15 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 13

15 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 13

— S Hariran (OSMANLI SALTANATI GÖCERK (Mütareke devrinin tarihi ) Her bakkı mahfuzdur. Yazan: Ziya Şakir SON POSTA Silâh Ve Mühimmat Depoları Boşalıyor Meçhul Semtlere Taşınıyordu.. — Hasis ve sefil bir hissi men faat ve intikam ile idarel bükümet #etmiyeceğinizi Ümit ederim. Şüp- hesiz bunu, İcraatınızla — mlilete ihsas ve ispat dersiniz. Esasen böyle hissiyattan münezzeh ol- duğunuza da eminim. Bu sözler; padişahın, ne iki Yüzlü bir siyaset takip ettiğini, ne allak bir ruh ve seciyeye ma- likiyetini göstermekte idi.. O, bu tözleri sadece — vükelâya karşı Söylemekle — kalmamış; — bunları saray erkânından biri vasıtasile (Istiklâl ) gazetesinin (9 Mart 1335) tarihli nüshasinda da der- tettirmiİşti. Vahdeddinin bundan maksadı, Tevfik Paşa kabinesinin İstifası ttrafında cereyan eden dediko- duları tekzip etmek; Ferit Paşa “kabinesinin girişeceği leraatta da hiçbir tesir ve nüfuzu olmadığını göstermekten ibaretti. * Halbuki Ferit Paşa, sirf inti- kam maksadile iktidar mevkiine gelmişti. Bir taraftan, gerek şah- Sen kendisinin ve gerek seneler- denberi — İttihatçılara kalbinde besleyen efendisinin Intika- Mini alacak; diğer taraftan da, (İtilâf Devletleri) ve ( Muhtelif Unsurlar ) ile uyuşarak - her ne pahasına olursa olsun - (Osmanlı Saltanatı) mı yaşatacaktı. Demat Foerit Paşa, başlıca bu İki — nokta Üzerinde — toplanan #i programını tatbika girlşe- tekti. Fakat, artık için için yanan bir volkan gibi derin ve tehdit- depreşmeleri hissedilen :"lııpırvıı'lır ) den çekinmekte di. Sarayın — hafiye şebekesinin Yerdiği malümata, Harbiye Noza- Tetine — gelen resmi — raporlara hazaran, - İtilâf — devletlerinin as- leri tarafından tembhir edilen Ve etrafında bizzat kendi nöbet- çileri bekleyen - silâh ve cephane depoları birer birer boşalıyor, bir (semti meçhul ) & taşınıyordu. Bu temti ııçlıuk neresi (di?.. Olsa, 9laa Anadolu olabilirdi. Şu halde “gerek resmi zabıta kuvvetleri- hin ve gerek casus şebekelerinin #ki sıkıya — aramalarına rağmen bir türlü bulamadıkları - o ( gizli teşkilâtı askeriye), Anadoluda haroket husule getirecekti. ekim, vilâyetlerden ve müsta- sancaklardan Dahiliye neza- Tetine gelen şifrelerde de askeri kumandanların “ Idarel hazıraya Muhalif fikirler besledikleri şifre- lerle bildirilmekte idi, Bu giz'i kuvvet ; günün birinde bir tehlike teşkil edecek, yeni tadrazam Damat Ferit paşanın Pişirmek — istediği — aşa, bir tnda soğuk bir su katıverecekti. un için bu zat, Babıdliye yer- *şir yerleşmez, takibedeceği siya- Mt ve icraata Üç İstikamet ver- Bişti. 1 — Hertürlü vesait ve feda- hvlıiı müracat ederek (gizli taş- Kilktr askeriye)yi keşif ve Imha #lmek. — 2 Bu teşkilâtın esası, (Ittihat- Silar) tawıfından konulmuş olmak özmgeldiği — mülâhazasile (ltti- tçı) markasını taşıyanlara bel- lerini doğrulttamıyacak bir darbe indirmek. 3 — Milâf devletlerile onların himayesinde — bulunanlara karşı her ne fedakârlık lâzımsa yapa- rak padişahın mevki ve saltana- tını muhafaza edebilmek. Damat Ferit paşa, bu pro- gramını padişaha arzetmişti ve onun tarafından da bu Üüç mad- deye bir dördüncüsü ilâve edil- mişti. O da, şundan ibarett: 4 — Ingiltere hükümetine ve İngilizlere karşı, âzaml teslimiyet ve mutavaat gösterilmek. Bu programı tanzim ve kabul edenler, tatbikında maruz kala- cakları müşkülâtı hesap etmiyor- lar; mücadeleye girişecekleri kuv- vetin kemiyet v 'k.yflyıtlııi Idrak edemliyorlardı. * (Osmanlı Meclisi Mebusanı)nı, Maruf — şekerci oğullarından Bay Saimin damadı Şehremaneti beton- tebi muallimi ettin. Tumayın — bi- raderi sıhhat i memuru Yusuf dileriz. Askerlik Daveti Eminönü Askerlik Şubesinden; 1 — 324, 325, 26, 27, 28, 29 do- BYumlular dahil gayri İslâm eratla. rın (neferlerin) 25-6-35 günü sevk- edilmek Üzere gübede toplanacak- lardır. 