15 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

15 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Sa:fa Memleket Manzarası I Bigada Ne Var Ne Yok ? Biga Panayırının Dört Günü Biga (Hususi) — Bigada çehir içinde her yıl kurulan panayır, Haziranın sekizinde yine kuruldu. Bu yıl çadırlar, çardaklar, şehir içine kurulmayıp Biga çayı kena- rındaki Büyük Çınarlıktaki meydan yerine kurulmuştu. Panayırda 20 den fazla kahve çardağı göze çarpıyordu. Bunları görenler, acaba halk buraya yal- niz kahve İçmeyemi gelecekler diye düşünüyordu. Şerbetçi ve dondurmacılar da yirmiyi aşkındı. Ne çareki, geçenki sıcaklar tavs samış, hava mutedildi. Onun için dondurmaya, şerbete yüz veren yoktu.Panayırın birinel günü hayvan pazarı, alış veriş oldukça iyi, birkaç yüz hayvan alınıp — satıldı. Satılan beygirler, inekler, öküzler İri yarı hayvan- lardı. Çünkü cinsleri beylik ayğır ve bu ağalarla yıllarden beri ıslah edilmişti. Bir taraftan baytar satılan hay- wanlara sağlık tezkeresi — veri- yor, ötekli yandan da şarbay- hkça alım satım bacı - topla- nıyordu. En iyi bir çift öküz 120 ve en güzel bir at 6, sütlü inek- ler 30, gürbüz. manda inekleri S0 ve acar merkepler 20 liraya kadar alımıp satıldı. Civar şehirlerden gelen alıcı ve satıcılarla panayır yeri omuz omuza denecek kadar kalabalıktı. Dört gün devam eden bu pana- yırda her esnaf halince memnun olacak bir şekilde alışveriş yaptı. Daha çokça parti vuran ma- nifaturacılar ve Bandırmalı çorap- çılardı, Panayır — yeri elektrikle aydınlatılmış olmakla panayırcılar çadır ve çardaklardan yapılmış kolisler — arasında kadınlı er- kekil gezip eğleniyor, hem de ken- dine lâzım olan şeyler alıyorlardı. * Şehir parkı geçen hafta açıldı, radyosuda — kondu. Panayır yerinde gezenler, parkta yor- gunluklarını çıkarıyor, —küme küme oturarak dinleniyorlardı. Lâ- kin ne yazık ki oraya biraz hava almıya gelenler bahçedeki çiçek- lere — gübre — olmak — Üzere duvar dibine — yığılan — taze ahır fişkısının amonyaklı berbat kokusile rahatsız oluyorlardı. Parkla gübre yıgını arasındaki uzlaşmayı — düşündükçe — hayret etmemek mümkün değil. Panayırın ikinci günü alış veriş daha bızlı idi. Hayvan alım sa- fımı yine devam etti. Civar köy- lerden yine binlerce hayvan gek mişti. İçlerinde cılız ve çelimsiz hiçbir. hayvan yoktu Biganın böyle gürbüz hay- van — yetiştirdiğini gördükçe İnsanın — göğüsü — kabarıyordu. Şaha — kalkan — levent — atlar yer yer kişniyor, canbazlar Üzer« lerine binip rahvanlıklarını deni- yorlardı. Karasığır hayvanı, beygirden artık bir halde idi. Çünkü oto- mobiller, otobüsler çıkalı beri köylü az besliyor, bu arada hayvan — eğeri — ve — dizgini yapan saraç esnafının arzaldığı da açık olarak göze çarpıyordu. Pana- yırın en bol meyvası dalbastı kiraz bu yıl daha rahmet'er düşmediği —— .