29 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 12

29 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 12

“Tefrika No: 69 Almanya acaba en son keş- fettiği gazleri kullanacak mı idi? Zannetmiyordu. Bunları, ihtimal ki daha açık arazlide ve daha kuvvetli düşmanlara karşı sakla- yacaktı. Daha başlangıçta bütün harp esrarını ortaya — atmak doğru olmazdı. Bir ikli hafta sonra Avrupa kimbilir ne şekle girecek? Kimbilir Almanya daha kaç düşmanla karşılaşmağa mec- bur kalacaktı? Taksiler Neidelmanın göster- diği — istikamette — ilerliyorlardı. Tam ışıklar sönerken sığınaklar- dan pek de uzak olmiyan yan sokaklardan birinde, bir evin önünde durdular. öteyi beriyi tetkik ediyor, taks- den inerken, havada muharebe başlayıp başlamadığını anlamak | için sık sık başını kaldırıyordu. Şehir karanlığa dalınca, bulut- lu havayı da daha iyi görmek kabil olmuştu. Fakat hava muha- rebesinden bir eser görünmiyordu. Yalız eski ve karmakarışık sir- temde bir kaç tayyare müthiş bir gürültü çıkararak uçuyorlardı. Neldelmann bunları biliyordu. Zaten bunları uzun uzun tetkik etmiş ve hükümetine bildirmişti. Bu tayyareler Çekoslovakya hava kuvvetlerinin en eski, en köhne ve en yavaş tayyareleri idi. Her nedense hangarlarından, çıkarıl- mış, gelecek düşmana faikiyetle- rile değil, fakat pilotlarının cesa- reti sayesinde elden geldiği kadar zarar vermek üzere havaya dizil- mişlerdi. Bunların hepsinin ergeç parçalanarak yere düşeceğinde şüphe yoktu. Bu köhne tayyarelerin her taraftan Üüzerlerine doğru gel- mekte olan müthiş Alman hava Hilolarına - saldırışları tıpkı — bir İneğin tavşamı kovalamasına, ya- hut da bir tavşanın tülki İle yarışmasına — benziyordu. — Değil Çekoslovakya, ondan çok kuv- vetli uluslar bile Almanların bu hava kudretine karşı koymağa cosaret edemezlerdi. Önünde- durdukları ev, birkaç saat evvel polisin tahliye ettirdiği evlerden biri idi. Isimlerinin A- man isimlerine benzediğinden ve Üzeri Münih damgalı yarı yanmış, bir mektup zarfı bulunduğu için evde oturanların hepsi de nezaret altına alınmıştı. Hâlâ kelepçe ile polis komi- serine bağlı olan Her Neidelman bir elektrik lâmbasının ziyası ile ilerde yürüyerek zemin katındaki odalardan birine girdi. Yerde son derece tozlanmış — bir halı vardı. Neidelman halının kaldı- rilmasını işaret etti. Halı kalkınca döşeme — tahtalarını birer birer saydı: — “Bu işi bana bırakınız. Siz şöyle geride durunuz,, dedi ve serbest olan elile sol taraftaki duvarı işaret ederek ilâve ettik — “Ben şu döşeme tahtasını kaldıracağım. Fakat bunu kaldı- rirken derhal bir tabanca pat'ı- yacaktır. Eğer gösterdiğim yerde duru:zacız size hiçbir zarari do- kunmarz... Şimdi bana bir alet | mişti. Polis komiseri bulun bakalım. Tahta Pancurlar Muhafızlar öteyi beriyi araş- tırdılar ve bir keser bulup getir- diler. Neidelman kendisine kelepçe ile bağlı olan komisere döndü: — “İki elimle çalışsam daha iyi olur, amma, bir elimle de döşemeyi kaldırabilirim. Evvelce de söylediğim gibi döşemeyi kal- dırınca bir tabanca patlayacaktır. Bundan