15 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

15 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

l I | İngiltereden İtalyaya Bir 15 Harzlran inin görmeyo alışmamış olduğu- Muz bir gafı İle suya düşmek istlda- dini gösteriyor. İtalyan diplomasi bu hatasını, — Uluslar Kurumunda, Habeşistanla olan ihtilâfimın bir uzlaş- ta komisyonunda tetkikine muvafa- kat ettikten sonra işledi. Sardunyada, Suboda alayının doğu Afrikasın: eketi sırasında Musoll- ve İtalyan efkârnumu- , Butukla tezahür eden bu gafil nutuk, iddia ediyordu ki, İtalyanın ki deratına yine İtalya hâkimdIr. tleyh şu veya bu devletin, bu lıııı-_ıınyl kaştederek mütalca beyan #tinesi yersizdir. Meselâ Büyük Beritan- İmparatorluğunun teşekkülü sırasında dünya efkârıumumiyesi nazarıdikkate Alınmış midir ki İtalya, kemndi mu«- kadderatını tayin ederken bu efkârı- Hmumiye ile alâkadar olsun. Musolini'nin bu sözleri İngilterede $ok şiddetli bir aksi Evvelâ, İngiliz hükümeti, İtalyadan, giltere bakkındakl neşriyatın dur- duürülmasını — istedi. Bu — maksatla iyanın Londra Elçisi Grandi Ro« Maya gitti. Sonra, kendisine beyan Adildi ki İngiltere İmparatorluğunun Teşekkülü sıralarile bugünkü zaman Srasında fark vardir.. O — zaman, Mületler ve hükümetler kendi başla- Tına hareket ederlerdi. Şimdi jse, bir Uluslar Kurumu vardır.. Mevcut da- Yanın taraflarını teşkil eden İtalya Ve Habeş bu kurumun üyeleridir. mra, bütün dünyanın ihtiyacı bulu- Ran bir barış mese'esi vardır. Bu barışın devamı ile yine bütün ddnya alâkadardır. Bu sabeple ve yle bir zamanda, İtalya istediği tibi mevcut muahedeleri çiğaeyerek *hangi bir harekete kalkışamaz. * Görülüyor ki İngiltereden İtalyaya Ztlen ihtar ciddidir. ve İcabında ::l'." kanalının asker — nakleden 'yan gemilerine kapanacağı şayla« tı, şimdilik bu İhtarı töyit eden ve Sassız görünen şayialardan İbarettir. akat ku kadar İleri alılmış olan bir Adımı İtalya geri alabilir mi? Alırsa Gbür yüzü meselesidir. Süreyya İsviçre - Almanya Münasebatı Bern, 14 — Devlet büyüklerinden Molta, Almâanya İle İeviçre arasındaki Münasebetlerin iyileştiğini, İsviçrenin tka devletlerin işine korışmaması 'ek olduğunu söylemiştir. Edebt Tefrikamız D'lnlı ağa, durup dururken Ha- Stre kıymazdı ya? Evde, birini Mi bulmuştu? Cevat Bey miydi? Başka kim olabilirdi? Muharrem — Bey, taşlığın loş Udınlığında, bunları, beyninde şimşek çakar gibi düşlün« Büşta, Sokak üstündeki odaya doğru Mizce yörüdü. Odadan bir me :ı:;. geliyordu. Muharrem Bey, ğını kapıya dayadı. ".Bu Mırıltı, peltek peltekti ve Cerin sesini hatırlatıyordu: — Peki, ne var? Sen, bana, n l(ll'ıııycırıuıı? una, sağır, boğuk bir ho- Burtu cevap vermişti; Muharrem 3 bu homurtudan bir şey an- '.;'“lmışlı. Yalnız. Muharrem » sevinmişti; Hacer daha ya- *tdu. Fakat odadaki kimdi? Peltek mırıltı, devam ediyordu. | Donanma Relîa_ıetleri Fransa, İngilterenin Alıı;anyaya Verece- ği Dereceden Memnun Görünmüyor Londra, 14 (A. A.) — Al gesi Berli: Alman deniz konuşmalarına