27 Temmuz 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

27 Temmuz 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

27 Temmez ENE el gi Hergün Tarih Meraklıları ö Almanyada Ne Oluyor? ö Süt İşi & Tarih Meraklıları Bizde filozof yoktur. Bizde âlim yoktur. Bizde Avrupa ayarında adamı yoktur. Fakat birde tarih meraklısı ve tarih bilgini çoktur. Okadar ki bilmem hangi p# dişahın hangi aşçısının sakalında aç tane kıl vardı, size söylerler. Bu tarih bilginleri tarihimizi didik didik etmişlerdir. Bilme- dikleri vak'a yoktur. Fakat... Evet fakat bilmedik” leri bir şey vardır: Metod ve ilmi görlüş. Tarih bilirler amma, İstanbulda ayağımızın altındaki Bizans sara yını meydana çıkarmak İçin bir akesterin (o gelmesine (İhtiyaç vardır. Bizimkiler tarib bilirler anma, Ayasofyanın mozaiklerini yine ecnebiler meydana çıkarır. Biz tarih biliriz amma, ilmi görü gümüz olmadığı için izah ede meyiz. Türk terihini mili bir görüşle tetkik etmek ancak son zamanlarda mümkün olmuştur. Çünkü tarihi görüşümüz başka” larından kapma ve kopyadır. Biz tarihin vak'alarını toplarız. Fakat bunlar arasındeki bağları Ve o münasebetleri tanrim edip ondan bir sentez yapamayız. Bizim tarih bilginlerinin bilgi- leri mektep talebesinin bilgilerine enzer, onlar sadece seyyar birer kütüphane halinde çalışırlar, işte © kadar. Bize bu değil, bize metod ve İlmi görüş lâzumdır. Vak'aları top lamak kolay, fakat onları bir metodla ve İlmi görüşle tetkik etmek güçtür. fen * Almanyada Ne Oluyor? Almanyada yeniden bir şiddet devresi başladı. Katolikler ve protistanlar şid- detle kovalanıyor, tutulup kamp- lara gönderiliyor. Sokakta rastgelinen Yahudi- ler dövülüyor. Almanya eski muharipleri olan “ çelik © miğferliler ,, (ingiliz muhariplerini Almanyaya davet etmişlerdi, — İngiliz o muharipleri manyaya gittiler. Fakat birdenbire “Çelik Miğler,, taşki- lâtı dağıtıldı, paraları ellerinden alındı, liderleri tutulup kamplara atıldı, Ve davetli İngiliz muharipleri Şaşırıp kaldılar. rinde” geri döndüler? Neden bu şiddet? Çünkü (Almanyada Hitler düşmanları tekrar baş kaldırmıya başladılar, o ve “bu defa daha uvvetle va daha ısrarla. Hitler bu başları da kıracak, © doğrulan başları ezmesini bilir. Fakat bu defa kırılacak başla nn çokluğu onu (korkutacak kadar fazladır. Hitler ve Almanya yeni bir uhran arifesinde görünüyor. * Süt Meselesi Süt meselesi en sonunda hak ediliyor galiba. Sağlık Bakanlığının hazırladığı kanun bu işi hallederse, doğrusu Yaşmalıyız. Bu İş bir kanım işi imiş de, bunu şimdiye kadar kimse farket- memiş demek. Bu buluş Kristof > hikâyesini a nbun rlatıyor, Bir kanun ile süt meselesi ball-di'ebilirmiş de, biz şimdiye bu kanunu (o çıkarmağa yumurta Neyse geç olsun güç olmasın. Biz temiz süt içelim de, varsın Elleri böğürle- | bir kötürüm babaları vardır. onlara yan, Çöp Çöplerin denize (o atılmıyarak gübre yapılmak ve içindeki cam, kâğıt, paçavra ve kemikler ayri larak bunlardan sanayide istifade edilmek fikri etrafındaki çalışma- lar devam etmektedir. Belediye çöplerin evlerden toplanması ve şebrin temizlenmesi için bütçesine her yıl 500 binlira tahsisat koy makta, toplanan çöpleri denize döktürmek için de 25 binlira pa- ra