27 Temmuz 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

27 Temmuz 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

er Bulunan Mozayikler Ve Halk? Küçükpazar, Hacıkadın ma- hallesi Mehmetpaşa caml so- kağı 1-2 numaralı hanede Sol Sultanahmette mozayik bu'unduğu- nu gazatelerde okudum. Mozayikler, Bizans zamanından kalma resimler- miş. Benim bir türlü akıl erdireme- diğim şey, aklı başında geçinen &- damların ta bilmem mereden kalkup- ta İstanbula mozayik bulmıya gelme- leridir. Yer yüzünde resimmi kalma- dımıki yerin bilmem kaç kulaç dibini öşelerler? O işe anrfedilecek para ile üç beş fıkaranin karmıni (Odoyursalar fena mı olur? * Kızıltoprak, Arabacı sokak 3 numaralı köşk, Müzdat: — Gazetelerde gördüğüm resim- lerine bakılırsa, Sultanahmette son bulunan o mozaikler, dünyanın en büyük morayikleridir. Bence, bizdeki mozaiklerin Avru- palılar tarafından aranıp bulunması yüz kızırtıcı bir şeydir. Kendi topraklarımızdaki hazine“ lerin meydana çıkarılmasile bir parça da kendimiz uğraşsak günaha mi gireriz? Bence son bülünan o mozalki yerinde bırakmak, ve etrafını duvarla gevirtmek çok münasip olur. O takdirde, Sultânahmet Ayasofya camileri! Içinde toplayan Sult: nının tarihi değeri tirilmiş olur, * Sinekli bakkal, Güneş sokak 9 No. dükkân Habip: — Mozaik mi bulunmuş? Nedir ©? Yenir, içilir birşey mi bari? Bu yaşa geldim, hiç duymadımdı bu ismi, » Arnavutköy, Saka sokak 17 No. İhsan; — Ne yapayım bulunmuşsa ? Dünyada yapılacak iş kalmamış giki, toprağı kazıp röslmli kaya; yahut da boyalı mermer arayanların akıllarına gaşarımi Onlar herşeyden (evvel, kendilerine akıl verecek birer hoca arasalar daha iyi ederler! Mozaikleri aramayı toprağın altindakilere bira- kalım da dertlerimize deva arayalım! Plâjlarda Doktor Bulunacak Belediye Bunu Temin Edecektir Son zamanlarda o plâjlarda bazı ani hastalık ve fenalık geçi- renler görülmektedir. Hıfzıssıhha Kanunu plâjları birer doktor bu- lundurmay mecbur tuttuğu hal de şimdiye kadar hiçbir plâj sahibi bu mecburiyete uymamış- tr. Belediye, plâjları şimdi bu noktadan tetkik etmektedir. Dok- tor bulundurmayan plâjlar cezaya çarptırılacaktır. Yolcu — Hasan B., dünden tar batır kaşınıyorum. Halkın Sesil| a PE VS 82 Bin Liralık Vergi.. Maliye, Değirmenciyanın Bütün Mal- larma Vaz'ıyed Etti Istanbul Maliye Tahsil Müdür- lüğü (82) bin liralık vergi gizle diği için Osep Değirmenciyan hakkında haciz kararı almış ve mükellefin (o Bebekteki yalısına, Şişlideki apartımanına ve Balat teki fabrikasına ve fabrikasının aylık kirası olan bin liraya ve fabrika tesisatına haciz koymuştur. Yalnız Osep Değirmenelyan da- ha evvelce fabrikasını ellişer bin Kiraya Osmanlı bankası ve Doyçe Oryant banka ipotek ettirdiği için (oOhazine (avukatları bu ipoteklerin (© muvazaalı (© oldu ğunu ve ecnebi bankaların Gayrımenkule tasarruf edemiye- ceklerini ileri sürerek bankalar aleyhine dava açmışlardır. Osep Değirmenciyan odeğirmeni için Avrupadan 8 milyon