her ikimizin de korun- mamız icap * .e Sizin alacağımız vaziyeti elim: den geldiği kadar size tarif et- | meye çalışacağım.. Maamafih siz bildiğiniz. gibi hareket etmekte Neidelmann keskin nazarlarla | *erbestsiniz.,, Dedi. Bu srada pencerenin tahta pancurları kapanmış ve muhafız- lardan biri bir de fener yakmıştı. Odanın içinde beş altı tana silâhlı muhafız vardı. Dışarda, merdiven başına ve sokak kapı- sının önüne de nöbetçiler dikil- 29 - 6 - 1935 düşündü. | Kelepçeyi çözüp Almanı serbest | bırakırsa, Alman bundan birşey kazanmıyacaktı. Fakat — kendisi o tehlikeli döşeme tahtasından uzaklaşabilecek ve canını kurta- racaktı. Nihayet kararını verdi ve Almanı serbest bıraktı. Neidelmann duvardan itibaren beşinci döşeme tahtasının önünde diz. çöktü. Bu, yekpare bir tahta değildi. Iki parçadan ibaratti ve uçları aşağıdan geçen bir kalasa çivilenmişti. Kurşunlar Iki ucün - birleştiği noktaya keseri soktu ve geri geri "ki_,l lerek tahtanın bir ucunu kaldır- maya çalıştı. Döşeme tahtası gıcırdayarak kalkarken aşağden bir silâh sesi işitildi. Seri fasılalarla bunu yedi patlama daha takip etti. ( Arkesı var ) Bir Temmuz Gecesi Yapılacak Olan Denizciler Şenliği Pek Parlak Olacak ( Baştarafı 1 Inci yüzde ) kadar yerlerini almış bulunacak- lardır. Muhtelif Türk deniz firmala- rıma ait olan gemiler ve bu fir- maların mensuplarını taşıyan va- purlar yine liman içinde kendile- rine gösterilen yer'erde buluna- caklar. Bunlar da saat yirmiye kadar mevkilerini alacaklardır. Bunun dışında Akay idaresinin Kalamış vapuru Galata rıhtımin- dan 21 buçukta, Heybeliada va- puru köprünlün Haydarpaşa iske- lesinden Kalamışı takiben, Göz- tepe vapuru da onu takiben köprünün Kadıköy İskelesinden kalkacaklardır. Erenköy vapuru Kadıköy ve havalisi halkı ile 21,15te Kadıköy iskelesinden kalkacak ve fener alayı sahasına gidecektir. Şirketihayriyenin 74 numaralı vapuru, saat 19,15te Sarıyer- den kalkarak sağlı, sollu Buğaz sahillerine — uğrayıp — davetlileri alacak ve Sirkeciye inecektir. Yi- ne şirketin 66 numaralı vapuru köprünün Buğaziçi iskelesinden 72 ve 73 numaralı vapurlar da onu takiben yine köprüden hareket edeceklerdir. Haliç şirketinin 15, 16 numa- ralı vapurları köprünün Haliç is- kelesinden, saat 21,15 te kalka- caklardır. Bunlar Haliç halkını alarak alay sahasına gidecek- lerdir. “ Ayrıca, bu eğlenceye iştirak edecek olan halk için birçok va- sıtalar hazırlanmaktadır. Gemiler den saat 21,30 da fişekler atılmiya başlayacaktır. Bunlardan başka da Sarayburnundan, Kızkulesin- den, Şemsipaşadan, Dolmabahçe- den, Tophaneden fişekler atıla- caktır. Saat 23,20 de tam Dolma- bahçe sarayının önünde - tahli- Esiye — manevraları — yapılacak, Bütün gemiler projektörlerini bu sahaya — çevireceklerdir. — Mera- —at zz — sim sahasında şehir bandosile bahriye muzikası çalacaktır. Şenliklere saat yirmi dörtte Ankara vapurundan verilecek bir işaretle nihayat verilmiş olacaktır. * Kalamış vapuru denizcilerin allelerine, Erenköy vapuru kadı- köy Halkevi emrine, 74 numara Cumhuriyet halk partisi emrine. 