31 Temmuz 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

31 Temmuz 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

B L h iç Yılan Hikâyesi Gibi Bir Maaş Meselesi İstanbul telgraf merkez muhave- re memurlarından — bir elendi dokuz ay evvel vefat etmiş. Aile- sinin hâlü moaş beklediği haber verili Bu — hazin hâdisenin oku larımız arasında bıraktığı teessür intibar şudur İTsmail — Bey ( Sirkeci — Meserret kırastlannezi ) — Türk memuru fazi- letli, kanaatlı ve çok ferağatkâr bir unsurdur. Dünyanın biçbir yerinde memurlar Türk memurları kadar az maaş almazlar. Türk memuru maaşila he bir ev yapabilir, ne do pora arttıra- bilir. Hayata gözlerisi kapadığı gün &ilesi onun bırakacağı dul ve yetim maaşı İle geçinmelerini temin eder- ler. İstanbul Telgraf muhabere me- murlarından Mehmet Reşit Efendi dokur ay evvel vefat etmiş. Henüz ailesine maaş tahsis edilememiş. Bu nile aç ve sefil kalmış. Ölüm para ile değil sıra iledir. Her fani bu köprü- den geçecek.' Her memuür nihayet ölecektir. Hiçbir. memear — öldükten — sonra çoluk, çocuğunun * sefaletini ve Aç kaldığımı istemez. O halde birer me- murdan başka bir. şey olmıyan mer- humun ümirleri bu ailenin maaşını bir an evvel bağlatsınlar. * Hasan Bey ( Beyoğlu Oaddeikebir 121) — Dokuz ay evvel ölen bir me- murun allesine hâlâ maaş bağlanma- miş. Ailesi acıklh bir mektup yazmış. İş kırtasiyeciliğe dökülmüş. Bugün git, yarın gel deniyormuş. Ortada ölüm gibi acı bir hakikat vardır. Telgraf muhaberö memuru Mehmet Reşit Efendi ölmüştür. Kanun bunun ailesine öldüğü günden itibaren maaş verilmesini emrederken işin dokuz ay gecikmesi - eğer baber doğru İse- pek fecidir. * Arif Bey (Çanberlitaş Türan kırat- hanesi ) — Kırtasiyeciliğe nihayet verdik diyoruz. Fakat hâlâ arasıra antan büyük ihmalterimiz görülür. Dokuz ay evvel ölmüş bir telgraf memurunun ailesine maaş bağlanma- mış. Merkez memurları, vefat eden memurun — dosyanını — bulamamışlar, Felâkete uğramış bir aeile her hangi bir sebeple aç kalmamalıdır. Eğer dosya kaybolmuşsa kaybeden memu- ru cezalandırmalı, hattâ onun maa« gından keserek vefat edenin ailesine vermelidir. Dosyanım — kaybolması maaşın gecikmesi için bir sebep olmamalıdır. Ölümden Kurtuldular Evvelki akşam üzeri Büyük- adada «Denizde korsan» - isimli bir kotra, yanlış bir manevra ne- ticesinde, o sırada Adaya gebk- mekte olan Maltepe vapuruna çarparak — parçalanmış, içindeki matmazel Eleni ile Petro Efendi denize dökülmüşler, bin müşkülât ile muhik bir ölümden kurtarı- mışlardır. aa ——— DAHİLİ HABERLER Polis, 24 Kişinin 5000 Lirasını Araştırıyor ! Birçok gazeteler ve mecmualar çıkarmak teşeb- büsile Galatada Marokyan -hanında bir yazıhane açmiş olan Mahmut Saim Efendi aleyhinde Emniyet müdürlüğüne yedi kişi tarafından yeni bir müracaat yapılmış ve paralarının alındığı leri sürülmüştür. Mahmat Saim Efendi esasen daha evvel izinsiz mecmua neşretmek suçundan mahkemeye verilmiştir ve mahkemesi de devam etmektedir. Emniyet müdürlüğüne yapılan yeni müracaata göre, Mahmut Saim Efendi, çıkarmak üzere olduğu Dünya Kız ve Erkek Üniversitesi mecmuasının neş- riyat müdürü unvanile bu müracaatı yapanlardan, kendilerine memurluk' vermek için kefalet parası almış, fakat ne memuriyet ve ne de maaşlarını Sahtekârlık Ağırcezada Mühim Bir Davaya Başlanıldı Dün Ağırceza mahkemesinde suç vasfı şebeke halinde sahte- kârlık olan bir davaya başlandı. Suçlu mevkinde —eski Emvali metruke müdür vekili — Ismail Hakkı, Tapu başkâtibi Refik, kâtip Kemal beylerle Nişan An- donyan ve Hayık — Misketyan efendiler