31 Ağustos 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

31 Ağustos 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Dün esnaf cemiyetleri hastanesi açıldı Vali Muhiddin Üstündağ kordelâyı keserek bu hayır müessesesine muvaffakigyetler diledi Yeni pavıyon açılırken İstanbul esnaf cemiyotleri müşterek yardım hoyetinin Cağaloğlunda vücude getirdiği hastane dün saat 16 da büyük merasimle açılmıştır. Açılış WVali ve Belediye reisi Muhiddin Üstün- dağ, Vilâyet, Belediye, Ticaret Odası er- kânı ve esnaf cemiyetleri mümessilleri hazır bulunmuşlardır. Törende, evvelâ esnaf cemiyetleri müşterek yardım he- yeti reisi Rüşdü Turaç, kâtibi umumi Faiz ve hastane sertabibi Dr. Halid Ziya Konuralp birer söylev vererek esnaf ce- miyetleri hastanesinin kısa bir zamanda ne gibi fedakârlıklarla vücude getirildi- ğini tebarüz ettirmişler ve bu müersese- nin kuruluşunda yardımları dokunan zevata ve davetlilere teşekkürlerini bil- dirmişlerdir. Bundan sonra Vali ve Be- lediye reisi Muhiddin Üstündağ kısa bir Böylev vererek, bu hayır müessesesine muvaffakiyetler dilemiş ve hastane ka- pısındaki kordelâyı kesmiştir. Vali ve da- Birsarhoş rakı şişesinin üstüne düşerek yaralandı Evvelki geca saat birde boğazından kanlar fışkıran bir adam sürüne sürüne Pangaltı polis merkezine gelmiş ve ka- pıdan içeri girer girmez bitkin bir halde yere yuvarlanmıştır. Bir cinayet karşı- sında bulunduklarını zannedenm polisler- den birisi mecruhun ifadesini almağa ça- lışırken diğeri de telefonla can kurtaran otomobilini çağırmıştır. Şişli çocuk hastanesine kaldırılan yara- Imın ilk müdavatı yapıldıktan sonra biraz aklı başına gelmiş, ve o zaman ken- disini bilemiyecek derecede sarhoş oldu- ğu anlaşılmıştır. 'Tophanede esnaf kahvesinde yatıp kal- kan ve sıvacılık yapan bu adamın ismi Kâzım Yılmazdır. Ne suretle ve kimin tarafından yaralandığı hakkında yapılan tahkikat sonunda şu neticeye varılmıştır: ü Kâzım evvelki akşam kafayı adamakıl- h dumanlamış ve Feriköydeki bir ahba- bına misafirliğe gitmiştir. Orada da Kâ- zıma rakı ikram etmişler ve işret ülemi gece geç vakte kadar devam etmiştir. Saat yarımda arkadaşlarından — aytılan Kâzım, yolda içmek üzere bir şişe rakı daha almış ve yattığı kahveye gitmek Üzere yola çıkmıştır. Tam pazar yerine geldiği zaman elindeki şişeyi açmak is- temiş, bu sırada müvazenesini kaybede- rek şişenin üzerine düşmüştür. Bu sıra- da pek tabif olarak elindeki şişe kırılmış ve kırıkları da Kâzımın boğazına sap- lanmıştır. Zabıta ilk defa buna inanmak İstememiş ise de hâdisenin vukubulduğu mahalle gidildiği zaman doğru olduğu anlaşılmış, verilen doktor raporu da bu- hu teyid etmiştir. töreninde | vetliler bundan sonra Hastane tesisatını gezmişler, pek mükemmel ve modern te- gisatı ihtiva eden bu mücsseseyi çok be- ğenmişlerdir. Dün hastanede 3800 fakir ve yoksul es- naf çocuğu sünnet edilmiştir. Sünnet jdüğünü sabaha kadar devam etmiş, fa- kir yavruların acılarını unutturacak eğ- lenceler yapılmış, orta oyunu ve kara- göz oynatılmıştır. Yeni açılan esnaf hastanesi, bütün mo- dern tesisatile çok mükemmel bir şekil- dedir. Hastanenin yatak adedi şimdilik 33 dür, Bu mikdar ileride daha çoğaltıla- caktır. Bütün esnaf atleleri hastanede bedava tedavi ve muayene edileceklerdir. Has- tanenin bir başhekimi, bir dahiliye dok- toru, bir operatörü, bir