başlanmıştır, Diğer devletler itiraz etmezlerse şimdiden — bir. — anlaşma yapılacaktır. Paris, 14 (ALA.) — Fransız hükü- metinin, — Almanyanın — İngiltereye programını İyice öğr bir karar vermiyecektir. — Gazeteler Londradaki İngiliz - Alman — deniz konuşmalarından memnun değildir. Çünkü, İagilir. domanmasının yürde otaz beşi misbetinde bir Alman do- demektir, diyorlar, Bir Alman Fabrikası Uçtu Berlin, 14 haziran (A. A.) — Renı- dorf ci patlayıcı maddeler yapan bir fabrikada bir infilâk ol- muştur. Şimdiye kadar 52 ölü, 75 ağır ve 300 hafif yaralı ti dile- bilmiştir. İafilâkın sebebi henüz an- laşılmamıştır. Berlin, 14 (A. A.) — Helinsdorf'da saat 20 de yeni bir patlama olmuştur. Yeni patlamada — ölemlerin — sayısı « resmiğ bir. kayı göre « 60 va ıa sayısı da yüzdür. Benes Praga Döndü Moskova, 14 — Çek Hariciye Ba- kanı Praga dönmüştür. Buradan ayrılırken gazetecilere demiştir ki ; * — Sovyet Rusyaya yaptığımız gezinti, uzun — siyasal — çalışmamızı taclandırmıştır. Harp tehlik&si, sıyasal ve ekonomik sebeplerden dolayı son zamanlarda her vakitkinden fazla artmıştır. Bu sebepten dolayı bu tehlikeyl ortadan kaldırmak için en iyl çare olmak üzere kollektif güven slsteminin açık bir taraftarıyım. Kollektif güven için yapılan — vö yapılacak — savaşlarda Çekoslorvakya ile Sovyet menfaatleri ) ve « . ine — uygundur. Tamamlle kanlim ki Soyyet Rusya gerçek bir bearış taraftarıdır. ve gerçek bir barış sıyasası gütmektedir. ,, Mahmut Yesari Muharrem Bey, bunun bir sızma başlangıcı — sarhoş — sayıklaması olduğunu koşfetmişti. Birdenbire içeri girmeğe kor- kuyordu. O sırada taşlıkta, bir terlik sesi duydu, sokağa fırlayan kadın, eve dönmüştü. — Ihtiyar kadının, yarasa gibi karanlıkta gözlerini görüyordu, fısıldadı: — Ne var Ağa? Neye odaya girmedin ? Muharrem Bey, slir'atle dön- müştü: — İçerde kim var? Ihtiyar kadın, taşlığın alaca karanlığında Muharrem — Beye dikkatle bakıyordu; onu tanımı — Muharrem Bey, — içerde Demir Ağa var, — Başka? — Bir de Hacer Hanım? — Hacer Hanıma kıyıyorlar, diyordun ya? Şlezvig Alman zırhlısı Macaristan “Açıkça Bir Kral İstiyor Püşte, 14 (A. A.) — Başbakan Gömböş, parlâmentoda çok alkışla- nan bir söylevinde demiştir klı “— Macar omagında llk ödevi » menfaatlerine - hizmet et ulusal bir kral görmek istiyorur.,, Bundan sonra Gömböş, Arpadlâr ailesinden gelen bir adayı -namzedi - gözününde tuttuğunu, fakat krallığın gerl ancak diğer uluslarla yapılacak ile kotarilabileceğini ulamıştır. - İlâve etmiştir-. Arpadlar ailesinden gölen prens, Hababurg allesinin Macar kolu üyesi bulunaa Arşidük Alberht <8 Habı- burgdur. 