franklık yeni makine getirtmiş ve bedelinin ya- rıssı da ödemiştir. Taksitlerini munlazaman tediye ediyormuş. Taksitler bitince maliye bu maki- nelere de haciz koyacaktır. Alâka- darlar bugünkü tedbirlerle bazi- ne (menfaatinin (korunduğunu söylüyorlar. Italyan - Habeş Ihtilâfının Tavcı Edirneli Roza Bu Açıkgöz Kadından Sakınınız Istanbul polisinin birçok de falar tesçil etmiş olduğu “Edirneli Roza,, isminde bir tavcı Musevi kadın vardır. Bu, zaman zaman beyaz te nekeyi gümüş, sarısını altın, keteni gabardin diye safdillere sokuş turmasını pek iyi bilir, Bu kadınım son zamanlardaki tav şekli de adi muşambaları, su geçmez gabardin diye yuttu- rabilmesidir. Son zamanlarda bu şekilde birçok kimseleri dolan- dırmıştır. Dün de Mehmet ismin- deki bir muallimi ayni şekilde dolandırırken polisler tarafından tutulmuştur, Bir Araba Parçalandı Kadıköy hattında çalışın Ah- medin o İdaresindeki (o tramvay, Şükrünün arabasına (o çarparak parçalamıştır. Piyasamıza Tesirleri Italyan - Habeş ibtilâfının şeh rimizde de akisleri, bilhassa piya” sada tesirleri (O görülmektedir. Liretin borsada düşüşü, limandaki Italyan ovapurlarının çağırılışı ve (italyanların bizden vapur satın almak İstemesi gibi akislerden sonra (oplyasadada bir takım hareketler başlamıştır. Bilhassa zahire piyasası bu hareketlerden en çok lstifade etmektedir. Çün- kü Italyanlar piyasamızdan külli- yetli miktarda zahire almaktadır- lar. En çok alınan zahire bakla ve arpadır. Bandırma, Biga ve Karabiga (o havalisinde (İstihsal edilen bütün kuru bakla mahsulü Italyaya gönderilmek üzere top- lanmaktadır, Bir taraftan İtalyanın piyasa- mızdan zahire mübayaası, diğer taraftan borsada liretin düşüşü piyasada (yepyeni bir durum yaratmış. Bu durum şudur: Italyaya takas suretile mal sa- tılmaktadır. Yani Italyadan ne- kadar mal idhal edilirse o kadar mal satmak zarureti vardır. Bu vaziyette de eskiden idhalât tüc- carları ihracat yapan firmalara baş vururlar, yüzde ondan on iki- ye kadar prim vererek ihraç edi- len mallara mukabil ithal takası yaptırırlardı. Fakat şimdi liret düştüğü için idhalât azalmış, bu- na mukabil Italyanlar mal aldık» ları için ihracat çoğalmıştır. Es kiden ihraç ettiği malın parasını idhalâtçıdan alan İhracatçının şimdi eli böğründe kalmıştır, Bu vaziyettede İşler tersine dönmüş, eskiden Idhalâtçı takas vesikası almak için ihracatçıya prim verirken şimdi ihracatçı it halâtçıya prim vermiye başlamış- tır, Bu prim yüzde birden yüzde üçe kadar değişmektedir. Italyan- Habeş harbi ihilmalinin bizim piyasamızda yarattığı yeni durum İşte budur. Bir Hırsızlık | Cürmümeşhudu Eşyalar Satılırken Memur- lar Satanı Tuttular | Polis, hirsizlik suçile genç ve tanınmış bir aileye mensup birini tevkif etmiştir. Şevket ismindeki bu genç, elinde bazı (o kıymetli eşya bulunduğu halde, çarşıya gelmiş ve bunları (o satmak için oranın esnafına müracaat etmiştir. Bu eşyayı gören çarşı esnafın dan bazıları pazarlığa giriştikleri bir