2 Eylül 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

2 Eylül 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

SON POSTA Hi a LA HABE Pazarlıksız satış kanunu tatbik sahasına girmedi Yalnız Yerli Mallar Pazarı dünden itibaren bütün şube- lerinde kanunun emrettiği şekle göre satışa başladı Dün sabahtan itibaren tatbiki mukar- rer olan pazarlıksız satış kanununun, bu husustaki hazırlıklar henüz tamamlana- madığı için tatbikine geçilemediğini dün yazmıştık. Kanunun tatbiki için İktisad Vekâleti tarafından hazırlanmakta olan talimatname üzerindeki çalışmalar bit- memiş olduğundan bu iş, birkaç gün tçin — geri kalmıştır. Pazarlıksız satış kanunu- nun ilk olarak hangi maddeler üzerinde — tatbik edileceği de henüz kat'i olarak ka- rarlaşmış değildir. Bu cihet bugünlerde Ankarada Başvekilin riyasetinde topla- nacak olan Vekiller Heyeti tarafından tesbit olunacaktır. İstanbul Belediyesi pazarlıksız satış u- sulü hazırlıklarını bitirmiş gibidir. Pa- zarlık kalktıktan sonra bütün esnaf eti- ket koyacaktır. Şehrimizdeki ayakkabıcılar, pazarlık- #ız satış yapmak üzere hazırladıkları pro- jeyi Belediye İktısad Müdürlüğüne ver- — işlerdir. Ayakkabıcılar da, pazarlıksız Şehir işleri: Evkaf sularının sıhhi şekilde satışına başlandı Taşdelen suyu dünden itibaren Ev - satış usulü ile satış yapmağa başlıyacak- lardır. Diğer taraftan Sümerbank Yerli Mallar Pazarları umum müdürlüğü, pazarlıksız satış kanununun ilk olarak devlet mües- sesesi olan Sümerbank pazarlarında tat- bikini kararlaştırmış ve kanunun emret- tiği şekilde satışa başlanmasını bütün şu- belerine bildirmiştir. Dünden itibaren şehrimizdeki ve mem- leketteki bütün yerli mallar pazarlarında kanuna göre her eşya üzerinde pazarlık- sız şatışa başlanmıştır. Esasen Yerli Mal- lar Pazarlarında maktu fiat usulü cari ol- duğundan ve bir temmuzdan itibaren de Hatlar asgart bir hadde indirildiğinden yeni tenzilât yapılmamıştır. Yalnız bütün mallara yeğân yegân fiat ve evsafını gös- terirse etiketler konulmuştur. Giyim eşyası üzerine Belediye tarafın- dan henüz fiat ve evsaf fayin edilmemiş olduğundan, Yerli Mallar Pazarları bu suretle piyasada nâzım rolünü almış bu- lunmaktadır. Müteferrik : Vakıflar müdürlüğü yeniden birçok eamileri tamir ettiriyor Geçen sene esaslı sürette tamirleri- kaf tarafından yeni şekilde piyasaya|ne başlan:lan Süleymaniye, Yenicami, sevkedilmiştir. Almanyadan getirlilen Mahmudpaşa, Eyüb, Azapkapı Sokullu makinelerin montajı bitmiş olduğun - |camilerinin tamir işlerine devam edil - dan sular hiç el değmeden şişelere döl| mektedir. Bunlardan başka Kadirgada durulmaktadır. Sular, küçük ve bü -|Sokullu, Eyüb, Kılıçali, Teşvikiye, Or- yük şişelere, damacana ve galonlarla | taköy, camilerinin de bu sene tamir - ntî sıkanlmıştu-. lerine hşlw(m On hayvan ikincisi d sergisinden ün açıldı 4 Sergide 250 hayvan teşhir edildi, müsabakada derece alan hayvan sahiblerine mükâfatlar dağıtıldı k Vilâyet hududları dahilinde açılacak 0- — lan on hayvan sergisinden