24-6-935 akşamına kadar nakdi bedel kabul olunur. 2 — 316 doğumundan 324 doğu- munâ kadar henliz eratlar da tabidir. ÇD TEN N ve ( Osmanlı hükümdarı )n va- tanperverane bir imtihandan ge- çiren ( Mustafa Kemal Paşa ); artık bu iki kuvvetin de millet ve memleketin hayrına matuf bir iş görebi.mekten çok uzak oldu- ğunu hissettiği gün kararımı ver- miş; millet ve memleketin hayat ve — istiklâlini — kurtarmak - için en evvel ölümü göze alanların (Arkası var) Tramvaydan — İnerken.. Bir Kadın Düşüp Yaralandı başına geçmişti. Bayan Ayşe Dün türbede yine bir tram- yay kazası olmuştur. Bomontide oturan Mahmut kızı Ayşe ismin- de ihtiyar bir kadın Şişliden Tür- beye gelirken, türbede tramvay- dan İnmek İstemiş, muvazenesini bulamadığından düşmüş ve başın- dan yaralanmıştır. İstanbul Mili Emlâk Müdürlüğünden : Yedikulede Imrahor Hlyasbey mahallesinin Imrahor caddesinde 140 numaralı dükkânda mevcut ve cem'an yekün 8 lira 65 kuruş değerinde 33 Boş şişe, iki ahşap raf bir tahta bölme bir dökme soba bir bakır bunl bir mala ve bir vitrin ve Galatada Havyar hanmda 33 numaralı odada mevcut On beş lira değeri de iki de- mir kasa ve Fenerde Tahtaminare mahallesinin Ulah kilisesi soka- gında 12, 14 numaralı evde mevcut cem'an 120 kuruş değerinde bir tahta sandık ve bir küp ile perde ve kilim parçaları ve çarşı bodrum hanı alt kat 25 sayılı dükkânda cam'an 26 lira 75 kuruş değerinde iki sandalya, iki müstamel masa On raf bir aynalı dolap bir kepenk, bir çekmece 70 kâğıt Torba 55 pakat fitli, iki abajur, iki evrak ve para cüzdanları dört defter bir tahta sandık bazı hırdavat. Yukarda yazılı oşya 18/6/935 Salı günü saat 14 de peşin para ve açık arttırma ile Idaremizde müteşekkil satış komisyonu marife- tile satılacaktır. Isteklilerin yüzde yedi buçuk pey akçelerini vakti muayyeninden evvel yatırmaları. (F.) *3027,, HEYBELİADA Deniz Banyoları » Gazinosu İstanbul ve Adaların en güzel, en ucuz banyo ve eğlence yeridir. İstanbul Milâ Emlâk Müdürlüğünden : Mercanağa mahallesinin Çakmakçılar yokuşunda 3840 metre murabbaı arsa üzerine yapılmış Dört katta altmış oda ve altında dokuz dükkânlı Yusufyan Hanının 240 hisse itibarile Hazineye ait 30 hissesi muhammen bedeli olan 13977 lira Üzerinden 25/6/935 Salı günü saat Oa beşte kapalı zarf usulile satılacaktır. lateklilerin 2490 sa ılı kanun hükümleri dairesinde, muhammen bedelin yüzde yedi buçuğu nisbetinde teminatlarile mektuplarını arttırmayı açma saatinden bir saat evveline kadar İstanbul M lli Emlâk Müdürlüğüm deki satış komisyonu Reisliğine vermeleri. (M.) *“3170,, Sayfa 13 Bir Çırpıaa 2,5 Mil- yon (Baştarafı Tinlci sayfada ) verecek. İhtimal siz, buna İnan- mayacaksınız. Hâdiseyi nakletti- ğimiz zaman faclanın azametinl daha iyl anlayacaksınız. Şöyle ki: Avrupada bir afyon ve afyon mamulâtı karteli vardır. Bu kartel Fransa, Almanya, Ingiltere ve İsviçreyi içine alır. Bunun hari- cinde kalan Türkiye !e Yugos- lavya aralarında bir birlik yap- mışlardır. Bu sayede bu birik, dünya afyon piyasasına hâkim olmuştur. Çünkü, bilhassa bizim afyonlarımız. çok iyidir ve ilâç yapmaya çok elverişlidir. Bunu göz önünde bulunduran kartel bizden ve Yugoslavyadan afyon almaz. Arada — mevcut - itilâf mucibince biz, bu kartelden üç milyon İlralık