sırada, buna, oradan geç“ mekte olan sivil memurların dik- kati çekilmiştir. Memurlar esnafa gösterilen eşyayı görünce, bunların Nemli zadelerin apartımanından çalınmış eşyalar olduğunu anla mışlar ve genci yakalamışlardır. Müsadere edilen eşyalar Nemli zade ailesine gösterilince filhakika kendilerin ait olduğu meydana çıkünştır. | Binaların Şerefiye Borçları mecburiyeti kaldırıldığı için be- lediye binaların şerefiye resmini almakta güçlük (çekmektedir. Bunun için kaymakamlıklara bir tamim yapılmıştır. Bu tamime göre her kaymakamlık mıntaka- sında şerefiye resminden bor- cu olan me kadar bina var- varsa adresleri tesbit edilecek ve bunlar hakkında da duruşmasız hüküm alınarak bu bükümler tapu sicillerine kaydettirilecektir. Bu suretle ferağ ve intikal mua- melesi yapılırken Tapu İdaresi binanın şerefiye (Oborcunu ke- secektir. Bir Otomobil Kazası Su Şirketi şeflerinden Reşa- dın idaresindeki 931 numaralı hususi otomobil, Büyükdere cad- desinden geçerken Alman mek- tebi hademelerinden Alfandariye çarpmıştır. Pazar Ola Hasan 8. Diyor Ki: beri ba“ l . Uyuz mu oldum acaba?.. | tora gidip göstermem mi? eri .. Yoksa bir hamama ie yıkansam geçer mi ? Hasan li, — Belki bumetnda geçer. Boy:e- ce uyuzu aldığın yera iade ekmiş sisesn ! 4emmuz &/ Günün Tarihi Bir İki Satırla Bir Profösörün Tetkik Seyahati Fen Fakültesi Jeoloji Proföf sörü Bay Hâmit Nafiz bir mezuniyet alarak, tetkikatta bf lunmak Üzere Almanyaya gi miştir, * * * Romanya Göçmenleri Gek mekte Berdevam Romanyadan göçmen o devam etmektedir. Dün de Ada; vapurile 600 göçmen gelmiştik, Bunların kavaklarda karantined$ fenni temizlikleri yapılmış ve ayıj yapurla Geliboluya gönderilmiği lerdir. j » *» * Türkofisin Yeni Vazifesi Istanbul OO mıntaka (o Ticaret müdürlüğü teşkilâtı lağvedildikteğ sonra ekonomi İşlerine alt rosmj muamelelere vilâyet tarafında bakılmaya başlanılmış, fakat işler artınca yeni bir teşkil yapılması düşünülmüştü, i Bu yeni teşkilât yapılıncıya kadar ticari muamelelere Türkes ' fisin bakması kararlaştırılmıştır. # * * Istanbul Köylerinde itfaiye Teşkilâtı Belediye, son Kâğıthane yan» gını dolayısile, İstanbul köyleride de itfaiye teşkilâtı yapmayı vâ teşkilâtı olanları (o kuvvetlendiğ? meyi kararlaştırmıştır. Bu ara telefon O hatlarının artırması düşünülmektedir. » * # İnhisar Sandıkldrında Kaçak Kibrit Balıkesir — Kibrit bayilerin den birinin kibrit sandıkları için» de İnhisara alt olmayan ve kaçak, addedilen kibrit kutuları çıkmış» ' tır. o Kibritlerin inhisarlara k olan bu sandıklara nasıl koni duğu araştırılmaktadır. e Kastamonide - Kendir Fabrikası Ekonomi Bakanlığı tarafındaş yapılması düşünülen kendir fab» rikası için, en muvafık yer Kap tamoni görülmüştür. , * * Genel Emniyet Direktör. lüğünde JTayinler Ankara (Emniyet Direkt Muavini Şinasi Emniyet Gel Direktörlüğü Üçüncü Şuba Mi dürlüğüne, Altıncı Şube Muavini Behçet de ondan boşalan Ankarâ Emniyet Direktör Muavinliğine tayin edilmişlerdir. , lem iki