40 Saatlik Hafta Cenevre, 14 — İş konferansı (40) shatlik hafta işi İçin bir komisyon kurulmasına karar vermiştir. getirilmesi m Italya, Habeşle Vuruşma- yı Göze Aldı Musolini, Bu İşe Behemehal Bir Şekil Vermek Parls, 14 (A A) — Muzo'ini, Ekselsiyor gazetesinin Roma muha- birine şunları söylemiştir: “— Habeşistan Işi mantıki sonunca varacaktır. İtalya, kendi keskiliğine (mukadderatına) — kendi egemendir, (hâkimdir. Sınırlarımıza karşı yapılan höt- lem - tehdi aş'angıcında değil, fakat büyümü — devresindedir. Bu. aun İçindir. ki, — İtalyam - Habeş ilgileri sorumunu en açık ve en radikal bir gekilde ortaya atıyoruz.., B. Musolini, gunları ulamıştır:; “Fransa — ve İtalya kuvvatli iki ulustur. Roma andlaşmaları, bu iki ulusun harp — sonu ilgilerini yeni bir gekle soktuktan başka, ülkelerimiz arasında daha sıkı bir çalışma birliği- nin temellerini atmıştır. Her zaman akimsar - nikbin - olmalı ve olmak istemelidir. İtalyanlar Habeşten Ayrılıyorlar Adisababa 14 ( A.A ) — Hebeyşis- tandaki İlılyıılu memleketi #etmektedirler. Habeş hükümeti her- bangi Lir hüdisenin — öni İhtiyar kadın, elini — Demir Ağa, içmiş içmiş, körkütük geldi... Hacer Hanım da konyak içmişti, o da kütük gibi idi... Demir Ağa, içeri girer girmez, onu aradı, sonra bıçağını çekti... Aralarında bir — şeyler konuştular elbette... Ben aşevin- de Idim, duymadım... Demir Ağa önce bir saldırdı... Şakası olmadığını bilirim... Kom- şuları çağırsam, olmaz. Karako- la gidiyordum, Cevat Beyin adam- larını çağıracaktım, dizlerim ke- sildi; sana rostladım, o sırada... Ikisi de) soluklarını kesmişler, #eslerini çıkarmadan konuşuyor- lardı. Muharrem Bey ihtiyar kadına baktı: — Ne yapalım, şimdi? Odaya girelim mi? — Ne oluyor? Kapıdan bir dinliyelim. Ayşe kadınla Muharrem Bey, kulaklarını kapıya — vermişlerdi. Demir Ağanın ağır, tok sesi, öre Özerine İnen bir çekiç gibi İşiti- Uyordu: — Ülen gahbe... Doğrusunu Lâzım, Diyor için — Habeş #cnebilerin miştir. oturan emret- topraklırında korunmalarını * Roma, 14 ( AA) — Resmi gazete, doğu Afrikasında, yüksek komisere liğin kontrolu altında özel bir hava kumandanlığı kurulması hakkındaki kanunu yazmaktadır. * Torino,14 ( A.A) — Ordu kuman- danı — tarafndan gözden — geçirilen yeni dağ topçu kuvvetleri, doğu Afri- kasına doğru yola çıkmıştır. x4 Roma, 14 (ALA ) — Lavora Fas- eleta — gazetesi, Habeş — hükümeti Masua'yı İtalyan Somalısına - birleşti- ren bir. demiryolu yapmayı kabul ettiği takdirde İtalyanın her türlü etleri geri bırakmaya hazır üi alyan hüküme- tinin Fransız ve İagiliz hükümetlerine yeni bir. kotarma “ hal ,, yolu Öner- gelediği hakkıada Londra'da yapılan haberleri yalanlandırmaktadır. ,Böyle bana... Geldiğim vakit, boy- numa atıldın! sonra geriledin... Kim sandındı?.. Candarma - zabi- tini mi?., Benim başımı da yemeği kurdun... Elim, Ikidir, senin yü- zünden kana bulaşıyor... Sen, ne- reden yoluma çıktın? Gidi Istan- bulun kıvrağı... Bunca yıllık Çep- kenli sırma keselerin adını da çü- rüğe çıkaracaksın... Yok, ciğeri- mi dişimle koparır, yerim, amma, sırma keselerin adını kötüleye- mem... Bir kadın çığlığgı duyulmuştur: — Ok.. Çekme saçımı... Acı- tıyorsun... — Ar bile yapıyoram! Hacerin, sayıklamayı andıran poltek mırıltısı hırçınlaşmıştı : — Esehi git, İstemiyorum... Git... Demir ağanın ağır ledi : — Gidi gahbe, koğduğun kim? Bir