30 Temmuz 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

30 Temmuz 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

(Halkın Sesi) Cüzam Hastalığı Ve Halk Dünkü Son — Poata'da — cüzam hastalığı hakkında dikkate çok değer bir bent vardı. Bu bendin imtişarı, efkârı umumiyede mühim bir akis bırakmıştır. Bu akisi, dün aşağıki satırlarla tesbit etölk: Necomeddin Bey ( Boşiktaş Ihlamur gaddesi 93) — Eaki insanlar hastal» #ın sari olduğuna pek İnanmazlardı. Tarikt devirlerde tıp ilerledikçe sira- yetin manası da anlaşıldı. Peygamber Hazreti Muhammet bir hadisinde aynen: Bir cüzamlıdan aslandan kaçar gibi kaçınız, demiştir. Cüzam insan- lar tarafından ilk keşfedilen bir hastalıktır. Hindistanda — cüzamlılar için kapısız kaleler vardır. Cüzamlı- lar bellerine ip bağlanarak buraya atılır ve ölünceye kadar burada kalır- lar. İstanbulda Boğariçinde Sütlücede muazzam bir. ecüzamlılar yurdu. ve sıhhiye teşkilâtımız bu seyyar tehlike Hle ciddi bir surette mücadele etme- İldir. - İrfan Bey ( Karagümrük Akseki mahallesi 72) — Geçenlerde gazeteleri dolaşan cüzamlıyı polis hâlâ bulama- muş. Henüz mikrop ve aşısı keşfedil- miyen bu müthiş hastalığa tutulanla- mın içinde serbest dolaşma- ları, bu hastalığı yaymaları demektir. Sıhhiye teşkilâtı bu gezgin tehlikeyi derhal yakalamalıdır. * Nüri Bey (Beykor İshakağa me- hallesi) — Cüzam İnsanın her uzviye- tini elma gibi çürüterek döken müt- hiş bir hastalıktır. Fen henüz bunun Hâcını bulamadı. Yakalananların aki- betl pek fecidir. Her tarafları liyme liyme dökülerek ölüyorlarmış. Sira. yeti de pek kolaymış. Mikrobu kolay kolay ölmerzmiş. Eski tnsanlar cüzam- dan çok korkarlar ve derhal onu teerit ederlermiş. İstanbnlda bir cü- zamlı bir aydanberi arandığı halde bulunamıyormuş. Bu iş polis teşkilât işi değildir. Herkesin Işidir. Cüzams hyi tanıyanlar varan derhal polise haber versinler. Bu, bir memleket ve sıhbat işidir. * Kudusi Bey (Firuzağa 121) « Ce- miyet içinde cüzamlılar kangren ol- muş uzuvlara benzerler, ocları feda &tmeyince cemiyetin sıhhati temin edilemer. Cüzamlıları polise haber vermek vatanı sevön her Türkün bir vazifesi olmalıdır. Bunları saklamak umumun sibhatite kuadak koymak demektir. Gümrük Vekilinin Tetkikleri Gümrük ve inhisarlar vekili Ali Rana Bey dün inhisarlar umum müdürlüğünde Mmeşgul olmuştur. Ali Rana Bey, mütehassısların hazırladık. ları islahat projelerinin tatbikatından ahnan neticeleri tetkik ötmektedir. nn SON POSTA Kanlı Bir Kavga Oldu Bir İskambil Oyunu Esnasında Bıçak- lar Çekildi, Bir Delikanlı Vuruldu Evvelki gece Tophanede beş arkadaş arasında kanlı bir kavga olmuş, bunlardan yaralanmıştır. Hüdise şöyle geçmiştir : Tophanede oturan Hikmet, Ihsan, Osman, Halit ve Ahmet isminde beş arkadaş, evvelki gün Topha- nede bir kahvede oturarak iskambil oynamıya bap Hikmet, lamışlardır. Oyun esnasında Halide: “ — Sen oyunda hile yapıyorsun. Arkadaşa karşı böyle bir şey yapılır mı?,, demişlir. Bundan sonra Hikmet ile Halit arasında bir ağız kavgası başlamış, biri ağır surette arkadığı mışlardır. mişlerdir. Bir aralık Halit bıçağını çekerek kendisine ilk çatan hikmete saplamıştır. Hikmetin kanlar İçin- de yere yuvarlandığını gören Halit ve arkadaşları hemen kaçmışlardır. Hikmet hastaneye kaldırılmış, İhsan ile Osman yakalanmışlar fakat Hikmeti yara- hyan Halit ile arkadaşı Ahmet henliz yakalanma- * Bundan başka Feriköyde de bir cerh vak'ası olmuş, Dursun isminda bir saka rekabet yüzünden çıkan kavga neticesinde