23 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

23 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

23 Eylöl GERİLIZMR Matbuatında GÖRDÜKLERİMİZ Radyum Kurbanı IşÇçıtfîı'v.ıkyıdı. Bohemyanın Yasimov tarafla- Hepsi kan- k rındaki — radyum sere yaka- | yadenlerinde ça- danıyorlar | Jışan — amelelerin vasati hayatı ancak otuz yedi senedir. Radyumdan intişar eden şua, bütün tedbirlere rağmen vü- cutlarını tahrip etmekte, müthiş bir kanser hastalığı meydana ge- tirmekte ve beşeriyetin refahı için çalışan — bu zavallılar bu amansız. — hastalığın pençesinde kıvrana kıvrana genç yaşta öl- mektedirler. * Alııııyıdı Çöp Çatanlar kendi aralarında bir ce- Ş ea l ve fiyatlarını tes- bit — etmişlerdir. Temin edilen her evlenmeden on Uradan yüz İiraya kadar bir Ücret ve tarafeynin verdiği cehiz erinden de kıymetine göre yüz- de Iki komisyon almaktadırlar. * Aınorikıdı olduğu kadar lagllterede de garlp şey- ler merakı vardır. Geçenlerde Ingi- terenin — Nodişal şehrinde adamın biri 3000 aşk mektubu toplamış ve bunlardan bir baston yapmış. Garibeler meşherinde teşhir edi- len bu baston birinel mükâfatı kazanmıştır. Ç. Slovakyada : Önemli Bir Basın Davası Görülüyor Prağ, X2 (A. A.) — Basın suçları ile meşgül olan hakyeri, Südets Al- man yartlsl gefi Helnlein'in “Prager Prosse,, gazetesinin bir muharririne karşı açtığı dava İle uğraşmaya başlamıştır. Henlayn bu garetecl, Sudete partisinin demokrasi kadrosu Içinde olmadığını ve 1933 de dağıtılan nas yonal * sosyalist — partisinin — yerine geçtiğini yazmakla ittiham dötmek- tedir. yS l 'Yalnız üç kelime ile; — Bu hafta bir kızım oldu. (Nevyork) tan iki hafta sonra lüç sayfalık bir cevap geldi. Buü mektup onun tam kendisi. Dağ otelinde —yarı baygın saadete kanmış — dakikalarımda dinlediğim sesini İşitiyorum san- dim. Bana öyle geldi ki o, ( Seven Gül) ün karlı dağlar da yeşeren bir aşk çiçeği olduğunu biliyor. Ona bu şüpheyl verecek bir şey yazmadığım halde mektu- bunun hemen her satırında beni kuşkalandırıyor. Hele bir noktasiında diyor klı — Adını (Sevengül) koydu- ğun yavru için duyduğum sevgi ve heyecan şüphe etme ki senin- kinin eşidir. Bu yavru, anasının #evgisine ortak olduğuğumu an- ladığı gün ben de senin kadar meas'ut olacağım...,, Allahım, bu ne yürek parça- layıcı huküm Eşref Bey, büyük sevgislal — canlandırdığım büyük adam.. Beni hayatımda ilk ve #on olarak anlayan büyük insan., Edebt Tefrika No: 97 23/9 / 85 ANASININ ..... Musul Petrolları Ve Ingi- liz - talyan Rekabeti İtalyanlar Musul Petrol Şirketinde Hâkim Vaziyet Aldılar Londra, 22 (Özel) — Dün resmün anlaşıldığına göre İtalyanların, Musul petrol şirketiyle ona ilgili olan Britiş Develepman şirketlerinde malik bu- lundukları hisse mikdarı, kendilerine bu şirketleri kontrol etmek hakkını verecek kadar çoğalmıştır. İngiliz azadan Sir Edvard Moun« tain ile Mister Patterson idare mecli« eladen istifa etmişlerdir. Yeni meclis on üç azadan mürek- kep olup bunlar meyanında bep İtal- yan, bir Fransız ve iki Almân bu- Tunmaktadır. Bu haber Üzerine