lâboratuar şefi, seyyar doktorları, ebe ve müteaddid hem- şireleri ve sıhhat memurları vardır. Ye- ni hastane ile esnafın büyük bir lhüym temin edilmiştir. Çimento ihtikârının önüne geçmek için tedbir alınacak Çimonto buhranı inşaat mevsimi baş- ladığındanberi devam etmektedir. İstan- bul Belediyesi İktısad Müdürlüğü mu- rakıbları buhran münasebetile tedkikler yapmışlar ve tedkiklerini bir rapor ha- linde Belediye reisliğine vermişlerdir. Belediyenin yapmış olduğu — tedkiklere göre piyasada çimento buhranından is- tfadeye kalkışanların ihtikâra saptıkla- M görülmüştür. Belediye reisliğinden, kaymakamlıklara yazılan tezkerede yer- li fabrikaların çimento istihsalâtı isteği karşılıyamadığından Etibankın hariçten otuz bin ton çimento mübayaa ettiği ve bu çimentolar henüz İstanbul piyasasına gıakrılmamış olduğundan çimento fiatla- tında ihtikâr yapıldığı görüldüğünden kaymakamların ihlikârı önlemeleri is- tenmiştir. Perakende satışlarda çimentonun çu- alı yüz kuruş olarak teşbit odildiği hal- de, çimentonun mevcud olmadığını ileri süren esnaf, perakende alıcılara çimente- nun çuvalını 110-115 kuruşa kadar sat- maktadırlar. Haseki hastanesinin yatak takımları çalındı Hazeki hastanesinde ambar memuru Fev- zi, zabıtaya müracaatla hastanenin eski ha- demelerinden Arab Beşir tarafından müces - seseye ald bir çok yatak takımı çalındığın iddia etmiştir. Zabıta tarafından yakalanan Arab Be - şir suçunu itiraf etmiş ve çaldığı eşyayı Ak- rayda Millet caddesinde 80 numaralı dük- Kânda leblebieilik eden Hüzseyinin — sakla « makta olduğunu söylemiştir. Bunun Üzerine dükkânda yapılan aramada, Beşir tarafın - dan muhtelif tarihlerde aşırılmış külliyet - 1 mikdarda don, gömlek, yatak çarşafı, bat. taniye vesaire bulunmuş ve müsadere edi - lerek mücsseseyo lade edilmiştir. — Suçlular müddelumumlliğe teslim edilmişlerdir. Pazarlıksız satış yarın başlayacak Hayat pahalılığı mütehas- sısların yaptıkları tedkikler Hayat pahalılığı etrafında tedkikat yapmak üzere Avrupadan getirilen mü- tehassıs, doğu vilâyetlerini gezmekte ve halen Erzurumda bulunmaktadır. Doğu vilâyetlerinde perakende ve toptan fiat- ları, eşyanın alış ve satış tarzları gözden geçirildikten sonra tekrar İstanbula ge- linecek ve bu husustaki tedkikat İstanbul da ikmal olunacaktır. Bundan bir müd- det evvel memleketimize getirilen İsviç- reli mütehassıs, Ege mıntakasında ve Ankarada tedkikat yapmış ve raporunu hazırlamak üzere İsviçreye dönmüştü, Doğu vilâyetlerinin hayat şartlarım gözden geçirmekte olan mütehassısla memleketine dönmüş olan ecnebi müte- hassısın İktısad Vekâletine verecekleri raporlara büyük ehemmiyet verilmek- tedir. İktısad Vekâletinde hayatı ucuzlatmak için alınacak tedbirleri tesbit etmek ü- zere, bir komisyon teşkil edilmiştir. Ko- misyon, ecnebi mütehassısların raporla- rından istifade edecektir, Hayatı ucuzlatmak için atılan adımla- rın başında, pazarlıksız satış usulü gel- mektedir. Et, ekmek, sebze, ve meyva fi- atlarında, İzmir, Ankara ile beraber pa- zarlıksız satış usulünün ikamesine şeh- rimizde de yarından itibaren başlana- caktır. Türk Hava Kurumu haftası dün başladı Türk Hava Kurumu haftası dünden mış bulunmaktadır. Bütün Hava Kurumü şubelerinde havacılığa aid tezahürat yapılmış ve Kuruma üye ya- zılmasına başlanmıştır. Kurumun azala- İrı semt semt