26 Temmuz 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

26 Temmuz 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

İngiltere Çek davasının hal için Eski İngiliz ticar Almanlar da, Başvekil Çemberlayn, Südet Almanlarile Çekos- 'İbvak hükümeti arasındaki müzakere - Prag tarafından kabul edileceği mu bakkak sayılan bu teklif, Alman mat- buatında memnuniyet (uyandırmıştır. 2 çi 'in birkaç güne kadar Praga leri kolaylaştırmak gayesile eski tica -| Ransimen'in bir i “»öt nazırı Ransimen'i Praga gönderme” | hareket edeceği bildirilmektedir. Âl ve bu zatın yapılacak olan müzake- relerde müşavir sıfatile hazır bulun masını Çekoslovak hükümetine teklif etmiştir. Diğer taraftan Çekoslovak parla - mentosu da Ağustosun ilk haftasında toplanmağa davet edilmiştir. Bu ravet, Ankaranın bütün eğlence yerlerinde pahalılıkla mücadele başladı Belediye bütün bar, listelerini tesbit edere! © Ankara 25 'Hususi) — Ankara ei lediyesi eğlence yerlerindeki pahalılık İle mücadeleye başlamış bulunmakta Gır, Belediyenin lokantalarda, gaz'no » Tar ve kahvelerde kararlaştırdığı ucuz- luk şu esaslar dairesinde yapılacaktır: Birinci sınıf barlarda yüzde 20-50 nisbetinde ucuzluk yapılmaktadır. Me- selâ bütün 110 kuruşa içilen ( biranın isesi 53 kuruşa içilecektir. — Lokantalarda mevcud yemek liste - ileri de ayrı ayrı tedkik edilmiş ve bu Jisteler üzerinde yüzde 10 - 30 nisbe - inde tenzilât yapılmıştır. Yapılan ten- gilât yiyecek maddelerinin bugünkü ra yicine göre hesab edilmiştir. ölediye yiyecek maddelerinin ma- liyet ve satış fiatlarını daimi surette kontrol edecek ve bu suretle lokanta - emek satış fiatlarını lüzuma gö- re değiştirecektir. > Kahvehanelerde Yan İs lara ayrılmış ve mevcud tarifeler eğim yüzde 20 nisbetinde ucuzluk apılmıştır. Bu esasa göre birinci snf a linde kahve, çay, ihlamur “ mumiyetle 5, ikinci sınıf kahvelerde i 3 kurt indirilmiştir. oi — İçki Satlarında kilerin hakiki ei tış fiatları göz önüne alınmak suretile Fevzi Çakmak Afyondan Alyon 25 ÇA.A.) — Mareşal Fevzi Çak- mak şehrimizden geçmiştir. İstasyonda memurlar, halk ve bir askeri kıra tara- $andan istikbal ve teşyi edilmiştir. —— 5 İzmir antrepoları büyük bir tehlike atlattı İzmir, 25 (Hususi) — Buğür Denizbank üntrepolarında güneşin harareti ile oksi- Jen tüpleri iştial etmiş, diğer tüplere de irayet ederek gümrük civarındaki a tertibatını tahrib etmiştir. Vincin “danis yuvarlanması sayesinde daha büyük tah £ibatın kendiliğinden önü alınmıştır. Ci- varda kimse bulunmadığı için insanca hiçbir zayiat olmamıştır. Ortamekteb muallimlerinin terfi listeleri hazırlanıyor Ankaza, 25 (Hususi) — Orta tedrisat Üsiresi eylülde terfileri yapılacak musl- limlerin listelerini hezırlamağı başla mıştır, Niyuz Kroniki gazetesi Almanyaya sokulmuyor Berlin 25 (A.A.) — Hitlerin emrile ino, lokanta ve ahi Ek fintlarda âzami tenzilât yaptı Londrada çıkan Niyuz Kronikl gazete- 8i, iş'arı âhere değin Almanyaya