meşhur mister Riket demiştir ki: “— Bu gşirketlerin kontrolünün yabancı ellere geçmekte olduğunu anladığım için ben daha el bu gir- ketlerden çekilmiştim. Bence bunla. rin tamamile İngiliz idaresi altında bulunması lâzumdır., Yunanistanda : Kralcıların İstekleri Reddedildi Atina, 22 ( Özel ) — Koyu kralet lar, rejim İçin yapılacak olan genoy Gesnasında halktan krallık, cümhuriyet ve komünizm için rey toplanmasını Hstemişler, fakat Raşbakan bunu red- detmiştir. Böylelikle kraleılar, cum- hurliyetçilerle — komünlistlerin — birlik hartket - etmelerinin önüne geçmek istemişlerdi. Asılsiz Bir Haber Atina, 292 ( Özel) — Buradaki Türkiye Elçisinin, Yunanlatanın iç durumunun — Balkanlardaki mevklini zafa uğrattığı hakkında hükümetin nazarıdikkatini — celbetmek — üzere teşabbüste bulunduğuna dâir barı gazetelerin verdiği haberler Atina ajansı vanıtasile Dış Bakanlığı tara- fından yalanlanmıştır. Caki RIZI © ( Arzularını bile ifşa etmek İçin © Sevgiye yaraşan İçli ve İince bir dil san'ati yapıyor. Onun - varlığımdaki yeri umu: tulmayacak — ve — değişilmiyecek kadar muhkemdir. eli sen x4 “Sevengül,, pembe yaprakları her sabah güneş İle bir az daha açılan bir gül gibi büyüyor. O artık yalnız benim değil annemin, bütün ev halkının ye- kâne meşgalesi oldu. Hatta annem onu doya doya sevemediğinden şikâye ediyor. O istiyor ki aklına estikçe gidip onu Öpsün, sevsin, Halbuki İliza çocuğun başucunda bir ejderha, Kimseyi yanaştırmıyor. Hele kim- seye Öptürmiyor. Ben ancak süt zamanlarında doya doya yüzünü seyrediyorum. $ * Ali Sami bey Istanbulda, Artık her işleri olup bitmiş. Son mektubunda para mese- Tesinin de başarıldığını ve Hulüsi beyle beraber döneceğini yazıyor. A Lehistanda : Romanya İle Münasebetler Çok Gergin! Varşova, 22 (A.A) — Romanya Wld4 Sovyet Rusya arasında bir kargı- hıklı yardım paktı projesi hazırlandı. gina dair haberlerin yayılmasından beri Romen — Polonya ilgilileri epey gerginleşmiştir. ükümete yanat Polonya gazete- leri (Litvinofun adamı) olmakla - itti- bam öttikleri Titüleakonun son gün- lerde oymadığı (şayanı tebsalif) rolden bahsetmektedirler. Kurjer Varszavskinin — sandığına göre, Bükreşteki Polon; nevrede ki Polonya di seçilmesi için oy vermekle ittiham eden Românya gazetelerinin neşriya- Hını protesto etmiştir. Bu haber Vargovada kesin olarak yalanlanmaktadır. Romanyada : Ecnebiler Binlerce Kişi Dışarı Mı Çıkarılıyor Sofya, 92 (Özel) — Bükreşten Zu« ra gazetesine bildirildiğine göre, Bük- reşteki yabancıları teftiş komlsyonu 15 bin yabancıyı 8 ve 15 günlük bir müddet içinde Romanyayı terketmeğe davet etmiştir. Diğer 11 bla kişi de memlekette kalmaları için müracaat. ta bulunmuşlar, şimdilik bunların ta- lepleri tetkik edilmektedir. Dinamlit koymuşlar Bükreş, 22 (Özel) — Bükreşlâ Transilvanya arasında işliyen trene meçhul eller tarafından 2 paket dina- mit bırakilmış, beröket versin patla. mamıştır. Hulüsi bey dinlenmek istiyor- muş. Evimin dışındaki bütün had- seler bana Havay adalarını altüst eden siklon haberleri gibi geliyor. Hattâ geriptir. Anneme olan düşkünlüğüm bile eskisi kadar değil, Ali Sami beyin bir nişanlı mektubuna benziyen posta posta makaleleri bana gülünç geliyor. Sevgisini © kadar istediğim, beklediğim - bu adama şimdi #inirleniyorum. Kalbimln sevgi heyecanı bir hamlede boşaldı. Yerinde tatlı bir hatıra var. Ve bir de canlı izi kaldı. Benim sevgiye kandığım anda Ali Sami beyin kocalık arzuları belirmeğe başladı. Ne kadar geç. Erkekler cinsi hakimiyetlerine kapılarak nefislerini düşünmemiş olsalar kendilerine candan sada- katle bağlanıp yalnız samimt bir sevgi bekleyen kadınlarına daha çok saadet verirler, Ali Sami Bey evlie dönliyor. Bu dönüşte belki de samimi. Fakat bilmiyor kl pek geç duy- duğu bu ev sevgisinde benim artık ona hissettirecek bir saml- miyetim kalmamıştır. Çok yazık ki erkekler gülen bir göz, konuşan bir ağız ve sı- eak bir eti saadetleri için kâfi Mister Riket Dançigde : Yeni Seçim Hitlerciler Bu Sefer Ço- ğgunluk Alacaklarmış Varşova, 28 ( AA ) — Dançig'den gelen haberlere göre, Nazl senatosu Cenevre kararları anlaşılınca yeni seçimler yapmak kararındadır. Senato, 7 Nisan seçiminde muvaffak olma« diği Üçte İki çoğunluğu elde etmek dileğindedir. Ispanyada Buhran Madrit, 32 (AA) — Bugün de kabine krizine hiçbir çözge buluna- mamıştır. Y. Slavyada : —— Partiler Arasında Değişmeler Oluyor Belgrad, 22 (A. A.) — Eski Sırp demokrat partisinin sağ — cenahına mensup olan bazı saylavlar bugün Yugornlav radikal birliğine girmişler- dir. Öteki taraftan, beş mayista Yevtiç Hstesinden seçilen ve hükümet taraftarı olan 20 saylavdan 18 | de bugün çoğunluğu bırakmak kararı vermişlerdir. Bu saylavlar “müstakil grup, adı verilen ayrış grubuna, gerli kalan 8 saylavdan beşi de radikal Yugoslav birliğine gireceklerdir. görüyorlar. Onun için erkekler daha kolay aldanıyorlar. Erkeklerin cinsi üstünlükleri onlara gurur veriyor. Bu gurur kadın gözlerinin yarattığı hile tuzağına yakalanmakta gecikmi- yor. İnanmanın verdiği ruh e- küneti okadar tatlıdır ki aldan- dığını anlamamak İsteyenlere bile tesadüf ediliyor. Anladım ki İnsanların samimi olmalarına imkân yok. İşte haya- tında yalan sevmiyen ve yalan söylemiyen ben bile bugün ya- İancıyım. Yalancıyım, fakat şununla te- selli buluyorum ki kendisine he- sap vermiye mecbur — olduğum adam bana günahıma nit bir şey sormamıştır. — Böyle bir sualle karşılaştığım gün hakikati söyle- mekten kaçınmıyacağım, Hattâ buna bile hacet yok. Kocam benden, bugünkü duy- gularımdan daha üstün bir sevgi istemeye kalktığı gün bu sevgi kaynağının çoktan kuruyup kay- bolduğunu da itiraf edeceğim. Ne yapacak? Evliliğinin üçüncü ayında Prag yolu ile Parise eğlenmeye giden bir erkeğin böyle bir itiraf kar- şısında şahlanacak silâhı olamaz. * “Sevengül,, bugün ikinci ayını doldurdu. Her geçen gün gözle- BUGÜN Tasarruf ! Har vurup harman — savurmıya laraf, peyniri çıkıya koyup dışından yalamıya “tasarruf, derler. Bu iki kelimenin de artık pasaportları elle- rine verilmiştir, ulusal dil sınırları ilmaları — yakındır. uBı kurtuluş — yok. z imeler