30 Temmuz 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

30 Temmuz 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

, Fideleri Kesen * “Danaburnu,, na Karşı Geliboludan moktop yazan S. Kemal Bey diyorki: “ Buradaki balk danaburnu denilen ve toprağın altından yü- rüyerek dikilmiş taze fideleri ke- sen haşereden çok şikâyetçidir. Buna karşı he yapmalı?,, C — Bilhassa sebze bahçele- rinde toprağın altında gezerek genç ve körpe fideleri kesen |da- naburnu > Gryllotalpa Vulgaris) haşeresini her bahçavan bilir. Danaburnunun zararı bazan bah- çavanları düşündürecek dereceye vanr, Çünkü kesilmiş olan fide- leri tekrar dikmek hem mevsimi geçirtir, hem masrafı mucip olur. Buna karşı her halde bidayetten mücadele tetbiri almak lâzımdır. Danaburnu zararlı olduğu sıra, benüz kurt halinde ve toprak al tında yaşadığı sıralardır. Kanatlı olup uçan anaçları mayıs veya haziranda biribirlerile giftleşip dişileri (250) kadar yu- murtayı bir arada yapıştırıp top- rağın (20-25) santim derinliğine gömerler. Bu yumurtalardan on beş gün soara çıkan kurtlar tam ek sene toprağın altında gezine- rek büyürler. Bu kurtlar kışı uyuşuk bir halde geçerirler. İlk- baharda faaliyete başlıyarak top- rak altındaki böcek vesair hay- vani maddeleri (yerler. Fakat bunları aramak için öteye beriye gezerken önline gelen herşeyi de keserler. İşte Danaburunlarının zararları da bu yüzdendir. Maa- mafih bazı seneler aç kalınca nebati şeyleri de yer. Bittabi böyle senelerde Danaburnu bir felâket olur. Danaburnu bilhassa geceleri gezer. Buna karşı yapı lacak çarelerin en büyük va lik ve 3 santim derinlikte çu- kurlar açıp bunların içine kuru beygir fışkısı, yâhut ta yarı yarıya inek gübresile karıştırılmış fışkı doldurup üstünü örtmeli, Kışı buraya toplanarak geçirecek olan danaburunlarını şubatta çukuru açarak kâmilen öldürürsünüz. 2 — Tarlanın bazı yerlerine işkembe pisliklerile kokmuş et kırıntılarını bir kısım beygir fışkısı ile birlikte gömersiniz. Danabu- runları buraya toplanacaklarından arasıra açıp öldürürsünüz. 3 — Toprağın ölesine berisine katranlı, gazlı paçavralar ve ceviz kaçarlar. Fideler de kurtulur. 4 — Bir miktar mısır tanesini arsenik zehiri ile beraber kayna- tırsınız, yahut mısırı kaynattıktan sonra: toz olan bu zehiri üzerine serperek iyice karışlırır, biraz da örtlü bırakırsınız. Sonra bu mısırları henüz fideleri dik- meden tarlaya götürüp serper ve ve bir tırmıkla toprağa karıştı rırsınız. Bunları yiyen Danaburun- ları ölürler, öndan sonra fideleri dikersiniz. S — Küçük mikyastaki bah- çıvanlıkta o fideleri kamış veya kâğıt hatta baldıran otu sapları Kaşta Belediye Faaliyeti Nümune Köylerinde De Güzel Eser- ler Vücuda Getiriliyor Kaş (Hususi) — Belediye son zamanlarda fevkalâde denecek bir surette çalışmış ve iyi işler başarmıştır. Bu meyanda bir buçuk saat uzaklıkta Pınarbaşı köyün- den demir borularla su getirilmiş ve bozuk su yolları tamir edil miştir. Nesip Bey caddesi kenarın dan yukarı mahalleye de su veril miş ve bir sene evvel bir çeşme ile idare edilen Andiflide bugün yeniden 4 çeşme (o yapılmıştır. Evlere, bahçe sahiplerinede su Belediye parki düzeltilmeğe başlanmış ve bu bahçe içindeki mezbaha başka yere kaldırılmıştır. Onun yerinde altından su geçen bir helâ yaptırılmıştır. Küçük bir bahçe rağmen parkın İçine su verilmiştir. Okaliptosların altında temiz rüz- gârlar eserken gençlerde kendi- lerine verilen veleybol sahasında ekzersizle meşguldur. Gençler Birliğine tahsis edilen voleybol yeri, gençler tarafından tanzim edilmiştir. (Bugün Kaş çocukları, (futbolda rakiplerini ütrettikleri gibi voleybol saha- sinda da korkutacak birer oyuncu olmuşlardır. Futbol sahası da belediyenin himmetiyle istimlâk edilerek genç- lere verilmiştir. Belediyemiz şimdiki halinde 12.8 metroda olan iskeleyi liman idaresinin olduğu yere 25 metro- Tavşanlının