s0 - kulmaktan menedilmiştir, Resmi ga - zete de, bu memnuiyete bir sebeb göstermemektedir, birahanelerin tenzilât yapılmıştır. Şaraplarda mali - yet fiatına yüzde 20 - 40 zam yapmak suretile satış yapılacaktır. Rakılarda bugüne kadar maliyetine yüzde 55 zam yapmak suretile satış yapılırken w nis bet yüzde 25 - 35 olmak suretile olabi- lecektir. Açık biralarda (ayakta gene maliyet fiatına yüzde 125, çalgısız. yer lerde yüzde 35, çalgılı yerlerde yüzde 58 zam yapılmak suretile satış yapıla” caktır. Şişe biralarında bu nisbet 20-60 olarak tesbit edilmiştir. Evvelce tesbit edilen meze fiatların- da yapılacak tenzilât yüzde 25 dir. Be lediye diğer taraftan hamam ve banyo” larda da ucuzluk yapılması etrafında etüdler yaptırmaktadır. Bu etüdlerden alınacak neticeye gö- re lâzım gelen ig yapılacaktır, yüzde Belediye pastane ve mahallebiciler- deki salon fiat listesini de tesbit etmiş- tir. Bu listeye göre bunlardan birinci sınıf olanlardan pastalar 7,5, dondur - malar (0, kalıb dondurmaları 12,5, şer betler 5, haricden gelen kapal: sular 3,5. Ankara suları 2,5, kahve 75, sütliç (Ogibi sütlü mamulât 10, gazoz 5 kuruşa indirilmiştir. Yunanistandaki zelzele ve teesssür telgrafları .Ankara 25 — Yunanistanda vukua ge- len zelzeleler münasebetile Başvekilimiz ve Hariciye Vekilimizle Yunan Başveki- li Metaksas arasında teessür telgraflar; teali edilmiştir. Macar Başvekili Peşteye döndü Budapeşte 25 (A.A.) — Macar Baş. vekili İmredi, bu sabah Roma ve Ve - nedikten Budapeşteye avde: etmiştir. Milli birlik namına kendisini selâm- lıyan hükümet partisi reis vekilinin bir hitabesine cevab veren Başvekil, istas- yon peronunda İtalyan - Macar dostlu- ğunun mütekabil bir sempati ve men” faatler iştiraki esasına İstinad etmekte olduğunu beyan etmiştir, Kolombiyada bir tayyare halkın içine düştü, 30 kişi öldü Bozota, (Kolomibia, Cenubi Ame - rikada), 25 (A.A.) — Kampo dö Mar- te'de bir askeri geçid resmi esnasında bir ta sİölü, 150 yaralı vardır. Nazi Avusturya Dolfüsün hatırasını yâdediyor! Viyana 25 (A.A) — Dolfüsün isti- rahati ruhu için bugün, medfun bulun- duğu kilisede, kalabalık bir halk küt - lesi huzurunda, bir dini âyin y. li mümessil gönderiyor et nazırının Prag'a gitmesini Çekler de iyi karşıladılar ekalliyetler statüsünün hazırlanmış ol duğuna delil sayılmaktadır. e Mâhaza, Südetler ile kat'i anlaşma yapılmadık- ça, bu statünün parlamentoya tevdi e- dilmiyeceği anlaşılmaktadır. 4 Prag 25 (Hususi) — Hükümet, İn - Bilterenin Lord Ransimeni Praga gön - dermek hakkındaki teklifini kabul et miştir, Frankocular cebhelerde durmadan ilerliyorlar Madrid ve Alikant yeniden bombardıman edildi Salamanka 25 (Resmi tebliğ) — Va-| lansiya sebhesinde birçok tepeleri işgal ettik ve düşmanın bütün mukavemetini | kırdık ve binlerce esir aldık. Estramadura'da yapmış olduğumuz ta-| » arruzlar neticesinde 2780 kilometre mu- rabbaı arazi, 23 mühim kasaba ve 400.000 sivil nüfusu