ikincisi dün — Pendikte Vali ve Belediye reisi Muhiddin Üstündağ tarafından merasimle açılmış- ftır, Vali ve davetliler Köprüden kalkan — gn biri elli vapuru ve Haydarpaşa tariki — Tle Pendiğe gitmişler ve istasyonda Kar- tal kaymakamı Bahir, Kartal Belediye — Feisi Abdullah Ekim, Parti ve Belediye — erkânı ile halk tarafından karşılanmış, Şşereflerine iskele gazinosunda bir ziyafet verilmiştir. Çok neş'eli geçen yemeği müteakip sergi —mahalline gidilmiştir. Serginin açılış merasiminde — Erzurum saylavı Nakiye, İstanbul Belediyesi rcis muavini Rauf, İstanbul Baytar Müdürü | Etem, Zirsat Müdürü Tahsin, Beykoz| kaymakamı İhsan, Üsküdar kaymakamı İhsan, Kartal kaymakamı Bahir, Şehir Meclisi azaları ve halk bulunmuştur, Ev. velâ Kartal Belediye reisi kısa bir nutuk söylemiş, Kartal kazasındaki sergi hak- —— kında büyük alâka gösteren Muhiddin Üstündağa teşekkür ettikten sonra sözle- rine «Yaşasın Atamız, yaşasın büyükle. rimiz» diye bağırarak son vermiştir. Mü- teakiben vali, kısa bir söylev vermiş, şunları söylemiştir: «— Arkadaşlar yerine sarfedilmiş ve muvaffak olmuş bir emeğin bir insan kahbinde uyandırabileceği en derin ve samimi! bir sevinçle mütehassis bulunu- — yorum. Uzun süren inhitat devirlerinde her zihayata kötü tesir yapıldığı gibi — bayvan nesilleri de tahrib edilmşitir. Es- — ki devirlerin amansız ihmalleri yüzün- den inkıraz eden hayvanlarımızdan köy- — H istifadeye kalkışmış ve görmüştür ki bu hayvanların verimi sıfırdır. Mecbu- gen köylü maişeti başka taraflara baş — vurmak suretile temine kalkışmış, hay- wan işini büsbütün ihmal etmiştir. Hay- van neslini ıslah etmek için bize düşen vazife, bize yarıyan hayvanların üzeri- ne düşmekti. Halkımızın ve köylümüzün alâkasını hu naktada tonlamak icin vilâ. yet büyük gayret göstermiştir. Sekiz on senedenberi işe yaramıyan hayvanları bir tarafa, işe yarıyanları iste ele almak suüretile at ve sığır neslinde tekâmüle saptık. İlk senelerde İstanbulda bir sergi açtık. Köylüden uzakta kurulan bu ser- giye köylü tarafından rağbet efilmediği- ni müşahede ettik. Gayemize ulaşabilmek için en büyük çarenin şehirlerden uzak- laşmakta ve köylere sokulmakta oldu- ğunu anladık. Bunun üzerine köylere so- kulmağa başladık ve bu sergileri vücude getirdik. Bu sene öon hayvan sergisi aça- cağız. İmkân nisbetinde bu sergilerin a- |dedmı her sene çoğaltacağız. Kasablık hayvanlarımız, süt veron hayvanlarımız bütün vilâyetlere örnek olacaktır, Köylü de hayvan bakımına fazla ehemmiyet vermelidir, Biz de, ğgayemize vâsıl olmak için her türlü kolaylıkları temin edece- ğiz. Köylüye-bu hususta hazırlanmış ri- saleler basacak, kitablar tevzi edeceğiz. Köylü müşküllerini — mıntakalarındaki baytarlara müracaat etmek suretile hal- letmelidir. Bu senenin ikinci hayvan ser- gisini açıyorum.» Vali kordelâyı kesmiş, bundan sonra sergide teşhir edilen hayvanlar birer bi- rer görülmüştür. Pendik hayvan sergisi- ne iki yüz elli hayvan iştirak etmiştir. Bunlar, boğalar, atlar ve sığırlardan