dolaşmakta, ferd, aza kay- detmektedirler. Dün akşam Eyüb orta akulunda Eyüb Halkevi temsil kolu tarafından İstiklâl piyesi temsil edilmiştir. Hava Kurumu haftası her tarafta bü- yük faaliyet içerisinde geçmektedir. Bir kadını beygir çiğnedi Aksarayda oturan Gülsüm — izminde bir kadın, Aksarayda Asımbey sokağından ge - şerken Halld âadlı bir çocuğun binmiş oldu gu at tarafından çiğnenerek muhtelif yer » lerinden yaralanmıştır. Gülsüm tedavi al - tina alınmış, suçlu yakalanmıştı Dün yeni bir karakol binası açıldı Taksimde Ağacamiinde modern bir ka- rakol binası yapılmış ve dün açılmşıtır. Büu bina şehrimizde ilk defa polis kara- kolu olarak inşa edilen modern ve güzel bir karakol binasıdır. İstanbul vilâyeti, tmkân hâsıl oldukça şehrin diğer mahal- lerinde de buna mümasil modern karakol binaları vücude getirmek tasavvurunda- dir. ıx' ı?ş Z EKONOMİ Balıkesir keçeciliğinin ihyası için Ticaret Odası tedbirler alacak Balıkesirde keçeciliğin himayesine ve keçeleri kontrol etmeğe karar verildi, damgasız ve kontrolsüz olan keçeler piyasaya çıkarılmıyacak Balıkesir (Hususi) — Balıkesirde es- kidenberi imal edilen keçeler Trakya ve iç Anadoluda çok tutulur ve iyi sürüm yapılırdı. Bu yüzden keçecilik Balıkesir- de bir hayli ilerlemiş ve kârlı bir san'at haline gelmişti fakat zamanla araya gi- ren muhtelif sebebler yüzünden bu san'at ehemmiyetini kaybetmiştir. Kaçeciliğin gerilemesinde iktısadi vaziyetler de â- mil olmakla beraber, diğer bir sebeb de, Sabıkalı bir hırsız Bursada yakalandı Abdurrahman Ziyaeddin İstanbul zabıtası tarafından şiddetle aran- yaakta olan meşhur sabıikalı — hırsızlardan Abdurrahman Ziyaeddin, evvelki gün Bur - sada yakalanmıştır. Bursa zabıtast tarafından yakalanan ve fik sorgusu yapılan bu şerir, — Bakişehir ve Kocaeli zabılası tarafından da aranılmakta- dir. Tahkikat ve istievap — derinleştirilmekte ve sabıkalı hırsizin yeni bir çok cürümleri meydana çıkarılmaktadır. 10 yılın gazeteleri Sergisi dün açıldı Fatih Halkevinin, son ön yıl zarfında Türkiyenin her tarafında çıkan türkçe gazetelerden toplu olarak — hazırladığı (On Yılın Gazeteleri) sergisi dün açıl- |mıştır. Merasimde Vali Muhiddin Üstündağ, (Belediye ve Şehir meclisi azaları, Parti ve Halkevi reisleri hazır bulunmuşlardır. Merasime itfaiye bandosunun çaklığı İstiklâl marşı ile başlanmış, C. E. P. Fa- tih İlçe başkanı Cemaleddin Fazıl Erten kısa bir söylevden sonra sözü Dahiliye Vekâleti memleket işleri müşaviri Sadri Erteme bırakmıştır. Sadri Ertem ilk Türk gazeteciliği ile istibdad ve meşrutiyet devirlerindeki ga- zeteciliği mukayesesini ve sonra Cumhu- riyet devrindeki gazeteciliğin terakki ve itilâsı hakkında kıymetli bir söylev ver- Sadri Ertemin söylevinden sonra ser- Einin maksad ve gayesi, yapılış tarzı kısaca anlatılmış ve Vali Muhiddin Üs-| tündağ bü serginin inkılâb ve rejim içm iyi düşünülmüş ve muvaffak — olunmuş| olduğunu söyliyerek sergiyi açmıştır. Sergi dün akşama kadar binlerce ziya- cetçi tarafından gezilmiştir. Sergi on beş eylüle kadar hergün saat 10 dan 21 « ka- dar herkese açık bulundurulacaktır, Elektrik direğine çıkan bir, çocuk düşüp yaralandı Üsküdarda Çavuşdere sokağında oturan Hüseyinin oğlu 10 yaşında Şinasi Valide ca- mll aivarında bir elektrik direğine çıkmış - tr, Bir aralık müvazenasini kaybeden Şina. Bi altı metre irtifadan aşağı