15 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 12

15 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 12

Tefrika No: 58 Hattâ yerli bir kâğıt Üzerine ya- zılmış ve mürekkebi bile daha tamamile kurumamış,, dedi. — * Bu, birkaç gün evvel Herr Müller'e gönderilen gizli talimatın son sayfasının bir su- retidir.,, — Bir Rica — “ Herr Müller mi? Bizim bu isimde hiçbir. resmi memurumz yoktur. Hem bu kâğıt neyin su- retidir? Şikâyetinizi. muhakkak gösterecek delâil ibraz edebilir- seniz, münasip bir fırsatta nazarı itibara alınacağına şüphe yok,.... Fakat şu dakikada vazifem...,, — “Delâil ibraz edebilirsek ml dediğiniz? Bu sözleri geçen hafta aynen ben size söylemiştim ve bana o zaman ne cevap verdiği- nizl pekâlâ hatırlarsınız. Biz sizin kadar kuvvetli olmadığımızı - bili- yoruz ve sulh istiyoruz. Fakat böyle her dakika birdenbire bir harbin patlaması beklenilen, kor- kulu bir sulh değil, samim! bir sulh istiyoruz.,, Başvekil haşin edasını bıraka- rak samimt ve ricakâr bir sesle sözüne devam etti: — * Ekselânal... Kuvvetinizin size bahşettiği adaleti, dürüstlüğü gösteriniz... Vaziyetin de amir bulunduğu gibi biribirimizle sami- mi ve açık görüşelim. Bizim hakkımızda beslediğiniz hissiyatın samimi olduğuna bizçe kanaat Gelir gelmez, makul bütün talep- lerinizi derhal is'afa amadeyiz.,, — “Çok teessüif ederim. Fa- kat aldığım emir katidir. Vazifem ancak yedi gün evvel yapılmasını Istediğimiz şeylerin derhal yapıl- masını talep etmekten ibarettir.,, — “Ben de çok teecssüf eder- rim. Fakat bizim kendilerinden hiçte müşteki olmadığımız ve e- zin de aleyhlerinde hiç bir delil göstermediğiniz ve ancak isimle- rini verdiğiniz bir takım kimsele» ri vaffelkalem memleketten tarde- demeyiz.,, — *O ciheti münakaşa etme- ge muzun değilim. Hükümetimin taleplerini redettiğiniz — taktirde derhal Praği terketmek mecburl- yetinde kalacağım,,, Başvekil, Berlin hükümetinin bukadar küçük bir meseleyi, sonu meçhul olan bir harbe ve- sile yapacak kadar İzam edeceği- ne hâlâ inanamıyordu. Son bir gayrette bulunmak istedi: — “Ekselons “dedi, ,, pek iyi hatırlayorsunuz: Memlaketiniz ge- çen harbin de mes'u'ü olarak İt- ham edildi ve bu lekeyi ancak büyük müşkülatla ve bir çok se- nelerden sonra silmeye muvaffak olabildiniz. Almanya tekrar Av- rapa sulhunu bozarsa, bu defa bütün beşeriyetin lanetine maruz k ılacaktır. Bunu düşünmüyor mu- sunuz?,, — * Almanya, kendi harekâ- tırı ancak — kendisi muhakeme edebilir. Fakat emin olunuz kl memleketim Avrupa sulhunu daha müstakir olarak tes's edecek bir sürelte — hareket etmiya karar vermiştir. ,, Alman mümessili bu sözleri vöyledikten sonra veda ederek salondan çıktı ve doğru Alman sefarethanesine gitti. On dakika sonra Berline vasıl olan bir telsiz telgraf, Alman ültimatomunun, henüz resmen tebliğ edilmeden evvel reddedildiğini bildiriyordu. Bundan beş dakika sonra mümes- elli hususi tayyaresine binerek Prağdan hareket etti. Bir saat sonra da bütün Alman sefaretha- nesi memurları şehrl terketmiş bulunuyorlardı. S Biraz sonra Macar sefaretha- nesine bir telgraf geldi. Son cümlesi şöyle yazılmıştı: " ver. Un fiatları yüksele- cektir. ,, Bu, vaziyeti ve tehlikeyi bildi- ren ve evvelce kararlaştırılan bir parola Idi. Bir saat zarfında Ma- car sefarethanesinde de kimseler kalmadı. Resmen veda merasimine bile lüzum görmiyen Macar sefiri ve malyati otomobillere atlıyarak Bavyera hududuna iltica etmek Üzere Prağdan uzaklaştılar. Son Ümitler Çekosloyakya nazırları arasın- da bile bütün bu korkuların asılı ve esası olmadığına, ferdası sabah ahvalin tamamile sükün bulaca- ğına inananlar vardı. Harbiye Nazırı bile, vazifesi- nin şu sıradaki ehemmiyetine rağmen, bu fikirde bulunmakta idi ve: —*“Her halde onlar harp etmek niyetinde olamazlar. Henüz bir fırkalarını bile seferber ede- mediler. —Hattâ bizden — daha hazırlıksızdırlar. Yarın yelkenleri suya indirecek ve bambaşka tek- liflerde bulunacaklardır. Her hal- do bu suretle hareket edip onlara kat'i bir cevap verdiğimize pişman olmıyacağız zannederim | ,, di- yordu. Yanı başındaki telefonla Av rupanın dört köşesine muavenet veya müdahale ricaları yağdır- maya muktedir bir vaziyette bu- lunan başvekil bile tereddüt edi- yor, aradaki suitefehhümün dos- tane bir surette halledileceğini Ümit ediyordu. Yalnız Hava Nazırı icap eden irleri vaktile vermiş, korktuğu tehlikeye karşı elinden geldiği kadar hazırlanmıştı. XO LAİ cft nn ai aa 15-6- 1935 Asansörün kapısı tama- men açıldı ve Laurence —— Perdita'nın muhafızı korktuğu vaziyetle karşılaşmıştı. Genç kız ne korku ne de isyan eseri gös- termiyordu., Bilâkis onun arkasın- dan Aasansöre binecekmiş gibi birar arkada duruyordu. Zalen kapı da yavaş yavaş açılmıya başlamıştı. Genç kızın aldığı bu vaziyet karşısında, muhafız onu yakalayıp zorla boşluğa atmak mecburiye- tinde kalacağını anladı. Çünkü genç kız arkada kaldığı takdirde kapı açılır açılmar, asansörün gelmediğini görüp kaçacak ve onu odada bir müddet te kova- lamıya mecbur olacaktı. Netice yine ayni olacaktı. Yani genç kızı ortadan kaldıracaktı. ( arkası var ) Ç3 son Posta Ç Biesldiye 59 00 Hü ” Ğ Bankast (0s.8.) 228 | Ka ah 3401 Kala beşibirlik alaa | Heşm) düs0 | Vahti) VCümhuriyet; yAKa) 4825 İstanbul BORSASI 14-6- 1935 ÇEKLER 1.T. L.için | 1.T. L. için Ner - yerk 0,7915 — | Viyana FO Parla 1703 — | Madett B Adn8 Milüre S2 | Belia D Belikesi 152 Varşova (HU Atlan K348376 | Peşte 444550 Cenevre — 21328 | Bükreş 78,2692 || Selya 62615 | Belgrat 3492 Amaterdam — LİTE ’ı..ıaı. Kr. 621,50 .. 184985 Mossova ,, 1100,50 ESHAM ve TAHVİLÂT | Lira | Lira |)| || te Bank.Nama) V9,60 Bomen'l IS » Hümlle) 0,50 / 1031 ialikrası — S || » (öllcese) Dül— | Setliram Dahilt Od,25 || Osma ı bank, 2350 M G- Belümik S— -ah tertip TAk,TO Şi keli Hayciye 1550 |— . ÖL Heliy 10,30 / Roji 2, 50 Anadolu WOOV. 45,50 — Tramvip #0,— » B GIP. 2619 Rehtim 10,— Anade'u t 1D0Y 42,50 | Üsküldar ea — 107 — Şark DE V. — Oür— | Terkon 00,90 let. Tramvay — 29, — | KunrKr.Po.1B36 127 —| Üsküdar v« 605 | . » . İSJJ 8850 Terken ı8, » « « İN W0290 Havagasl W,— [ Klektris BU Yelelen 14410 | MESKÜKÂT (*| Kuruş Kuruş Türk altuma 013 | (Hamiti 4750 İagk » 1085 | (Reşat) SI V u 845 ( (Vahli) 4650 Ka , 1053 | İnce beşibirlik. a'tıa Haziran 15 Ingiliz - Italyan Müna- kaşaları ( Baştarafı 1 inci yüzde ) mında sulhun tehlikeye girmesini lâkaydane karşılayamazlar. Habeşistandaki ecnebi manfaat- leri ve ecnebi hukuku Mosolininin ehemmiyet vermediğini söylediği efkârıumumiyeden doğma değildir. Bunlar alâkadarların — kolay kolay üzerlerinden atamıyacakları resmi taahhütlerdir. Hakeme mü- racaata razı olmakla Habeşistanla İtalya arasındaki muahedenin mer'iyetini kabul — etmiş — olan Musolini, Siresa itilâfının Ingiltere, Fransa ve Italya hükü- metlerinin Avrupa — haricindeki meseleler için de tek bir cephe teşkil — ettiklerini ifade — etmesi lâzımgeldiğini — ileriye — sürmek süretile daha evvelki bir muahe- deyi ortadan kaldıramaz. Bizim, bir. Ingiltere Impara- torluğunun dünya efkârıumumi- yesi hiç hesaba katılmadan ku- rulduğu — hakkındaki — iddiadan icenmemize hiç lüzum yoktur. ünkü böyle bir münakaşaya girişmek, bilhassa itidnl ile ha- reket edilmek lâzımgelen şu sırada faydadan ziyade zarar