kullanarak söylesek uzdır, tasarruf-hele yersiz üzüeldür. İstanbul Kültür direktörlüğü son günlerde okullara yaptığı odun pay- İaştırma işinde yersiz tesarrufa yeni bir örnek verdi. Söz gelimi geçen yıl yirmi çeki odun alan okula bu yıl ©n Üç çeki veriliyor. Halbuki o okula geçen kış yirmi çeki ax geldiğinden zemheri ortasında on çeki daha ve- rilmek Iâzım gelmiş! Gerekli masrafları böyle gelişi güzel kınmak, kısmıya çalışmak tabi- atin hükl, ni hiçe saymakla birdir Ateş yakar, su islatir. Okullar da kışın kömür ve odun İster. Bu ihtl- yaç, tasarruf kaygusile azaldılamaz. Rahmetli Nasrettin hoca bu ol- mazlığı, yaptığı bir sınama ile ne güzel belirtmiştir. Herkesçe bilindiği Üzere hocanın bir eşeği vardı, hergün bir kilo arpa yerdi, hoca tasarruf kaygusuna kapıldı, arpayı azaltmağu girişti. Ük gün bir tutam ekelitti. ikinel gün bir tutam daha arx verdi, Üçüncü gün tutamı avuca çevirdi. Böylelikle arpayı onda bire kadar indirdi, fakat eşek de cavlağı çekti. Hoca açlıktan Ölen hayvanın başında derin derin düşünüp gamlı gamlı söylemiyordu; Koca Çemender, açlığa tamam alışirken öldü. Yersiz tasarruflar aşağı yukarı böyle sonuçlar verir. Bir de bu Işin ters tarafına, yerinde para hareama- mın tatlılığına bakını Geçenlerde Sov- yet Rusyada yeni bir. enstitü açılma- sına İözum görülerek gerekli olan projelerin yapılması bir heyete bıra- kıldı. Heyet verdiği raporda yüz mil- yon ruble ila bu işin başarılacağını söyledi. Kültür bakanlığı bu parayı az gördü, yüz elli milyon ruble verdi, Geçen yıl otuz çeki odün yakan bir okula bu yıl « bilinmez hangi hesapla - on Üç çeki odum veren zim :ınu dlnîı:lıll.l şayet ve ge- yet Öyle bir enstitli masrafını Ölçmek mevklünde bulunup da kendisinden yüz milyon tahslsat İstenseydi - çu Örmeğe göre hiç güphe yok- dörtte Üçünü bir kalemde çizür ve enstitü- nün de kurulmasını - okullarda Ihtiyaç nisbetinde soba yaâkılması işinde ol- duğu gibi - imkânsız bırakırdı. Çocuklard kışın sıkı giyinmelerini tavsiye ederim | M. T. Tan rinin bakışı, yüzünün rengi deği- şiyor. Şirin, maskara, sevimli bir mahlük, Ali Sami Bey ömründe belki ilk defa sağa, sola koşmadan tam Iki hafta evden çıkmadı. En büyük zevki Elizanın ne- zaretinde olmak şartile ( Seven- gül ) ün arabasını bahçede ger- dirmek, O Pek hoşlandığı bu işi yapar- ken seyrediyorum. Seyrediyorum ve düşünüyorum. Bugüne kadar ömrlü para kâ- zanmak ve çapkınlık etmekle geçen bu adam acaba sahiden duruldu mu? Yoksa bir dinleniş devrimi geçiriyor. Bana o kadar şöpheli bir adam gibi göründü ki samimi olduğuna İnandırmak İçin çok çalışması lâzım. On beş gündenberi evde ve ( Sevengül ) ün başucunda. Onun bu düşkünlüğünü gör- dükçe içim sızlıyor. Ona koşup ellerinden yakalamak ve: — Sevme, bakma. O senin değil ! Diye haykırmak İstiyorum. Kafam ateşler içinde yamyor, alnımdan terler dökülüyor. Bu acı içime yayılıyor. Zehirlenmiş gibi dudaklarım paslanıyor, dilim ku- rüyor. On beş gün ve on beş gece- nin tatlı ve canlı günahı anlıyo- rum ki ömrüm oldukça bana bu acıyı tattıracak, ( Arkası var )