yol bak yüzüme... Bir yol bak yüzüme... Kiml koğuyou, gör.. Muharrem bey, şaşkına dön- müştü: Olanlara bir türlü aklı er- miyordu. Demir ağadan, ayrılalı daha çok olmamıştı. Demir ağa, sesl gür- | Gönül İşleri Genç Yaşta Evlenmenin Zararları “ Genç yaşta evlendim. Şimdi yanlış yaptığımı anlıyorum. Çocuğu: muz da var. Fakat aramızdaki uçurum günden güne büyüyor. Bazıları ço- cukların hatırı için tahammül etmek- liğimi söylüyorlar, Bazıları da eynl- mamı — tavsiye — ediyorlar. — Arada çocuklar olmasa şimdiye kadar çok- tan ayrılmış olacaktık. Çünkü taham- mül edilir gibi değil.. Numan Çocuklarınızı sefalette bıra- kacak nasihatlara kulak asmayın, fakat medem ki aradaki geçim- sizlik içinden çıkılmaz bir hal almıştır. O halde bir müddet için ayrılın. Birkaç ay ayrı ya- şayın. Bu ikiniz için de bir tec- rübe olur, Bu, ayrılık zamanında çocukları — annelerinin — yanında bırakın. Bu ufak tecrübe umarım ki ikinizi de yola getirmiye kâli gelir. Erken evlenmek çok defa bu neticeyl verir. Ikl taraf ta biribirine çabuk bıkar. Şimdi muvakkat bir aynrlıkla bunun önünü almış olursunuz. x “ Son zamanda iki erkek tarabı dan ailemden istendim, Bunlardı biri sakin, « , Mmütevazi bir adaı Öteki ateşli, atılgan bir genç. Han- gisini tercih edeceğimi gaşırdım. Siz ne dersiniz? Şükran Hangisi tabiatinize daha uy- gün — gelirse. Çok — zeki, çok hareketli — bir —insan — yavaş, sesstirz. ve hareketsiz kimseler- den hoşlanmaz. Siz çok canlı Iseniz kocanızın durgunlüğü - sizl sinirlendirmeye yeter. Durgun ha- yattan hoşlanan bir kızsanız öteki- nin uçarılığı sizi tiksindirir. Ko- canızı seçerken — ahlâkınızın bu tarafına dikkat edin. * * Titiz bir karım var. Elinde toz bezi mütemadiyea sağı solu temizler. Ufak bir toz onu sinir- lendirmiye kâfidir. Kitabını şu- raya bırakma, şapkanı buraya dayama, gazeteyi yerinden başka bir yere koyma, Onun bu hali evdeki hayatı cehennem haline getirdi. Onu tedavi için ne ya- payım? Hüsnü Böyle şeyler tedavi edilmez. aldırmazsınız. geçer. O bildiğinl yapar, siz bir şey olmamış gibi hareket edersiniz. TEYZE böyle gözünü kan bürüyecek ka- gdar içkiyi nerede içmişti? Yol Üstünde meyhane yoktu, Demir ağa, bir bakkaldan şişe ile alıp susuz, mezesiz, sokakta İçmiş ve birden çarpmış, başına vurmuş olacaktı. Muharrem bey, onun etelden çıkışını, gidişini hiç be- genmemişti. Demir ağanın sarhoşluğu, uyu- şup sızacak bir sarhoşluğa bon- zemiyordu. — Sesindeki — hiddetli titreyiş, onun gittikçe azacağını, coşacağını gösteriyordu. Hacerle konuşmaları, hiç te cilveleşme değildi. Hacerin de sarhoş olması işi bozuyordu. O, tersine, dikine cevap verdikçe Demir ağa, büsbütün azacak ve önüne geçilmiyecek. bir tehlike baş kaldıracaktı. Muharrem bey, odaya girerse, Demir ağayı yatıştırabilir. miydi? Demir ağa, neden bukadar içer- lemişti? Hacerin, eteğinde namaz kılınacak Allahlık bir kadın olma- dığını, o da, biliyordu. Birden, tiz bir kadın çığlığı koptu: —Eecehl! Ayl. Çekil başımdan.. (Arkası — var)