10 Ağustos 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

10 Ağustos 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Sayta Esnaf Cemiyetle- rinin Kaynak Yeri Çorumdur Çorum, (Hususi) — Çorumda es'ciden kadılar işsiz kalır, bir teviye nargilelerini tokurdatarak ziyafet ziyafet gezerlermiş. Sancağa, yeni gelen kadı efen- dinin biri aylarca beklemiş, bek- lemiş davacı görünmeyince hay- retten hayreto düşerek kâtibine sormuş : — Bu, eolmaz mı? — Ol&maz, efendim!.. — Sebep?. — Halk, aralarında çıkan ihti- lâfları kendileri halleder de... Kadı efendi, kavuğunu önüne alarak — cilâlı kafasını kaşımıya, gözleri velfecri okumıya başlamış; kâtibine emretmiş : — Tellâllar bağırsın; herkes birer yumurta getirsin.. Şehirde, ne kadar tellâl varsa seferber olmuşlar. Sokak sokak geze geze, hançerelerini yırla yırta haykırmışlar: — Ey ahali duyduk, duyma- dik demeyin; herkes bir yumurta alıp kadı efendiye götürecek... Uzun sözün kısası, yumurta- Jarı alanlar, kadılık - dairesinin yolunu — tutmuşlar.. ertesi gün, yine tellallar çağırmış: — Yumurtalara lüzum kal- madı; herkes gelsin, alsın... Halk, — yumurtalarını almak için hücum etmiş. Senin yumur- tan küçüktü, benim ki büyüklü, derken, müthiş bir yumurta mu- harebesi — başlamış. Dolayısile, kurnaz kadı efendi de kıs kıs gülerek davacı toplamıya muvaf- fak olmuş.. memlekette davacı * Bu, ihtimal ki bir masaldır. Fakat Çorumda ötedenberi devam eden adet ve teamülleri er mesi itibarile dikkate değer.. Eskiden, Çorum — esnafları hakkın ve hakikatin en güzel örneklerini göstermiş ve yap- mış olmakla — marufturlar. ;ıı diki esnaf cemiyetlerinin kay- nak yeri Çorumdur. Ve bu, sınıf- ların birliğini idere eden rcise, “Şeyh,, kâtibe yiğitbaşı, vezne- darına esnaflar kâhyası, azasına işçibaşı derlermiş. Bu teşekkülâtla esnaf arasın- da dıkı bir disiplin temin edilir, hariçten gelen tüccarlara büyük kolaylıklar gösterilirmiş. Muhtekir- ler Yiğitbaşı tarafından proteste edilir. Hileli mal satanlar şeyh ve birlik azası tarafından “ Lonç ,, edilirmiş. Lonç vukubulduğu vakit her- kesin buna selâm vermesi veri- len karara bir hürmet nişanesiydi. Loncun en müthiş kararı bir- Hğin türesine itaat etmiyen her- hangi bir esnafın afaroz edilme- sidir, Afaroz edilen esnaftan halk, alış veriş etmez. Muhtekir de mem- leketi terketmiye mecbur tutu- hurmuş. * Bana öyle geliyor ki, ihtikârın önüne geçmek için bu teşkilâtın tekrar canlanması ve bütün mem- lekete yayılması faydalı olacaktır. Cx Balıkesirde Sünnet Düğünü Balıkesir ( Hususi ) — Himayel Etfal Cemiyeti 30 — ağustosta büyük bir sünnet düğünü tertip etiniştir. 150 Çocuk sünnet edi- lecek Necati Bey Muallim Mekte- binde mükellef bir düğün yapı- lacaktır. SON POSTA Çermik Kaplıcaları Şarkın -Yegâne Şifa Kaynağıdır Çermik (Hu- susi ) — Çermik Şarkın en ucuz kazalarından biri- dir. Burada alt- mışı mütecaviz dokuma tezgâhı vardır. — Bütün kaza halkı giyin- me ihtiyaçlarını bu — tezgâhların imalâtı ile temin etmektedirler, Kasaba şimdiye kadar imardan mahrum kalmış bir halde idi. Belediye varidatı azdı. Bu münasebetle imar ve ıslah imkânları bulunamıyordu. Kasabaya yarım saat mesafedeki Çermik kaplıcaları bu muhitin en iyi şifa kayaakları halinde olma- sına rağmen ancak iptidai bir şekilde — istifade edilebiliyordu. Kaplıcalar son senelerde ıslah edilmiştir. mütemadiyen — ziyaretçi gelmek- tedir. Bu