27 Mart 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

27 Mart 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

TELGRAF HABERLERİ Almanyanın filotillâ teşkil etmesi Bükreşte endişe uyandırdı; ii... Bükreş 28 (A A.) — Alman hükümeti- nin Tuna üzerinde bir harb filotillâsı teş- kili hakkında verdiği karar Romanya ef- kârı umumiyesinde heyecan uyandırmış - tır. Son zamanlarda Almanyaya taraftar- lık eden gazeteler bile bu kararı protes- to etmektedir, Üniversul diyor ki: Ne Macaristan, ne Çekoslovakya, ne Yugoslavya, ne de Ro- İngiltere silâhlanma işine hız verdi Londra 26 (A.A.) — Taymis gaze - prograrm- hak- Tunada bir ; Hükümet, bu programın mümkün manya Almanyaya, taarruz fikirleri b0s-| "duğu kadar çabuk imasını en - lemekle itham olunamaz. Binaenaleyh düstriye tavsiye etmiştir. Yani hükü - Tuna filotillâsı tedafüi bir mahiyette 9 - met siparişleri diğer hususi siparislere lamaz. tercih edilecektir. Curentul de şöyle yazıyor: Almanya| | Sijâhlanma sistemi, şimdiki şek - 1917 de Tuna vadisinin neye yaradığını | ynde, 1914/15 yıllarının sistemine ben isbat etmiştir. Bugün İse Almanyanın) io O zaman da barış zamanı siste Romanya petrollarına ihtiyacı her 74 *İyyi derkedilmişti. Fakat harb imalâtı mandan ziyadedir. için hususi bir nazır mevcud değildi. Posta, telgraf | Bu Sabahki Gazetelerde 5 — Gördüğümüz Fikirler Tan — Ahmed Emin Yalman «İmarda rehberlik» isimli başmakalesinde bir karli. nin gönderdiği bir mektubla gazetede bir imar sütunu açılmasını temenni ettiğinden bahsederek Imar işinin çok ciddi bir reh- berliğe muhtaç olduğunu söylemekte, bunun Dahiliye, Sıhhiye ve Nafia Vekâletleri ara- #sdu müştereken kurulacak hir teşekkül ta- rafından idare ve mürakabesini müvafık bulduğunu mülaleadarina Hâve etmektedir. * Cumhuriyet — Nadir Nadi İmiyeti, müşterek emniyet ve ki ler» serlevhalı başmakâlede yirmi sene et- ivel birçok devletlerin birleşerek tahakkuku- İna çalıştıkları müşterek emniyetin bugün İdünyada iflâs etmiş ve bir masaldan fbaret kalmış olduğunu #öyliyerek diyor ki: sHaksever ve idealist esaslara dayanmıyan bir sulh, yeni ve daha kanlı harbleri hazır- yn bir mütarekeden başka bir şey deği- ir.» - W4 j ÂLE ,.Izararları bulunduğu da gayri kabili im ğ © Fransız kabinesinin Müşkül vaziyeti Yazan: Selim Raçıp Emeç ürriyetin çok güzel bir şey ok duğu muhakkaktır. Fakat büyük kârdır. Hürriyeti, umumi hayatın icab « larile telif edebilmek mümkün olduğu igün, zarar diye mülâhaza edilen mah » | Zarların da önü alınmış olur. Ferdiyetçi Fransada bugün gözümüze çarpan köş- mekeş, bu zarureti idrak eden zümrenin | çok küçük bir ekalliyet halinde kalma İ sındansileri geliyor, İktidar mevkiini © linde bulunduran Blum hükümeti, mu - hakkak ki gayri mütecanis bir kabine « dir. Bu kabinenin başlıca vasfı, sosyalist Müdürleri arasında Ankara 26 (Hususi) — Amasya posta, telgraf müdürlüğüne (Omülettiş Abdurrahman, Kastamonu müdürlü - ğüne Çanakkale müdürü Hayri, Ça - nakkale müdürlüğüne Kastamonu