23 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

23 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

Yâarıştaki Müthiş Facıa — aat " N Samiye Burhan Cahidin Arabası Parçalandı Kendisi Çok Ağır Yaralandı, Yanın- daki Şoför De Yaralar Aldı Dünkd otomebil ve motostklet yarışlarından İki enstantane Otomobil, Motör, Bjsiklet Dünkü Yarışlarda Eski Rekor Kırıldı Birinci Gelen Otomobil, 9150 Metreyi 4,57 Dakikada Aldı Türkiye Taring ve Otomobil kulübünün tertip etmiş olduğu otomobil, motosiklet ve bisiklet yarışları dün yapıldı.. — Fakat maalesef, tafsilâtını diğer sütun- larda okuyacağınız çok — elemli bir facia vukubuldu. Faciayı oku- manızı öteki sütunlara bırakarak burada — sadece dünkü motör yarışlarının tafsilât ve neticolerini bildiriyoruz: Yarışlar dün #sabah, geçen yıllarda olduğu gibi Maslak-Şişli asfalt yolu Üzerinde yapıldı. Yarış mesafesi, İstinye köprüsü — ile Zincirlikuyu — arasında — uzanan (9150) metroluktu. Bisiklet Yarışlara —önce bisikletçiler başladılar.. Müsabakaya giren- lerin — sayıları — oldukça — fazla ldi. Yolun iki kenarında yarışları heyecan ve merak ile takip eden seyirciler de çokca İdi, Bisiklet yarışları, birl büyük- ler, diğeri de küçükler olmak Üzere İki kategori Üzerinden ya- pıldi. Önce yapılan birinci kate- gori de birinciliği Tanaş adında amatör bir bisikletçi kazandı, Ta- naş 9150 metroluk mesafeyi 15 dakika ve 15 saniyede aldı ve hedefe vardığı zaman haylı al- kışlandı. Büyüklerde ikinciliği Mimi, üçün- cülüğö de Kirkor adındaki ama- törler kazandılar, Ikinci Kategorl: Bu kategori- ye de bir çok amatör bisikletçi İştirak etti) ve nelicede birir- el'iği 16 dakika, 45 saniye ile Andon adındaki genç kazandı. Bunu kovalıyan Dimitri adındaki #amatör de ikinci geldi. Motosiklet Bisiklet yarışları neticelendikten sonra motosiklet yarışlarına ge- çildi. Bu yarışa da sepetli sepet- siz birçok motosiklet girmişti. Motosiklet müsabakası da heye- canlı olmuş, merakla seyredilmiş- tir. Neticede Taceddinin kullar- dığı sepetli motosiklet 15 dakika 19 buçuk saniyede (9150) metrelik mesafeyi herkesten önce alarak birinciliği kazandı. Ahmedin kullanmış olduğu 3 oumaralı motosiklet ikinelliği ve St- leymanın idare etliği 4 numaralı motosiklet de Üçüncülüğü kazandı. 7 numaralı metosiklet, yarıyok da Arızaya uğradığı için müsaba- kayı tamam ayamadı. Otomobil Velo ve Moto yar.şlarından sonra otomobil yarışlarına geçildi. Yukarıda yazdığımız gibi mesafo (9150) metre olarak tayin edil- mişti. Otolar sür'at İtibariyle sa- atte 130 ile 140 kilometre Üzerin- den yarıştılar. Facıaya uğrayan otomobilin numarası İkl idi, Bu otomobil, müessif hâdise dolayısile hedefe varamadığı için müsabaka harlci kalmış oldu. Bundan sonra hare- ket eden Ziyanın kullandığı 3 numaralı Ford markalı otomobil İstinye köprüsü ile Zincirlikuyu arasındaki mesafeyi 4 dakika 57 saniyede alarak birinci geldi. Halbuki bu, geçen senekl rekor- dan Üstündür. Çünkü geçen sene aynı mezafe 5,16 dakikada alın- mışti. - Bu süretle eski rekor ki rılmış oldu. Aynacı oğlunun 1 numaralı otomobili de 6 dakika İle ikinci- liği aldı, Bundan sonra hakem heyeti müsabakalarda derece alanlara kupalar hediye etti. Bir Söz Dünkü motör müsabakalarının neticelerini şuraya yazdıktan son- ra bir kaç söz söylemek İstiyo- ruz. Avrupa ve Amerikada oto- mobil müsabakaları artık çocuk oyuncağı olmuştur. Ve bu mü- sabakalar, gerek #spor, gerokse endüstri bakımından incelenmeye değer mahiyettedir. Çünkü yeni yapılan motörler oralarda otomobil yarışlarile tecrl- be edildiği gibi sür'at aritırmak hususunda da — böyle yarışlardan çok İstifade edilir. Ancak oralar- da otomobilin tarihi eski olduğu için yolların ekseris', böyle yarış- lara çok müsalt olarak yapılır. Aynı zamanda Avrupanın ve Ame- rikanın pek çok şehirlerinde yak nız otomobil yarışlarına - mahsus yollar ve pistler vardır. Bizde ise olomobil yarışı için hususi yol ve pist clmadığı gibi yollarımızda böyle yarışlara hiç müsait değil- dir. Bu sebeple, zaten bir facia kaynağı halini gösteren Maslak yolunda olomobil yarışları tertip etmek çok tehlike'i bir iştir. Çün- kü bu yol hem dar, hem de iki tarafı sık agaçlıktır. Dün baş gösteren facianın hakiki sebeple- rini, Ma:lak asfalt yolvnun bu vaziyetinde aramak daha. doğru olur kanaali dey.z. Ürtter Samiye Burhan Cahit Altta; Şoför