23 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

23 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

v ouyrm Siyaset Âlemt İki Batı Tei Habeşlstanı istilâ ötmek istiyen İtalyanın Önüne, ilk #ngol olarak İn- giltere çıktı. İngilterö, Uluslar kurumu misakının sarahatine dayanarak, ku- rumun bir Üyesi olan İtalyanın, diğer bir üye olan Habeşistâna karşı hare- kete geçemiyeceğini Iddia ediyor. Ederse, kurumun dirrbltin;'ı'ıyılıri- ne kargı da tecavür etmiş sayılır. İtalya bu fikirde değildir. Misal olarak Japonyanın Çine karşı yaptığı tecavüz sırasında, İngilterenin, aymı hassasiyeti göstermediğini İleri sürü- yor. Sosra, İngiltere imparatorluğu- nun kurulması esnasında İngilterenin tuttuğu hattı hareketi gösteriyor. O, diyor, bugün zulüm iıllîlıl edilen bir muameleyi vaktile beyazlara yapmış- tı. Ben Ise bugün siyahilere karşı yap- mak İstiyorum. Aramızdaki bu derin farka rağmen İngiltere, hâlâ bana en- gel olmak ta devam ediyor. İagiliz tezi ise şudur : Şimdiye kadar olan olmuş ve mevcut emri vaki üstüne bir Uluslar kurulu vücudâ getirilmek suretile va- ziyet tetriç edilmiştir. Bundan böyle biç bir. millet, o geri, ben ileriyim diye ve kendi yek dilöğile üzerine keyfi temdin vazifesi alamaz. Buna göz yumarsak, yarın Alm: gün bir başka millete, diğe kargı vahi sebeplerle saldırmak hak- kını vermiş oluruz. * Tez budur! Burada kim haklı, kim * haksızdır? Bir hüküm vermek bana t ben bilirilm ki gafil olan, ayan, fırsatlardan istifade ete sini bilmöyenler dalma hakmıadırlı Onun için kak vaziyetinin tezahürü, bir ( yakın Ati ) meselesidir. kleyelim ; Muhakkak ki bu ikl batıldan birinin diğerine galebe ede« ceği zamab çok uzak değildir. Çerez Kabilinden Falcının Keramet! Son zamanlarda yine memloketi- mizde fazla miktarda — türemeye başlıyan falcılar, hatırıma şu ölmtüş eek! zsaman hiküyesini getirdi. Harunürreşit bir gün tebdili kıya- fotle Bağdat sokaklarında defetmaya çalıştı İse de, o, inadına debelleş oluyordu. Nihayet, =ıu kalan Harunı — Peki; bakl diye mza gösterdi. Herif, önünde duran kum dolu çanağa, parmaklarile birkaç şekil gizdikten aonra: — Fenal dedi; işlerini çabak yolu- na koymıya bake — Zira günlerin sayılıdır! Harun sordur — Sen hiç kendi falına baktın mı? — Baküm. — Ne gösteriyor? Ömrün uzun mu, kısa mı ? — Benim falım bana çok uzun bir ömlir vadediyor. Harunı — Ehb, öyle ise! dedi. Ona bir da- ha inanmıyasın diye, senin boynüe nu vurduracağım.. Ve herifi, derbal cellâda - tenlim ettirdi. Tıflı Kınalıada Vapu- runda Panik Dün 11,15 de köprüden kak karak Moda ve Adalar seferini yapan Akayın Kınalıada vapuru bir tehlike atlatmıştır. Vapur kınalıadaya — yanaşırken — suların tesirile birdenbire İskeleye yük- lenmiş ve bu şiddetli sarsıntı yüzünden makine — dairesindeki madent yardımcı vaflardan birisi -kopmuş, kazanda biriken istim bütün — şiddetlle —açık ve ko- puk borudan dişarıya çıkmıya başlamıştır. İstimin şiddetle çıkışı Üzerine yolcular arasında panik başgöstermiş, herkes — kapılara hücum etmiştir. Vapur yirmi dakika bocaladıktan sonra tek taraflı makine ile yolcu almadan Büyükadaya — gitmiş