29 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

29 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Köy Eoleii 8 48 Saat İş & Ucuzluk Köy Evleri Romanya ve Bulgaristandan gelen göçmenlere Trakyada bir fip üzerinden köylü evleri yaptı- rılacak. Sonra bu tip evler büötün köylümüze örnek olarak gösteri- * tanımıyoruz, onlara ev yapamar yız,, dediler. Yarışa gizen Üç mimarın pro- jelerini gözden — geçiren seçme kamitesinin başında bir ecnebi mimar var. Bu adam, Türk mi- marlarını bu yakarışlarını işitincer — Şaşılacak şey, demiş, Türk köyleri hakkında tetkikat yap- mak üzere Almanyadan milmar- lar geliyor da, Türk mlimarları kendi köy ve köylülerina tetkike gitmiyorlar.,, Halbuki Türk çocukları hafta tatillerinde şu cıvar köylere tet- kik gezintileri yapsalar, masrafsız ve zahmetsiz köyü de, köylüyü de tanımak fırsatını bulabilirdi. * 48 Saat İş Ekonomi Bakanlığı Cumartesi gündeliklerinin tamam verilmesi Tâzımgeldiğini bildirirken İş saa- tinin haftada 48 saat olduğunu bildiriyor ve Cumartesi — günü kurmuş, mesleğimizi | keymuşaak hayat er tereddütler, çi yersak, hayat küzims Hay t öxce bir yokuş, sanra bir İn'ştiz. Otuz yıpmı kadar bu yecuşu çıkanz. Eğer © vakte kadar hayatımızı kararlaştırmış, yaşayışmımıın yalasa tık bözim için kolayl ge. Fakat höü'k güçlükler, — kararsızlıklar içinde yuvarlanı- için karan ık bir geceden farkez o'ur, USLA Zitra birer bu Eğeler yeri — bilenler | gktınz m? gibi — tereddütü, Şü bel, katederiz. Sağlam — adım va guurlananlardır. Siz karsalıkta masiniz? Yoksa aydınlığa KE Hayatın Bascmakları B yokuş we Hişi karanlıktı yürüyen Lorkik adımlaria ancak — bastıkları yaracak kadar Bta 1 .ar, artık — kazanlığı Alışveriş Beraberliği Türkiyeden Az Mal Ahp Çok Mal Satmak Yasak , Ankara 28 — Türk parasının kaymetini Koruma Kanununun değiştirilen 32 neci maddesine göre Türkiyeye aldığından fazla mal satanlar ve arada kliring ve benzeri anlaşmaları olmıyanlardan satın alınsn malların parası sata- nm hesabma Merkez bankasına yatırlacaktır. Satıcı bu parayı ancak Türkiyeden Türk malı ak mak suretile kullanabilir. öğleden sonra İşçiyi çalıştrmama-| Yıldırımla Ölenler ga karşılık olarak hafta içindeki iş saatine yarım saat eklenebile: ceğini s«öylüyor. Haftada kuk sekiz asat, de- mek günde 8 saat. Bütün dünya 40 santi, hattâ rasyomel çalışam memleketler 34 saati bile kabul etmişlerdir. Biz henüz endüstrimizi yeni kuruyoraz. 48 saate bir şey demeyelim. Fakat bizde işçisini haftada 48 saat çalıştıran fabrika yarsa parmağını kaldırsın. Yeni Türk fabrikatörleri işçileri günde 10, bazıları 12 saat çalıştırıyorlar. Ufak bir tetkik bu nc: hakikati meydana çıkarmağa yeter, Nazariye ve dilek kolay, fazla bir de maml tatbik edildiğine bakalım, * Ucuzluk Bazı maddeler ucuzluyor: Şe- ker, kibrit, çimento gibi.. Fakat buna karşılılk bazı maddeler pahalılaşıyor: Sebre, meyva, elke mek gibi, bu sene kuraklık yiü- zünden bu maddeleri ucuz yeye- miy;_cıığ'iilu galiba. 1 'al ve çokluğun gıdasını teşkil eden bu ıml- ucuzla| madıkça hayatın da ucuzlamasına imkân yoktur. * Beyhude sevinmeyelim. Yalnız buna karşı, başka mad- deleri daha — ucuzlatmaya — ça- hşalım. * Özlü Sözler Eski Iranlılar Atinalıları ez- mek hulyasına kapıldıkları zaman Atinanımn deniz kumandam Öribi- yades Yıman donanmasımı bere zaha götürmek istiyordu. Temis- tokles bu fikre karşt geldi, ve Yunan donanmasının İran salde rışım beklemesini tavsiye etti, Bunun üzerine Örihi)ıdeı kamçı ile Temistoklesi susturmak istedi. O vakit Temistokles: — Vur, fakat dinle, Dedi ve nazihatini tutan