mü- İngilterede Chamberlaine hücum devam ediyor İşçi milli konseyi tarafından bir tebliğ neşredildi, bir direksiyonlu bir sosyalist ve radikal sos yalist hükümeti olmasında ve progrâ » bunın da halk cephesi programından ibi» ret © bulunmasındadır. Halk cephesi programı ise, içtimai ıslahat sahasında geri kalmış olan Fransaya, bu geriliği telâfi ettirecek hamleleri yaptıracak bir riyede İKİ kabile arasında YERİ EA gazete sol cenahların birleşmelerini tavsiye ediyor Londra, 26 (A A.) — Liberal Nyüz Kronikl gazetesi, bugün işçilere yaptığı bir hitabta «Chamberlainin düşmesi ve po Utikasına nihayet verilmesi için: sol ce- nahların vaktinde birleşmeli tavsiye etmektedir. Londra 26 (A.A) — İşçi milli kon - aşağıdaki resmi tebliğ neşredilmiştir: İşçi hareketi, başvekilin dün Avam ka- marasında yaptığı beyanattan pek ziyade heyecana düşmüştür, başvekil, bizzat ken disi tarafından tasvir edilen telâş verici vaziyet çinde Avrupayı yalışlıracak ve- yahud harbin önüne geçecek mahiyette Yapıcı hiç bir politika bildirmemiş ve Çörçil, Pariste, Blum, Daladiye v Pol Bonkurla temaslarda bulunacak Paris 26 (A.A.) — Jur gazetesi, Vins- ton Çörçil'in Pariste politik vaziyet hakkında aydınlanarak İngiliz hükü - metinin Fransız iç vaziyelinin istikra- rını arzu ettiğini ve bu istikrarın İn - giliz dış politikası üzerinde müsaid 8- kisler husule getirmekten hâli kalmı »- ya Fransız dostlarına anlataca - “Hatay seçim komisyonu Cenevre 26 (A.A.) — Mil'eller Ce- miyeti Genel Sekreterliğinden (tebliğ . edildiğine göre Hatay seçim komisyo - nu reisi İngiliz Reld istifa etmiştir. İkinci yeis İsviçreli Sekretanın reis- liği deruhte etmesi muhtemeldir. Seçim komisyonu Hataya 15 Nisan- da varacaktır. Seçim mahkemesi de ko- misyonla ayni zamanda İşe başlıya - cak ve seçim neticelefinin ilânından bir ay sonra vazifesine nihayel vere - cektir. Edirnenin Bulaarlar Tarafından isti âsının 25 inci yılı Edirne 26 (A.A.) — Edirnenin Bal- kân harbinde Bulgarlar tarafından is- tilâsının 25 inci yildönümü münasebe- tile bugün Edirnede 'Pürke yakışır bir vakarla Halkevinde yapılan toplantıda muallim Osman Nuri ve Ziya Somerin Edirne müdafaasına ald nutukları din- lenerek Balkan harbinde canlarından geçen şehidlerimizin hatıraları taziz e- dün Müzikanın matem havasile sona e - ren törenin sonunda şehidliğe gidilerek çelenkler konulmuştur. Profesör Pittard ve refikasının tedkikleri Arkara 26 (Hususi) — Tarih Kuru- mu Asbaşkanı Bayan Afet Profesör Pittard ve refikası tedkiklerde bulun - mak üzere yarın Gâvurkale'ye gide - dürü İhsan tayin edilmişlerdir. bizi 1914 de harbe müncer olan politi | Miflerin yeni kanın ayni bir politikaya döndürmüş - U tür, Bir nutku Başvekil faşist diktatörlüklerin taarru- (Baştarafı 1 inci sayfada) zunu durdurmak işin dethal Milletler) yalizme de temas ederek bu fikrin Al - Cemiyetinden ve kolektif emniyetten is-|manya hududlarını aşan ve bütün Al - tfadeyi reddetmiştir. İngiliz işçi hare .