oradan da tamir için Halice gönüderilmiştir. Panik asnasında yolcu'ardan 3, 4 kişi kol ve bacaklarından yaralar almışçlardır. Karışıklıkta kaybolan eşya polls tarafından aranmaktadır. TELGRAF, TELEFON, TELSİZ HABERLERİ Barış Ümitl-e_:i Canlandı İngiltere Yeni Teklifler Yap- mıya Hazırlanıyor, H # lHabeşistanda Cepheler - Takviye Ediliyor Londra, 22 (A. A.) — Evening Standard gazetesinin Adisababa özel aytarı, İsviçreli binbaşı Vittin'in Negüse hizmetini arzettiğini ve Anaş bölgesi Habeş kıtaları baş kumandanlığına atandığını haber vermektedir. Vittlin bu sabah, oesasen bu bölgede bulunan askerleri takviye etmek Üzere İmparator muhafız efradından bir taburun ba- şında, Oraya hareket etmiştir. Anaş çok önemli bir sevkülceyş yerl- dir ve Dankali'ın sınırında bulunmaktadır. Dankali, Italyan hücumla- rının ilk hedeflerinden birini teşkil edeceği Şüphesiz ölan demiryolu < Baştarafı 1inol yüzde ) italya, Cenevreden Ayrıl- mak İstemiyor Pöti Parizyen diyor ki: * Pazarlık bağı yerinde dar- maktadır. Fakat pek incelmiştir. Italya Cenevre ile münasebatını kesmek istemiyor.,, lşe vukufu olanlar İtalyanın Habeşlistana yaptığı, sevkiyatın daha genel ve daha vâhim ihti- latların asla takip edemiyeceğini söylemektedir. Yine bu gazete diyor ki: “İtalya, ancak zecri tedbirleri harp sebebi — telâkki — ettiğin- den, tahmin — edilmedik bir hadise çıkmadıkça, Afrika anlaş- mazlığının - şayet patlak verirse- İtalya He İngiltereyi — birbirine tutu, ma ve Âvrüpa için tehlikeli bir şekilde şümullenme- sine hiç ihtimal yoktur.,, Ortada Cüz'i Bir Sükü- net Doğmuştur Figl:n diyor ki : ? * Önemli nokta Ingiliz dele- gasyonunun görüşmekten İmtina etmemesidir. Ortada cüzi bir sü- künet olduğu muhakkak olmakla beraber nikbin davranmak müba- lağa olur. Inkita olmamıştır. Fa- kat ne kadar yaklaşmış olursa olsun ati hakkında birşey söyle- nemer.,, inglitere'den — Yükselen Diplomat Sesleri Londra, 22 ( A.A ) — Iskoçya da bir şehirde söylev veren Finans Bakanı Çemberlayn demiştir ki: “ — Bütün düşüncelerimiz de- niİze müteveccihtir. Ilik defa ola- rak karşımızda, hükümetin siya- sasımı müdafaa etmek hususunda pratik bir surette toplu bütün bir ulus görüyoruz. Bizi gul eden için yalnız Italya ile Habeşistan arasında bir an! ktan ibaret » fakat uşı korumaya mi bir. teşekkül olması itibarile, Uluslar — Sosyetesinde ilerisi için daha geniş ve daha derin bir meselenin mevzuubahs ol(â'uın kabul ve tasdik edilmek- tedir, ü hüdiseler karşısında ıoııak'=lıhiııın muhafaza et- memiz İâzımdır. İhtiraslar sön- düğü vakıt Italyanlar eski dost- larına hak verecekler ve Avru- pada barışın korunması için bi- zimle beraber çalışacaklardır.,, İagiliz Elçisi italya Hariciyesile Temas Etti Londra, 22 — Dış Bakanlığı- nın bir tebliğine göre, Romadaki lagiliz elçisi İtalya — Hariciye müsteşarını ziyaret ederek, İmr gilterenin denizdeki — askeri tedbirleri hakkında — malümat vermiş ve bunların bir saldırma maksadile olmayıp, İtalya gazete- leri tarafından İngiltere aleyhine açılmış olan mücadelenin tabli bir sonucu olduğunu söylemiştir. Ingiliz Kabinesi toplanıyor Londra, 22 (A.A.) — Bütün Ingliz bakanları Salı günü top- lanacak olan bakanlar kurulunda bulunmak Gzere yarın Londraya geleceklerdir. Yaeni Müzakere Esasları Nedir? Parls, 22 (A. A.) — Havas ajansının Romadan öğrendiğine göre, İtalyan hükümetince muh- temel konuşmalara esas - olabile- cek noktalar şunlardır: 1 — Habeşistan ile Habeşis- tanın ele geçirmiş olduğu top- Üzerindedir. Habeşler Geri Çekildi Adisababa, 22 (A. A.) — Röyter Ajansının öğrendiğine göre herhangi bir sınır hâdisesine meydan vermemek için şimal sınırındaki Habeş ileri karakolları 20 mil gerl alınmışlardır. İtalya Malzeme Ismarlıyor Sanpedro (Amerikada) 22 — Italyan hükümetinin, llk kânun s0- nundan evvel gayri muayyen bir Afrika İlmanında teslim edilmek üzere milyonlarca büyük varil petrol maddeleri satın almak teklifinde Jdulunduğu bildirilmektedir. İtalyanın Yeni Sevkıyatı Napoli, 22 (A.A.) — 46 sübay ve 246 yarsübay ve 2000 asker yüklü bir gemi ile harp gereçi ve katır taşıyan üÜç gemi Afrikaya hareket etinişlerdir. Cebelüttarıkta Tedbirler Cebelüttarık, 22 (A.A.) — Ehaliye bir hava hücumu takdirinde gazlara karşı alınacak tedbirlere dair bir talimatname dağıtılmıştır. Cebelüttarık, 22 (A. A.) — Asker taşıma gemisi Messava buraya uğrayarak harp levazımı çıkarmıştır. Bu gemi Suthamptondan Maltaya” 1600 asker götürmektedir.Maltada yarın gece tekrar hava manevraları yapılacaktır. İngiliz Torpitoları Londra, 22 (A. A.) — Singapurdan bildirildiğine göre dört Ingluz torpito muhribi limandan ayrılmıştır. Nereye gittikleri belli değildir. ——— Yunanlılar Hayret İçinde ! Italyada Söylenen Sözler Garip Görüldü Atina, 23 ( Özel ) — Tngiliz donanmasının Yunan Jlimanlarına yapacağı ziyaretler Üzerine banı Italyan çevenlerinde, bu hareketin Yunanistanın istiklâline bir teca- vüz teşkil edeceği sözleri ortaya atılmıştır. Bu sözler Yunan umum! efkârında derin hayretler uyan- dırmıştır. Atina ajansına göre, Ingiliz donanmasının bu ziyaret- | leri için Habeş - İtalya kızışma- sından çok Önce Tİngiltere İle Yunanistan arasında muhaberat cereyan etmiş ve Yunan hüküme- — rakları biribirinden ayırt etmek lâzımdır. İtalyanın asıl bü top- raklara göz dikmiş olduğu anla- şılıyor. 2 — Habeş hükümetinin silâh- sızlanması inanc altına alınmalıdır ki, bu da ancak İtalyanın kon- trolu ile elde edilebilir, 3 — Habeşistana denizde bir çıkıt vermekten - vazgeçilmelidir. Çünkü bu çıkıt — Habeş'stanın silâhsızlanmasını imkâneız kılar. 4 — Yeni konuşma projesi İtalyanın Üçler andlaşmasından tinin muvafakati alınmıştır. talyan Vapurları Ve Yunanistanın teşebbüsü Atina, 23 (Özel) — Promiteos adında bir İtalyan gaz vapuru, müsaade almadan Yunanistanın Argostoliyon limanına demirle- miştir, sonra moeçbul bir istika- mete gitmiştir. Kaptan fırtına yü- zünden bu limana iltca etmeye mecbur — kaldığını — söylemiştir. Fakat Yunan hükümeti bu hüsus ta İtalya nezdinde fteşebbüste bulunmuştur. doğan — haklarını — tanımalıdır. Halbuki bu hakları beşler komi- tesl şimdiye kadar bilmemezlikten gelmiştir. Habeşistanla Yenli Bir İmtiyaz mazalandı Londra, 22 (A.A.) — Ameri- kalı finans adamı Folertok Habe- şistanın