22 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

22 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

22 Hazira SON POSTA n ğ .. Hergün Kültür Ve İmtihan İşleri Imtihan meselesi hakkında Son Postanın açtığı anketi okuyunuz. Dün Amerikalı profesörün düşün- düklerini yazmıştık. Bugün de öğretmenlerin okulunda Pedagoji öğretmenliği yapan Sadrettin Ce- lâlin düşüncelerini okuyacaksınız. Bu iki profesör de bugün mem- lekelimizde tatbik edilen Imtihan usüllerinin noksan, geri, hattâ zararlı bir usul olduğunda birle- #yorlar. Bu anketlmiz öğretmenler ara- sında büyük bir ilgi uyandırdı. Dün bunlardan ikisi ile konuştum. Bunlar, bugünkü imtihan şek- Mnin çocukları ezip sinirli yaptı- famı kabul ediyorlar. Fakat on- lara göre ikinci bir mesele daha yar: Çocuklar çalışmıyorlar. Imti- banlar çok fena, fakat hiç olmazsa çocukları çalışmıya ve dersleri bir defa olsun gözden — geçirmiye mecbur ediyor, diyorlar. * Çocuklar niçin çalışmıyorlar? Bu da bir mesele. Hem de çok Gönemli bir mesele. Çocuk çalış- mıyorsa bunun birinci kabahati terbiye sisteminde ve müfredat programlarındadır. Okutulan şey Ççocuğu meraka düşürmüyor. ö.ğ- retmen — 60 — kişilik — sınıfta yalnız ders vererek vakit geçi- riyor. Çocuklar da ya uyuyor, ya eğleniyorlar. Sonra imtihan gelince sıkışıyorlar, Çocukların çalışmamasının bir çok sosyal ve ekonomik sehepleri daha vardır. Bütün bu sebepler tetkik edilip çaresinin aranması Tâzım. Bir gazeteci arkadaş, bizim liselere çattığımızı şanmış. Biz liselere çatmıyoruz. Kültür siste mimizin düzeltilmeye muhtaç ol« duğanu iddla ediyoruz. Şimdiye kadar bütün derdi- miz çocukları okutmak, mektep açmak işinde toplanıyordu. Bugün bu devri atlattık, Şimdi artık terbiyo sisteml kurmak ve tatbik edilmekte olan — yanlış sistemi düzeltmek çağına geldik, mek- tepleri kurduktan sonra yalmız çocuğu — okutmanın yetmediğini öğrendik. Mektep iyl şeydir am- ma okutmasını ve terbiyesini bilmek şartile, Bu hususta başka memleketlerin yaptığı tecrübeler- den istifade edebiliriz. Kültür Bakanlığı hiç olmazsa imtihan — meselesini konuşmak Üzere bu sene bir kültür kongresi toplayamaz mı ? * Bizim görüşümüze göre kongre toplanamazsa, kültür ve terbiye Bistemimizi kuracak bir eksper veya eksperler heyetine ihtiyaç vardır. — Bugünkü — miülli talim ve terbiye heyeti bu İşi be- cerememiştir. ve — beceremiye- ceğini İspat etmiştir. Artık on- lara güvenerek kültür - işlerimizi düzeltemeyiz. LavatMaslisi Dağıtacak Mı ? Paris, 21 (A.A.) — Başbakan Laval, itimat meselesini — ortaya koymadan, Bakanlar komisyonu- nun, çizdiği prağramı değiştirmek istediği takdirde — parlâmentoyu kapatmak tehdidinde bulunmuş- tur. Yunanistanda Bir Kasaba Yandı Atina 21 — Selâniğe yarım saat mesafedeki Edessa şehrin- den yangın çıkmış, bir ipek fab- rikasından — çıkan ateş — bütün gebri istilâ etmiş, 300 ev, 150 dükkân, bu arada da Milli Atina Bankasının şubesi yanmıştır. Resimüli Maka e Bu resim, size bir harsızlık vak'asının üç safbasını gös- yapıyorlar. bankayı soyayorlar ve nihayet hapisanede soluğu alıyorlar. Gizli kalmış bir hırmızlık, cezasız. kalmış bir hırsız yok- sengia — olan, rahat yaşıyan ve cemiyette itibar gören insan bulunamaz. Bunla: termektedir. İki hırsız önce plânlarını tur. Başkalarının paralarını — çalarak Sonra çabuk zengia olmük düşebilirler. Fakat Aydınlıkta çalışını para kazanmıya alışınız. hayat yolunau yanlış girmiş insanlardır ki, bu yol, onları vul ua hapse ve