iba- rettir. Mütehassıs bir heyet, sergiye ge- tirilen hayvanları tedkik etmiş, hepsine birer derece vermiştir. Hayyanlar arasın- da cidden nümune olacaklara tesadüf e- dilmekte, köylünün bu hususta göster- diği gayret takdir olunmaktadır. Sergi gezildikten sonra Vali ve Belediye reisi Muhiddin Üstündağ tarafından müsabo- kada derece alan hayvanların sahibleri- ne mükâfat tevzi edilmiştir. Cemil Aksoyun, Hüsnü Pınarın, Oz- man Erelin, Müustafa Serzenin atları, Hüsnü Çetinin, Hüseyin Seyfinin, Meh- med Özkurdun, Osman Tuzcanın sığır- ları mükâfat kazanmıslardır. istanbulun otomatik telefonu iyi işlemiyor Bir müddettenberi İstanbul telefo- nunuün işlemesi biz aboneleri şikâyete sevkedecek kadar bozulmuştur. Oto- matik telefonlarımıtda gözümüze çar- pan ârızanın başlıca sebebi nedir? Bu- nu bilmiyoruz. Fakat telefon idaresi- ne Müracaat ettiğimiz zaman aldığı- miz cevab şu olüyür: Abone mikdarı fazlalaşmışlır. Bil- hassa İstanbul ile Beyoğlu arası mü- havereleri, devrelerin fazla yüklü ol- musindan, dolayı — toehhüre uğruyor. Bu sebeble otomatlik telefonunuzun kadranını çevirdiğiniz zaman numara derhal cevab vermez veya otomalik düşmezse bekleyiniz. Olmazsa telefonu kapayıp tekrar-açınız. Gene olmarzsa ayni ameliyeyi netice alıncuya kadar tekrar ediniz. Bu suretle hareket edildiği takdir- de bazı defa tavsiye edilen neticenin alındığını söylemek doğru olur. Fakat beklemiye — tahammülü —olan işler için, Halbuki telefon, otamobil gibi bir sür'at vasıtasıdır. Müştacel ahvalde “ve zaman kazanmak için başvurulur. Bir numara ile görüşmek için tele- fon kadranını sekiz, on battâ on beş defa arka arkaya çevirmeğe mecbur olmak, telefonu bir sür'at vaşıtası ol- maktan çıkarıyor, hele günün bazı sa- atlerinde, bu hal, insanın sinirlerini bozacak kadar müz'le bir şekil alıyor. 'Telefon idaresinden — muhavereleri İmtizama sokacak bir tedbir almasızı ehemmiyetle rica edişoruz. Bunun Içla devreleri çoğaltmak mi — lâzımdır? Başka tedbir mi almak icab ediyor, ne Jâzım geliyorsa yapılsın. Fakat bu iş bir yoluna girsin. Buügünkü şeklile İstanbul otomatik telefonu, biz aboneleri memnun et- mekten uzaktır, derken, umumi toga- sürü ifade eden bir hakikat! bir defa dahâa meydana koymuş oluruz. İtalya ile yeni ticaret anlaşması yapılacak İtalya ile aramızda yapılacak olan ye- ni ticaret anlaşması müzakerelerine ya- kında Ankarada başlanacaktır. İktisad Vekâleti bu münasebetle ihra- catçıların dilek ve düşüncelerini öğren- mek istemiş ve bunlar tesbit edilerek Türkofis direktörlüğü tarafından bir ra- por halinde Vekâlete gönderilmiştir. Bu dilekler arasında İtalyan kleringinin a- leyhimizde netice verdiği, İtalyadan ala- caklı kaldığımız düşünülerek, bir an ev- vel idhalât yapılmak suretile bloke ala- caklarımızın eritilmesi hususunda hükü- metin nazarı dikkati celbedilmesi temen- ni olunmuştur. Bunun için İtalyan mal- larma gümrük kontenjanlarında biraz da ha müsaid bulunmak icab edecektir. Türkofis tarafından gönderilen Taporun müzakerelere