Mustafa isminde bir sakayı bıçakla başından yaralamıştır. Dursun yakalanmış, fakat kavga büyümüş ve beş arkadaş biribirlerine gir- Gürültü Belediye Artık Mücadele Faaliyetine Geçiyor Gürültü ile mücadele için Dahiliye Vekâletinin gönderdiği tamim Belediye daimi enölimeni tarafından tetkik edilmiş, belediye zabıtası talimatnamesinde lâzım gelen değişiklik yapılmıştır. Ta- mime göre sabah sant sekizden evvel ve akşam saat 8 den sonra seyyar esnaf bağıramıyacak, nakil vasıtaları lüzumsuz yere gürültü yapmıyacaklerdır. Yeni kararın birkaç güne kadar tatbikine geçi- lecektir. Belediye Reis Muavini Hâmit Bey bu hususta demiştir ki: — Daimi encümen - Dahbiliye Vekâletinin tamimini tetkik etti. Yakında icap eden formalite ikmal edilerek tatbikata geçile- cektir. Daimi encümenin, Dahiliye Vekâletinin gönderdiği tamimin bazı noktalarını muvafık bulma- dığı, bu hususta bir mütaleaname hazırlayarak Ankaraya göndere- | ceği doğru değildir. Vekâletin tamimi iyidir. Tavsiye edilen ted- birler İstanbulda aynen tatbik edilecektir. Apartımanı Kim Soymuş ? Taksimde — Şehit Muhtar Bey caddesinde Uğur apartımanında oturan Seniye Hanımın evvelki gün kendi oturduğn kısım soyul- muştur. Seniye Hanımın kıymetli “altın gerdanlıkları, ağızlık ve tes- bihlerile diğer eşya çamaşırları çalınmıştır. Polis, ayni apartımanın üçüncü katında aşçılık yapan Fahire Hanımla Mehmet ve Ismail isminde Üç kişiyi yakalıyarak dün müddeiumumiliğe göndermiştir. Sultanahmet ikinci Sulh ceza mahkemesi dün sabah bunları Geri A_l;acak Telefon Paraları Bir Kısım Aboneler * Haklarını Belediyeye Vermiyorlar Telefon abonclerinin, şirketin geriye vereceği fazla paraya ait haklarını belediyeye terkettikleri- ne dair verecekleri feragat mek- tuplarının - mühleti 10 ağustosta bitecektir. Son zamanlarda bazı aboneler belediyeye müracaat ederek on senedenberi birikmiş olan parala- rıni hastane için terkedecek va- ziyetta olmadıklarını, bu paraları almak istediklerini bildirmişlerdir. Fakat bunların miktarı çok azdır. On bin abone, haklarını, hastane yapılması mukabilinde belediyeye terketmiştir. Telefon şirketinin iade edeceği fazla mükâleme üc- retinden birikmiş para yekünu 220 bin liradır. Fakat bu paranın mühim bir kısımı resmi daireler, belediye, bankalar, şirketler ve Bair umumi müesseselere nittir. Bütün bu mücsseseler haklarını belediyeye terketmişlerdir. Belediye, on ağustosa kadar bekliyecek, ondan sonra şirketten 220 bin lirayı alacaktır. Bu para ile Cerrahpaşa ve Haseki Hasta- melerine birer pavyon ilâve edile- isticvap etti, suçlulardan Mehmet: * — Hırsızlığı ben yaptım. Fa« hire Hanımın bundan haberi yok- tur. İsmaile de ağızlığı ve tesbihi ben hediye ettim, dedi. Hâkim Salahattin Bey Mehmet hakkında tevkif kararı verdi, diğerlerini serbest bıraktı. Mustafa ise hastaneye kaldırılmıştır. Osman Ça vuş Buraya Getirilmesi İçin Para Gönderilemiyor Kasımpaşada metresini öldür- mekten suçlu Osman çavuşun İmeboluda yakalandığımı yazmış- tık. Inebolu müddeiumumilliğinin mücrim sevki için tahsisatı bu- kınmadığından Osman çavuş şim- diye kadar İstanbula getirileme- gün ineboluya (15) lira gönderil- mesini lüzum göstermişti. Fakat Levazım müdürlüğü, Istanbul tah- sisatının —oraya verilemiyeceğini ileri sürerek bu parayı gönder- memiştir. Osman çavuşun, Maliye vekâleti tahsisat verinciye kadar Tneboluda kalacağı anlaşılmakta-" dır. Yerli Mallar Sergisinde Fanilâ, çorap ve Ürikotajcılar bu- gün Yerli mallar sergisinde bir top- lantı yapacaklardır. 