ele geçirdik. Bütün Serena vadisi, elimizdedir. Düşman binden fazla maktul ve binlerce esir bırakmıştır. Sü- vari ileri hareketine devam etmektedir. Bu cebhede düşmanın üç bombardıman tayyaresini düşürdük. Madrid yeniden bombardıman edildi Madrid 25 — Frankistlerin tayyareleri Madridi şiddetle bombzardıman etmiş- tır. Şehrin ortasına 400 den fazla obüs düşmüştür. Hali hazırda 3 ölü, 33 yaralı sayılmıştır. Havas ajansı bürolarının bu-| lunduğu binada da üç obüs patlamış, yu- karı katlarda mühim hasarlara sebeb ol- muştur, . Alikant da bombalandı ' Alikant 25 (A.A.) — Saat 8.45 de beş Frankist tayyare, şehrin üzerinden uça- rak kırk kadar bomba atmışlardır. San Blas mahallesinde 25 ev harab olmuştur. 13 kişinin öldüğü ve kırk kişinin yara- landığı bildirilmektedir. Hükümetçiler İngiliz plânım kabul ettiler Londra 25 (A.A.) — İspanyol cumhu- riyeti hükümetinin İngiliz plânına ver- diği ve İngilterenin Bârselon elçisine tevdi ettiği cevab, yarın Londraya vara- Romada dünkü mülâkat Mussolininin etrafında bulunanlar, İngiliz-İtalyan anlaşmasının feshine çalışıyorlarmış Fransız gazeteleri ve İtalya Londra 25 (Hususi) — Romadaki İn- giliz sefiri Lord Pert, bu akşam hariciye nazırı Kont Ciano ile görüşmüştür. Bu görüşme esnasında İngiliz - İtalyan anlaşmasından tatbiki meselesi mievzuu bahsolmuştur. Burdan başka Lord Hali- faks ile Fransız ricali arasında geçen hafta Pariste cereyan eden müzakerelere de temas edildiği söylenmektedir. Siyasi mahfeller, İspanyadaki gönüllü- lerini geri çekmek işinde henüz bir faa- liyet göstermemiş olan İtalyanın bu ha- reketini gayri müsaid bir şekilde tefsir etmektedirler, Paris 25 (A.A.) — Bu söbahki gazete lerin bir kısmı, beynelmilel vaziyetin is- lesi karşısında İtalyanın hattı hare. ile meşgul olmaktadır. Lö Jur-Eko-dö-Paride Leon Deibj ya- zıyor: i Hazır bulunmıyanlar, haksızdırlar, de- nildiği zaman aldanılmamış olunur. Fran- sızlarla Almanlar arasında hali hazırda yapılmakta olan müzakerelerde bulün- dir? Roma hükümetinin bize karşi uzun müddettenberi göstermekte olduğu murtkanlık ne kendi menfaatlerine ne de Avrupa sulhünün menfaatlerine hâdim- dir. Övr gazetesinde bir makale yazmış o- lan Tabui'ye göre Mussolini, Fransa siya- setinin kalkınmasını henüz iyice anlıya- mamıştır ve Düçenin etrafındakiler ken- disini «İngiltere ile olan itilâh feshe teşvik ediyorlar. Bilâkis Piyer Dominik, Repuplik gazetesinde şöyle yazıyor: İtalyan zimamdarları, hiçbir manevra- nın Fransa ile İngiltereyi birbirinden a- Yyıramıyacağını anlamışlardır. Resmi İ- talya, bu ciheti anlıyacak kadar realist- tir, Mussolini Hitlerden geri kalmak teh- likesine maruz bulunmaktadır. İhtimal, kendisini battı hareketini değiştirineğe sevkedecek olan asil sebeb bu olacaktır. Japonların harekâtı inkişaf edemiyor Hankov 25 (Şakiayi ajansı bildiri- yor) — Çin ordusu namına söz söyleme- ge salâhiyettar bir zat, Yangtze nehrinin cenub sahilinde takriben 