73 numara İstanbul Halkevi ve Üniversite emrine, 15 numara Cumhuriyet halk partisinin Eyüp ve Fener nahiyeleri emrine mec- canen tahsis edilmiştir. Diğer va- purlarla — şonliklerde — bulunacak halk bilet alacaklardır. * Donanmamızın bu şenliklere iştiraki ayrıcı a edilecektir, Öz Türkçe Çalışmaları 43 Üncü Liste 1 — Muvafık, mutabık - Uygun “Muntabık - Uyuk VI — Fikirlerimiz biribl- rine uygun değildir. - 2 — Hare- ketinik kanuna uygun - değildir. 3 — Bu masanın ayakları yerle- rine uyuk değildir. 2 — Müleyyide - Berkite Örnek : Bütün kanunlar devrim sav- gae nın birer berkiteri olmalı; r. 38 — Mükâfat - Öden Örnek: Hayır ve hizmet işlerinde en büyük öden, vicdan rahatıdır. * — Satıh - Yüzey Örnek ; Akşam üstü, su yüzeyindeki || işin (muzi) kırışıklıklara daldım. 5 — Münavebe - Sıralaşma Örnek; Gece nöbetçileri araların- daki sıralaşmaya göre çalışırlar. Noti Gazetemize — gönderllecek yazılarda bu malerin Osmanlı eaları kullanılmamasını rica ederiz. szram Hallde ve Arkadaşları £9 Haziran cumartesi günü akşamı 9 da Üsküdar Beyleroğlu bahçesinde “ Bir avuç ateş ,, Komedi 3 perde (Son Telgrai Ve Teisizler| Köylüye Togiak Dağıtılacak Toprak 2 Mil- yon Köylüye Yetişecek Kanun Teşrîı; Toplantısındâ Çıkacak Ankara, 28 ( Hususi ) — Ka- mutayın birinci teşrin devresinde çıkaracak en mühim kanunlardan biri toprak kanunudur. Devlet şürasının tetkikinden geçen kanun bütün ihtiyaçları karşılayacaktır. Buğün devletin elinde toprak- sız köylüye dağıtabileceği birçok yerler vardır. Dağıtılacak toprak başlıca şu dört mıntakada olacaktır : 1 — Trakya ve Marmara çev- resi, 2 — Ege mıntakası, 3 — Karadeniz çevresi, 4 — Çukurova çevresi, Köylüye dağıtılacak toprakta bu mıntakaların her birinde yetl- şen örenlerin (mahsulün) en iİyi kalitelerinden yetiştirilmesi için de tedbir. alınacaktır. Çukurovada Devletin islâh ettiği tükenleri sa- Mussolini Barış İstemiyor İtalya Habeşistanı Manda Altına Almak İstiyormuş Londra, 28 (Telsizle) — Ede- nin Romada ve Parisde yaptığı temaslar hakkında Londra gaze- teleri uzun makaleler yazmışlardır. “Deylitelgraf,, gazetesi Musso- Hninin Habeş ihtilâfını barış yo- lile halletmeğe yanaşmadığını ve Habeşistan üzerine 25 yıllık bir manda istediğini, Eden in ise In- giltrenin böyle bir teklifi kabul etmesi imkânsız olduğunu, Musso- liniye bildirdiğini yazmaktadır. Mussolini Çift . Amelesi Roma, 28 (A.A.) — Mussolini bu #abah Litoryada kurutulan Pontin bataklıkları de kurulan köylerin harman işlerinin açılma töreninde bulunmuştur. — Mussolini, vücudunun #st kasmi çıplak olduğu halde, yeni yapılan köylerin çifliklerinde çalışimış ve iş bittikten sonra İşçi defterini imza ederek gündeliğini — almıştır. Mussolini köylülere: — “Bugün iyi çiftçileriz, yarın da iyi askerler o'ncağız.,, demiştir. Uzak Şarkta Yeni Çarpışmalar Londra, 28 (Telsizle) — Uzak Şarktan gelen haberler bugün yeni çarpışmalar yapıldığını bil- dirmektedirler. Japonya, Çin ve Mançoko arasında bir ademil teca- vüz paktı yapmak üÜzere Japonlar tarafından