24 Saatin Hâdiseleri Mihran isminde bir sabıkalı Beyazıtta Küçükçatal hanında Ke- mal ve mdilerin elbise- lerile bir saat ve sair eşyalar çaldığından yakalanmıştır. * Valdehanmda Abbas ismin- de birl elektirikçi Hüseyin Efen- dinin eşyalarını çaldığından yaka- lanmıştırı * Bebekte oturan Tevfik Be- desinde 91 numaralı evde oturan 55 yaşlarında Yakomi Efendi is- minde birisi evinin — penceresi önünde otururken sokaktan geç- mekte olan Turan Efendi isminde birinin bir kuşa attığı taşın na çarpmasile yaralanmıştır. Rüşvet Suçlularının Sorgusu Başladı Dün sabah saat onda Asliye üçüne «Ü ceza mahkemesinde bir - rüşvel davanna başlandı. Vaktin erken ol Mmasına rağmen mahkeme salonu Ve koridorlar çok kalabalıktı. Rüşvet aldıkleri iddia edilenler, Beyoğlu Po- Ha Merkezinin eski komlseri Mücip Beyle taharri memuru Remzi Efendi idi. Mücip Bey mahkemeye serbesi olarak geldi. Remzi Efendiyi jandar- malar getirdiler. Bunlardan başka Beyoğlunda Tiyatro sokağında sütçü Todori Efendi ile umumhanecilerden Güzel gözlü Maryam rüşvete tevassut etmek suçundan ve Gülizar, Hatlce» Sabahat ve Kıvırcık Maryam Hanımlar da rüşvet vermekten suçlu bulunu- yorlardı. Suçlulardan| Gülizar, Sabaâs hat ve Kıvırcık Maryam Hanımlar gelmemiş'erdi. Duruşmaya — başlandıktan — sonrüf mevkuf Remzi Ef. şunları anlattı : Amirlm buluman Beyoğlu merkez memuru birgün beni randevucu Merzuki hanımın evine gönderdi. Bir emanet var, Onu getir, dedi. Ben gittim. Merzuka hamm bana iki yüz lira ver« di. Henüz cebime koyarken ikinci şube müdürü Demir beyle memurları karşımda — buldum.,, Bundan sonra Mucip bey lstievap edildi Mucip — bey tecssür ve heye- canla — (17) senölik mamus'u — bir memur olduğunu aulattı. Parâ vere diklerini iddia edenlerin evlerinde zaman zaman 15,16 yaşlarında birçok kız yakaladığını bu suretle zührevi hastalıkların Öönüne geçtiğini, fakat bu kadınların bu kanuni musmeleye kızdıkları için kendisine iftira ettike kerini söyledi ve ilâve etti: — Röls beyefendi, rüşvet aldı de- dikleri adam iki yavrusile ev kirasını veremedi de şimdi Eyüp mişancasında tek 'bir odalı evde oturuyor. Ben namuslu bir adam olduğumu, meyha- meci, randevneu ve umumhaneci ol mamak şartile Beyoğlunun binlerce adamile Ispat edebilirim.,; Diğer suç« lular da cürümlerini inkâr ettiler. Bundan sonra iddia makamı Mucip beyin tevkifini ve diğerlerinin serbest olarak muhakemelerinin yapılınasını istedi. Fakat mahkeme tetkikatı netice sinde bu talebi reddederek mahke- meyi 9 Ağustosa bıraktı. Berberler Harç Verecek Berberler cemiyetinin vördiği ber« berlik ehliyetnamelerindön harç alın« manı tekerrür etmiştir. Ustalardan üç, kalfalardan bir lira belediye harci alınacaktır. Esnaf Meşheri Şehrimizdeki — Esnaf — cemiyetleri mühim bir teşebbüse girişmişlerdir. Bütün Esnaf cemiyetleri mensuplari- nin vücüude getirdikleri mamulâttan bir meşber tesisi düşünülmektedir. Tramvay Ücretleri Yeni tramyay biletleri — Ücretini tesbit edecek komilsyonda belediyeyi İktisat işleri müdürü Asım Süreyya Bey temsil odecektir.. Komisyon bir kaç güne kadar toplanacaktır. ı Son Posta'nın Resimli Makalesi: Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: l Hasan B. — Arizim ben kavun, karpuz satıcılarını dinlemekten çok — Top atana bak tapatana.. Hasan B. — Muhakkak gu geçen zate sermayeyi kediye yükletmiş bir dur. sığmaz; be eğabeyl Şu zatı gördün mü azizim, tamam sekiz şirketin meclisi — Kabaksa metelik serme Hanım.. Hasan B. — Tam yerinde bir söz değil mi ?