zindana sürükler. Genç çağda iken para hırsına, hevesine kapılanlar bir an için bu yola yol daima kuranlık ve tehlikelidir. © sizi aydınlığa götürecek yollarda SON TELGRAF HABERLERİ Şehinşahı Öldüreceklerdi Tahranda Bir Suikast Teşebbüsü Veydana | Çıkarıldı Bütün Suçlular Asıldı İçlerinde İki De Gazeteci Var Tahrandan Mısır gazetelerine bildirildiğine — göre — Şehinşahı öldürmek, hükümeti devirmek için hazırlanan bir suikast teşebbüsü meydana çıkarılmış, — suçluların hepsi asılmıştır. — Asılanlar -ara- sında Şafak Surh ve Teceddüdü Irav gazeteleri sahipleri de vardır. ükümet Şehinşahı ve bugün- kü rejimi korumak için büyük bir gayret — sarfetmektedir. — Sarayı korumak için etrafına dört tabur asker konulmuştur. Kondilis Kralcı Bu Fikrini Ajansla Resmen Bildirdi Atina, 21 — Başbakan mur- işler bakanı Kondilis iştir ki: — “Pilibistin — krallık çıkmasını istiyorum. Zira cümburiyet mnormal siyasa hâyatı vermedi. Bunu kırallık verirse Yunanistan kurtulacaktır.,, Parti arkadaşları Kondilisten izahat İsteyeceklerdir. Küçük Andlaşma Toplan-| tısı Bu Yüzden Geri Kaldı İzmirde Bir Katil Yakalandı Ankarada Komünistlerin Mu- hakemesine Dün — Başlandı Ankara, 22 (Hususi - telefonlağ) — Komünistlikten maznun olan- ların ilk muhakemeleri dün yapılmıştır. Neticede maznunlardan Muzaffer, Ruşen, Zeki, Hasan ve Eyubun Hamdi, Tursun, mevkuf, geriye kalan Kâmiran, Necmeddin, Muammer ve Abdurrahmanın gayri mevkuf olarak muhakeme edilmelerine karar verilmiştir. Beypazarında muallim Baha hakkındaki tahkikat henlüz bitmemiştir. Buhranı Devam Ediyor Belgrat, 22 ( Husust) — Yeni | kabine henüz teşkil edilmemiştir. Yeni kabineyi — Yevtiç, Viçoviç veyahut Stoyadinoviçten birisinin kuracağına — muhakkak nazarile bakılmaktadır. Zagrepten gelen Birvat partisl lideri Maçeki kralın nalbi Prens Pol tarafından kabul edilmiştir. Bugün Belgratta yapılması icap | eden küçük andlaşma toplantısı Yevtiçin hükümetten çekilmesi dolayısile geri bırakılmıştır. Beş buçuk yil önce Zafranbo- luda — Nazifeyi — öldürüp 15 yıl hapse mahküm olan ve beş yıl yattıktan sonra kaçip İzini kaybe- den İsmalil adlı birl burada ya- | kalanmıştır. İ Yugoslavya Kabine Memurlar 40 — Tayyare Alıyorlar Ankara, 21 — Bütün Devlet, hususit muhasebe ve belediye memurları aylıklarının yüzde iki- sini hava kurumuna bırakmışlar- dır. Bu para bir buçuk milyon Hrayı geçmektedir. Bu para İle 40 tayyare alınabilecektir. Yeni Valiler Ankara 21 — Ankara Bele- diye Reis Muavini Âdil Maraş, Istanbul Polis Müdürü Fohmi Mardin, Ikiıci Müfettişlik nşayiş Müşaviri Osman Edirne, Birinci Müfettişlik Istihbarat Müdürü Bur- haneddin Ağrı, Liman Müdürü Ali Rıza Gaziantep, Burdur valisi Saip Van, Ayintap valisi Akif Sivas valiliğine tayin edilmişlerdir. 10 vilâyette de değişiklik olmaktadır. Samsun — valisi Fahri de Evkaf umum müdürlüğüne tayin edilmiş- tir. İSTER İ Bir gaze' ci arkadaş anlatıyor: “Bir dostumun gelenlere: maze hazırlanıyor. Cömecek mezar yok. Nedem 1. tanı Maçkadadır. Belediyi — Olmaz.. Kapalıdır, diyor. — Yahyafendi dergâhina ?.. O da olmaz... Eyübe *.. O hiç olmatı.. E biz ne yapalım şimdi. ?.. için bir müracaat 1.. Ankaraya İstida gönderin. Vakit yok! Conaze haszır.. Eyyy ! Vaktile düşüneydiniz... #nade san efendim... İnsan ölecğini bilir mi ki, vaktile verelim... 