Ali Eskrim e e. . eje , Birincilikleri Türkiye eskrim birincilik mü- sabaka'arı Eylüliln 28 inci günü yapılacaktır. -Ru:larla - yapılacak müsabakalara hazırlık olmak üzere tertip edilen Türkiye birincilik müsabakalarına Istanbul, Ankara, Mersin sporcuları iştirak edece- ktir. Müsabakalar dağcılık - kulü- bünde yopı acaktır. Futbolcularımız Bugün Kampa Giriyorlar Sowyet sporcularile yapılacak futbol maçlarına hazırlık olmak Üzere bir arada çalışacak olan futbo'cular bugün Moda da hazır- lanan kampa girecek'erdir. Ankaralılar kızılcahamam da, Izm'rliler de Amerikan kollejinde I ki kamplarda hazır.anacaklardır. Dünkü otomobil yarışlarının tafsilât ve neticelerini öteki al- tunlarda — okudunur. -Burada da faclanın — fafsilâtını anlatacağız. Zir muharririmiz, dünkü otomobil yarışı faciasını tahkik ederek şu neticeleri almıştır : Iki numaralı otomobil, muhear- rir ve romancı arkadaşımız Bur- han Cahidin eşi Samiye Burhan Cahit kullanıyordu. Yanında da Ali adında bir şoför vardı. Sami- ye Burhan Cahit, başlangıç vok- tasından otomobille hareket ede- rek yarışa başlamış, hedefe 800 metre kalıncaya kadar, tam bir muvaffakiyetle devam etmiştir. Fakat tam bu 800 metrelik yer- deki virajı dönerken, acıklı hâdi- se kendini göstermiştir. Facia Otomobil buradan bütün sür- atle kivrilirken biraz kenare doğ- ru kaymış ve oradakl ağaçlardan birine şiddetle çarpmıştır. Bu çarp- ma o kadar apansız olmuşki otom- obil o ande param parça bir vaziye- te girmiş, tabiatile motör durmuş ve maalesef arkadaşımızın refikası Bayan Samiye'de çok ağır surette yaralanmıştır. Yaralar Bu facla neticede Samiye Burhan Cahidin sol kolu “kırıl- miş, bu kolun damarları kopmuş ve başından birkaç yara açılmış- tır. Bu beklenilmiyen facla seyir- cileri dehşet ve korkuya düşür- müştür. Müessif hâdise haber alınır alınmaz derhal iImda da koşulmuş ve Bayan Samiye, diğer bir otomobille hemen Şişli Çocuk hastanesine — götürülerek tedavi altına alınmıştır. Bayan Samiye hastahaneye götürülürken kendini tamamen kaybetmiş ve bayılmış bulunuyordu. Hastanede ilk tedas visi yapılan kazazede biraz ken- dine gelir gibi olmuştur. Şotör Ali Bu çarpma esnasında, otomo- bilde Bayan Samiyenin yanında bulunan şeför Ali de yaralanmış ve oda hemen Şişli çoçuk has- tanesine — kaldırılmıştır. Fakat şoför Alinin yaraları ©o derece ağır ve tehlikeli değildir. Tik tedaviden sonra epeyce kendine Bü' kaza okadar şiddetli ok muştur ki - otomobilin dinğil ve tekerlekleri paramparça olarak yerlerinden sağa, sola fırlamıştır. Oturulacak — yerlerde — tamamile parçalanmıştır. Doktora Göre Yaralıların tedavisile meşgul olan operatör Suadin anlattığına göre, Samiye Burhan Cahidin ya- raları tehlikelldir. Bilhassa sol kol kırılıp ezildiği ve damarlar da ! koptuğu için bu kol Üzerinde bir kaç gün soara ehmiyetli bir cer« raht ameliye yapılması icap ede- cek gibidir. Bayan Samiye şimdiki halde normal vaziyettedir ve ya- raların göstereceği seyre göre tedbirler alınacaktır. Sebep? Dünkü facıanın sebepleri hak- kında muhtelif mütalâa « lar ileri — sürülüyor. — Hadiseye şahlt — olduklarını — söyleyenler, faclanın bir direksiyon hatası yü- zünden vuku bulduğunu öne sü- rüyorlar. Bu fikirde olanlara göre Samiye Burhan Cahit, süratla Yiraji dönerken, otomobilin di- reksiyonunu fazlaca kırmış, bu sebeple ağaca çarpmıştır. Fakat hâdiseye şahbit olan ve kazanın vuku bulduğu yeri tetkik edenj arkadaşımız Burhan Cahit, bu mütalâanın doğru olamıyacağını söyliyerek şunları ilâve ediyor: “ — Beni çok müteellim eden bu facin direksiyon hatası yüzüne | den vuku bulmuş değildir. Oto- mobilde hiç bir âriza, en küçük bir kusur yoktu. Hata ne otomobilde, ne de kullanandadır. Asıl hatayı yarış yolunda aramak gerektir. Çeotti yola kum dökülmüş, bu kuu: son- radan iyice temizlenmemiştir . Bu kum yüzünden de otomobil tam virajda patinaj yapınış ve fa-» cla bu surotle patlak vermiştir. Tahkikat Faciadan sonra alâkadar zabr ta âmir ve memurları tahkikata başlamışlardır. Dün otomobil tet« kik edilmiş, kazanın vukua geldik | ği viraj yerinde ve yolun diğer “bazı uksamında incelemeler ya- ' pılmıştır. Tahkikata henüz devam edilmektedir ve neticede facianın hakiki sebebi anlaşılacaktır. Biz, muharrir ve romancı ar- kadaşımız Burhan Cahid'e — toes- sürlerimizi bildirir ve eşi Samiye, ye çabuk şifalar dileriz.