45.000 ve şimal sahilinde 23.000 Japon askerinin bulun- caktır. İspanyol hükümeti, prensip itiba- rile plânı kabul etmekte, yalnız telerrü- atta bazı ihtiraz kayıdları koymaktadır ki, bunlar da adem müdahale komitesin- de müzakere olunacaktır. Salamanka, da- ha cevab vermemiştir, Sovyet - Mançuko hudud hâdiselerinden sonra Japonya üçtaraflı bir ko- misyon teşkilini istedi "Tokyo 25 — Yarı resmi bir membadan bildirildiğine göre Japon bükümeti, hu- dud hâdiselerini bilhassa Çangufeng hâ- disesini halletmek için Sovyet Rusya, Mançukou ve Japonyanın mümessillerin. den bir komisyon teşkilini Moskovaya teklif etmiştir. Sovyetler böyle bir komisyonun teşki- Bini kabul etmekle, fakat Mançukou mü- messillerini istememektedirler, ve halkın içine düşmüştür, 30 | Başvekil Prens Konoye, Sovyetlerle İ Japonlar ve İngilizlerle Japonlar arasın- da yapılmakta olan müzakerelere yeni bir hız verilmesini kararlaştırmıştır. Kanadada bir İngiliz hava üssü kuruluyor Nevyork 25 — Kanadada büyük bir 1ş- İngiliz hava üssü tesisi suretindeki tek tır. Dolfus âbidesi çiçeklerle örtülmüş” |tifi Amerika efkârı umumiyesi tara - tür. fından tasvib edilmektedir. duğunu matbuata beyan etmiştir. Son günlerde Çinliler bazi cebhelerde bir mukabil hücum yapmışlardır, Yangizenin şimal sahinde bazı ma- halli müsadeweler müstesna, umumiyet- le sükün hükümfermadır. 19 temmuzda Vangechiang şehrini istirdad etmekle Çin- liler mühim bir muvaffakiyet kazanmış- lardır. ) Diğer taraftan şimdiye kadar Japonlas rın Yangtze nehrini Kiukiani “istikame- tinde zorlama teşebbüsleri neticesiz kal- mıştır. Çin tayyareleri hergün muntaza- man Japon gemilerini bombardıman et- meğe devam etmektedir. Bursa muallimleri Edirnede Edirne (Hususi) — Şehrimizde bu- lunan Bursa muallimleri gezintilerine devam etmektedirler. Edirne için iki günlük zengin bir program çizilmiştir. Salı sabahı erken- den bir kol örnek köyleri, eğitmenle « rin, tarımbaşıların çalışmalarını gör - mek üzere Kırklareli, Vize, Lülebur * gaz ve Devlet çiftliği ile Muradlı, İ- hanlıdan akşam İstanbula varacaktır. İkinci kol Uzunköprü, Keşan, Geli- bolu, Anafartalar, Eceâbad, Çanakka - le, Balıkesir yolunu tutacaktır. Bursalılâr yarın Eğitmenler - kursunu gezecektir. General Kâzım Dirik yeni Meriç gazinosunda çay verecek, ak - şam yemeğini Eğitmenler (kursunda yiyeceklerdir. s0-| i Bildir. Maamafih alâyişe dalarak hayatın Sayfa 3 X | ile © Uzakşarkta tehlike havası duruluyor © İngiliz hükümdarlarının Paris ziyaretleri Yazan: Selim Ragıp Emeç zakşarktan Ogelen haberler Sovyet Rusya jle'Japonya & rasında silâhlı bir ihtilâfa müncer olmak istidadını gösteren hudud hâdisesinin ilk ehemmiyet ve nezaketini kaybetmekle olduğunu bildiriyor. Filvaki Japonya hü- kümeti, Mançukuo ile Sovyet Rusyanın anlaşamadıkları bu hudud ihtilâfını bir komisyon vasıtasile tedkik ettirmeye me yil göstermiştir. Demek ki Çinde meş- gul bulunan ve bütün zinde kuvvetlerini