Yu- aan do.anması muzaffer oldu. Gemlik Ve Ilgazda İki Kadına Yildırim Çarpti Gemlik, 28 (Hususi) — Alt- benlide bir kadın eşeğe binmiş olarak giderken yıldırim düşmüş, kadın da, eşek te kömür haline gelmiştir. Kadının yanındaki çe- “cuklar mucize kabilinden kurtuk muşlardır. Ankara, 28 — Hgazın Çindir köyünden otuz yaşlarında Osman kızı Şehriye tarlada — çalışırken yıldırım çarparak öldürmüştür. Ekonomi Bakanının Rusya- ya Yapacağı Gezi Ankara, 28 (A.A) — Çağın Üzerine yakında Sovyet Rusyada bir etüd gezisine çıkacak olan Ekonomi Bakanı Celâl Bayer, eve velisi gün öğle yemeğinde Başba- kan İsmet İnönünün - köşkünde çağıılı olarak bulunmuş ve Diş işleri Bakanı Tevfik Rüştü Arasın da bulunduğu bu yemekte yap- mak üzere bulunduğu gezi konusu etrafında Başbakan ile görüş müştür. Dün Atatürk ile Istanbula gitmiş olan Celal Bayar, bu yok culuk sırasında da Büyük Şefin bu gezi etrafır daki yüksek direk- tiflerini almıştır. AeENGE İT KN TERMART N (Son telgraf ve telsiz ha- berlerimizi 121İnci sayıfa- mızda bulacaksınız| SON TELGRAF HABERLERİ Yunan Meclisi Ya- rın Top'anıyor Kraliyet Taraftarları Pro- pagandalarını Arttırdılar Atina, 28 (Hususi) — Kraliyet taraftarları günden güne propa- gandalarını artırmaktadırlar. Baş- bakan Çaldaris rejim —meselesi hakkında gazetecilere yeni bir diyevde bulunmuştur. — Çaldaris diyevinde reylamın tam bir ser besti — dalresinde — yapılacağını, abalinin reylerinin doğru olarak düşmelerine imkân bırakılmıya- cağını ilâve etmiştir. — Yeni meciis Pazartesi —günür ilk toplantısını yapacak, saylavlar Cümhuriyet rejimine kaytmız şart- sz andiçeceklerdir. Meclis Bap kanlığına Nizikiz seçilecektir. Aneksartiton gazetesi, rejim meselesinin ciddi bir surette or- taya atıldığı bu sıralarda Cumhur reisinin neden susmakta olduğunu soruyor. Viyana Müsabakala- rında Üçüncüyüz Viyona, (Hususi) — Yapılan ikinci müsabakalarda binici sü- baylarımız dördüncü gelmişlerdir. Viyana şehri kupası müsabaka- sında da 38 yarışçı içinde sübay Eyüb üçüncü gelmiştir. Almanyada Görülmemiş sıcaklar Berlin, 28 (Telsizle) — Bugün de bütün Almanyada sıcaklar bas- mıştır. 1876 danberi Almanyada böyle s#ıcak görülmemiştir. Wür- temberg'de hararet derecesi gök gede 38i ğeçmiştir. 8 güneş çarp. masi vakası olmuştur. Yunanistanda Milli Müdafaa Meclisi Atina, 28 ( Hususl )— Memle- ketin müdafaasına ve harp tec- hizatı işlerine bakmak üzere hi- kümet tarafından Mili Müdafaa Meclisl kurulmasına dair karar- name buygünkü resmi gazetede çılkmıştır. 9 Yaşında Bir Katil On Beş Yaşında Bir Kızı Öldürdü Karaman, ( Husust )— Burada Kirişçi mahallesinde bir kavgu sonunda dokuz yaşında bir çocuk tarafından on beş yaşında Sefine adk bir kız taşla öldürülmüştür. Kavgaya sebep şudur. Sefine çeşmeden su almaya- giderken elektrik direğine çıkmak isteyen dokuz — yaşlarındaki Mehmedin direğe tırmanmasına mani olmak melerde çocuk yerden aldığı bir taşı Sefinenin kafasına firlatmış, kız baygın bir halde yere düp müştür. Başbakan Bugün Yurdu Dolaşmaya Başlıyor Ankara, 29 (Hususi) — Bap bakan İsmet İnönü Şarkta yapar cağı geziye bugün * başlıyacaktır. Başbakan buradan hususl trenle gece yarısı ayrılacak ve gezi bir ay sürecektir. Yer Deprenmeleri Avusturya Ve İsviçre De Duyuldu — Viyana, 28 (A.A) — Dün 18,30 da bilhassa- Insbruk, Ber- genz ve Voralbergde'de liç dakika süren bir yer depremi duymuştur. | * Berlin, 28 ( ALA ) — Dün, en çok Bale, Zürich ve Bern'de dört saniye süren küvvetlice bir dep- rem duyulmuştur. Zurich ve Sahat- Aall'deki evlerden bazıları - tehli- keli bir şekilde