Londra elçisile bir imtiyaz makavelesi imzaladığını, bunun altın ve platin madenleri hakkında olduğunu ve Habeşlstanın batısın: da 178 kilemetre murabba! top- rağa şamil bunduğunu söylemiştir. Istanbulda da Habeş Elçisine Müracuatler Yepılmış Şehrimizde bulunan Habeş ATATÜRK Ankara, 89 — Oumur Başkanı Atatörk yanında İsmet İnönü, Ma- yeşal Fevzi Çakmak, Ekonoml ve İç İşler Bakanları olduğu halda hususf trenle bügün enat 19 de Gati istasyonuna — gelmişlerdir. Atatürk istasyonda Kamutay Başkanı, B saylavlar ve generaller tarafından lanmışlardır. Cumur Başkanı trenden inince açık otomobiline binerek Çankayaya git mişlerdir. Kabinenin yarın (bugün) bir toplantı yapması muhtemsldir. Egenin Üzüm Çiftçileri Dertlerini Döktüler Manisada Coşkun Bit Toplantı Yapıldı Manisa, 22 (A.A) — İzmir ve Manisa saylavlarile üzüm yetişti- ren ilçelerin gönderdikleri mu- rahhaslar Manisada toplandılar. Haikevi salonunda yapılan bu toplantıya üzümle ilgili birçok urtdaşlar Üzüm Üretmenleri de thdı. Toplanmıya başkanlık e- den Parti kanı Avni Doğan Üzüm Üretmenlerine söz verdi. vretmenlerden 15 kadar yurtdaş söz söylediler. Üzüm ürününün maliyet fiyatını bile tutmıyan sa- tış fiyatları bugünkü şekilde de- vam ederse Üretmenin çok rarare lar göreceğini rakkamlar sayarak ortaya attılar. Sonra Manisa saylavı Youaşar konuştu, derileri döküp saydı. Bundan sonra Avni Doğan dilek leri hulâsa edip sıraladı ve toplaü tıda bulunanlar bunları kabul ettilej Bu İstekler hakkında teşebbüsler yapılacak, alâkadar makamlara bildirilecektir. Bolu Yangını 400 Hektarlık Orman Kül Oldu Bolu, 22 (AA) — Ayın ou dokuzunda başlıyan 21 sabahı genişlemesi — durdurulan — Abat orman yangını Türk Ticaret Bane kasına ait mukaveleli ormanın beş ve dördüncü maktaları ara- sından çıkmış ve bin hektarlık sahadan 400 bektar yanmıştır. Yanan kerestelik ağaçlar içinde bulunan tomruklar da yanmıştır. günlük emeklerile çağırılan bine yakın köylünün çok gayretl görülmüştür. Çevrilen ormanın içinde ateş tamamen sönünceye kadar köylü ayrılmıyacaktır. Rus Filosu Moskova, 22 (A. A.) — Tas Aajansı, Rus Karadeniz filosunuz - Akdenize gitmek üzere emir aldığını tekzip etmektedir. Yeni Telefon Kanunu Ankara, 22 ( Özel) — Posta Telgraf ve Telefon Genel Direk- törlüğünce hazırlana yeni telefon kanun projesi İlk topjlantısında Kamutaya sunulacaktır. Amerikadan Avrupaya Londra, 22 (A. A.) — Nev« yorktan Litvanyaya uçan Vaykua adındaki Litvanyalı uçman benzini tükendiği için İrlandada cezasını yere inmiştir. Arnavutlukta İdama Mah- küm Edilenlerin Cezası Hafifletildi Tiran, 23 (A. A.) — Fieri divanı harbi tarafından ölüme mahküm edilen İsyancıların kral hapse değiştirmiştir. Bunlardan yalnız Hekuran ası« lacaktir. Bu adam evvelce de - iki kişi öldürmüş bulunmaktadır. * Sonra General Gillardi'inin — öl- dürülmesine de kanşınıştır. işgüderi Markos gazetecilere, Ha- beşistana gönüllü gitmek Üüzere Türkiyeden 30 kadar müracaat yapıldığını söylemiş, bunlar arasın- da beyaz Rus, Çek ve Macarlar bulunduğunu — da — bildirmiştir. İşgüder bu müracaatlara şimdilik cevap verilmediğini de söylemiştir.