September 23, 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

September 23, 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

Alman ordusunun son manevrasında kullanıları motörlü ağır toplar Hltler Ordusu Buci g_ok Kuvvetlendi in En Modern Harp alzemesine Sahiptir Fransız Gazeteleri Alman Ordu Ve Donanmasının Kuvvetinden Endışe Edıyorlar | Her sene, Ağustosun son haf- tasile —Eylül ortaları arasında, havaların en müsait olduğu bir sırada, bütün büyük devletlerin orduları manevralar yaparlar. Busene de Evvelâ Italya, yarım milyonluk bir kuvvetle yukam Adiz mmtakasında muazzam bir manevra panya taraf- larında 40 bin hdş.ll:blı kuvvetle mühim manevralar yaptı. Bu sırada Alman deniz ve kara kuvvetleri de büyük harpten beri ilk defa olarak bir manevra başardılar. Almanlar evvelâ büyük mik- yasta deniz maneraları ve bilhassa mühim atış talimleri yaptılar, Yeni Harp Gemileri: Hitlerin, deniz kuvvetleri baş kumandanı amiral Raeder'in, Sü bakanı Fon Blomberg'in ve hava nazırı General Göring'in bizzat bulundukları bu manevralara bü- yük bir ehemmiyet atfedilmekte- lıdlı Bühassa Ingiliz - Alman ve Almanların 1935 deniz İnşaat programının intişarından sonra — Almanların deniz kuvvetleri büyük bir dedi- koduyu mucip oldu. Bu programa göre, Almanya bu sene zarfında yirmialtışar bin tonluk ikl a kruvarzör, onar bin tonluk Iki ha- fif kruvazör, 1625 şer tonluk on altı torplto muhribi, 250 şer ton- luk yirmi, 500 zer tonluk altı ve 750 şer tonluk da Iki tahtelbahir inşa edeceklerdir. Bu miktar A- manyaya müsaade edilen tutarın dörtte birini teşkil etmektedir. Fransızlar, Almanyanın 1939 ge- nesinden evvel açık denlz filosu- nu tamamlıyacağını zannetmekte- dirler. Almanlar inşaat programı- ni süratle İkmal etmek için ça- lışmaktadırlar. Bütün Alman tez- olup gece gündüz Ordunun Durumu ? Alman ordusu isa ayrı ayrı iki sahada manevralar yapmıştır. Brünsvik cıvarında tayyarelerin ve tayyare toplarının İştirak ettiği ayet mühim manevralar yapılmı !zrı bunları bizzat tayyare h'lır'ı ve hava taarruzlarına karşı mü- dafaa kıtaatı baş müfettiş Geıo- ral Ruedel Idare etmiştir. tayyare harbinde en mühim cihet bilhassa gece vakti havadaki müteharrik hedefleri tesbit eb mektir. Halbuki tayyare topları- nin bugünkü techizatı bunu ya- pacak kadar mükemmel bir hale getirilememiştir. Alman hava manevraları - bil- | % Aönlğsberg adındaki yeni Âlman cip kruvazörünün büyük toplârı hassa bu cılm nazarıdikkatte tatularak yi için bunlara bl::k bir ohıı-lyıt atfedilmek- ter Makineli Ordu : Bu hava manevralarından başka Luneburg sahrasında da birinei ve altıncı Alman kor orduları ve bilhassa bunların makineleştiril- miş aksamı büyük mikyasta kara manevraları yapmış ve bunlar da Hitler, Sü Bakanı General Fon Blomberg ve ordu kumandanı General Fritz bulunmuştur. Ma- nevralardan sonra büyük bir geçit resmi yapılmış, bütün kıtaat Hit- lerin önünden geçmiştir. General Fon Blombar; dı büyük bir mu- tuk İrat etmiş ve bütün Alman muharip kuvvetlerinin Hitlere olan sadakatından bahsederek: " — Bütün ordu, Hitlerin Almanya Üzerinde açtığı sancağın arkasında sarsılmaz bir azim ile Alman ordusunda bir talim ve terbiye sahnesi yürümektedir. ,, demişti:. Fakat Netice: Almanlar, ma- noevralara ve bilhassa askerliğe ait şeylere son derece meclüp ve me- raklı oldukları halde, Alman ga- zeteleri bu manevralar hakkında gayet kısa haberler vermişlerdir. Hattâ bu ketümiyeti — o derece ye götürmüşlerdir ki —bunun bir lâkaydi eseri olmayıp manovra- larda elde edilen neticeleri kasten sakladıkları hissini vermişlerdir. Bu kadar gizli bir surette devam etmiş olan bu manevralar bilhassa Fransayı sinirlendirmiş, #on dere- ce kuşkulandırmıştır. Bir Mukayese: Fakat şimdi bir de mukayese yapmak lâztmgeliyor. Bu muka- yese Fransız orduüsiyle Alman or« dusu arasında yapılmak - tabil ve uygun olacaktır. Bunu burada biz yapacak değiliz, bir Fransız gazetecisi bu mukayeseyi yapmış ve Fransız ordusunun — aleyhine çıkan bir netice a'mıştır. Pariste çıkan Jurnal gazetesizin -Alman- yaya göndermiş olduğu bir mu- habir tarafından — yapılmış olan bu mukayeseye göre, Alman or- dusu, Fransız ordusuna nazarân, modern harp vasıtaları bakimm- dan daha zengin — ve daha üs- tündür. Maten gazetesinin almanyaya göndermiş olduğu mahabir ise diyor ki: “Alman ordusu bugün çok pratik, kullanılışı kolay ve tesiri geniş modern harp malzemesine sahiptir. ,, Kimya! Gerek Fransız gazetelerinde, esrekse İngiliz gazetelerinde Al- manyanın sahip olduğu harp kim-« yagerliği hakkında zaman zaman Eytül 23 Yunan Filosu Yarın Gidiyor Misafirlerimiz S SŞerefine Dün De Şölenler Verildi Filo Amiralı Bugün Patrikhaneyi Ziyaret Şehrimizin sayın — misafirleri bulunan dost Yunan bahriyelileri ve hava filosu zabitleri dün sa- bah şehirde gezintiler yapmışlar, müzeleri, camileri ve diğer tarihi yerleri germişlerdir. Yunan donanma ve hava filosa şerefine dün öğle üzeri Tarabya- daki Yunan elçiliği köşkünde bir şölen verllmiştir. Şölende — dost Yunan filosu Amiralı Sakalaryu Yunan hava filosu — kumandanı ' Moskovllos ve diğer — sübaylar hazır bulunmuşlardır. Ziyafet çok güzel olmuş, sonra da Boiııdı] gezintiler yapılmıştır. Dün akşam da Yunan filosu Amiral gemisinde filo komutanı tarafından Türk bahriyelileri şerefine çok parlak bir şölen tertip edilmiştir. Bu şölende İstanbul Deniz Ku- mandanı Yarbay Talât, Albay Kemal, Yunan, elçisi ve konsolo- su hazır bulunmuş!'ardır. Misafir filo Amiralı bugün pat- rikhaneyi ziyaret edecekler, ak- şam da Tarabyadaki — Yunsan elçiliği köşkünde filo — zabitleri şerefine bir garden parti- verile- cektir. Bu. gece aaat yirmi ikide Türk Hava Kurumu tarafından — dost hava filosu komandan ve zabitleri şerefine Perapalasta 500 kişilik bir şölen verilecektir. — Bu şölende misafir denizciler de davetlidirler. Dost donanma ve hava filosu yarın şehrimizden ayrılacak, Yu- ıııîıtıııı 'ıdeeılmr! ” aımın Lf.u! yapılır. Ne lfııılm ne kadarının doğru ve ne kadarının yanlış olduğunu anlamak güç bir İştir. Fakat muhakkak olan cihet şadurki Almanya bugün zengin bir harp kimyamı endüstrisine maliktir. Bir çok zehirli gaz fab- rikaları, en mücssir boğucu ve öldürücü gezlar yapıyorlar ve bütün memleketin muhtelif yerle- rine depo ediliyor. Bundan başka Almanyada ze- hirli gaz muharebesinin etütleri de çok zengindir. Bir çok mütehas- sıslar l gaz tabiyesile meş- guldür. Çünkü muvaffakiyet, çok zehirli gaza sahip olmakta değil, bunu en iyi şekilde kullanmakta, az vazıta ile çok İstifade temin etmektedir. Bunan içindirki Ak mabya zehirli gaz tabiyesine çok «hemmiyet — vermektedir. Tay- yarelerin zehirli gaz bombalarını masıl atacakları, taarruz ve mü- dafaa harplerinde topçunun zebirli gaxz mermilerini nasıl kullanaca- Lı;rplyıdıılı zehirli gazdan nasıl unacağı mese'esi hep en büyük mütehassıslar tarafından etüt edi- miş ve zengin bir zehirli gaz tas biyesi ilml vücude getirilmiştir. Kızılaya Edecek CERPE S ei eeei Tunanlı misafirlerimizidin muüz0 lerl ve camileri & szerlerken senemceresaanen sanence. apereemene eee Balkan Festivali Gece Taksim Stadyumunda Devam Edildi Balkan festivaline ait oyunları Istanbul halkından birçok kimse- lerin görebilmelerini temin İçin Taksim stadyumunda (Halk ge- cesi) olarak ayrılan şenlik dün gece yapılmış, çok güzel surette geçmiştir. Halk bu festivale bü- yük bir ilgi gösterdiğinden daha oyunların başlamasına — saatler varken tehacüm baş'amış, bütün yerler dolmuştur. Ve gece tayin edilen saatte festivale İştirak eden Balkan milletleri grupları sıra ile halkın coşkun alkışları arasında ulusal oyunlar gös.ermişer, neş'e ve heyecan içmde seyredilmiş- lerdir. Eğlence geç vakte kadar aynı coşkunlukla devam etmiştir. Halkevinde Zey- bekler Şerefine Şölen Verildi Milüi Türk talebe birüği fos- tival münasobetiyle şehrimizde bu- lunan Ödemiş zeybekleri şerefine dün Eminönü Halkevi binasında bir çay ziyafeti vermiştir. Ziyafet çok güzel olmuş, zey* bekler bütün maharetlerile mllli oyunları canlandırmışlardır. Eğ- lencede, şehrimizde misafir olan Fransız üniversite talebeleri de bulunmuşlardır. Erzurumlulardan bir grup da Erzurum oyunları göstermişlerdir. Eğlence saat ol beşten yirmiye kadar neşe içinde devam etmiş ve alkışlar arasında sona ermiştir. Yardım Resimde göraugunüz genç kızlar dun Kadıköyüne akın eden h' labalıktan İstifade etmişler, Kızılay için hılhn yardım cüııınllğfl' müracaat ederek lııylı para loplıııııılıı özgeliğe DAĞ