iyi bir esas teşkil edeceği umulmaktadır. İtalya ile bundan evvel 18 ay müddetle bir ticaret anlaşması im- zalanmıştı. Bu anlaşmanın müddeti iki ay evvel bittiği halde, anlaşma mucibin- ce iki taraftan feshine dair bir müracaat yapılmadığından kendiliğinden bir - yıl daha uzamış bulunmaktadır. İtalyada halen üç buçuk milyon liraya yaklaşan hloke paramız bulunmaktadır. Yeni anlaşmalar yapılırken, bilhassa bu ehet üzerinde durulacaktır. Gazete, mecmua ve matbaa sahib'erine Basın Kurumu Başkanlığından: Basın kooperatifinin kurulması için hazırlanan ana mukavelede ortak olabi- (bugünkü) cuma günü saat 14 buçukta Taksim Basın Kurumu binasında topla- nacaklar, ana mukaveleyi noter —huzü- runda imzalıyarak ve 500 lira olan hisse- nin dürtte birini orada ödiyerek teşekkü- lün, tasdikini hükümetten istiyoceklerdir. Bütün gazete, mecmua ve matban sa- hiblerile tabilerin bu toplantıya iştirak etmeleri rica olunuyor. a| AKONOMİ. Kocaelinin zirat ve sın vaziyetinde inkişaf Bir yanda bacaları tüten fabrikalarda on binlerce vatandaş çalışırken diğer yanda toprak mahsul- lerinin verimi artırılıyor İzmit (Hususi) — Kocaelinin iktısa- di veçhesi, ziraf ve sınal hayat üzerin- de İnkişaf eylemektedir. Zirai vaziyet, evvelki senelere ki - yas kabul etmiyecek kadar ileri ve iyi bir durumda bulunmaktadır. Mıntaka- mın her tarafında pullukla ziraat yapıl- mağa ehemmiyet verilmektedir. Top - raklarımıza uygun malzeme ile yapılan bu pulluklar, köylüler ârasında yayıl - mış ve köylü bizzat kendi vasıtalarile pulluklar imal etmeğe başlamıştır. Arifiye tohum islah — istasyohnü ise, pek faydalı çalışmalarına devam at“- mektedir. Eski tohumları yenileri ile değiştirmekte ve cinslerini — islah et - mekte, bu suretle ekileh tohumlar has- talıksız, verimli ve dolgun mahsul ver- mektedir. Diğer taraftan Kocaeli meyvacılığı da pek bariz bir inkişaf göstermekte - dir. Mıntaka dahilinde sırf meyvacılık- la geçinen köylüler vardır. Kocaelinde bilhassa Çavuş üzümü, Ferik elmaları, kiraz, şeftali, fındık ve kestane İstanbul ve Ankara piyasala - rında pek şöhretlidirler. Şimdiye ka - dar gelişi güzel bir şekilde kabzımal - ların elinde idare edilen Kocaeli mey- vacılığı güzel bir teşkilât ile Sapanca gölü imar şirketi, Kocaeli meyvacılı - ğının standardizasyonunu fiilen üze - rine almış ve bu şekilde — müstahsile çok faydalı bir hizmet görmeğe başla - mıştır. Ziraat Müdürlüğü Ziraat Mü - cadele vasıtâları da meyva ağaçları - nın hastalıksız olması keyfiyeti ile meş gul olmakta ve bütün mmtakanın a - gaçlarının hastalıksız olması için can - dan bir alâka göstermektedir. Aşağı Kirazca köyünde fenni elma fidanlığı tesis edilmiş, Sapanca gölü ile Sakarya nehrinin uzandığı Geyve kıyılarında dünyanın en güzel ve leziz elmalarını yetiştirmek arzuları tahak - kuk etmiye meyletmişstir. Meyvaların ambalâj usulleri de de- ğiştirilmiş, eskiden 50-60, 70 — kiloluk küfeler içinde piyasaya arzedilen mah- sul, şimdi, 8-10, 15 ve nihayet 20 ki- loluk husüsi kablarla — sevkedilmeğe başlanmıştır. Kocaeli havzasının mazhar olduğu bu geniş iktısadi hayat vilâyetin canlı, müsbet ve feragat dolu çalışmalarının eseridir. Şükranla kaydetmek lâzım - dır. İzmit, sınat hayatında — da, hiç bir şehre nasib olmıyan müstesna bir ta - Hh içindedir. — — İki kâğıd, bir sellülöz; bir klor, fab- Tikamızdan başka Herekede mensucat, Gebzede iki çimento, Adapazarında ke reste ve İpek fabrikaları ve sayisı yüz- Jeri aşan büyük imalâthaneler mev - cuddür. İkinci beş senelik — sınat programa dahil olarak şehrimizde bir kaolin fab- mikasının kurulması da tahakkuk et - miştir., On binlerce vatandaş bu sınaft mü - esseselerde çalışmakta ve hayatlarını kazanmaktadırlar, Fabrikalara lâzım olan işciler ara - sında, elektrikçi, tornacı, tesviyeci, ma babına daha fazla ihtiyaç hasıl olmak- ta ve bunlar kolay kolay, temin edile « memektedir. İstanbul kontrol dairesi liman hanına nakledilecek İktısad Vekâleti İstanbul — kontrol sadla yapılan mühim tadilât — için bir proje hazırlanmıştır. Projeye göre bu- rada yeni bir lâboratuvar ve geniş bir kabul salonu yapılacaktır. Bu lâbora - tuvar için icab eden ihracatı müraka - be alât ve edevat Avrupadan şehrimi- ze getirilmiştir. niversitenin Cağaloğlundaki kim- ahanesinde kimyevi tahliller — esna - irangoz, demire) vesalre gibi san'at er- || Moskova sında sık sik vukua gelen yangın baş - langıçlarını göz önünde bulunduran a- lâkadarlâr Liman hanında — yapılacak lâboratuvarlarda yangına karşı önleyi- ci tedbirler alınması için hazırlıklara başlamışlardır. Mısır demiryolları memleketimizden ağaç travers alacak Mısır devlet demiryolları — idaresi memleketimizden mühim — mikdarda traverslik ağaç kütüğü almağa karar vermiş ve bunun için bir münakasa aç Mıştır. 24 Eylülde yapılacak olan bu mü « nakasanın şartnamesi, İstanbul Türk « ofis direktörlüğüne gönderilmiştir. Standardize edilecek maddeler tedkik edildi İktisad Vekâleti — standardizasyon mütehassıslığına tayin olunan Profe »« sör Doktor Lihten Berger dün akşam Ankaraya hareket etmiştir. Standardizasyon mütehassısı, İstan. bul, Giresun ve İzmirde standardizesi kararlaştırılan maddeler üzerinde uzun ve etraflı tedkikler yamıştır. Bu ted- kiklerinin neticesin! bir raporla İktısad Vekâletine bildirecektir. Giresunda ilk fındık mahsulü piyasaya çıkarıldı Giresun (Hususi) — Her sene ol » duğu gibi bu sene de burada ilk fın - dık mahsulünün piyastıya — çıkarılması münasebetile merasim yapılmış, bele - |diye reisi ve şehrin ileri gelenleri me- |rasimde bulunmuşlardır. Borsa komi - seri bir söylev vermiş ve iç fındık 85 kuruştan satışa arzedilmiştir. Viyana sergisi 11 Eylülde açılacak Viyana sonbahar sergisi 11 Eylülde açılacak ve 17 Eylüle kadar devam edecektir, Sergi için bütün demiryol « lar tarifelerinde tenzilât yapılmıştır. Ankara borsası Açılış- kapanış fiatları 1-9- 988 Açılış 614 196,50 $,14425 6,66 46,83 68,BA25 10,66 11,4475 1,1225 1516 4,3425 &H 23.7075 4506 09176 28360 ? 36-84B0 | Stokholm 31.62050 Kapanış 6,14 126, 305