mamül mal alırız. Amma o, İsterse alır, isterse bizden almaz. Bu sebeple bizim satışımızda evvelkine nisbetle iki milyon İira azalmıştır. Çünkü biz, Cenevre mukave- keslle bu kartele bağlı olduğumuz için onun müsaade ettiği yerlere afyon satabiliyoruz. ve bekleyoruz ki bilmukabil bizden de o, afyon alen. Halbukl! İran böyle bir bağla bağlı değildir. Binaenaleyh her tarafa satış yaparak vaziyet- ten İstifade etmektedir. Bu vaziyet böylece kör topal yürürken geçen sene, karşımıza müşteri olarak yeni Mançukuo hükümeti çıkmış ve bizden Iiki mllyon 200 bin liralık afyon satın almak İstemiştir. Afyon Inhisar idaresi hazırlık yapmış, tam malı göndereceği sırada Uluslar Kurumu, Man- gukuonun, Cenevre andlaşmasile afyon satılamıyacak memleketler arasında olduğunu İlân etmiştir. Bu ilân edişteki hususiyer ayrıca MÜDERRİS K. KÖMÜRGÜYAN Mektep, banka, şirket ve kütüpa- nelere mahsus aseri kitaplar : Yeni harflerle: - tenzilli bedeli — Kr. Ameli ve tatbiki kambiyo 35 Yeni muhasebe usulü 122,5 Ticari malümat ve bankacılık — 105 iletıma 87,5 ihtisas muhasebeleri 176 ( Şirket, * , zirmat ve ban- ka) ticari ve moali hesap 70 Lügaritma cetvelleri ( yenl va- kamlarla ) 66 Başlıca satış yeri?* Ikbal kütüphanesi Halide Ve Arkadaşlari 15 Haziran Cumartesi günü akşamı saat 9 da Ürküdur Bey'eroğlu tiyatrosunda Velinin Çocuğu Kayıp — Maaş beratımı kaybettim, Yenisini alacağımdan isinin bükmü kalmamıştır. (365) Eski Trabzon valisi müteksit M. Galip || Hayatın neşesi dinç olmaktır. İHORMOBİN tabletleri Yorgun vücutları dinçleştirir. iKTİDARSIZLIĞI BEL GEVŞEKLİĞİNİ giderir, yaşamak neşesini İade eder. Eczanelerde — bulunur. — İstanvul'da fiatı 450 Kr. Tafsilât için Galata Posta kutusu 1255 Zarar dikkate değer mahiyettedir. Maa- mafih, Inhisar Idaresi, bu müda- haleyi fuzuli bulmuştur. Çünkü Mançukuo, muahedenin İmzasından sonra meydana gelmiş memleketlerdendir. Fakat bu defa afyon İnhisarının karşısına, Ulus- lar Kurumu namına afyon - satış- larını kontrola memur bir. mücs- sese sıfatile Sıhhat Bakanlığı çıkmıştır ve satılamıyacağı iddin- sını tekrar etmiştir. konomi Bakanlığı, memle- kete döviz getirmesi noktasından bu salışa taraftardır. Tarim (ziraat) Bakanlığı keza. Bu vaziyet karşısında afyon inhisarı Başba- kanlığa baş vurmuştur. Şimdi Başbakanlığın tensibile bu gün, yarın Ankarada, bütün bakanlıklar müsteşarlarından mü- rekkep bir komisyon toplanacak, bu iş hakkında bir karar vere- ceklerdir. Mançukuo'ya afyon satışının men'i meselesi, orada kurulan bir fabrika sayesinde, kartele bağlı fabrikalara karşı afyon mamülatı noktasından bir rekabet meydana getirilmesi — ihtimalinden — ötürü İmiş; diyorlar. Maksat ta, bu rakip fabrikayı maddel iptidalyesiz bırakmakmış. Şeker Buhranı Var ( Baştarafı 1 inci yüzde ) vermektelerse de yabancı müşte- rilere (45) kuruştan aşağı şeker vermemektedirler. Dün Ankaradan gelen malü- mata göre şeker kanunu bu sabah Ankarada resmi gazete İle neşre- dilmiş ve mer'iyet mevkline gir: miş bulunacaktır. Onun için bugln îı'“.d. istenildiği kadar şeker ulmak ve kilosu toz (25), küp (28) kuruşa almak mümkün ola- caktır. a Ü z E L L 1 K Kanzuk eozanesi müstahzarlarından: KREM BALSAMİN Cildi ve şayanı itimat elli senelik bir. güzellik kremldir. Bir defa (KREM BALSAMIN) kullanan başka krem kullanmaz. Dr. A. KUTiEL Karaköy Topçular caddesi No. 33 Gün 30 CUMARTESİ — Hınır 15 HAZİRAN 935 41 Arabi —— ! 13 Rebilllevvel 1354 | Rumi 2 Haziran — 1881 '“'î Vakit |İtraal Vasat! 46 |4 280 Akşam (12 — | 19 42 AM |IZ 4| Yatsı (9 03 21 <8 8 33 08 1$ iansâk | 6 26 2 08 Öğle Iklndi