İmanların tapındığı bir fıkir olduğunu seyinin toplantısından sonra dün akşam | keti, derhal Milletler Cemiyeti asamble «| tebarüz ettirmiştir. sinin toplanmasını ve cemiyet âzası ve) Hitler sözlerine devamla demiştir ki: bilhassa Fransa, İngiltere ve Sovyetler) — Bazı şahsi menfaatler dolayısile A- Birliği tarafından orta Avrupa ve İspan-| vusturyaya bir istikiği tahmil edilmek- ya yatışması için alınacak ( tedbirlerin|te idi. Aranılan başlıca gaye Almanya - tedkikini istemektedir. nın zayıflaması idi. Hattâ Almanyayı se Beysnnamede, İspanya (hükümetine! falete düçar etmek bile istediler. Avus - karşı olan silâh satışı ambargosunun der. | turyaya karşı cebir kullandığımı söyle - hal kaldırılması istenmektedir. mek doğru değildir. Avusturyada şimdi- ye kadar hiç bir yerde görmediğim ka - dar büyük bir sempati dalgası ile karşı - landım. Avusturyayı fetheden hoyrat bir kuvvet değil, fikir kuvvetidir. Bir kaç gün içinde vücude getirilen eser en bü - yük zaferle kazanılan hârblerin netice - sinden daha büyüktür. - ” Bağ Berlin 26 (A.A) — Hitler bu akşam ğını bildiriyor. Çörçil, Leon Blum, Da-| Laypzigde söylediği nutukta * bugünkü isdiye ve Pol Bonkur ile görüşecektir. | Avrupa hudutlarından hiç birinin mil » Paris, 26 (A.A.) — İngiliz muhafa. (etlerin ihtiyaçlarını karşılamadığını an» zakâr partisi liderlerinden Çörçil bu|latmiş ve demiştir ki: sabah Fransız hariciye nezareti genel! #lmmanya, bie göle Almanları Keti. ds> dutları içine almaktan vazgeçmiştir. An- sekreteri Leje ile hariciye nezaretinde | çak uncu için bir şeri kanyoruz. Kak uzun bir mülâkatta bulunmuştur. kardeşlerinden ayrı kalmak felâketleri- Mısırda kanlı ne bir de tazyik ve zulüm inzimsm et - mesin, Göring'in beyanatı çarpışmalar Kahire 26 (A.A.) — Başvekli nazırlarla | Viyana 28 (A.A) — Fölkişer Beobah - ter gazetesi Linz ile Tuln arasında va » ği purda Göringden bir mülâkat almıştır. 7 Mansuraya giderek ei > Göring yakında alınacak (tedbirlerin der m toplantısında bir nutuk söyliye - Avusturya ekönomisine yepyeni bir çeh- Mahale şehrinin dünkü ziyaretinde çar! pışmalar olmuştur. Yedi yaralı arasında re vereceğini bildirmiştir. Yapılacak İş- Nahasın kardeşi de vardır. ler arasında büyük Alman nehirlerinin Hariciye Vekilinin ve bilhassa Ren nehrinin Tunaya bağlan- Kahire seyahati ması da vardır, Alman sefirleri arasında Kahire 26 (A.A.) — Salâhiyetlar makamlar Türkiye hariciye vekili Dr. Berlin 28 (A.A.) — Yakında Alman - yanın Paristeki mümessi'liklerinde bazı Arasın ziyaretini tehir etmiyevek ni - san içinde Ankaradaki Mısır sefiri ile tadilât yapılması bekleniyordu. Londra büyük elçiliğine Varşova bü - Kahireye geleceğini, ziyareti esnasın - da bazı muahedelerin akdini, ezcüm - yük elçisi Moltke, onun yerine de eski Moskova büyük elçisi Fon Derşulenburg le ticaret müahedesini (o görüşeceğini söylemektedirler, tayin edilecektir. Moskova büyük elçi - Bu gece Şiş'ide bir liği bir maslâhstgüzara bırakılacaktır. Hariciye müsteşarı Fon Makenzen Roma büyük elçiliğine gidecektir. otomobii