düşmüş, başın- dan ve kolundan ağır ve tehlikeli bir suret- te yaralanmıştır. Yaralı Nümune bhastane - #ine kaldırılmıştır. bu san'atla meşgul bulunan bazı kimse- lerin yaptıkları keçelere icab eden itina. yı göstermemeleri ve hattâ içlerine pa- muk karıştırmalarıdır. Bu vaziyeti gözö- nünde bulunduran Ticafot ve Sanayi O- dası keçecilik san'atını himâye etmeğa, keçelerle keçeden imal edilen eşyayı damgaya tâbi tutmağa karar vermiştir. Balıkesir keçeleri ancak kontrol edildik- ten sonra gatışa çıkarılacaktır. Bir yolcu treni bir çobanı parçaladı Z>yelki gece Zeytinburnu ile Bakırköy arasında feci bir tren kazası olmuştur. Bakırköyde Yenimahallede tayyareci Fethibey sokağında oturan çoban Lambo, koyunlarını otlatarak Basmahane köprü- sü civarında dolaşırken koyunlardan bir kısmı demiryolunun üzerine çıkmıştır. Uzaktan bir tren düdüğü işiten Lambo, hayvanları kurtarmak üzere demiryolu- na koşmuştur. Bu sırada Bakırköyden İstanbula gelmekte olan 5l numaralı banliyö treni çobanla beraber 15 kadar koyuna çarparak hepsini parça parça et- miştir. Hâdiseyi müteakip tren durmuş, çobanın cesedi tekerlekler arasından parça parça çıkarılmıştır. Kazaya sebeb yolan makinist Halid yakalanarak tahki. (Lokman Hekim) iki yaşında Lokman Hekim'in (24 üncü sayısı çık - mıştır. Mecmua bu sayısile iki yaşına bas < mış bulunmaktadır. Bu sayıda: (İngillere ve Amerikada tneklerden aıhhi tarzda süt sa - Kığı), Lokman Hekim'in — İki yıl zarfındaki taaliyeli, teşekkürleri, (İsllik ve kaşıntıdan nasıl korunmalı?), (Yazın çok terleyenlere öğüdler), (Lokman — Hekim'in — öğüdleri), (Sağlam çocuk, gebe kadın), (bir Aavuç tuz ne büyük işler görüyor?), (Medeniyet âle - minde neler oluyor?) gibi kıymetli yazılar yardır. Tavsiye ederiz. Bir doktorun günlük notlarından Kadınlarda lusırlık Niçin olur ? Hor şeyden evvel şunu arzedelim ki, ka- dinın doğurmamasının sebebi mutlaka kendinde ölan bir kusur değlidir. Bif çok defa kusur Bevetedir. Zeve eskiden geçiz- diği müteaddid belsoğukluklarının neti- cesi husiyelerinde Dthaplar yapmışlır ve şişmli Hüveynatı meneriyenin teşek- kül etiği guddenin bir çok yerlerinde e- tahribat husule gelmiştir. Meni içinde hüveynat kalmamıştır. Veyahud çek azalmış ve harekâtı da fevkalâde düşmüştür. Bu şeraltle kadının gebe kal- masını beklemek tabil saçma olur. Bazı erkeklerde de ademi iktidar olur, Bu ademi iktidar iİsterse esaslı bir sebebe yani uzvi bir sebebe latinad etsin, lzterse asabl ve ruhi sebeblere dayansın. Her- Halde ademi iktidar mevcud olduğu müd- detce Kkadının hamile kalması mümkün değildir. Binaenaleyh kısırlığı tedkik & - derken erkeği evvelâ nazarı dikkate al. mak mecburiyetindeyiz. Kadının doğur- mamasımın mes'alü bu takdirde kendisi değill, zeveidir. Fakat bu gibi sebeblerin haricindeki kunrlıkların sebebi bizzat kadındır, Bu da, yumurtalıklarda, ve yolda İlti- habi şekilde veyahud gayri tabil şekildekl bozukluklardır. Rahim yan tarafa veya- hud arka tarafa veyahud yan tarafa çok devrik olur. Veyahud rahim çok küçük bir çocuk rahmi kadar olur. Neşvünema bulmamıştır. Veyahud da kadın ay bapı görmüyor veyahud pek az görüyor, Yanl yumurtalıkların faaliyetinde bir — kusür ve nhtamamiyet var demektir. İşte umumiyetle — kısızlığın — sebebleri bunlardır. Cevab isteyen — okuyacularımızın — posta pulu yollamalarını rlen ederiz. Aksi tak-