1STER AN IS ok yakın bir bısımı — öldü... gok becerikli bir adam olduğu halde Acaba buralara mü- TER INANMA! — Söz temsili, yani.. Dostum bakınız başına — Şimdi nereye — Norede bu?. gömeceğiz 1 — Atri mezarlığa... — Mecidiye köyünden sonta, daha ileride. — E oruda biraz yer alsak ta aile kabristanı yapsak ! — Satılamaz, henüz plâm yok |. Bu birinci parti... İkinci parti: — Elfendim, Belediyenin — cenaze otomobilini — filân yere gönderir misiniz ? — Ne zaman?. — Öğle üzeri.. — Üğle üstü araha meşgul, İsterseniz sabah erken- den, yahut akşam geç vakit.. — Efendim! Gezmeye gidecek değiliz.. yacağız.. — Elendim. Ben Cenaze taşı- de reddetmemek için öyle söyledim.,, İNAN İSTER İNANMA! Sözün Kısası Yenicami Etrafındaki Molozlar Server Bedi Dünkü gazetelerden bri Ye- nicaminin bugünkü fotoğraf.sini ve etrafındaki molozlar yıkıldık- tan sonra alacağı şekiln resmini altalta koymuş, “ne zaman, fakat ne zaman?,, diye soruyordu. Ben hatırlarım, bundan on altı on yedi sene evvel muharrirliğe yeni başladığım sıralarda, Yeni- caminin etrafındaki moloz ve kötü binalar kaldırılır da oraya bir meydan açılacak olursa büyük va muhteşem kubbenin güzel taran- mış bir baştaki alın gibi tertemiz ortaya çıkacağını bir mecmuaya yazmıştım: Daha o zaman kendi- kendime diyordum ki: “Een ken- dimi bildim bileli bu mevzua dair neler yazıldı. Benimki de fazla olmasın?,, Aradan on altı bukadar yıl geçti; Yenicami etrafındaki mo- lozlara dalir yine yüzlerce yazı yarzılmak lâzım geldi, sonraları ben de kimbilir bu mevzua kaç dafalar döndüm, fakat biz yaz- dıkça oradaki pislikler arttı, za- | man ile mabedi çeviren tahta bi- nalar eskidikçe eskidi, çarpıldık- ça çarpıldı ve oraya Belediyenln çöp arabasından başka hiç bir imar gayreti girmedi. Hakikatte bu Yeni Cami et- rafındaki molozlar bir sembol ha- line gelmiştir: Okadar yazıldığı, çizildiği, söylendiği halde bu mem- leketin her tarafını dolduran bir çok molozların eksilmek şöyle dursun nasıl arttığına işarettir. Yurdu temizlemeğe başlayıp başlamadığımızı anlamak için ora- ya bir göz atmak yetişir: Yeni Cami eski halinde midir? Öyle ise, emin olunuzki bu memleketin Belediye zehniyeti de eski halin- den hiç şaşmamıştır. İşte size o büyük âbidemizin mükemmeliye- ti nisbetinde mükemmel bir ölçül Başka bir mikyasa hiç lüzum yok, Tramvay Şirketi 1700000 Lirayı Geri Veriyor Ankara 21 — Bayındırlık Ba- kanlığı ile İstanbul tramvay şirketi arasında yapılan görüşmeler neti« celenmiş, Fatih ve Edirnekapı hattına sarfedilen para indirildik- ten sonra geri kalan bir milyon 700 bin liranın geri verilmesini şirket kabul — etmiştir. Paranın tediye müddeti tesbit edilecektir. Ankara Yolunda Bir Kaza Bursa, 21 — Karaköyle An- kara arasında posta yapan otobüs Pazarcık cıvarında bir köylüyü çiğneyerek — öldürmüştür. Şoför tevkif edilmiştir. Ihraç Edilecek Kütükler Ankara, 21 — Ceviz kötük- lerinin ihracı yasak edilmeden evvel satıldıkları resmen - tesbit edilen kötüklerin — ihracına izin verilmiştir. Köylüyü Nasıl Okuturuz? Ankara,21 — Kültür Bakanlığı bakanlıklara bir tezkere gönde- rerek köylüyü okutmak için neler yapılması icap ettiği mütalâasında bulunduklarını sormuştur. Bursada Bir Köy Yangını Bursa 21 — Fıstıklı köyünde bir yangın çıkmış, beş ev tama- men yanmıştır. Evlerden hiç eşya kurtarılamamıştır. Ankara Garı Ankara, 21 — Yeni gar binas sının yapılması 777 bin liraya tayyare kurumuna 120 bin lira teberru eden Abdürrahman Naci ye ihale edilmiştir. Gar kış mev- simi hariç olmak üzere 16 ayda yapılacaktır. Cam Fabrikası Paşabahçede kurulan cam ve şişe fabrikası ay başından itibaren işlemeye başlıyacaktır.