyarak — bir şeyler kaydediyordu.. Polis memuru: 30-35 yaşlarında görünen, iyi giyinmiş, sarışın bir mösyö diye düşündü. Ve onu göz ucile kol- lamıya başladı. Adam bir müddet dolaştıktan — sonra — birdenbire bir- meyhanenin içine girdi. Burası “Pehlivanların,, meyhanesi idi. Bir masaya yaklaştı. Ve adamlarla ellerile bir takım işaretler yaparak konuşmıya başladı. Polis memuru uzaktan onlara bakıyordu. Bir şey müzakere ve münakaşa edere — benziyorlardı, Nihayet yanında kısa boylu, pos- bıyıklı, şişman bir adam ile çıktı. Bu adamın Üzerindeki spor fani- lesi kolundaki adalelerin dehşetini tamamile ortada bırakıyordu. İki adam yürümiye başladılar. Duraport *“Bunlar muhakkak katillerdir, | belki falcı kadının da şeriki- cürmü —olduğu bir hırsız ve katil kumpanyasının peşindeyim.. Bu, umulmaz bir tesadüftür. Diye di için onları takip ediyordu. Tren istasyonuna kadar — gelmişlerdi. — İstasyonun kalabalığından — istifade ederek onlara yaklaşan polis memuru sarışın mösyönün şu sözlerini | düydü: — Artık sizlere güveniyorum. | Size iyi para da vereceğim. Bu sözlerin Üzerine iki erkek biribirlerinden ayrılmışlardı. Dura- port, Peronda bir kanepe Üzerine oturan adamın yanına gitti o da oturdu, bir gazete çıkardı. Fakat göz ucile hep ona bakıyordu. O adam cebinden bir mektup çıkar- dı. Yazdı. Sonra bir zarf çıkardı, Hatlce Hatip —— BİR İZ Zarfın üstüne de bir şeyler yazdı. Polis memuru iİnsan ismini değil fakat iri harflerle yazılmış olan memleket — ismini — okuyabildi. (Arcachon) Arkaşon belki daha da okuyabilecekti. Fakat bu ara tren' geldi. Sarışın adam kalktı. Fakat mektup yazdığı zaman çı- karmış olduğu kâğıtlardan bir kısmını yere döktü, ve acele top- ladı. Mektubu oradaki” kutuya attı. Yere dökülmüş kâğıtların bir kısmı yerde kalmıştı. — Sarışın mösyö telâşından bunları göreme- mişti. Fakat böyle bir şey İz üze- rinde olan bir palis memurunun hiç güzünden kaçar mı? Dupaport kâğıtları topladı. Saint-Sezar istasyonunda tren- den inen Duraport bir çeyrek son- ra takip ettiği adamın kim oldu- ğunu, onun girdiği evin kapıcı- sından öğrenmişti. Bu, Mösyö Grisolle idi. Ve bu evde kiracı idâ Bu malümatı alan Durapor yal- nız kalır kalmaz kâğıtları açtı bunlar hakikaten bir define idi. İçlerinden birinde şu sözler yazılı idi. * Parisi acele ile terketmiye mecbur oldüm. Bunun sebebini sen de pek iyi bilirsin. Bana(Arca- ehon)a yaz. Pariste birkaç saat bile kalacak vaziyette değildim. Avdetimde başka tarafa yerleşe- ceğim. kaza: Emile Aynı imzayı taşıyan bir mek- tup daha vardı. Onu da okudu. Bu, pek müthişti: “Fotoğrafçı işi beni pek alâ- kadar etmiyor... Beni bunun için rahatsız etme, sen istediğini yap.. Yalnız onun işini becereceksen de karısına ilişme, çünkü vasiyet- namenin bulunduğu çekmecenin sırrını bilen insan yalnız odur. O kadının herşeyden evvel ko- nuşması lâzımdır. Fakat sana tekrarlıyorum: — Plânın fenadır. Başını fena — işlere salıyorsun. Sonra kurtulamıyacaksın. Fakat sana İyi bir şans, birçok cesaret temenni ederim. Ealle Ve altında da hamiş olarak şu sözler vardı: Parisi terketmeden evvel saati sat- tım. Üç bin #frank aldım. Ne dersin, muvaffakıyet değil mif.. Hem de on- dan kurtulmak çok müşkül oldu. Bir saat mi?. Artık tereddüde mahal yoktu. İşte kuyumcu me- selesi meydana çıkmış demekti, Fotoğrafçı diye mevzuubahs olan insan kuyumcu idi. Mektup- larda bir ihtiyat olarak ona bu ismi vermişlerdi. Çünkü o adam bir fotoğraf amatörü idi. Evinde yüzlerce fotoğraf camı bulun- muştu. Karısına gelince: kuyum- cuı'ıın karısı lı::ll.u ılıl’::k saçma bir bahane ile, telefonla Paris haricine çağırılmıştı. Dura- port muhakkak ki canilerin izinl bulmuştu. (Sonu yarın ) -— TAKVİM —— Gün PAZARTESİ Hızır S1 30 Temmuz 934 — 386 €T Meğlğ Rumt © W7 Rebahar 1883 Vakit | Ezant / Vasa Öğle İktadi