Hasan Beyi Tavşanlı ( Hususi p — Burada Istanbulun meşhur merhum Hasan Beyini hatırlatan bir sima vardır: Koca kafa Hamdi. Istanbul emrazı akliye (hastanesini de © ziyaret etmiş olan bu Hamdi Efendinin kafasının kutru ( 68) santimdir. Kendisi iyi bir aptaldır. Kimseye zararı dokunmaz, rençberlik ya- parak geçinir. Mudanya Ve Gemliklilerin Gezintileri Gemlik (Hususi) — Mudanya lar Saadet vapurile Gemliğe bir tenezzüh yapmışlardır. Gezintiye bütün Mudanyalılar iştirak etmiş- lerdir. o Gemlikliler de tayyare menfaatine bir Armutlu ve İznik gezinlisi , tertip e etmektedirler. içine “dikmek ve bu suretle bir müddet korumak mümkündür. Çünkü fideler kartaldıktan sonra pek okadar zarar yapamazlar. 6 — Herhalde ( mücadeleyi yalnız ilkbabarda yapmayıp mev- sim mevsim takip etmek ve bu işe hep beraber sarılmak İzu- munu unutmamalıdır. Not — Danaburnu hakkında Afyonkarahisar o Ziraat Müdürü Ahmet Beyin bir risalesi vardır. Daha fazla tafsilât almak için mumalleyhe 25 kuruşluk bir posta pulu göndererek bu kitapçıktan isteyebilirsiniz efendim. çiftçi ©) Ziraat hususundaki müşkülleriniei sorunuz. Son Pesta'nın (çiftçi) si size cevap verecektir. SE “Ş ks > olmasıca ' ğ Kaşla yeni inşa edilen Halk Fırkası binası luk bir uzaklığa kadar büyült- meye azmetmiştir. Fakat bütçesi- nin müsaadesizliği yüzünden bu iskelenin inşaatı geri kalmak- tadır. Birkaç defa elektrik tesisatının yapılmasına teşebbüs edilmiş ve memleketin idare etmiyeceği do- layısile geri kalmıştır. Bütçesinin arttığı günler Kaş belediyesinin o hemen elektiriği tesis ettiği günler olmuş olacaktır. Memleketin bu fa'al teşekktlü- nün engöze çarpar işleri ev inşaatında, İntizam, ve cadde- Malatyada ilk Idam Hâdisesi Katil Beni Davacılarım Affederler Diye Yalvarıyordu Malatya, (Hususi) — Bir ka- til suçundan mehküm olan Kâl- talı Mehmet isimli adam hakkım daki idam hükmü infaz edilmiştir. İdam edilen Kâhteli Mehmet bundan 8 sene evvel Komükte Wizinde sevdiği bir kizn Rama- dh bir başka erkekle evlen- aba müteessir olmuş ve bu teessürlinü bir kin halinde daima saklamıştır. Mehmet başkasile evlenmiş, gerek kendisinin, gerek onu sev- diği kızi alan Ramazanın çoluğu çocuğu olmuştur. Bu sevme ve evlenme (o hâdisesinin e özerinden tam 2 sene geçtikten sonra bir ga Mehmedin eski aşkı hatırına gelmiş “Ez irmak öldürmiye miş, pusu kurarak yo- lunu beklemiş, amcası ve amca sının oğlu kendisini bu fena ni- yetten vazgeçirip pusudan çıkar köye döndürmek ist lerse de onları da ölümle tehdit Ram; ha- yez Kelem için yarından , Ramazan dan geçerken Mehmedin kurduğu pusuya düşmüş ve öldürülmüştür. Bu adam asılıncaya kadar affedi- leceğini ummuş, idam sehpası üzerinde : — Bana davacılarımı getirin, onlar beni affederler, diye yal- varmıştır. Dini merasim ifa edilip mah- küm sehpaya çıkarılınca iskem- leyi cellâdın tekmelemesine mey- dan bırakmadan kendisi tekme- lemiştir. lerin doğruluk, temizlik ve mü- kemmeliyetini (Otemin etmekte olacaktır. Kaş belediyesi: Köylerden her posta gelen ve vapurlarla hasta- nelere tedaviye giden köylü va- tandaşlara ufak ve fakat yerinde yardımda bulunmaktadir. Hastalık neticesi sefil kalmış; ve memlekete gelerek belediye- den yardım görmeyen kimse Fakirler için belediyemiz bir yardım sandığıdır ve bu yardım; Mukabelesizdir. * Kazamızda 934 senesi Din yapılan bir programla anık, Akörü ve Eynehal nümune köyü olarak seçilmişlerdir. Yılbaşından beri bunlardan Kınık köyünde şu işler görülmüştür: 1 — Subaşı ve Cami civan denilen yerde bin kişi alabilecek enişlikte pazar yeri açılmıştır. m etrafı parmaklıkla çev- rilmiştir. 2 — Köy içindeki yollar kâ- milen tanzim edilmiş ve küçük caddeler kireçle badana edilerek muntazam bir şekle sokulmuştur. 3 — Köyün mezarlığı duvarla çevrilmiştir. Gölden köprüye kas dar büyük ve umumi bir cadde açılmış ve mahalle aralarına he- lâlar yaptırılmıştır. 