ayda kaplıcalarda en âz bin kişi bulunmaktadır. Bir gün bile ziyaretçi miktarı bu rakam- dan aşağı düşmemektedir. Kap- heada yapılan iki otelde bugüne lerde boş bir yatak bulmak. im- kânsızdır. Bu kadar rağbet bu- lan bu kaplıcayı mühmel bırak- mak doğru görülmemektedir. Ya- pılan sathi ıslahat harap bir. bi- nanıp dışına kireçle badana sür- mek mevindendir. Hususi muha- sebeye ait olan bu kaplıca osaslı surette islah — edildiği takdirde Şark - vilâyetlerinden | ğ 5| pek mühim bir varidat membai da olacaktır. Çermik köy- lerinde şimdi fıs- tıkçılığa merak verilmiştir. Gira- kos köyünde ya- pılan fımtık aşı- larından bu sene akıl ve hayale sığmayacak kadar gok mahsul alın- mıştır. Köylü bu işe — ehemmiyet vermektedir. Boluda d : İZater Bayramında Üç Yeni Tayyareye Ad Konacak Bolu (Husust) — Zonguldak, Bartın ve Ereğliye ait Üç Tayya- remizin ad konma merasimi 30 Ağustos Zafer ve tayyare bayra- mı günü şehrimizde yapılacaktır. Her üç kazayı temsil edecek heyetler Boluya gelecekler ve ad konma merasimi yapıldıktan sonra | Tayyareler ismini aldıkları yerin Çermiğin fıstık bahçelerinden bir manzara hamiyetli halkını selâmlamak üze- re Zonguldak, Bartın ve Ereğliye giderek orada uçuşlar yaptıktan sonra döneceklerdir. Boluda Sıcaklık Bolu, (Hususi) — Sıcaklık derecesi kırka çıkmıştır. Herkes nefes almak için serin bir yer aramaktadır. Çarşı ve sokaklarda kimseler görünmemektedir. Ereğli Belediye- sinde Faaliyet Konya Ereğlisi (Hususi) — Be- lediye tarafın- dan İnşa etti- rilmekte olan elektrik fabri- | kası ikmal e- | dilmiştir. Şim- | di de bir sine- ma binası in- şasına — karar verilmiştir. Be- lediyenin yol- Konya Ereğlisi — İN ve çargı- belediye reisi nin — temizli- Rasim — Bey ğini ve intiza- mini temin hususundaki gayreti halkı memnun etmektedir. Eylülde yapılacak belediye in- tihabı hazırlıkları ikmal edilmiştir. Çorumda Sel Çorum (Hususi) — Şiddetli sıcaklardan sonra gşiddetli bir yağmur başladı. Ve Sığlık boga- zından boşanan bir sel şehir so- kaklarını istilâ etti. Bir otomobil ve bir kamyon sele kapıldı. Yol- cuları müşkülâtla kurtarıldı ve bir kısmı memleket hastanesibe nakledildi. Sel mahsulâta zarar vermedi. ü 4 Adapazarı Halkevi Spor Heyeti Adapazarı ( Hususi ) — Istifa eden Halkevi Spor Komitesi idare heyeti azalıklarına yeni ya- pılan intihap neticesinde Hüsnü, Niyazi, Tahsin, Hidayet, Saim, Memduh Beyler — seçilmişlerdir. Reisliğe Hüsnü Bey intihap olun- muştur. Karadeniz Ereğlisi Ereğli hastahanesi ve Ereğli (Hususi) — Tabli limanı, doyulmaz S(.hılliillo şöhret bulan kasabamızda sıhhat işleri deyince ilkin hatıra hastane gelir.. Kasa- banın en güzel yerini işgal eden bu sağlık ve iyilik yurdunun ba- da — büyük bir hassasiyet ve tla çalışan doktor operatör Hâdi Bey vardır. Hâdi Bey has- taneye geldiği zamandanberi yap- tığı ehemmiyetli — ameliyatlarla halkın itimadımı kazanmıştır. Hâdi Bey bir sene içinde 271 ameliyat yapmıştır. Bu ameliyat- lar içinde 14 tanesi Güdre deni- len kursak ( boyun şişkinliği ) ameliyatile birkaç tane de kalın barsak ameliyatı ve yumurtalık uru ameliyatıdır. İkl ay Zonguldak hastanesinde vekâleti esnasında da 75 adet ameliyat yapmıştır, Şim- diye kadar hastanede 666 hasta nde Sıhhat İşleri operatör Hadi Bey yatırılmış bunların içinde ancak ikisi yatalak olarak ölmüş, diğer- leri hep şifa bulm . Poli- kilinikte 1339 hastaya