vermektedir. Halbuki Yapılan tetkikatta sanayide istifade edil İ diği takdirde oçöplerin (Odenize İ dökülme masrafının iki misli gelir İ temin edeceği tesbit edilmiştir. Maamafih Belediye bu sahada bir tecrübe yapmadan O evvel Frankfortta toplanacak Beynek milel temizlik kongresine gidik mesini ve orada &serdedilecek fikirlerden istifade edilmesini ka- rarlaştırmıştır. O zamana kadar şehrin temiz- liği durdurulamıyacağı için eğer çöpleri evlerden toplayıp denize dökmek için bir teşekkül tara fından müracaat vaki olursa bu teşekktile hem çöplerden istifade etmek hakkı, bem de üçyüz bin Mraya yakın bir para verilecektir. ma 7 aydan beri kahve, yüz indirdik, gunu diye havadisler veriyor, biz duk. Fakat işin içyüzüne bak Hayat bir tekim çoçukları küçük yaşta io atar. Bun- lann ya anaları hastadır, ya evde kendisine bakamıyacak Büyüklerin bunlar, küçük ve mütevarı kazançlarlle kâpatmıya çalı girlar, Fakat bu küçükten başlıyan hayat kavgasi onları pişirir, olgunlaştırır ve ileride hayat onlar için korkunç olmaktan çıkar. Hazir yiyen ve harır yetişen öle bakar ve alay ederler. Bunlar çalışmayı « Uray (Belediye ) Esnaf bürosu şöyle böyle iki rüya halkın aldanmasına engel olmak için gazino, lokanta, otel, pansiyon tarifelerini tetkik ediyor ve ikidebir ueuzlattık, bunu de bunları halka bildiriyer- ılırsa mesele hiç de böyle değildir. Gerçi tarifeler tetkik edilmi yer müstesna olmak gertile hiçbir umumi ye, iSTER İNAN İSTER İNANMA! 5 ayıp sayarla x:man, hami yapamadığını ediniz, © vakit çocuklar cekleri bekımından çocuklarını p-ml hazırladıklar.nı ve yetiştird bu w verdiğini göreceksin'z. hazır fikir ve hazır p'ray akat büyüyüp de huyatla kargılaştıkları klarını enler ve zaaf du is ar Çocuklarımız: erkenden işe alıştırmak herhalde yele- Yahudi erin tetkik neticeler onler için faydelidir. lün me kadar faydalı Çocuklarım'2! hazır alıştırmıyalım elbise gibi DAHİLİ HABERLER işi ilerliyor Istanbul polisi, Ankarada ya- pılan wühim bir gümüş hirseir ğının faillerini meydana çıkar mağtar. Ankarada soyulan bir kuyum- cu dükkânından yüz kiloyu geçen gümüş parçalar ve «saire aşını mıştır. Bu soygunculuğun Istanbula aksetmesi ihtimali üzerine Anka- ra zabıtası İstanbul zabıtasına müracaat etmiş, polis te icap eden tedbirleri almıştır. bir adamın muhtelif gümüş kük çelerile (o çarşıdaki Okuyumculara baş vurduğu haber alınmış ve halinde tutulmuştur. Osman, bu yakalanış karşı sında kem kim etmeğe başlamış, gibi yerlerin “ tarifeleri yüzde ucuzlatıyoruz mas da ayni gümrüğü yerde iştir. Fakat bir iki rin tarifesi | Bunlar Ankarada Çalınmıştı. İstanbul- da Satılmak İsteniyordu | iki Nihayet bundan iki gün evvel | bunları saterken cürmü meşbut | ve muamele pahalıya mal ki bunlar yıllardır işitip iştip de Jâfile karın doyurdu. ğumuz bikâyelerdendir ve ne suyun ucuzlıyacağı, ne de tarifelerin ineceği vardır. ,, Meğer Elimizde Bir Servet Kaynağı Varmış Da Haberimiz Yok Bir Gümüş Hırsızı Yakayı Ele Verdi fakat gömüşleri nereden aldığını bir türlü ispat edemediği için nihayet itirala mecbur olmuş ve yüz kiioya yakın gümüşün nerede saklı olduğunu, arkadaş larının da kimler bulunduğunu birer birer itiraf etmiştir. İikmektep ihtiyacı Bu yıl ik mekteplere