4 — Pek yakında mektebin inşasma başlanacak ve köy oda- sının ikmali yeni bir adım teşkil edecektir. 5 — Tarihten isim vi Kınık yakın bir atide şirinleşecektir. Balıkesirde Yeni Mezarlık Balıkesir (Hususi) — Toygartepe isimli mevkide yeni bir mezarlık yapılmasına karar verilmiştir. Araziyi almak için teşkil edilen komisyon mesaisini bitirmiştir. Garipler mezarlığı etrafındaki taşların şimdiden Toygartepeye taşınmasına (karar (verilmiştir. Şehirle mezarlık arasında bir de muntazam şose yapılacaktır. Bursa Maarifinde Gemlik ( Hususi) — Bursa ilkmektep kadrolarında 42 mual- limlik tasarruf edilmiştir. Açıkta kalan muallimler başka yerlere tayin edilinceye kadar açık maaşı alacaklardır. Taşköprüda Umran Taşköprü (Hususi) — Beledi- ye ve Nafianın müşterek çalışma- ları neticesi olarak bütün yolla- rımız ıslah edilmiş, muntazam bir şekle sokulmuştur. İki tarafı teş beş on güne kadar bitecek, Gök kmak Oo köprüsünden hükümet önüne kadar uzanan yolun man- zarasını çirkinleştiren bir iki köh- ne binanın çirkinliği de izale edi- lcektir. Bergamada Bolluk Ve Ucuzluk Bergama (Husus!) — Bu sene kavun, karpuz çok karpuz 2,5 liradır. Yumurtada çoktur ve 30 paraya satılmakta- Mi Tereyağı 40, peynir 30 ku- Kazların Yaptığı Reklâm ! “ Kapitol ,, un kazları malüm dur. Bir zamanlar Romayı ağ bir istilâdan kurtarmışlardı. Şebre hemen hemen girmek üzere bw lunan Oodüşmanı © yadırgayarak hırçın hırçın feryada başlıyan bif sürü kaz, bir tehlike işareti hay“ kıran tiz sesli nöbetçi borusu gibi Romayı ayağa kaldırdı, düşman karşılanmasına imkân hasıl etti ve. şehir, istilâdan kurtuldu. Ben kazların tarihte başka bir rol oynadıklarını bilmiyorum. Hoş, birkaç attan başka tarihe | giren hayvan da yok ya. Herne ise. Bugün kazlardan bahsedişimi ve Kapitol kazlarım hatırlayışım açıkgöz bir çobanın onlara yap tırdığı reklâm yüzündendir. Bu çoban, üç yüz kadar kazla Kadıköy sokaklarını dolaşıyor ve | hayvanlara kendi etleri hakkında | reklâm (yaptırıyor!. Bir köşe başında birden bağırmıya başlıyat | üç yöz kaz, en sağır kulakları | bile tehassüse sürükler. Tehassüse girişen bir kulak ise mutlaka meraka kapılır, kendini tahrik eden sesin kaynağını ve mahiyes tini anlamak ister. İşte Çobanm kazlarım bağırt- ması böyle bir netice veriyor, ba ğıran kazların başına büyük bir kalabalık toplanıyor ve mütcaki- ben de alış veriş başlıyor. Çünkü insanlar, güldüren şeylere kıymet vermeyi severler. Üç yüz kazın . birden bağırmasi hakikaten gü- lünç. Onlara tesadüf edenlerde bel bol gülüyorlar ve gülmek ne şelenmek demek olduğundan bu haletin tesiri altında birer, ikişer kaz satın almaktan kendi- lerini menedemiyorlar. Acaba, bu konserimsi reklâm usulü başka mevzulara da teşmil olunamaz mi ve satılmıyan birçok geyler, onları vücuda getirenler tarafından böyle el ve dil birliği- le reklâm edilemez mi? Vaktile şehir kurtarıp (mukad- des) sıfatım alan kazlardan bu alış veriş buhranında şöyle bir ders alın mak neden çok görülsün ki?. M.T. Gmlikliler Uludağıda Gemlik (Hususi) — Gemlikli- ler spor kulübü menfaatine oto- büslerle Ulu dağa bir seyyahat tertip etmişlerdir. Ulu dağda zerveye çıkılmıştır.» Gemlikte Bir Boğulma Gemlik (Hususi) — 12 yaşın da Ramazan oğlu Bayram deniz- de yüzerken boğulmuştur. Akhisar Tütüncüler Bankasında Kırkağaç (Hususi) — Akhisar tütüncüler bankası Kırkağaç şw- besi müdürü İrfan Bey Akhisar merkez kontrol amirliğine, mer- kez ikinci müdürü Naci Bey de ie müdürlüğüne nakledil- ivme Imamlarının Kisveleri Bergama (Hususi) — Kasaba“ mız imam ve hatipleri ilmi vazi- feleri haricinde umumi * kisve ile ile gezmiye başlamışlardır. Resmi kisvelerini münhasıran vazifeleri başında geymektedirler. Tarsusta Bir Kaza Tarsus (Hususi) — Reşadiye mahallesinde oturan Bilâl oğlu 19 yaşında Hasan derede yıka” nırken sarası tutmuş, boğularak ölmüştür.