saralmışlardır. Fransız Donanmasının Manavraları bitti Pariz, 28 ( Telsizle ) — Framw: sız Bahriye bakanı Piyetrinin ne- zareti alında Fransız donanmasır mın Akdonizde yaptığı büyük ma- navralar bugün bitmiştir. ü Vöi AĞN TERÜİ Zr O0 BLDE Ca D DF ABAO e e n DA 'STER İNAN vir gazetede okudülir 1929 dun - beri İçel bütçesi her yıl yüzde 30 nisbetinde bir eksiklik gör- termektedir. Halbuki öte taraftan talebe miktarı #ene artmaktadır. Yalnız geçen tene talebe adedinde 1500 fazlalık vardır. maarif her ISTER INANMA! Parasızlık yüzünden yeni mektep açılamadığı için mektepsiz kalan tahsit çağındaki çocuklarır yekânu büyüktür. Çünkâ okutulanlara nizbetle okutulmıyan ukların miktarı yüzde gımık İçelde tahsil çağında bulunan çocuklurm yüzde yetmiş, yani dörtte Üçlür. yetmişi okutulamamaktadır. İSTER İNAN İSTER İNANMA! , —i LAGT Sözün Kısası Pancarla Buğday Arasında Server Bedi Şeker — ucüzlarken — ekmeğia fırlaması, insana buğdayın pan- carla istihzası gibi geliyor. Ben pancarın yerinde olsam buğdaya derim ki: — Canunm, şimdi de sana ne oldu? Ben alçak gönüllülük ede- rek boyaumu bükerken birdenbi- re neden senin burnun büyüdü? Ikimiz de aynı torçrağın mahsvlü- yüz. Şeker — pahalandıkça ben, utancımdan kıpkirmızi kesiliyor- dum. Pancar gibi kızarmak buna derler İşte ! Halbuki şekerin pa- balılığından en az mes'ul olan bendim. Eskiden beni ucuza ala- rak pahalıya satıyor'ardı. Şimdi kıymeti büsbütün indirdiler. Ara- dakiler yine çok birşey kaybet- miyorlar, — sanırım. Fakat ne yaparsı ı? Benim topum tatlidır. Müscakaşayı sevmem. — Vaziyeli kabul ettim. Sana ne oldu, iki gözüm ? Buğday Başağı da boynunu bükerek şu cevabı verir sanırım: — Şeker kardeşim, sen yine biraz piyasadan anlıyorsun, benim hiç bir şeyden haberim yok. Har- manda, — değirmende, fırında kulaklarım uğu'duyor, — gözlerim kararıyor, hiç birşey görmüyorum, duymuyorum. Fırıncılar belediyeye ne demişler? Belediye ne cevap vermiş? Ne olmuş, neler olmuş da ekmek fiatları urtmış? Bilmiyorum. Ben oldum olası bu memleketi beslerim. Fakat yine de hiçbir meselede fikrim sorulmaz. Benim değli, fırıncıların burnu büyümüş olacak. — Yahut Aaradaki başka vasıtaların. Neysem oyum ben. Üstelik bir de bana çatıyorsum. — Doğrusu ben de meselenin esasını pek iyi bilmiyorum. Ka- bahatin sende olmadığını anladım. Gel bu meseleyi beraber tahkik edelim, bu gece, seninle alâka- darlardan birinin evindeki 2ziya- fette, hafif bir hamur tatlısnın içinde buluşalım. Sofrada konuş- tuklarına kulak kabartırız. — İstemem, İstemem,.. — Neden? — Bu randevumuzda — ağız şapırtısından başka birşey duy- mıyacağımıza eminim ! Asiler Pekine . « Girdiler Loüdra, 28 ( Telsizle ) — Son dakikada Uzak Şarktan gelen ha- berler Pekinde isyan çıktığını ve asilerin şehre girdiklerini bildir- | mektedirler. Japonlardan 30 kişi | ölmüçştür. Şehirde Ürfi idare ilân etmişlerdir'. Geceki Yangın | — Dün gece saat birde Alemdar | da tücarethane sokağındaki Alâ- ettine ait zarf ve benzeri fabri- kasının kâğıt deposunda yangın içerde çalışanlar ile A- lemdar polis merkezi müretteba- | tının gayretile ateşin büyümesine meydan — verilmeden — söndürül- | müştlür. p Evlenme Resimli Ay matbaamı ve Yazım Ay | yacemuası — sahiplerinden — Hidayet Erenin kızı Selma Eren ile Füruzan Selâminin nikâh töreni dün Beye oğlu evlenme — dairesinde her iki târafın yakınlırı ve dastları arasında yapılmıştır. Bu — münasetetle — dün akşam Ayaspaşada Park otelinde bir | toplanlı yapılmış va evlenme, gülerek eğlenerek kutlulunmşur. Selmul've Füruzanla ana ve babir larını tobrik ederiz,