Çin harekât sahasına sevkeyliyen Japon- yanın yeniden bir gaile çıkarmak isteme diği anlaşılıyor. Japonyanın bu tarzı hi- reketi, bugünkü şartlar içinde kendisi için en münasib bir hattı hareket oldu- ğunda şübhe yoktur. Bundan evvel vazi- yeti gene bu süğunlarda tedkik ederken vaziyetin böyle bir netice doğurması ih- timalinin çok kuvvetli olduğunu, Japon- yanın Sovyet Rusyaya karşı herhangi bir hareket icrasına kolay kolay karar vere- miyeciğini kaydetmiş, hâkimiyetin daha Ziyade Sovyet Rusyanın elinde bulundu- | ğuna işaret etmiştik. Hâdişelerin inkişafı » B. Mussolini bu fikirde değil mi- | tahminimizin isabetini isbat etmiştir. Fa. ikat Japonyanın zaruri uysallığı karşi- sında Sovyet Rusyanın ayni uysallıkla mukabelede bulunması hakikaten men- faatine en uygun bir şey mi olmuştur? Bunu bize zaman gösterecektir. * İngiliz kral ve kraliçesinin e Paristeki gördükleri ihtişamlı hösnü kabulün İtal. yadan başka bütün dünya matbuatın- da çok derin bir a- kis yaptığı görülü. yor, İtalyan mat- buatı ise, bu ziyarete, ecnebi bir memle- kette yapılmış herhangi bir tezahürün | çerçevesini aşmıyan bir yer tahsis etmiş- tir. Bu münasebetle gerek İngiliz krah altıncı Jorj, gerek Pransız Cumhurreisi | tarafından söylenen nutuklar, taraflarn yeni yeni taahhüdler altına girdiklerine A delâlet edecek hiçbir emareyi ihtiva ei memekle beraber İngiliz - Fransız müna- sebatının her zamankinden daha ziyade İ samimi bir mahiyet arzettiğini göstermiş. : tir. Sağdan, soldan harb ve tehlike çan- | larının çaldığı bir zamanda sulhü takviye eden bu gibi tezahüratı sulhsever bir in- ğ san sıfatile takdir etmemek mümkün de- icablarını unutmak ta doğru değildir. Sulhe hizmet, hem onu takviye edecek €- sasları hazırlamak, hem de vaziyeti di- kenlerinden temizlemekle mümkün olur. Kuvvet tezahürü, yalnız başına, hiçbir zaman sulhü temin etmiş değildir. ğ Selim Ragıp Emeç ya mİ 4 Sokakta kavga eden, cam kıran ve zabıtaya hakaret eden bir tiyatro artisti mahküm oldu Dün Tepebaşında Melek ve Müker- rem isminde iki kadın kavgaya tutuş » müuşlar ve o sokakta oturan Pirak is - minde diğer bir kadın da bunları ayır- mak istemiştir. z Pirak'ın müdahalesine hiddetleyen Melek kavgayı birakarak onun evleri» rin camlarını kırmağa başlamıştır. Hâdise zabıtaya aksetmiş ve ortalığı velveleye veren Melek gelen polis me- muruna da hakaret etmiştir. Bunun üzerine Melek yâkalanârak meşhud suçlar mahkemesine sevkedi) - miş ve sorgusu yapılmıştır. Neticede Karâkaş tiyatrosu artistlerinden oldu” ğunu söyleyen Meleğin suçu sabit gö - rülmüş ve bir ay hapsine, 30 lira para cezasına mahküm edilerek derhal tey- kif ve hapishaneye sevkedilmiştir. — Trabzonun içme suyu Trabzon (Hususi) — Tahsisatı Ba- yındırlık Bakanlığından verilen 'Trab- zon şehrinin içme suyu 517999 Jira bedelle eksiltmeye çikarılmıştır. Trabzon için en mühim ve hayati bir İŞ olan içme suyunun ihalesi 1 ağustos” ta yapılacaktır.