geçen yıllara nisbetle daha fazla tale- benin müracaat edeceği umuk maktadır. Geçen yıl mekteplerde 64148 talebe okumuştu, bu hale göre bu yıl bu mıktar, daha çek artacaktır. Askerlerin istidaları Silâh altında bulunan #fradın şahsi işlerine ait İstidalarna pul yapışlırmıya İlizum olmadığı Ma- İyece tashih edilmiştir. er İSTER İNAN ISTER INANMA! indirilmemiştir. Tarifeleri indiri sinif halkın uğrıyamıyacağı menba sularının İncelenmesi ve fiatların pahalı bulun- neviden hikây em yerler de zaten orta Miks mahallerdir. Sonra miş! Yerden çıkan suyun vergisi mi varki ; daha çiktiğı 4 oleun? Nihayet anlaşılıyor Sözün Kısası İk Belediyenin Farkı Server Bedi Aşkelsun Antep belediyesinel İbtikârla dalaşmanın en kestirme | ve dâhiyane yolunu bulmuş. Ba- kınız nasık Gümüş para flatı yük- selince kasaplar etin kilosunu kırk kuruşa çıkarırlar. İhtar, tek- dir, tehdit sökmez. Kırk kuruş ta kırk kuruş. Belediye bu ayak di- reyişe karşı mahkemeden, kanun- dan, nizamdan, emirden daha tesirli bir çare buluyor, kendisi İ dört tene dükkân açarak hemen İ de bazı işe başlıyor ve etin kilosunu 35 kuruştan satınca derhal fiatlar düşüyor! İşte Istanbul belediyesine mü- kemmel bir örnek, değil mi? Sebze fiatlarını düşürmek için zerzevat- çı'ığa, meyva fiatlarını düşürmek için Oo masavlığa, içki fiatlarını düşürmek (için © birahaneciliğe ilâ.. başlasın; rekabet kanununu elinde bir balta gibi kullanarak bütün yiyecek, içecek (| fiatlarını budayabilir; evet, buna muktedir- dir amma yapmaz ki.. Hatta, aksine, fırın açsa ekmeğin kilosu- İ nu yirmi kuruştan, bakkal dükkânı açsa şekerin kilosunu elli kuruş” tan satmıya kalkar. Çünkü bizim balediye (O kibardır ve meselâ Antep belediyesi gibi bir kasap dükkânı açsa fiatlarını iki misline çıkararak duvara şöyle bir levha “ Yurtdaşl Pahalı et yel etin yahnisi tatsiz asar: Çünkü ucuz 3 Hırsız Abbap Şehirde Soymadık Yer Fırakmamış Möüddelumumilik dün Şemsed- din namı diğer Koço, Andavallı Mehmet ve Mustafa adlı öç hırsız. hk suçlusu hakkında birinci müs- tantık Bay Ramazandan tevkif kararı almıştır. Bunlar iddia edik diğine göre bir senedenberi Istan- bulun muhtelif semtlerinde tam (14) ev soymuşlar ve şuraya bu raya yüzlerce parça kıymetli eşya satmışlar, Bunlarla beraber Mah- mut, Yusuf, Mehmet Ali, Molla- kulu adlı dört suçlu da istintak hâkimiae verilmişlerdir. Bunların suçları da hırsızlık eşyayı bilerek almış olmalarıdır. Şarlo Poliste Fakat Bu Şarlo, Öteki Şarlo Değil Polis; Şerloyu bir dayak me selesinden dolayı yakalamıştır, Fakat hemen haber verelim ki, bu Şarlo, meşhur komik Şarlo değildir. İstanbulda da aynl adı taşıyan diğer bir adamdır. Şarlo ile nişanlım Ödoksiya, Beyoğlunda Kalyoncukulluğunda oturmaktadırlar. Ayni mahallede yine Ödoksiya isminde diğer bir kız vardır. Iki OÖdeksiyalar, aralarında bir kıskançlık yüzünden kavga etmiştir. Neticede Şarlo İle nişanlısı, diğer Ödeksiyayı dövdüklerinden tutulmuşlardır. Doğentlerin Maaşları Doçenilerin maaşları Üzerin- değişiklikler yapılacağı * ve birçoklarının maaşlarının art- tırlacağna dair bazı gazeteler. de yazılar yazılmıştı. Halbuki şimdi böyle bir şey mevzuubâhs değildir 've kadrodâ bütün de- ie erin Oomaaşı, * eskisi gibi