bulunuyorlardı. Hazineyi avukat Arif Bey temsil ediyor ve suçluların tecziyesile beraber hazine için 69 bin lira şahsi zarar istiyordu. İddia edildiğine öre Nişan Andonyen efendi, irari Takforyana ait Fındıklı apartımanını yanlış tahkikat yap- tırmak suretile, firari değildir, diye bir karar almaktan ve beş sene kiraya vermekten suçludur. Ismail Hakkı beyin de memuri- yetinin lağvından sonra sahte bir tezkereye Emvali metruke müdür vekili sıfatile imza attığı iddia ediliyor ve diğer suçluların da bu suça iştirak ettikleri ileri sürülüyor. Dünkü celsede sahte senedin Tapudan getirilmesine karar verilerek muhakeme talik edildi. 24 Saatin Hüâdiseleri Dün sabah Galatada Rıhtım caddesinde sokak ortasında, ku- lağından ve sağ ayağından ağır yaralı ve baygın bir halde birinin yattığı görülerek derhal hastaneye kaldırılmıştır. Armanak ismini taşıyan bu adamın o civarda Apustol Efen- dinin ardiyesinden — Üzerine bir sandık düşerek yaralandığı anla- şılmıştır. * Bunlardan başka 6 yangın başlangıcı, 7 hırsızlık, 2 de yan- kesicilik vak'ası olmuştur. edilmiştir. n Ü Renla Z N Tifo Yeniden Üç Vak'a Tesbit Edildi Şehrimizdeki — tifo vak'aları çoğal- maktadır. Geçen hafta içinde kayde« dilen 12 tifo vak'asından sonra yeni- den Üç yerde tifo tesbit edilmiştir. Sıhhiye müdürlüğü derhal Tüzmmgelen tedbirleri almıştır. Alâkadarlarla yap- tığımız temasa göre tilonun zuhuruna sebep şu vaziyettir Uzun bir müddet kuraklık devam etmiştir. Kuraklıktan sonra, geçen hafta fırtınalı ve şiddetli bir şekilde bir yağmur yağdı. Bu yağmur üzerine, Şişli, Kurtuluş, Ka- sıunpaşa taralflarında, üstleri açık bu- lunan lâğımlar — tifo mikrobu neş- relmiştir. 'Tifo zulur eden evler derhal tec- rit edilmiş, cıvardaki evlerin halkı da kâmilen aşılanmıştır. Muçka, Harbiye, Kurlaluş taraflarında Tâğı istasyonları tesis edilmiştir. Her hangi bir yerde tifo zulmr edinca derhal belediyeye ihbar edilmesi için mkı ihtaratta bu- lunulmuştur. Hiç kimse, — böyle bir vak'a karşısında hususi şekilde tedavi etmekle iktifa etmiyecek, behemehal belediye doktoruna haber verecektir. Diğer taraftan belediye, Şitliden Do lapdereye inen üstü açık lâğımları kapatmağa başlamıştır. Su ihtiyacı Kumkapı, Samatya tarafların- daki Kırkçeşme, Halkalı suları çeşmeleri kurumuş, halk - susuz kalmıştır. Belediye bu civar fakir halkının para ile su almağa ikti- darları olmadığını düşünerek ter- kos suyu isalesi için derhal faa- Hiyete geçmiştir. Ekmek Fiatı İstanbul — Belediyesinden: Ağustosun birinci gününden itibaren ekmek dokaz kuruş on para ve fran- l oala on dört kuruştur. wermemiştir. Bunun üzerine bunlar verdikleri kefa- let paralarını geri istemişler, fakat Mahmut Saim Efendi bu paraları da ödememiştir. Müracaatı yapanlar, bu hareketi ceza kanununa temas eder gördüklerini ileri sürmüşler, ile de polis tahkikata haşlamıştır. Tahkikat netice- sinde Mahmut Saim Efendinin kısa 24 kişiden, kendilerine memurluk vermek vadile 5000 lira aldığı tesbit edilmiştir. Polisin tahkikatı bitmiş ve Mahmut Saim Efendi, büyük bir dosya tutan tahkikat evrakı ile beraber dün müddeiumu- miliğe verilmiş ir. Dosya birinci müstantikliğe havale bu iddia bir zamanda Polis İşleri Genç Kız Ve Erkekler Mey- hanelere Giremiyecekler Polisin vazife ve salâhiyetlerini gösteren yeni kanun alâkadarlara tebliğ edilmiştir. Bu kanundaki sarih hüküm- lere göre; bundan böyle yirmi bir yaşından küçük kadın ve erkek- ler hiçbir suretle gazino ve bar gibi yerlerde çalıştırılmıyacaklar- dır. Bundan başka, on sekiz ya- şından aşağı küçüklerin, yanla- rında velileri olsa