bakılmıştır. Doktor Hâdi Bey ameliyatı lüzum olacak tehlikeli hastaları haber alır almaz — derhal hastaneye kaldırıp ameliyat yapmakta ve bu suretle birçok hastaların hayatla- rını kazandırmaktadır. Ereğlide bir de amele dispan- seri vardır. Bir eczane ve boş doktorile kasabamız Anadolumu- zun diğer — şehirlerine nisbetle aıhbat işleri yüzünden zengindir. GeliboludanÜzüm Sevkiyatı Gelibolu (Hususi) — Istanbulda şöhreti olan — Gelibolu — Çavuş üzümlerinin sevkine başlanmıştır. Jlk mahsul olarak 50 küfe üzüm sevkedilmiştir. İ Ü Memlekette Spor (| İnegöl Idman Yurdu Gençlerinir Çalışmaları İnegöl, (Hususı) — İnegöl idi map yurdu 340 senesinde teşekt kül etmiştir. On bir senedir çok müşkül vaziyetler içinde çalıştıks tan sonra bugün en muntazam çalışma yoluna girmiştir. Yurdun azası (107) dir ve bu azanın 975i fa'al bir şekilde bus lunmaktadır. Kaymakam Ekrem, belediye reisi Ali, Halk fırkası reisi Sabrl Beyler idman yurduna belediyece (200) lirua yardım tahsisatı koydur rarak gençliğe veidman yurduna yardım ve alâka göstermişlerdir. İdman yurdunun 34 futbolcusu; 19 völeybolcusu, 3 bisikletçi, 1 bando, 30 izcisi, 4 yüzücü, 4 | dağcılık, 2 güreş, 9 pinponcusu ve atleti vardır. İ 15 gün evvel başlarında reiş | Ibrahim ve izci oymak beyi Mehs met Remzi beyler olduğu halda Uludağ eteğinde etrafı çam ve gürgen ormanlarile çevrilmiş oy4 1âta30 izci kafilesi orta köy, muzal hilmiye, oylât yolu üzerinden ge- ce yürüyüşe çıkmışlar ve arabax ların bile zorlukla - gittiği bu gü zel ve eşi bulunmaz kaplıcalara 4 saatte — gitmişlerdir, izciler 220 | rıkmda bulunan büyük şelâle- ye gitmişler ve çamların hayat verici kokuları arasında pazar alan köyüne dünmüşlerdir. Dönüşte Hilmiye, Bahariye, konkurları, Maden ve Deydinler köylerine uğrayarak şehre dön« müşlerdir. Bursnda bu sene müte-| haddit maçlar yapan İdman yurdu 3/8/934 günü Yenişehire giderek Yenişehir Gençler birliği ile sa- mimi bir maç yapmışlar ve 2-2 ye | berabere kalmışlardır. Yenişebir kaymakamı ve belediye reisi ve Halk Fırkası reisi beyler | sporcularımıza — büyük — nezaket | ve — misafirperverlik — göstererek akşam ve öğle yemeklerine alıko- muşlardır. İlk defa bu sene 17 ağustosta kulübün — sencidevriyesi büyük bir bayram la tes'it edilecektir. Uşak Mıntakası 934 Şampiyoni Uşak, (Hususi) — Uşak 1934 liki bugün yapılan son Simav « Uşak şampiyonlarının karşılaşma« sile neticelenmiş ve Simavlıları çok güzel bir oyunla 0-5 mağlup eden Uşak şampiyonu Turan Idman yurdu, Uşak mıntakası 1934 senesi şampiyonu oldu. Edirne - Alpullu Maçı Edirne, ( Hususi ) — Cuma günü Edirne Halkevi takımı AF Eullııyı giderek oranın muhtelitile ir maç yapmışlır, Neticede Edirne takımı 3 - 1 galip gelmiştir. Evreşede Kavak Köyünün Defter- leri Çalındı Gelibolu, ( Hususi ) — Evreşe nahiyesinin Kavak köyünün ihti« yar heyeti odasına bir gece pen* cereler kırılarak girilmiş, masanım gözündeki köy ve kasa defterleri çalınmış, diğer defterler de yırtı? mıştır. Çekmecede bulunan 9 lira saya dokunulmamıştır. Bu garip ğın veya düşmanlığın ne | için ve kim tarafından yapıldıği | tahkik ecilmektedir. Failinin yâ* kalanacağı şüpbesizdir. Somada Uvuzluk e Soma ( Huzusi) — Bu haya* lide pek fazla ucuzluk vardıfı Karpuzun 3 kilosu yuz parayad!ı Yumurtanın tanesi 18 narattr patlicanın tanesi 10 paraya ga tılmaktadır. “Yenecek, — içilec herşey bu nisbelte ucuzdur.