——7 ———7 — —— Bütün Torbalı Köylerinde Devrim Anıtları Yapıldı 'Tayyare kurumu için toplanan köy muhtarları ve Çapak köyündeki anıtın açılışı Torbalı ( Husust ) — Torbalı, küçük Mendres çevresinde kurul- muş, çok verimli bir kasabadır. Kasabanın bütün sokakları ağaç- Tanmış, halk ta ağaç sevgisini çoök ileri götürmüş olduğu İçin kasaba yemyeşil bir haldedir. Kasabanın güzelleşmesi, bayın dırlık alanında ilerlemesi için çok çalışılmaktadır. Köylülerle kasabalılar «ı daimi —bir beraberlik da vardır. Yalnız kasabanın değil, köylerin | de bayındırlaştırılması için çalı- pılmaktadır. Köy alanlarında bir | de Devrim anıdı dikilmiş, bunlar törenle açılmıştır. Anıtlar çok güzel olmuştur. Çapak köyündaki Devrim anı- tının açılışında bültün cıvar köy- | üler muhtarları ile ahalisi, ve hükümet erkânı da hazır bulun- muşlardır. Bu anıt çok güzeldir. Bütün köy muhtarları topla- narak köylünün hava tehlikesini bilen üye yazılması için bir çalışma programı hazırlamışlardır. Hulâsa Torbalıda canlı bir çalışma göze çarpmaktadır. Giresonun Sayfiyesi: Alucra Alucra; Giresonda (Husust) — Alucra, su yüzünden 1400 metre yükseklikte kurulmuş, 80 köylü ve 4100 kilometre —murabbar mesahası olan bir kazadır. Kışın pek soğuk olan Alcura yazın en sıcak günlerinde bile serindir. Bunun için Giresonun sayfiyesi sayılmaktadır. Samsunda Tütün Ekimi Samsun ( Hususl ) — Burada tütün ekimine başlanmıştır. Yeni sene ekiminin geçen yıla nisbetle yarıyarıya fazla olacağı umul- maktadır. TRalde pek çabuk kurtlandı ve yerini Bursadan — kamyonlar dolusu gelen Dirani kirazına ter- ketti. Panayırın Üçüncü günü de ay- mı hızla devam etti. Dördüncü günü öğleden sonra iş tavsamıştı artık bakırcılar altın gibi parlı- yan kaplarını sandıklara yerleşti- riyor, tuhafiyeciler tası tarağı top- hyor. Manifaturacılar krepdöşen- leri kâğıtlara sarıyor ve civarda yarından sonra kurulacak Sarıköy panayırına gitmek Üzere telâşlı telâşlı çalışıyordu. Biryandan Bahıkesir kamyor- larına mal yükletilirken öbür yan- dan da Gönen ve Bandırma yaylı arabacıları, yolcularımı alarak yola revan oluyorlardı. İşte panayır, işte Bigada olup bitenler. | Bigada Yeni Jandarma Karakolları Karantı köyünde yeni jandarma karakolu açılırken Biga (Hususi) — Karantı kö- | tiyafet verilmiştir. Yakında Inova yünde yeni bir jandarma kara- kolu yapılmıştır. Yeni karakol binası Bigadan gelen şehir muzi- kasının da İştirak ettiği bir tü- renle açılmış, gelen misafirlere Samsunda Köy Yolları İçin Çalışma Başladı Samsun (Hususi) — Köy yolla- rının yapılması, her köyün mun- tazam yolla vilâyete bağlanması için hız'ı bir çalışma başlamıştır. Köy muhtarları vilâyete çağrılmış ve köy yollarmın bir an evvel lkma'i için kendilerine — talimat verilmiştir. Samsunda Pazar Günleri Samsun (Hususi) — Köyeüler komitesi hafta tati'inin değişmesi Üzerine Samsun pazarının pazartesi Tekke köy pazarının da Salı günü kurulması Için lâzımgelen yerlere müracaat etmiştir. Aydında Kızılay Haftasında 150 Ço- cuk Sünnet Edilecek Aydın, (Hususi) — Kızılay kurumu Aydın mıntakasında 150 yoksul çocuğu sünnet ettirmeye karar vermiştir. Sünnet düğünü 24 haziranda yapılacaktır. Kızılay haftası da sünnet düğününe rast- layacak, hafta içinde askeri mah- felde bir de garden partl ve- rilacektir. İzmirde Kaçak Et İzmir (Husust) — İmariye ma- hallesinin birinci Burç sokağında İpsilos Hasanla ortağı Salih, ev- lerinde kaçak et keserlerken cür- mümeşhut halinde yakalanmışlar- dır. Bunların kestiği etlerin has- talıklı olduğu görülmüş ve hepsl imha edilmiştir. ve Uçal köylerinde de birer yeni karakoi binası