kazası oldu Bu gece saat 2,30 da şoför Baldin idare- sihdeki 2074 numaralı taksi otomobili Tuk- Eski Viyana büyük elçisi Von Fapenin de Ankara büyük elçiliğine tayin edile- simden aldığı iki yolcuyu Şişliye götürmek- te iken Fransız hastane»! önündeki elektrik ceği bildirilmektedir. İtalyada ve İtalyan direğine çarpmış, bu çarpış çok şiddeti ol- muş, yolculardan Kabataş Mass talebesin- Afrikasında yeni Hava üsleri Sabih bacağından, inekçi Salih vdeu- dünün muhtelif yerlerinden ağırca, şolör de Roma 26 (Hususi) — İtalyada ve yüzünden ve başından Hafif surette yara İtalyan Afrikasında vücüde getirilmiş olan 29 tayyare meydanile yeni tesis Iktmuşlar, yarahlar Fransız Ohastsnesinde tedavi altına alınmışlardır. edilmiş olan hava üslerinin açılma res- mi yarın yapılacaktır. Numan Menemencioğlu Avrupadan ge'di Hatay anayasası müzakereleri için ge- çenlerde Cenevreye giden murahhas he- yetimizin reisi Numan Rifat Menemeon- ciöğlu üç gündür kaldığı Betgraddan dün sabah semplon ekspresile hareket etmiş, ML ekmeği 2 : Bu sabahki yangın Bu sabah 6,15 de Mahmudpaşa eaddesin- de Yenikaya ald 18 numaralı mavlfatura dükkünmdan yangın çıkmış, dükkân içimde. Ki eşyasile beraber kâmilen yandıktan sonra itfaiye tarafından söndürülmüştür. Yangının sebebi ve dükkânın sigortalı olup kanlı çarpışmalar Her iki taraltan bir çok ölü ve yaralı var Londra 26 (Hususi) — Halebden idirildiğine göre Firat nehri sahille - rinde iki rakib kabile arasında kanlı ışma olmuş ve Emir İsmail ile ndan birkaç kişi öldürül - Suriye hükümeti, nizamı tesis et - mak üzere askeri kuvvet göndermi Haleb 26 (A.A.) — Trak mıntaka sında Rakka civarında Enez kabilesi - nin reisi Emir Muşhem tarafından tah sil edilmekte olan himaye resmi yü - zünden Valde kabilesi arasında kanlı bir ihtilâf çıkmıştır. Her iki terafa aid yüzlerce muharib - çarpışmeaktadır. İki taraftan da bir çok ölü ve yaralı var - dır, Hükümet âsayişi iade için derhal askeri kuvvetler sevketmiştir. Atatürkün Irak Kralına telgrafları Ankara 26 (A A.) — Irak Kralı Ma- jeste Gazi'nin doğum yıldönümü mü- nasebetile aşağıdaki telgraflar teati e- dilmiştir: Majeste Birinci Gazi Irak Kralı Bağdad Mejestelerinin (doğum günlerinin yıldönümü münasebetile samimi teb - riklerimi ve şahsi saadetlerile dost ve kardeş Irak milletinin refah ve ikbali hakkında halisane temennilerimi arze- derim. Ğ K. Atatürk Ekselans K.Atatürk Türkiye Cumhur Başkanı Ankara Yıldönümüm münasebetile Ekselans - ları tarafından irsal buyurulan tebrik telgrafından dolayı pek ziyade müte - hassis olarak samimi teşekkürlerimi ve sahsi saadetlerile asil Türk milletinin Ikbali hakkındaki en iyi temennileri - mi'arza müsaraat eylerim, —— İ Sabahtan Sabaha Bana kalırsa ilk ve orta mektebe üç şey öğretmek lâzım. EE mutedil sosyalizm meydana gelirmek vö zifesini tahmil etmektedir. Halbuki, bus gün için vaziyet, işin sikleti merkezinin daha başka noktalara intikal ettirilmesi ni âmir bulunmaktadır. Dünyanın siyasi vaziyeti, çok haratetli bir