bile, bar, kafe- şantan ve meyhanelere girmeleri yasaktır. Diğer taraftan, gerek mes- kenlerin içinde, gerek dışında saat 24 ten sonra her ne suretle olursa olsun civar halkinın rahat ve huzurunu bozacak surette gü- rültü yapanlar hakkında da taki- bat yapılacaktır. Ortamekteplere Talebe Nasıl Alınacak ? Bu sene orta mekteplere alı- nacak ilk mektep mezunlarının bir kısmının imtihana tabi tutul- ması kararlaştırılmıştır. İlk mek- teplerden çok iyi ve iyi derecede mezun olanlar imtihana tabi tw- tulacaktır. Imtihanlar orta mek- teplerde m idaresi tarafın- dan seçilecek bir encümen tara- fından yapılacak ve bu encümene mektep — müdürleri mset cde- cektir. Talebeye ıorıılı:yuk sualler, ilk mekteplerin son sımıf dersleri- ne ait olacaktır. Bu imtihanlarda mücerret ve — münferit sualler sormaktan ziyade talebenin umu- mi bilgisi ve kabiliyeti tetkik olunacaktır. Kayıt ve kabul imtihanları 20 Eylülde başlıyacak ve 30 Eylülde bitecektir. (Bütlün mekteplere girme şartları hergün sıra He tilinci sayfamızdadır. ) Dil Kurultayına Hazırlık Türk Dili Tetkik Cemiyeti Umumf Kâtipliğinden : İkinci Türk Dili Kurultayı hazır- hkları börosu umumi kâtibi Ibrahim Necmi Beyin reisliği altında, Çanâk- kale Meb'usu Ahmet Cevat, Ordu Meb'usu Ali Canip ve doktor Saim Ali B.lerden mürekkep olarak evvelki gün öğleden evvel ve öğleden sonra iki toplantı yapmıştır. Bu iki toplantı da kurultay İçin gelen tezlerin tetkiklerile uğraşılmış bunlar bakkında karar verilmiştir. Merkez bürosu 1 Ağustos çarşamba günü saat 10 da yeniden toplanas caktır. İspartada Su Baskını parta, 30 — Şehrin ortasından geçen çayın cuma günkü feyezanı neticesinde 8 ev tamamen kum ve taşla dolmuş, 6 evin da dış kısımlas nu: harap etmiştir. Seller yeni yaptırılan bir köprüyü sökerek S0 metre kadar sürüklemiş, bir kısım ekinleri de mahvetmiştir. İzmir Sergisinde Tacirlerimizin ve sanayicilerimizin beynelmilel İzmir sergisine iştirak etmelerini temin için dün bir toplanlı yapılmış, panayire iştirak edeceklere gösterilecek kolaylık etrafında gös rüşülmüştür. Şehrimizden de birçole müesseseler İzmir sergisinde pavyoa kiralamıya karar vermişlerdir. Üsküdar Tramvayı Üskildar tramvayları hattı temdit Ameliyesi İlerlemektedir. Hattın bir veu Suadiyeye vasıl olmuştur. Diğer bir kol da Kalamışa doğru başlamış- fır. Kalamıştan Foenerbahçeye gide- cektir. Hastaneye Kaldırıldı Beşiktaşta oturan Ali ismin« de bir çocuk, yediği ekmeğin içinden çıkan bir çöp midesine saplandığından hastaneye kaldıe rılmıştır. Boğuluyormuş Beylerbeyinde —oturan sekiz yaşında Arif isminde bir çocuk denizde boğulmak üzere iken kurtarılmıştır. Avrupa İmtihanı Marsilyaya ticaret tahsili için göne derilecek bir talebenin imtiham bu- gün Ticaret Odasında yapılacaktır. 600 Seyyah Geldi Dün akşam Italyan bandıralt Roma vapurile şehrimize 600 seye yah gelmiştir. Syeyahlar bugün şehrin muhtelif yerlerini gezecekş lerdir. Nafıa Vekili Ankarada Eskişehir, 30 — Nafın Vekili Alj Bey bugün şehrimize geldi. Şimen; difer fabrikasımı ve dömir köprüleş atelyesini, vilâyet, kolordu, belediye ve fırkayı ziyaret ettikten sonra Şo« ker fabrikasını gezdi, Ankara, 30 — Nafıa Vekili Ali Bey dün akşam bususi trenle Ane karaya döndü, Istasyonda karşılandi. ı Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: | — BSenelerdir çalışıyorum Ha- san Bey, bu yüzdan biraz da dünyalık ecindim. © «« Gürültüsüz bir diyara gide- ceğim.. Hııı:. Bey : Anlıııl.ıılı ıın-t_ıııı sen galiba öbür düunyaya gitmek ni tindesin.. Çünkü bu dünyada ılım tüsüz yer bulmya artık imkân kali madı,