yapılacaktır. İb- kaiye, Kemer ve Sinekçi köyleri de karakol yaptırmıya karar ver- mişlerdir. Yeniay Sporun Kongresi Adapazarı, (Fususi) — Yapr lan kongrede Hilâl sporun adı “ Yenlay spor ,, olarak Türkçe- leştirilmiş, — kulüp — başkanlığına Ismail Hakkı Özer, genel sekre- terliğe Osman Uysal, para İşle- rine K. Hakkı, idareye Ruhsar Haziran gaynim l dimetlai I Dünya İktisat Haberleri | l 'İngiltere Bankası- nın Altınları Çoğalıyor Haziranın İk — baftası — için neşrolunan İngi- tere Milli Bankası bilânçosuna göre bu bankanın altın ve gümüş mevcu- du 791 milyon Ingiliz lirasıdır. Mayısın son haftasındaki bu stok 771 milyon olduğuna göre bir hafta içinde Bankanın altın ve gümüş mevcudu 20 milyon Ingiliz Trası kiıymetinde bir artma göz- termiştir. Altının artmasına rağ- men tedavüldeki para daha büyük bir nisbette çoğaldığı için para- nin altın karşılık nisbeti bilâkis yüzde 2,5 kadar düşmüştür. imdikimev-| cudu 797 milyon - radır * Amsterdam'dan — yazıldığına “| göre Sovyet Rus- Mlelandalı :ı Ticaret Mü- messilliği Holan- dadan bir yeni vapur daha almış- tır. Bu vapurun Patrin'dır. 1919 da yapılmış- tır ve 9686 ton hacmindedir. 1935 yılı başındanberi altı ayda Sovyet Rusya Ticaret Mümessilli- ği Holandadan yirmi tane ticaret gemisi satın almıştır. Ticaret filo- sunun böyle az bir zamanda Sovyetlere geçişi Holanda deniz mahafilinde aksi birtesir uyan- dırmaktadır. Moskovadan yazıyorlar — Sov- yet Rusya petrol I lstihsalâtı bu yıl memektedir. u hali Sovyet« lerin işten anlarları da ortaya vurmaktan çekinmiyorlar. Resmi — bir petrol gazetesinin verdiği haberlere göre petrol endüstrisi yapılan plâna hiç te ayak uydu- ramamıştır. Hiçbir. kuyu 1935 yılı İlk dört ayında plânda tah- min edilen miktarda İstihealâtta bulunamamıştır. Bilhassa Grosny mıntakasındaki — Istihsalât plâna kıyasla yüzde yirmi noksandır. Bu azlık bir yıl öncekine kıyase la da yüzde otuzdur. Diğer mın- takalar Grosny'ye kıyasla daha İyi vaziyette iseler de bir yıl önceki istihsalât ile plânda yazıli hiaselerine bakarak noksan pet- rol çıkarmışlardır. Mütahassıslar bu eksikliği yeni açılmakta olan kuyuların kamm işinin yavaş Berkman, kaptanlığa Süleyman idişine hamlediyorlar. — — » seçilmişlerdir. Erdekte Kiraz Bayramı Erdek, (Hususi) — Kiraz bay- ramı büyük şenlikler içinde ya- pılmış, bayram civar kasabalardan ve tenezzüh trenile Bahkes'rden birçok kimseler gelmişlerdir. Tokatta Bir Tütün İmalâthanesi Tesis Edildi Tokat (Hususi ) — Inhisarlar Adaresi Tokat imalâthanesine yeni makineler getirtmiştir. İmalâtha- nede bundan #scnra sigara ve mamul tütün yapılacak, Tokatta bu süretle yeni bir İş saham açılmış olacaktır. Çanakkale Ve Tireboluda Mektep Sergileri Çanakkale ( Hususi ) — İlko- kullarda imtihanlar bitmiş, yıllık sergiler — açılmıştır. Talebelerin eserleri çok beğenilmiştir. Tirebolu (Husust) — İlkokul larda imtihanların bitmesi dolayı- sile açılan sergiler pek güzel olmuştur. | | | - ça İSTANBUL ——— Bazetemizde — çıkan Ve resimlerin bütün h mahfuz ve gatetemize aittit Abone bedeli peşindir. Adres değiştirmek 25 burüştur. —— Gelen evrak geri verilmez — ( Hânlardan mes'uliyot alınmaz Cevap için mektuplara 10 kuruşluk pul ilâvesi lânadır.