müdafaa ter- tibatının alınmasını icab ettiriyor. isa ve Fransa mevkiinde bulunan memle- ketlerde, bu hakikat anlaşılmakla bera « ber, hazırlık bahsinde kâli bir faaliyet İ sarfeğilemiyor. Bunun (sebebi, gene * programdır. Başvekâlet ve maliye ile be raber hükümet mekanizmasının başlıca © çarklarını ellerinde bulunduran sosya , Histler, mil müdafaa plânının tahakku - ku için behemehal amele sendikalarile ve umumi messi birliğile (C.G, T.) hema: henk olarak yürümek istiyorlar. (Rusya gibi otoriter bir nevi amele de « mökrasisi kurmuş olan bir memleketle dahi büyük ve esaslı plârları tahakkuk 'ettirmek kolay olmadığı halde, amelenin j her gün bir bahane ile meydana çıkardığı © müşküllere göğüs gererek iş meydana gös tirmek, elbette ki Fransa için muel yapmak kadar zor bir iştir. Nitekim, son alınan tedbirlere teğmen Fransada, greve lerin arkası alınmış değildir. Sitrocn fab- rikaları, hâli amelenin işgali altındadır, Bu şoralt altında ne esaslı bir program tahakkuk ettirilebilir, ne de Almanya ve İtalyanın kesif bir mesai ile elde ettik - leri neticeleri karşılıyabilecek bir mu - kabelede bülünmak mümkün olur. Bü vaziyet karşısında Blum kabinerinin has yatını sayılı günlere bağlanmış sayarsak, yanlış bir tahmin yapmış olmayız. Selim Ragıp Emeç Çekoslovakyada gençlik teşkilâtı kuruldu j Prag 71 (AA) — Mİ Çekoslovak kurumu teşkili odilmiştir. Teşkilât komitesi azaları başvekil Hodzayı ziyeret ederek Ço- koslovak gençliğinin kayıdsız şartsız olarak devletin hizmetine girdiğini temin eylemiş” lerdir, ı Alfieri Yugoslavyayı resmen ziyaret ediyor Belgrad 27 (AA) — İtaiya propaganda hasırı Alfleri yanımda Yugoslavyanın Roma | &içisi olduğu halde Yugoslavyayı zesmen gis yaret etmek üzere Belgrada gelmiştir. d Ça #3 ie Ne öğretmeli? giden çocuklara tarihten, hesabdan evvel 1 — Sokakta birbirine küfretmemek. 2 — Yol üzerindeki ağaçlardar da İ koparmamak. 3 — Başkalarına aid bağ ve bahçelerin meyvasına el uzatmamak, a Yüksek maarif davaiarile uğraşanlar, hattâ terbiye ve tedrisle biraz alâ « kası olanlar bu teklifim; belki de hayretle karşılıyacaklar, Fakat terbiye ve tshsilden maksad memlekete faydalı unsurlar yetiştirmek olduğuna göre daima zarara, fenalığa meyleden ve fena örneklere kapılmıktan boşlanan körpe dimağlsrı daha i'* tahsil çağlarında medeni birer vatandaş olarak ye « tiştirmek için böyle basit görünen Sokakta büyüklerin bile yüzlerini trenlere, otomobillere taş atan, bağ, çeklere el uzatan, yol üzerine dikilen ağaçları kırıp kurut: bası, anası, hocası olmük her halde telkinleri haklı görmek lâzımdır. kızıztacak çirkin kelimelerle şakalaşan, bahçe duvarlarını aşarak yemişlere, çi « bir çocuğun bas şerefli bir büyüklük olamaz. ? Madem ki bu vak'alara şahid oluyoruz O halde çocuklarımıza da evle - rinde ve mekteblerinde ağaç sevgisini, başkasının hakkına hürmeti ve nazik, centilmen bir İnsan olmanın faziletini öğretmek, anlatmak lâzım değil mi? O halde Maarif Vekâletimizden bu üç noktayı mekteblere tamim etmesini