yapılan teklif Çinlile- rin Mançoko hükümetini tanıma- makta israr etmeleri Üzerine suya düşmüştür. Şimali Çinde Japonlara karşı umumi bir galeyan vardır. Halk her tarafta Japonlara karşı gelen- i lere yardım etmektedir. Fransız Erkânıharbiye başkanı Romada Roma, 28 ( Telsizle ) — Fran- sız Erkânıharbiyesi Genel başka- ni General Gamilen Romaya gel- di. Erkânıharbiye Genel Başkanı General Padeglio ve Mareşal Bal- bo ile ğörüştü. General Mussolini tarafından da kabul edildi. Italyan ordusunun manevralarında bulu- nacaktır. nayiine yarıyan pamuğun, Kara- deniz çevresinde Türk Ofisinin dışarıya satılmak İçin standarize etmeğe karar verdiği fındığın ye- tiştirilmesine çalışılacaktır. Köylüye dağıtılacak topraklar- da, en iyi tohum ve mahsul tipi- de yetiştirilecektir. Bu hususta yüksek Ziraat enstitüsünün mah- sul tiplerimiz hakkında yaptığı tetkiklerden iİstifade edilecektir. Yalnız bu dört mıntakada Dev- | letin elinde bulunan toprak (2) milyona yakın yurtdaşa yetebile- cektir. Mevcut- ve işler variyette olan toprağın yüzde kırkına yak- laşan Devlet toprağı iyi ve teknik bir çalışma ile imar edilirse, dr şarıya sattığımız ulusal örenleri- mizden temin ettiğimiz menfaatin en aşağı bir misli fazlalaşacağı muhakkaktır. Havada Yeni *ğir Rekor İki Tayyareci 647 buçuk Saat Havada Kalacaklar Meridiyan » Missispl 28 ( ALA.) — Uçakçı Fred e Alf Keys, benzinl havada almak suretile 553 saat 41 1-2 dakikalık resmiğ dayanım ( mukave- met ) rekorunu kırmıştır. Uçakçılar 647 anat 29 dakika olan Özel rekoru- nu kırmak — ergesile — uçmalarına devam e#tmektedirler. Eden Londrada Paris Ve Romadaki Görüş- melerini Anlattı Londra 28 (A.A.) — Uluslar 808 yetesi bakanı Bay Eden bu sabah kabine arkadaşlarınâ — Parls'te Bay Lâval ve Romada Bay Mussolinl ile yaptığı konuşmaların sonuçlarını an- latmıştır. Bu s#abah Avam kamarasında bir saylavın, Parls ve Romü görüşmeleri Üzerine bir Diyev yapıp yapamıyas cağı hakkındaki soruşuna dış - İşleri bakanı Sir Samuel Hoar bunun ancak pazartesi günü yapılacağı cevabını vermiştir. Stratosfere Çıkış Mokova, 28 ( A.A )— Bütün gaze« teler Siratosfer balonunun yükselme- sindeki parlak başarıdan babsetmekte balonla çıkan pilotların cesaretini |ve bu yükselmesinin kaydeylemektedirler. * Pravadaya göre Stratosfore yükselmede herbangi bir kırmak amacı — görülm Pilotlara bir — gözleme - tat programı — verilmiş idi. Onlar, programı yerittiler. İngiliz Gazetecileri Geldi Bir müddettenberi beklenilen İngiliz gezeteciler bir hey'etle Turing kulüp bzaları dün gece on bire doğru otomobillerle şeb- rimize gelmişlerdir. lan kor Teşekklür — Zevcemin — vaz'ı hamli esnasında hazakatle novzadı al- mıya müvaffak olan memleketimizin medarı iftiharı profesör Doktor. Bay TEVFİK KEMZİ ile başasistanı dok- tor Bay Hulüsiye ve Teşvikiya sağlık Evi müdürü Doktor Bay İBRABİM OSMAM ve asiatanı Doktor Bay CE- LÂL ile hastabakıcı hemşirelerin güse terdikleri fevkalâde itina ve takayyüde lerinden dolayı samimi teşekkürlerimi arzederim. Köncalık Şirketindem Aibert Levi