doğura- bilir. Geçmiş zamanlarda her hangi memleketin müstemleke edinmek İçin müracaat ettiği usuller her ne olursa olsun bugün harbi bir siyaset âleti olarak kullanma- mak için aktedilen muahedeler ve ihtilâfların muslihane bir su- rette halli için vücude getirilen itilâflar vaziyette büyük vacezri değişiklikler yapmıştır, İtalya, Milletlar Cemiyetinin . tekliflerini kabul ettikten sonra efkârıumumiye ile İstihza etmeğe ve yapmış olduğu vaitleri tanı- mamağa kalkışırsa çok büyük bir hata işlemiş olur.,, Hitler Bıyık Altından Gülüyormuş Londrada çıken “Star,, ge- zetesinde de “Musolini kızmış,, serlevhası altında çıkan — şöyle bir yazı vardır: “Siyas! mahafilde, Baldvin'in Eden'i terfi —ettirmek ve ona kabinede bir mevki vermek hu- susundaki kararımı — Musolininin şabena yapılmış bir tahkir te- lâkki ettiği söylenmektedir. Stresa ve Jenevdeki arkadaş- larına arkasını çeviren Muzolini, şimdi perde arkasından Hitlera tolâşlı telâşlı işaretler yapmakta ve bilbassa Avusturya meselesin- de bir Italyan - Almanya uzlaş- ması ve daha bazı mesailde de iki devletin — teşrikimesal — etmesini teklif etmektedir. Tabil Hitler, Duçe tarafından yapılan bu teklifleri reddedeme- diğinden Ceneral Göring - tara- fından Balkanlarda Italya aleyhi- ne açılan propagandaya derhal nihayet vermiştir. Fakat bize kalırsa, hiç şüphe yok ki Hitler Musolininin bu te- reddüdü ve taallülü karşısında bıyık altından kıs kıs gülmektedir. Mihailof Yine Muhake- e EAle E ( Dewamı 1 l;l;;l yüzde | celendi. Şimdi, alâkadarları ha- hapishanede, cezalarını çekiyor- lar. Mihal'ofun ikinel firar dava- sna ise 2 Ağustosta Burgazda bakılacaktır. Bu dava münasebe- tile Makedonya komitesi taraf- tarları ve Mihai'ofın dostları olan Göşo — Atanasof, V. Stumbef ve Vangel Golef'ın himayel vatan ka- nununun 9 ncu maddesi mucibince cezalandırılmaları İstenilmektedir. Bu davada da' daha bir çok kimselerin ilişiği olduğu için halk sabırsızlıkla celselerin açılmasını bekliyor. Bunlardan başka ayni komiteye mensup olup — muhtelif suçlardan dolayı idama mahkâüm olan (50) kişinin idamı bekleni- yor. Fukat bunların da binbir da- va ile alâkaları olduğu İçin ce- zalarını çekecekleri tariht tayla etmek mümkün değildir. Patrikhaneden Papaslara ( Baştarafı 1 inol yüzde) muvakkat müsaadeler verilmiş ol- | duğu hakkında şayl olan bir haber üzerine Vai Muavini Bay Rük- neddine —müracaat ettik. Bay Rükneddin bize bu mesele etra- fında dedi ki: — Biçbir. ruhani — şahsiyete husust müsaade verilmiş değildir. Zabıta, sokakta ruhani kıyafetile | bir adam görürse yakalar ve hak- | kında takibat yapar.. Yalnız, so- kaklardaki cenaze merasimlerinde cenazeyi takiben gitmekte olan papas veya hoca ruhani kıyafet taşıyabllir. Bulgarların Ezeli Dertleri ! (Baştarafı Tinci yüzde) Lozan — muahedesile — silâhlanma hakkını tekrar kazandı. Bu hare- ket, Bulgaristanı pek tabit olarak alâkadar eder. O halde Türkiyenin eski müttefiki olan Bulgaristana ayni silâhlanma hakkının verilmesini ne yüzden engel olduğunu bir tür- ü anlıyamıyoruz. Hele Türkiye 17 Ağustosta Uluslar kurumu Konseyinin son toplantısında boğazları tahkim etmek fikrini ileri #sürmesinden sonra, Bulgaristana karşı aldı vaziyet gayri tabil sayılmaz mıf. Diğer taraftan Yunanistan da Bulgaristana çatmaktan gerl dur* muyor. İnhisarlar U. Müdürlüğünden: Idaremiz ihtiyacı İçin şartnamesi mucibince 3000 kilo Kazein kolası pazarlık suretile satın - olınacağından vermek isteyenlerin 3/7/935 tarihine rastlayan Çarşamba günü saat 14 de » 7,5 gü- venme paralarile Kabataşta Levazım ve mübayaat Şubesinde Alım komisyonuna müracaatları. *3166,,